handdator

Visa fullständig version : Invandrare som röstar SD


filmjölk
2010-09-04, 13:18
Där jag bor (är helsvensk) bor en stor andel invandrare. Det är inget ghetto med några svenska alkisar och pundare och resten invandrare, typ Rosengård, men säkert 30% är av utomnordisk härkomst, räknar man finnar som kom på 60-talet som utlänningar är det kanske 50%.

Väldigt många invandrare som kom under kriget i Balkan med Serbisk, Bosnienkroatisk eller Kroatisk (Även Makedonier) härkomst där jag bor och arbetar (Många med den härkomsten på min arbetsplats) tänker rösta på SD.

"Det är för mycket invandrare i Sverige" "Massa blattar som bara förstör och väsnas på bussen" "Jag ser gärna att mina skattepengar går till pensionärer som byggt landet men fan inte till en massa invandrare som bara lever på soc och langar knark" etc etc.

Jag har mina egna teorier om saken, men vad har ni för åsikter om detta fenomen? Gör det faktum att invandrare röstar på SD partiet mer rumsrent? Är detta något specifikt för invandrare från Serbien, Kroatien, Makedonien eller finns SD:are bland andra invandrargrupper?

Lychgate
2010-09-04, 13:41
Dom röstar väl emot mer invandring pga jobb brist och liknande? Är SD's politiska mål att slänga ut alla som inte har blåa ögon, blont hår och 100% svensk?

Visst för att man kan vara emot den nuvarande invandrar politiken, men målas inte SD upp som nazister en hel del?

Edit: Förövrigt om man har bott här sen 60'talet tycker jag personligen att man knappast kan klassas som invandrare längre.

Bosanac
2010-09-04, 13:56
Är själv från Bosnien och SD har rätt i en hel del grejor kring invandringen med mera. Problemet är att där finns allt för många idioter i partiet för att dom ska kunna tas på allvar helt. I Landskrona exempelvis så i ett område var det över 25% av rösterna som kom från invandrare. Så att media etc försöker få det till att SD endast utnyttjas av svenskar etc är ju totalt felaktigt. Finns massvis med invandrare som är trött på situationen. Jag är en av dom men är inte inne på samma spår som SD även om där finns poänger med deras uttalande

Eddie Vedder
2010-09-04, 13:58
Har man kommit hit redan under tidigt 90-tal kanske man som invandrare har en bättre bild av utvecklingen än svenskar?

Jag har diskuterat det här med invandrare av andra generationen och mycket med farsan som i sig träffat massor av invandrarfamiljer genom sitt yrke. Min bild är att invandrare är en grupp som ofta är ytterst kritiska till den svenska invandrarpolitiken och ser mer negativt på det än vad många svenskar gör. Att bara placera människor i samma områden (kanske samma trapphus) när det finns extremt komplicerade konflikter mellan dem i hemlandet är nog inte helt lyckat.

Men det är bara en observation, inget mer konkret än så.

Avesta
2010-09-04, 14:04
Har träffat på ett fåtal invandrare som nämnt något om att rösta på SD. Samtidigt har det varit människor som bara vill se mindre problem men som inte förstått att i SD's ögon kan de aldrig bli accepterade som svenskar, utan för alltid är en del av "problemet", d.v.s. missat stora delar av SD's manifest.

Men ja, det visar ju bara att t.o.m. "invandrarna" själva är missnöjda med hur invandrings/integrationspolitiken bedrivs. Inte alls ovanligt.

Mr.Cosybear
2010-09-04, 14:06
Jag har en bakgrund från en av de länder du nämner där, så jag talar nu om min närhet. Många ogillar att många invandrare idag sitter hemma och äter socialbidrag och inte direkt orkar eller kan bidra med något till samhället.

Sedan finns det ju ett osynligt(?) hat(fel ord men ni förstår nog vad jag menar) mellan muslimer och kristna (speciellt i det området du nämner där). Detta tillsammans med att många har bilden av att de flesta bidragstagare är muslimer späder på mer.

stafh
2010-09-04, 14:50
Ptja, invandrare har väl också rätt att vara idioter?

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 15:01
Ptja, invandrare har väl också rätt att vara idioter?

Hur menar du nu?

Khyron_
2010-09-04, 15:05
text
Du glömde Iranier, de gillar inte ivällandet av massa smutsiga Araber (inte min beskrivning utan från en halv-iranier som jag känner )

Här är förresten ett roligt klipp mellan en invandrare och täppas
PQxgO1H_2ao

stafh
2010-09-04, 15:07
Hur menar du nu?

Att man oavsett etnisk tillhörighet måste vara en smula tappad om man röstar på ett parti som trycker ut sån här propaganda: http://www.youtube.com/watch?v=XkRRdth8AHc

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 15:10
Att man oavsett etnisk tillhörighet måste vara en smula tappad om man röstar på ett parti som trycker ut sån här propaganda: http://www.youtube.com/watch?v=XkRRdth8AHc

Om det är vad du tycker så.

stafh
2010-09-04, 15:15
Tycker du annorlunda så gör jude-testet. Byt ut burkorna mot kroknäsiga judar i stil med den här bilden:

http://fathertheo.files.wordpress.com/2010/02/jew-stereotype.gif

Hade du röstat på dem om det hade sett ut på det sättet?

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 15:20
Dedär är en jämförelse som jag inte tycker man kan göra.

Oavsett om det är muslimska extremister, judar, amerikaner eller ryssar som invandrar till Sverige så är det skitsamma, någonting med invandringspolitiken är det som inte fungerar, och därför skulle jag kunna rösta SD. På grund av missnöje, då de etablerade partierna inte tar tag i saken.

stafh
2010-09-04, 15:22
Dedär är en jämförelse som jag inte tycker man kan göra.

