handdator

Visa fullständig version : Hur stor åldersskillnad är acceptabel i förhållanden?


Nekrofascist
2010-09-04, 00:04
Båda är helt med på det, inget tvång eller inga hot föreligger, och så vidare. Båda vill det hela precis lika mycket.

Hur stor ålderskillnad är acceptabel, enligt er?

Hur ung person kan en 18-åring bli tillsammans med? En 25-åring, en 35-åring, en 50-åring?

Jag skapar tråden med tanke på en damptråd som startades på FB för några dagar sedan. En 18-årig kille som "satte på" en 12-åring: https://www.flashback.org/t1280732


mvh

ceejay
2010-09-04, 00:05
åldern/2 + 6 upp till 30

men konstanten ökar ju äldre man blir!

ekmanc
2010-09-04, 00:05
Ditt användarnamn gör ju denna frågan aningen suspekt...

fiskebulle
2010-09-04, 00:07
Den internationella standarden: Din ålder/2+7. Alltså, jag som tjugo åring får som lägst gå 17.
Denna uträkning funkar ju då inte fören man har uppnått en viss ålder.

Nekrofascist
2010-09-04, 00:09
åldern/2 + 6 upp till 30

men konstanten ökar ju äldre man blir!

Den internationella standarden: Din ålder/2+7. Alltså, jag som tjugo åring får som lägst gå 17.
Denna uträkning funkar ju då inte fören man har uppnått en viss ålder.

Så en 22-åring och en 16-åring som blir förälskade i varandra ska inte vara tillsammans, enligt er?

ceejay
2010-09-04, 00:12
Så en 22-åring och en 16-åring som blir förälskade i varandra ska inte vara tillsammans, enligt er?

Går väl även om det är lite småskumt enligt mig.

burre
2010-09-04, 00:17
Så en 22-åring och en 16-åring som blir förälskade i varandra ska inte vara tillsammans, enligt er?

Nej.

Nekrofascist
2010-09-04, 00:18
Nej.

Varför?

Jens.Andersson
2010-09-04, 00:23
Varför?

Varför blir en 22 åring kär i en 16 åring?

fiskebulle
2010-09-04, 00:23
Varför?

För att skillnaden i mognad är för stor, den äldre hamnar i en utnyttjande position.

Nekrofascist
2010-09-04, 00:26
Varför blir en 22 åring kär i en 16 åring?

Spelar det roll?

Retorisk fråga. Svaret är nej.

Kwon
2010-09-04, 00:28
Ju äldre man blir , desto större skillnad är acceptabelt.

20-årig snubbe med 50-årig Milf is all good! :D

Jens.Andersson
2010-09-04, 00:29
Spelar det roll?

Retorisk fråga. Svaret är nej.

Ja man borde känna att man är på ett annat plan och på en annan fas i livet,
som 22 åring borde man inte känna sig dragen till att umgås med personer som
inte ens börjat gymnasiet.

Om man inte är kille förstås då är det bara coolt om man har en 22 årig flickvän.

Nekrofascist
2010-09-04, 00:31
Varför är det mer OK för tjejer/kvinnor att vara tillsammans med yngre än vad det är för killar/män?

Är ni genomindoktrinerade med feminism?

Jens.Andersson
2010-09-04, 00:35
Nej men jag antar att du ska lära oss ett och annat?

EDIT: Och jag vet inte varför det är så. Det är en fysisk lag precis som att gravitationen
går mot massans centrum. Unga killar med ädre tjejer är coolt, äldre killar med unga tjejer
är snuskgubbar.

Kwon
2010-09-04, 00:36
Om en 20-årig tjej föredrar att ha en 50-60-årig pojkvän ser jag inga problem med det sålänge det är ömsesidigt.

Om den 20-åriga tjejen endast har en 60-årig pojkvän för status eller braggingrights bland tjejpolarna, då tycker jag det inte är lika vackert.

Nekrofascist
2010-09-04, 00:37
Nej, det hade jag inte tänkt.

Jag är bara intresserad varför folk anser att åldern spelar roll om båda är med på det.

Det finns väl egentligen ingen anledning, heller. Det är bara coolt att tycka som alla andra.

Nekrofascist
2010-09-04, 00:37
Om en 20-årig tjej föredrar att ha en 50-60-årig pojkvän ser jag inga problem med det sålänge det är ömsesidigt.

Om den 20-åriga tjejen endast har en 60-årig pojkvän för status eller braggingrights bland tjejpolarna, då tycker jag det inte är lika vackert.

Du verkar sund.

Kwon
2010-09-04, 00:42
Det viktigaste är att dom tycker om varandra, vad dom tycker om varandra, och att det är ömsesidigt och inte något tvång, att den 20-åriga tjejen inte tvingar den äldre pojkvännen att vara med henne tex.

Vad andra tycker skall inte spela någon roll, man kan inte göra alla till lags här i världen.

