handdator

Visa fullständig version : Tanke angående smärtande muskler


Fitnesstjej
2010-09-04, 00:15
Hej!

Har haft en tanke ganska länge, men aldrig funnit något riktigt svar, så jag tänkte prova att ställa frågan här.

Oftast när man tränar och får ont i någon muskel där värken inte går över på någon vecka så brukar man, vad jag har förstått, utgå från att man förmodligen har dragit på sig en skada. Men då kom jag att tänka på detta.
Kan det vara möjligt att om man har tränat en viss muskelgrupp intensivt i några månader att man sedan blir så pass uttröttad i den muskeln att man får en typ av värk och utmattningskänsla som kan sitta i ett längre tag (kanske flera veckor) utan att det är egentligen inte är någon skada som har uppstått? Alltså kan man ha ont av utmattning i en/flera muskler ett längre tag efter en intensiv träningsperiod utan att i bemärkelsen fått en idrottsskada?

Kanske en jättekorkad fråga, men det är något jag verkligen har grubblat på. Hoppas inte jag får en massa spydiga svar bara.

Tack på förhand! :)

wird
2010-09-04, 20:23
Jag vill gärna veta jag med.

Martin Löwgren
2010-09-07, 14:29
Alltså kan man ha ont av utmattning i en/flera muskler ett längre tag efter en intensiv träningsperiod utan att i bemärkelsen fått en idrottsskada?

Nej någon form av problematik (inte vanlig träningsvärk) bör ha inträffat då.

Med vänliga hälsningar

/Leg. Naprapat Martin Löwgren