Varför inte?

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 15:25
Varför inte?

För att judar fanns redan i Tyskland och smutskastades efter första världskriget, de invandrade inte och kostade pengar. Det fanns inga egentliga argument för att judarna skulle vara sämre än de med enbart tyskt blod i sig, utöver att de såg lite annorlunda ut.

Eller?

stafh
2010-09-04, 15:28
För att judar fanns redan i Tyskland och smutskastades efter första världskriget, de invandrade inte och kostade pengar.
På vilket sätt gör det att jämförelsen av retorik inte håller?

Det fanns inga egentliga argument för att judarna skulle vara sämre än de med enbart tyskt blod i sig, utöver att de såg lite annorlunda ut.
Uhm, till skillnad från nu eller vad menar du? :MrT:

samsung
2010-09-04, 15:30
..

Dummare kommentarer än från dig har jag inte sett på länge. Typiskt svenskt, är man inte drabbad bryr man sig inte. Antingen är du själv invandrare eller bor du förmodligen på en plats där det inte finns några.

Jag är inte främlingsfientlig, jag har ett flertal vänner/bekanter som är från annat land. Jag äter pizza, jag åker utomlands. Jag är inte som hitler och vill utrota en annan folkgrupp, men..
Bor man i ett samhälle som jag själv gör, där invandrarna inte visar minsta lilla respekt, slår sönder allt dom ser (människor och saker/ting) hånar svenskar, snor saker, hotar familjer, får _gratis_ hus och underhåll av detta(såsom tvätt, gräsklippning etc) Hur kan man som person undgå att reagera på något sånt? Säger inte att allt som SD säger är rätt, men nog fan har dom ett flertal poäng. Synd att alla är så fega och inte vågar stå för vad dom tycker utan hela samhället bara rasar isär istället, det blir ett land utan respekt och alla lever efter sina egna regler.

Kan bara ta som ett exempel på en närliggande by här i trakten. En kommun fick i bidrag 80 000 kr per invandrare som kom ifrån malmö. Man tog emot 4 st. De kom dit, spred skräck i stan så till och med krogar stängde pga hot som kommit. Polisen vågade knappt ta sig dit. På dagarna kan man se dem befinna sig i en park med jakthundar, där det på kommando tränar att anfalla människodockor.

Vilken ställning hade du själv tagit om du levt i ett sånt samhälle?

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 15:31
På vilket sätt gör det att jämförelsen av retorik inte håller?

För att det är en annan situation?


Uhm, till skillnad från nu eller vad menar du? :MrT:

Skärp dig nu, ska du övertolka på det viset så orkar jag inte.

stafh
2010-09-04, 15:35
För att det är en annan situation?
Klart det är en annan situation. Poängen är att det är precis samma retorik och avhumanisering de sysslar med. Folk som har den människosynen har ingenting i styrande positioner att göra.

Skärp dig nu, ska du övertolka på det viset så orkar jag inte.
Jag förstod faktiskt inte vad du menade.

hugok
2010-09-04, 15:40
Om du kommer till ett land och mäsker att något är helt fucked up vill du väl göra något åt det? Många invandrare sköter sej hur exemplariskt som helst och bättre än de flesta svenskar så det är ju klart att dom tycker att det är förfärligt att många beter sej illa. Särskilt om man kommer från länder där sånt beteende inte accepteras.

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 15:41
Klart det är en annan situation. Poängen är att det är precis samma retorik och avhumanisering de sysslar med. Folk som har den människosynen har ingenting i styrande positioner att göra.

Varför? För att de säger att vi inte ska ta in lika många invandrare för att kunna integrera de som finns här? Landet som tar in flest invandrare är bäst, eller?

Och jo, om en majoritet av folket som röstar tycker det så har de att göra i maktpositioner, i äkta demokratisk anda.

Jag förstod faktiskt inte vad du menade.

Okej, vad jag menade var att man nyligen hade förlorat ett krig och sökte efter syndabockar och folk började skylla på judarna, utan anledning. Det enda var att de såg lite annorlunda ut. Jag tror inte de kostade staten pengar på samma sätt som invandringen gör för Sverige idag.

stafh
2010-09-04, 15:44
Varför? För att de säger att vi inte ska ta in lika många invandrare för att kunna integrera de som finns här? Landet som tar in flest invandrare är bäst, eller?

Och jo, om en majoritet av folket som röstar tycker det så har de att göra i maktpositioner, i äkta demokratisk anda.



Okej, vad jag menade var att man nyligen hade förlorat ett krig och sökte efter syndabockar och folk började skylla på judarna, utan anledning. Det enda var att de såg lite annorlunda ut. Jag tror inte de kostade staten pengar på samma sätt som invandringen gör för Sverige idag.

Va? Jag pratar om deras propaganda och människosyn, inte deras politiska agenda.

stafh
2010-09-04, 15:50
http://www.v6performance.net/forums/images/smilies/facepalm.jpg

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 15:52
http://www.v6performance.net/forums/images/smilies/facepalm.jpg

Du har inte gjort annat än ifrågasatt, du får gärna säga vad du upplever, har Sverige ett problem med invandringen eller inte? Kan de etablerade politikerna ordna denna röran eller inte?

stafh
2010-09-04, 15:55
Du har inte gjort annat än ifrågasatt, du får gärna säga vad du upplever, har Sverige ett problem med invandringen eller inte?
Ja, men det är inte det som är poängen. Jag pratar fortfarande om SDs bristfälliga människosyn och vi-mot-dom-retorik, inte om invandring.

Kan de etablerade politikerna ordna denna röran eller inte?
Det har jag ingen aning om.