Det finns ju de som inte tycker det är acceptabelt med förhållanden mellan olika religioner eller olika hudfärg också.

Man kan inte göra alla till lags, oavsett vad du gör finns det alltid någon som blir upprörd i världen.

JoeyP
2010-09-04, 02:18
Är man 18årig kille/tjej så är max 25år det äldsta enligt mig.

25år är liksom toppen av livet.
Vid 25 är man snyggast, vid 25 gör man karriär, vid 25 lever man livet! Allt efter 25 går bara utför :D

Nä men typ.

bulldozer
2010-09-04, 05:38
Så länge bägge är över 18 så spelar åldersskillnaden inte nån roll..

stevebc
2010-09-04, 08:31
För mig spelar det ingen större roll. Jag har redan skådat en del förhållanden som fungerat hur bra som helst trots åldersskillnaden. Men jag skulle vilja säga att cut off-gränsen är 16 år.

Sen att det finns inskränkta och konservativa människor som försöker moralisera och påverka människor (istället för sin egen världsbild) är visserligen sant.

Baan
2010-09-04, 08:41
Allt >=15?

Nekrofascist
2010-09-04, 09:19
Hittade två rätt sjuka åldersskillnader, där båda parter verkar vara glada. I fallet med Persbrandt kan det ju dock ha att göra med att han är känd och rik ...

http://www.expressen.se/noje/1.186787/17-ariga-amanda-ar-persbrandts-nya-karlek

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=292098

Cilia
2010-09-04, 09:19
Varför är det mer OK för tjejer/kvinnor att vara tillsammans med yngre än vad det är för killar/män?

Är ni genomindoktrinerade med feminism?
Jag skulle säga att det inte är så. Just nu körs det en del kring Cougar men i samhället i stort skulle jag säga att det är tvärtom. Äldre män har i alla tider haft yngre kvinnor/flickor och det har varit ok. Det omvända har snarare setts på med tveksamma ögon och inte riktigt varit rumsrent.

Jag tror generellt det har att göra med vår syn på kvinnor och deras sexualitet. Män är offer för sin sexualitet medan kvinnor inte förväntas ha några behov och har dom det förväntas dom kunna kontrollera det.

svennebanan
2010-09-04, 09:39
Varför?

För att 16 åringen troligen kommer mogna på sig medan 22 åringen i princip mognat klart och är omogen?

Ironbabe
2010-09-04, 09:40
Jag skulle säga att det inte är så. Just nu körs det en del kring Cougar men i samhället i stort skulle jag säga att det är tvärtom. Äldre män har i alla tider haft yngre kvinnor/flickor och det har varit ok. Det omvända har snarare setts på med tveksamma ögon och inte riktigt varit rumsrent.

Jag tror generellt det har att göra med vår syn på kvinnor och deras sexualitet. Män är offer för sin sexualitet medan kvinnor inte förväntas ha några behov och har dom det förväntas dom kunna kontrollera det.
Jag plussar på det här!

Trance
2010-09-04, 10:00
Jag skulle säga att det inte är så. Just nu körs det en del kring Cougar men i samhället i stort skulle jag säga att det är tvärtom. Äldre män har i alla tider haft yngre kvinnor/flickor och det har varit ok. Det omvända har snarare setts på med tveksamma ögon och inte riktigt varit rumsrent.

Jag tror generellt det har att göra med vår syn på kvinnor och deras sexualitet. Män är offer för sin sexualitet medan kvinnor inte förväntas ha några behov och har dom det förväntas dom kunna kontrollera det.

Historiskt sett så har det var mycket tydligare än det är nu att män skall ha resurser och försörja en familj medan kvinnan skall ta hand om hemmet och föda barn. Kvinnan kan sätta igång direkt med det när hon är mogen medan få 18-åringar har de resurser som en älde man har.

EDIT: Angående ämnet så efter 15-17ish år så tycker jag det är bara att försöka. Vem är jag att säga vilka förhållanden som är bra och fungerar.

egge
2010-09-04, 10:19
Jag är bara intresserad varför folk anser att åldern spelar roll om båda är med på det.

Jag har läst FB-tråden och undrar vad du tycker i det fallet?

Mago
2010-09-04, 10:30
För att 16 åringen troligen kommer mogna på sig medan 22 åringen i princip mognat klart och är omogen?

Då kommer det väl visa sig och om det inte fungerar så får de göra slut. Knappast någon anledning att inte ge det en chans..

spoonchest
2010-09-04, 10:40
Southpark hade en rolig poäng i avsnittet där den kvinnliga förskoleläraren rymmer med Ike.

dLy5xIjA6Z8

Exdiaq
2010-09-04, 10:56
Varför är det mer OK för tjejer/kvinnor att vara tillsammans med yngre än vad det är för killar/män?

Är ni genomindoktrinerade med feminism?