Biceps
2010-09-04, 15:58
Onyanserat och generellt, allt blir enklare då

hugok
2010-09-04, 16:06
Om SD står nära nazisterna... http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/judarna-flyr-malmo-och-reepalu-ser-pa_4321093.svd ... Kanske ska ta en titt på socialdemokraterna.

Kek
2010-09-04, 16:20
Om SD står nära nazisterna... http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/judarna-flyr-malmo-och-reepalu-ser-pa_4321093.svd ... Kanske ska ta en titt på socialdemokraterna.

Ja, de är kommunistsvin.

stevebc
2010-09-04, 16:42
http://www.v6performance.net/forums/images/smilies/facepalm.jpg+1

Förstår inte hur poängen kan flyga över folks huvuden.

martintin
2010-09-04, 18:26
En röst på sd är en röst på ett gäng retards mer nyanserad än så kan man inte vara när det kommer till Sverige"demokraterna".

Wopper
2010-09-04, 18:30
Ptja, invandrare har väl också rätt att vara idioter?

+1:thumbup:

supercharge
2010-09-04, 18:49
Jag har också fått den uppfattningen. Invandrarna från det splittrade gamla Jugoslavien har ju som någon sa varit här längre. De ser sig nog som Européer och jag har fått för mig att många av dem är ganska kritiska.

Samma intryck har jag fått av andra som kom relativt tidigt. Syrianer, libaneser och sådana verkar inte heller gilla det så mycket. Det finns möjligtvis en aspekt i skillnad på religion där de är kristna och de nya invandrarna är mest muslimer. Men det är väl mer att det blir stökigt kan jag tänka mig, eftersom det faktiskt är de som stadgat sig och lever i vissa mindre smickrande stadsdelar i exempelvis Södertälje och måste dras med det.

skeletron
2010-09-04, 19:18
+1:thumbup:

Haha, exakt.

I Five Ace
2010-09-04, 19:48
Jag vill bara påpeka några saker här:
1. ni måste förstå att alla det invandrare som har/fortfarande misshandlar,våldtar,rånar och som beter sig allmänt idiotiskt, människor som bor i landet där de här kommer ifrån tänker precis som ni svenskar, de känner sig också rädda att gå ut på kvällarna. Det finns sådana människor överallt.

2. jag tror inte att situationen förbättras så mycket kring våldsamheterna bland invandrare när SD kommer in. Det de säger är att massinvandringen ska minska till en nivå där man har kontroll över det hela. Det betyder inte att de invandrare som redan är i sverige försvinner.

3.Att sälja knark och andra droger har ingenting att göra med vilket land man kommer ifrån. snarare har det med uppväxten, vänner/familj, ekonomiska svårigheter och arbetslösheten att göra.

4. kom ihåg en sak: döm inte en hel folkgrupp på grund av vad en person eller ett gäng gör/har gjort. Bara för att Al Qaida är terrorister är inte alla muslimer terrorister, bara för att en del människor från mellanöstern är aggressiva är inte alla det, bara för att ett gäng svenska personer super sig fulla varje helg eller härjar i stan misshandlar/rånar/våldtar så betyder inte det att alla svenskar gör det. bara för att 100 svenskar får nobelpriset betyder inte det att ALLA svenskar är smarta.

Det största misstaget vi svenskar gör är just punkt 4. jag tror att om 50% av alla rosengårds invånare fick ett jobb skulle en hel del förändringar ske, bland annat minskad kriminalitet.

BillyButt
2010-09-04, 20:12
Jag vill bara påpeka några saker här:
1. ni måste förstå att alla det invandrare som har/fortfarande misshandlar,våldtar,rånar och som beter sig allmänt idiotiskt, människor som bor i landet där de här kommer ifrån tänker precis som ni svenskar, de känner sig också rädda att gå ut på kvällarna. Det finns sådana människor överallt.

Är det en ursäkt för att misshandla/våldta/råna?

3.Att sälja knark och andra droger har ingenting att göra med vilket land man kommer ifrån. snarare har det med uppväxten, vänner/familj, ekonomiska svårigheter och arbetslösheten att göra.

Ja och dessa problem är kopplade till bristande intelligens, som är vanligt bland den importerade befolkningen.

4. kom ihåg en sak: döm inte en hel folkgrupp på grund av vad en person eller ett gäng gör/har gjort. Bara för att Al Qaida är terrorister är inte alla muslimer terrorister, bara för att en del människor från mellanöstern är aggressiva är inte alla det, bara för att ett gäng svenska personer super sig fulla varje helg eller härjar i stan misshandlar/rånar/våldtar så betyder inte det att alla svenskar gör det. bara för att 100 svenskar får nobelpriset betyder inte det att ALLA svenskar är smarta.

Nähä?

Wopper
2010-09-04, 22:15
Är det en ursäkt för att misshandla/våldta/råna?



Ja och dessa problem är kopplade till bristande intelligens, som är vanligt bland den importerade befolkningen.



Nähä?

Du var mig en dum och trångsynt ursäkt till människa. Med ditt resonemang innebär det att alla ska dras över en kam pga vissa individers felaktiga beteende. Mao betyder det att alla svenskar är våldtäktsmän och mördare tack vare Haga-mannen och Englas baneman. *screwy*

Lacenicienta
2010-09-04, 23:04
Ja för SD har ju smarta förslag om hur man ska stärka invandrares självkänsla och värde för att i huvud taget kunna funka i ett samhälle där dem redan ses som "problem" istället för som "tillgång".

Dom har ju också bra förslag hur vi ska jämna ut de socioekonomiska skillnaderna som faktiskt är ett av de största problemen till att människor från början hamnar i dåliga banor med brott och droger... tyvärr befinner sig invandrare långt ner på denna stega så konstigt att många hamnar där de gör?! Ja SD känns ungefär lika fräscht som att vakna upp efter en spyfylla. Att kämpa för att vrida tillbaka hur något var förr istället för att se resurserna i ett mångkulturellt samhälle känns bara knasigt.

Att invandrare prioriteras över våra pensionärer är bara löjligt. Alla är lika viktiga och lika mycket värda. Blir så jävla trött allt tjat om "generationen som byggde detta Sverige" Wtf! precis se va det va ni lyckades med... Kanske vi kunde ta till oss från den muslimska kulturen! att ta hand om våra gammla istället för att räkna med nån jävla sjukvård.

Platser som Rosengård är inte ett rent invandrar problem det är en plats där allt fuckat ur, där samhället misslyckats med att återupprätthålla värdet hos dessa individer och där svensk lag inte varit tillräcklig. Vi behöver strängare lagar och en bättre utbildad polis. På svensk mark råder svensk lag och svenska värderingar kan man inte rätta sig efter detta find, men att dömma individer efter kultur, ursprung eller religion är inte ok.

Kwon
2010-09-05, 00:34
Vanliga invandrare vill ju ha bort rötäggen (invandrare som stökar) precis som vilka vanliga människor som helst, ingenting konstigt med det. Gemene man gillar ju inte folk som begår brott etc

De ger ju även de vanliga invandrarna ett dåligt namn.

De tror väl att SD kan åstadkomma detta så det är väl därför de röstar på dom.

I Five Ace
2010-09-05, 09:56
Ja och dessa problem är kopplade till bristande intelligens, som är vanligt bland den importerade befolkningen.

Du måste förstå en sak, anledningen till att folk använder/säljer droger har ingenting med intelligensen att göra!
jag tänker bara ta ett exempel här:
Många ungdomar i rosengård säljer knark för att de behöver pengar.Pengar är det som behövs för att få mat/en bostad m.m. de här tänker att det inte är värt att plugga till något när ingen vill anställa invandrare och när arbetslösheten är hög.
Visst du är nog garanterat mycket mer allmänbildad än en random invandrare, men det är för att du ser en möjlighet med din utbildning, det gör inte de.

så när du( BillyButt) säger : "Ja och dessa problem är kopplade till bristande intelligens, som är vanligt bland den importerade befolkningen." så är det ett tydligt bevis på att du inte är så dum trots allt*screwy*

Fransisco
2010-09-05, 10:24
Jag har också fått den uppfattningen. Invandrarna från det splittrade gamla Jugoslavien har ju som någon sa varit här längre. De ser sig nog som Européer och jag har fått för mig att många av dem är ganska kritiska.

Samma intryck har jag fått av andra som kom relativt tidigt. Syrianer, libaneser och sådana verkar inte heller gilla det så mycket. Det finns möjligtvis en aspekt i skillnad på religion där de är kristna och de nya invandrarna är mest muslimer. Men det är väl mer att det blir stökigt kan jag tänka mig, eftersom det faktiskt är de som stadgat sig och lever i vissa mindre smickrande stadsdelar i exempelvis Södertälje och måste dras med det.

Syrianer och kristna libaneser står för tung organiserad brottslighet, i huvudsak med bas i Södertälje. Jag växte upp i en förort med många syrianer, och de är extremt ghetto samt har en grov hederskultur. Deras kristna religiositet bidrar bara till detta.

hugok
2010-09-05, 10:56
Många ungdomar i rosengård säljer knark för att de behöver pengar.Pengar är det som behövs för att få mat/en bostad m.m. de här tänker att det inte är värt att plugga till något när ingen vill anställa invandrare och när arbetslösheten är hög.
Visst du är nog garanterat mycket mer allmänbildad än en random invandrare, men det är för att du ser en möjlighet med din utbildning, det gör inte de.


Japp, alltsammans är samhällets fel.

Lacenicienta
2010-09-05, 11:10
Ja och dessa problem är kopplade till bristande intelligens, som är vanligt bland den importerade befolkningen.

Du måste förstå en sak, anledningen till att folk använder/säljer droger har ingenting med intelligensen att göra!
jag tänker bara ta ett exempel här:
Många ungdomar i rosengård säljer knark för att de behöver pengar.Pengar är det som behövs för att få mat/en bostad m.m. de här tänker att det inte är värt att plugga till något när ingen vill anställa invandrare och när arbetslösheten är hög.
Visst du är nog garanterat mycket mer allmänbildad än en random invandrare, men det är för att du ser en möjlighet med din utbildning, det gör inte de.

så när du( BillyButt) säger : "Ja och dessa problem är kopplade till bristande intelligens, som är vanligt bland den importerade befolkningen." så är det ett tydligt bevis på att du inte är så dum trots allt*screwy*

:thumbup: +1

dpurple
2010-09-05, 11:37
Många ungdomar i rosengård säljer knark för att de behöver pengar.Pengar är det som behövs för att få mat/en bostad m.m. de här tänker att det inte är värt att plugga till något när ingen vill anställa invandrare och när arbetslösheten är hög.


Behöver pengar? Snarare vill ha (mer) pengar i de flesta fall.

Inte värt att plugga? De har ingen möjlighet att plugga eftersom de hoppade av skolan i 8:an utan att ha lärt sig någonting pga värdelös skola och värdelösa föräldrar.

stafh
2010-09-05, 11:47
Japp, alltsammans är samhällets fel.

Klart att det är samhället det hänger på. Utan samhället hade vi alla suttit i grottor och kastat bajs på varandra. Du också.

hugok
2010-09-05, 12:10
Klart att det är samhället det hänger på. Utan samhället hade vi alla suttit i grottor och kastat bajs på varandra. Du också.

Så alla som misslyckas, det är inte deras fel då eller?

stafh
2010-09-05, 12:23
Alla? Nej.

Lacenicienta
2010-09-05, 12:27
Behöver pengar? Snarare vill ha (mer) pengar i de flesta fall.

Inte värt att plugga? De har ingen möjlighet att plugga eftersom de hoppade av skolan i 8:an utan att ha lärt sig någonting pga värdelös skola och värdelösa föräldrar.

Ja för det e ju barn och ungdomars fel att skolorna inte håller måttet??? Och dessa "värdelösa föräldrar" har i grunden lika stort värde som alla andra. Det vi behöver göra är att stärka dessa människor och få dem att förstå det nya samhälle som blivit deras land och liv. Att sätta upp klara ramar och resurser för detta är endel av vårt jobb och ansvar. Den kriminalitet som i dag ökar hos utsatta grupper beror på trångsynthet och slapphet hos det svenska folket. Blir så j_vla upprörd över människor med denna uppfattning.
*gah!*
Invandrare och kriminell är inte synonymt med varandra.
Det är samhällets och folkets ansvar att se till att alla skolor är likvärdiga. Att alla barn ska ha en harmonisk och trygg grund att stå på för att kunna utvecklas till fysiskt och psykiskt fungerande människor. Att förtrycka och se ner på, dömma och spotta på, att misstro och vända ryggen till är inte rätt väg att gå. Vår generations barn är en del av den nya svenska kulturen att samspela är ett måste!

"vill ha mer pengar" är att köpa sig makt. Om du själv var i en situation där du hela tiden fick kämpa dig uppåt, både i vardagen, jobb och tanken på din framtid. Inte kände en enda tillstymmelse av hopp för en lösning, kanske inte har någon anhörig att vända dig till och levde utanför systemet vad hade du själv gjort?
Jag propagerar verkligen inte för brott men förståelsen för den. Har du ingen självkänsla, en redan av andra bestämmd och återspeglad självbild hur ska du då kunna känna empati och förståelse för andras värde?
Eftersom jag själv läser beteendevetenskap med mål att bli polis blir jag rädd för människor med en sån trångsynt intetsägande och självisk verkligehtsbild som vissa visar här. *spy*

stafh
2010-09-05, 12:31
Eftersom jag själv läser beteendevetenskap med mål att bli polis blir jag rädd för människor med en sån trångsynt intetsägande och självisk verkligehtsbild som vissa visar här. *spy*

Väl talat.

Potatiskillen
2010-09-05, 12:33
Där jag bor (är helsvensk) bor en stor andel invandrare. Det är inget ghetto med några svenska alkisar och pundare och resten invandrare, typ Rosengård, men säkert 30% är av utomnordisk härkomst, räknar man finnar som kom på 60-talet som utlänningar är det kanske 50%.

Väldigt många invandrare som kom under kriget i Balkan med Serbisk, Bosnienkroatisk eller Kroatisk (Även Makedonier) härkomst där jag bor och arbetar (Många med den härkomsten på min arbetsplats) tänker rösta på SD.

"Det är för mycket invandrare i Sverige" "Massa blattar som bara förstör och väsnas på bussen" "Jag ser gärna att mina skattepengar går till pensionärer som byggt landet men fan inte till en massa invandrare som bara lever på soc och langar knark" etc etc.

Jag har mina egna teorier om saken, men vad har ni för åsikter om detta fenomen? Gör det faktum att invandrare röstar på SD partiet mer rumsrent? Är detta något specifikt för invandrare från Serbien, Kroatien, Makedonien eller finns SD:are bland andra invandrargrupper?

Serbien och Kroatien vill väl inte ha muslimer i Sverige...........också. Det är min gissning. Båda länderna är ortodoxa.

Baan
2010-09-05, 12:51
Serbien och Kroatien vill väl inte ha muslimer i Sverige...........också. Det är min gissning. Båda länderna är ortodoxa.

Sluta gissa, du verkar bara obildad.

Kroater är till stor del katoliker. De ogillar ortodoxa mer än muslimer från trakterna.

Dessutom bör du ifrågasätta påståendet i början istället för att filosofera kring det. Kan det vara så att trådstartaren hittar på eller överdriver för trollandets skull? :)

hugok
2010-09-05, 14:05
Precis den jäkla mentaliteten som håller på att förstöra vårat land, alltid ska man ha nåt att skylla på, det är itne mitt fel etc.

n1tro
2010-09-05, 14:08
Behöver pengar? Snarare vill ha (mer) pengar i de flesta fall.

Inte värt att plugga? De har ingen möjlighet att plugga eftersom de hoppade av skolan i 8:an utan att ha lärt sig någonting pga värdelös skola och värdelösa föräldrar.

Hade Den Du Är (c) födds som en av de, hade du varit lika värdelös som de m.a.o. drog du en helt brutal vinstlott, eller så valde du att födas som den du e helt enkelt, då du besitter övernaturliga krafter.


mvh

I Five Ace
2010-09-05, 21:43
Nästan varje gång jag hör folk prata om invandrare handlar det om något dåligt, hur kommer det säg att det inte pratas lika mycket gott om de invandrare som sköter sig (för jag är säker på att de är en majoritet). Sverige hade varit lång ifrån vad det är nu om det inte vore för invandrarna ( då tänker jag på mer än bara den kriminella delen). Det hade inte funnits människor i Sverige om människan inte hade invandrat hit. De invandrare som kommer hit imorgon är lika rädda, nyfikna, omedvetna om vad som kommer att ske hädanefter precis som era förfäder.

Varje gång jag hamnar i diskussioner inom detta område blir jag så arg när det är över, och jag lyckas sällan ändra dessa trångsynta personers syn på invandrare/invandringen!!

Jag säger bara hjälp de invandrare som kommit hit från andra, framför allt krigshärjade länder, och när krigen i deras hemländer är över så flyttar de tillbaka och ett samarbete mellan dessa länder och sverige påbörjas, och om ett samarbete inte sker jag men herregud vara bara glada över att ni har räddat livet på dessa människor!

Och som avslut: alla människor känner sig ensamma, bortglömda och hjälplösa någon gång i livet, tänk på dessa invandrare när du befinner dig i den situationen och tänk dig hur mycket du skulle uppskatta minsta hjälp från omtänksamma människor.

ha:cl
2010-09-05, 21:52
Tycker du annorlunda så gör jude-testet. Byt ut burkorna mot kroknäsiga judar i stil med den här bilden:

http://fathertheo.files.wordpress.com/2010/02/jew-stereotype.gif

Hade du röstat på dem om det hade sett ut på det sättet?

Tragisk parallell att dra.

Är det en ursäkt för att misshandla/våldta/råna?



Ja och dessa problem är kopplade till bristande intelligens, som är vanligt bland den importerade befolkningen.



Nähä?

Billy, för SD:s skull gör du bäst i att knipa käft fram till, tja, för evigt.

stafh
2010-09-05, 21:54
Tragisk parallell att dra.
Vadårå?

ha:cl
2010-09-05, 21:58
Vadårå?

Det är nästan så jag undrar ifall du är en historieförnekare ifall du jämställer Nazityskland med SDsverige.

stafh
2010-09-05, 21:59
Det är nästan så jag undrar ifall du är en historieförnekare ifall du jämställer Nazityskland med SDsverige.

När har jag gjort det? Lär dig att läsa.

Morrris
2010-09-05, 22:01
Det är nästan så jag undrar ifall du är en historieförnekare ifall du jämställer Nazityskland med SDsverige.

Du ser inga som helst likheter mellan SDs reklamfilm och Nazitysklands propagandaaffischer? Inga utläggningar om andra politiska aspekter, tack.

ha:cl
2010-09-05, 22:03
Du ser inga som helst likheter mellan SDs reklamfilm och Nazitysklands propagandaaffischer? Inga utläggningar om andra politiska aspekter, tack.

Du måste se skillnaden mellan offren här. Judarna var så mycket sämre i Nazityskland än vad muslimerna är i SDsverige.

Givetvis är filmen tragisk på många sätt, men det är inte samma sak.

hugok
2010-09-06, 14:08
När har jag gjort det? Lär dig att läsa.

Jag hopaps att du skämtar.

stevebc
2010-09-06, 15:47
Syrianer och kristna libaneser står för tung organiserad brottslighet, i huvudsak med bas i Södertälje. Jag växte upp i en förort med många syrianer, och de är extremt ghetto samt har en grov hederskultur. Deras kristna religiositet bidrar bara till detta.Jag gillar mixen religiositet och tung organiserad brottslighet.

Pepparkakssmurfen
2010-09-07, 12:06
Väldigt många SD:are har thailändska fruar/barn som inte får följa med på partimötena av uppenbara skäl utan får stanna hemma vid spisen..
Kan någon förklara det fenomenet?

Inge Enveten
2010-09-07, 12:10
Väldigt många SD:are har thailändska fruar/barn som inte får följa med på partimötena av uppenbara skäl utan får stanna hemma vid spisen..
Kan någon förklara det fenomenet?

Kan du visa din källa för den fakta du framlägger?

Morrris
2010-09-07, 12:19
Judarna var så mycket sämre i Nazityskland än vad muslimerna är i SDsverige.

Inte säker på vad det här betyder. Skulle du kuna omformulera dig?

köttt
2010-09-07, 12:23
Att judar är rika och äger medier betyder inte att dom har någon sjuk kult där ledarna sitter och bestämmer hur dom ska påverka oss "vanliga dödliga"..... Det här börjar likna flashback

Allan
2010-09-07, 12:39
Att judar är rika och äger medier betyder inte att dom har någon sjuk kult där ledarna sitter och bestämmer hur dom ska påverka oss "vanliga dödliga"..... Det här börjar likna flashback

Håller med. Folk tar och kammar sig nu - läs reglerna. Inga såna inlägg i fortsättningen. Det här är inte ett fritt forum, även om nivån kan vara ganska tolerant.
Varningar kommer utdelas

Pepparkakssmurfen
2010-09-07, 13:01
Kan du visa din källa för den fakta du framlägger?

Min källa är mina empiriska studier.

young_george
2010-09-07, 13:12
Ja för det e ju barn och ungdomars fel att skolorna inte håller måttet??? Och dessa "värdelösa föräldrar" har i grunden lika stort värde som alla andra. Det vi behöver göra är att stärka dessa människor och få dem att förstå det nya samhälle som blivit deras land och liv. Att sätta upp klara ramar och resurser för detta är endel av vårt jobb och ansvar. Den kriminalitet som i dag ökar hos utsatta grupper beror på trångsynthet och slapphet hos det svenska folket. Blir så j_vla upprörd över människor med denna uppfattning.
*gah!*
Invandrare och kriminell är inte synonymt med varandra.
Det är samhällets och folkets ansvar att se till att alla skolor är likvärdiga. Att alla barn ska ha en harmonisk och trygg grund att stå på för att kunna utvecklas till fysiskt och psykiskt fungerande människor. Att förtrycka och se ner på, dömma och spotta på, att misstro och vända ryggen till är inte rätt väg att gå. Vår generations barn är en del av den nya svenska kulturen att samspela är ett måste!

"vill ha mer pengar" är att köpa sig makt. Om du själv var i en situation där du hela tiden fick kämpa dig uppåt, både i vardagen, jobb och tanken på din framtid. Inte kände en enda tillstymmelse av hopp för en lösning, kanske inte har någon anhörig att vända dig till och levde utanför systemet vad hade du själv gjort?
Jag propagerar verkligen inte för brott men förståelsen för den. Har du ingen självkänsla, en redan av andra bestämmd och återspeglad självbild hur ska du då kunna känna empati och förståelse för andras värde?
Eftersom jag själv läser beteendevetenskap med mål att bli polis blir jag rädd för människor med en sån trångsynt intetsägande och självisk verkligehtsbild som vissa visar här. *spy*

1) Källa på invandrare har dålig självbild.

2) Källa på att dålig självbild har relation till brott. Vilka studier stöder det? De som gjorts gör det inte iaf
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=exploding-the-self-esteem&ref=sciam

3) På vilket sätt ökar trångsynthet kriminalitet?

4) Har du någonsin träffat en kriminell annat än i böckerna? Det hela låter som soctanterna vi alla garvar åt.

stevebc
2010-09-07, 13:24
Att judar är rika och äger medier betyder inte att dom har någon sjuk kult där ledarna sitter och bestämmer hur dom ska påverka oss "vanliga dödliga"..... Det här börjar likna flashbackDet finns även judar som inte är rika och styr media. Jag tror t o m de är i majoritet.

Osten80
2010-09-07, 13:31
Det finns även judar som inte är rika och styr media. Jag tror t o m de är i majoritet.

Haha :D

Kek
2010-09-07, 13:44
Väldigt många SD:are har thailändska fruar/barn som inte får följa med på partimötena av uppenbara skäl utan får stanna hemma vid spisen..
Kan någon förklara det fenomenet?

Varför skulle ens fru följa med till partimötena när de som du säger, ska vara hemma vid spisen?!

Skämt åsido varför skulle barn, fru eller familj över huvud taget följa med till partimöten?

stafh
2010-09-07, 13:45
Jag hopaps att du skämtar.

Det gör jag inte.

Gabriel174
2010-09-07, 15:13
Finns många syrianer i södertälje som röstar på SD för att man bl.a. vill minska muslimisk invandring.

bb X
2010-09-07, 15:38
SD är idioter enligt mig och kommer alltid vara det, oavsett om de personer som de inte gillar röstar på dem. De blir inte utfrysta av alla andra parti utan en jävligt bra anledning.

Herr Oberst
2010-09-07, 15:40
Enligt dig är det så. Enligt andra inte

Asdf
2010-09-07, 15:41
Där jag bor (är helsvensk) bor en stor andel invandrare. Det är inget ghetto med några svenska alkisar och pundare och resten invandrare, typ Rosengård, men säkert 30% är av utomnordisk härkomst, räknar man finnar som kom på 60-talet som utlänningar är det kanske 50%.

Väldigt många invandrare som kom under kriget i Balkan med Serbisk, Bosnienkroatisk eller Kroatisk (Även Makedonier) härkomst där jag bor och arbetar (Många med den härkomsten på min arbetsplats) tänker rösta på SD.

"Det är för mycket invandrare i Sverige" "Massa blattar som bara förstör och väsnas på bussen" "Jag ser gärna att mina skattepengar går till pensionärer som byggt landet men fan inte till en massa invandrare som bara lever på soc och langar knark" etc etc.

Jag har mina egna teorier om saken, men vad har ni för åsikter om detta fenomen? Gör det faktum att invandrare röstar på SD partiet mer rumsrent? Är detta något specifikt för invandrare från Serbien, Kroatien, Makedonien eller finns SD:are bland andra invandrargrupper?

Invandrare från de länderna och oss från östeuropa, har i allmänhet en annan kultur, man har haft kommunismen över sig och vet att man måste klara och ta hand om sig själv och att världen inte är skyldig en något
Därför stör det oss enormt när vissa folkslag anser det är ok att leva på andra och inte bryr sig om det

Lacenicienta
2010-09-07, 19:25
1) Källa på invandrare har dålig självbild.

2) Källa på att dålig självbild har relation till brott. Vilka studier stöder det? De som gjorts gör det inte iaf
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=exploding-the-self-esteem&ref=sciam

3) På vilket sätt ökar trångsynthet kriminalitet?

4) Har du någonsin träffat en kriminell annat än i böckerna? Det hela låter som soctanterna vi alla garvar åt.

Ok,
1. Jag säger inte att INVANDRARE har dålig självbild jag säger att utsatta människor blir projecerade av andras syn på dem och därmed blir den förväntade bilden. Vilket är en välkänt inom socialpsykologi, självuppfyllande profetia. Den psykiska press och de stressorer som en socialt utsatt människa känner har ingen positiv inverkan på självbild och självkänsla.

2. tyvärr ingen källa, kanske för tillfället mer ett antagande. Tanken är mer att svaga människor handlar inte på samma sätt som en stark människa. Inte tid att utveckla nu.. vet att jag borde får kolla på d.

3. Detta har jag inte påstått. Jag säger däremot att vissa åsikter i den här tråden är trångsynta men det e ju inte kriminellt.

4. Jag har både haft kontakt med sockärringar och diverse frivillighets organisationer som kvinnojourer, AA och NA. Vissa av mina tidigare känslomässiga utlägg och kanske inte alltid eftertänksamma uttalanden (utan källhandvisningar) baserar jag på en del av min umgängeskrets och liv. Att umgås med mer eller mindre kriminella har bara fått mig mer säker på val av yrke. Alla kan förändras med rätt förutsättning och vilja. Alla vill inte detta och alla kommer inte heller att få möjligheten. Men vissa människor (jag) känner för att lägga tid och engagemang på detta. Att mitt inlägg för nått som kommer från sockärringen är upp till dig. Min inblick är större än så vilket jag ser som en av mina styrkor och inte svagheter.

BillyButt
2010-09-07, 20:09
Ja för det e ju barn och ungdomars fel att skolorna inte håller måttet??? Och dessa "värdelösa föräldrar" har i grunden lika stort värde som alla andra. Det vi behöver göra är att stärka dessa människor och få dem att förstå det nya samhälle som blivit deras land och liv. Att sätta upp klara ramar och resurser för detta är endel av vårt jobb och ansvar. Den kriminalitet som i dag ökar hos utsatta grupper beror på trångsynthet och slapphet hos det svenska folket.

Källa på det?

BillyButt
2010-09-07, 20:14
Billy, för SD:s skull gör du bäst i att knipa käft fram till, tja, för evigt.

Jag representerar inte SD, jag har belägg för det jag skrev. :smash:

stevebc
2010-09-07, 20:14
Den kriminalitet som i dag ökar hos utsatta grupper beror på trångsynthet och slapphet hos det svenska folketTrångsyntheten kan jag på ett vis koppla till fördomar, som leder till sämre förutsättningar vid jobbansökningar, som leder till arbetslöshet, som leder till fattigdom, som leder till kriminalitet. Men det finns nog många andra faktorer som också påverkar.

Men slapphet? Hur menar du? Att vi har för slappa lagar, för slappt (generöst) bidragssystem eller?

Curls
2010-09-07, 21:41
Jag tycker att alla som kan men inte gör nåt inte ska få ta del av den sociala säkerheten, väljer man att stå utanför systemet få man helt enkelt stå sitt kast oberoende på etnisk eller kulturell tillhörighet. Precis som barn på förskolan lär sig läsa och leka med andra barn för att klara av livet som kommer ska alla som har tillgångarna till det göra detsamma gör man inte det så står man utanför systemet och borde inte ha rätt till att ta del av vad det har att erbjuda. Men då är det upp till systemet att kunna ta hand om de som vill ta del av det och där kommer det in vilket parti som har det som krävs för de men det tänker jag inte gå in på men kan dock tillägga att jag röster då inte på SD varje fall.

supercharge
2010-09-15, 05:26
Platser som Rosengård är inte ett rent invandrar problem det är en plats där allt fuckat ur, där samhället misslyckats med att återupprätthålla värdet hos dessa individer och där svensk lag inte varit tillräcklig. Vi behöver strängare lagar och en bättre utbildad polis. På svensk mark råder svensk lag och svenska värderingar kan man inte rätta sig efter detta find, men att dömma individer efter kultur, ursprung eller religion är inte ok.

Fast man behöver man inte hyckla med att det faktiskt är ett invandrarproblem i Rosengård, Ronna, Fitja, Alby, Hovsjö, Bergsjön osv.. osv.. Allt annat är bara rent skitsnack. Därmed inte sagt vissa att invandrare beter sig så pga etnicitet eller hudfärg vilket skulle vara det rasistiska inslaget i det hela.

Men man behöver heller inte hyckla med att de här orterna hade sett betydligt bättre ut utan invandring, det står klart för vem som helst, t.om. Janne Josefsson har påtalat det i media vill jag minnas. En majoritet sköter sig naturligtvis men det finns stora problem och det finns en stor överrepresentation i brottsstatistiken för invandrare från vissa håll i världen.

Det rasistiska vore att ogilla invandrare för hudfärg eller etnicitet, alltså sådant som invandraren inte kan göra något åt, men det är bevisligen inget större problem, eftersom adoptivbarn (perfekt integration) generellt fungerar hur bra som helst oavsett varifrån de kommer. Så då är det troligtvis ett utanförskap, kulturella faktorer, bristande svenska, och att de blir underklass som är problemet, och det faktum att vissa helt enkelt vill leva som i hemlandet.

Sedan är det i viss mån ansvarslöst gentemot de invandrare och svenskar som redan bor i problemorter att ta in ännu fler invandrare om problemen bevisligen bottnar i en redan hög andel invandrare som inte är som är integrerade ordentligt. Det finns egentligen inget egenvärde i att ta in mycket invandrare om man bevisligen har stora problem och inte kan lösa det befintliga ordentligt. I synnerhet när asylinvandringen är förhållandevis väldigt liten och en integration som inte fungerar kostar väldigt mycket pengar. ( 50-60 miljarder varje år vill jag minnas, enligt seriösa uppskattningar, och inte SD's fantasidravel)

supercharge
2010-09-15, 05:39
Syrianer och kristna libaneser står för tung organiserad brottslighet, i huvudsak med bas i Södertälje. Jag växte upp i en förort med många syrianer, och de är extremt ghetto samt har en grov hederskultur. Deras kristna religiositet bidrar bara till detta.

Visst är det så till viss del även om det naturligtvis rör sig om en liten minoritet. Men de kom i huvudsak vad jag förstår som arbetskraftsinvandrare vilket har varit en stor pluspost för staten, så ser det inte ut bland de som kommer idag.

Jag upplever dessutom att det finns ganska stora skillnader, många är bra integrerade och så finns det en del som inte är det. Men poängen var att de generellt inte är för mer invandring. Invandrare som varit ett tag här tycker jag generellt inte är för mer invandring eftersom det är de som faktiskt bor där problemen uppstår och får dras med det.

nim
2010-09-15, 06:56
Bra skrivet supercharge, du vet vad du snackar om!