Feminism i dess ursprungliga och rätta form existerar knappt i Sverige så jag förstår inte hur det skulle kunna ha påverkat.

svennebanan
2010-09-04, 11:25
Då kommer det väl visa sig och om det inte fungerar så får de göra slut. Knappast någon anledning att inte ge det en chans..

Kör hårt, tjejen får väl säkert hög status bland sina jämnåriga i kanske 2 år till. Det här är första bilden som poppar upp i mitt huvud när jag tänker på killen. Men hoppas ni får barn och så.

http://image.automotive.com/f/features/9309406+pheader/0402_01z+1975_volvo_240+front_side_view.jpg

Nekrofascist
2010-09-04, 11:47
Jag har läst FB-tråden och undrar vad du tycker i det fallet?

Jag har aldrig någonsin varit sexuellt attraherad av en tolvåring ... eller kanske en redan död tolvåring (jag är nekrofil), och det känns ganska äckligt och pedofiliskt, men om hon var med på det hela så anser inte jag att det är min (eller samhällets) rättighet att stoppa henne från att göra vad hon vill.

Då återstår ju dock frågan: var ska gränsen för självbestämmande gå?

Kwon
2010-09-04, 11:54
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum? :)

Nekrofascist
2010-09-04, 11:59
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum? :)

Mitt liv kretsar inte kring sex. Jag har andra intressen också.

feyin
2010-09-04, 12:04
3 år 7 månader och mellan 1-5 dagar. Mer än är fan inte acceptabelt

Anton Fräs
2010-09-04, 13:34
Skulle inte vilja sätta en generell gräns. Det går från fall till fall.

filmjölk
2010-09-04, 13:43
Plus minus 3 år för unga plus minus tio för gamla. Plus minus sju för personer däremellan.

Cilia
2010-09-04, 14:29
Läste tråden på FB och blev kanske inte överaskad men ändå bestört över att så pass många tyckte det var ok för 18-åringen att ha sex med en 12-åring.

Barn testar gränser och det gäller narturligtvis även det sexuella. Flickor klär ut sig för att testa samhällets och männens reaktion. Det är inte samma sak som att man ska utnyttja situationen. En 12-åring kan inte fullt ut se alla konsekvenser av olika handlanden. Det är därför dom ska ha vuxna omkring dom som kan visa dom rätt i livet. Det ansvaret har alla vi vuxna inte bara föräldrarna. Är man 18 år räknas man som vuxen.

Ett citat som funkar i dom flesta situationer
"Just because you can, doesn´t mean you should."

fiskarn
2010-09-04, 14:37
intressant tråd! Själv e jag smått förälskad i en person som e 2 år äldre än mig (e själv 26). När vi umgås tänker man knappt på att hon e äldre än mig men lik förbannat känns det som att dessa ynka två år spelar en jäklit stor roll, inte för mig men kanske för henne?

Jenan
2010-09-04, 14:50
Så länge bägge är över 18 så spelar åldersskillnaden inte nån roll..

+1

Vadå "acceptabel" liksom. Vem behöver "acceptera" ett förhållande utom de två som utgör paret?

mixedskills
2010-09-04, 14:57
intressant tråd! Själv e jag smått förälskad i en person som e 2 år äldre än mig (e själv 26). När vi umgås tänker man knappt på att hon e äldre än mig men lik förbannat känns det som att dessa ynka två år spelar en jäklit stor roll, inte för mig men kanske för henne?

Kan ju tänkas att hon funderar på om inte du skulle vilja ha en yngre tjej! Det är ganska vanligt ältande bland tjejer som är äldre än sin partner. Liksom den yngre killen kanske grubblar över om hans tjej inte skulle vilja ha en kille som har mer att erbjuda henne (en kille som är äldre och har nått längre i karriären etc).
Alltså, så länge hon vill vara med dig så har du inget att oroa dig för, punkt slut :)

mixedskills
2010-09-04, 15:03
+1

Vadå "acceptabel" liksom. Vem behöver "acceptera" ett förhållande utom de två som utgör paret?

Håller med, typ. Finns ju dock förhållanden där det bara är så uppenbart att det handlar enbart om sex, men men så länge inte någon part far illa så har väl alla rätt att pröva sig fram.

bb X
2010-09-04, 15:55
Ang. Fb tråden du länkade till så är min gissning att det är en s k "troll".

ont: Man bestämmer inte själv vem man blir kär i, det vet ni alla. Men visst, allt över 18 är acceptabelt (18åring med 50åring etc). Man måste ju bara vara 15 för att ha sex (om jag inte missförstått något) men isåfall ska man ha det med någon i sin egen ålder eller helst under 18?*

*MY OPINION

Verbatim
2010-09-04, 16:10
Jag håller med bb X, man ska helst ha sex med personer under 18.
Det bästa med 16 åringar är att oavsett hur gammal jag blir, så är 16 åringar alltid 16.

Oh yeah, efebofili skämt.

egge
2010-09-04, 16:14
Jag har aldrig någonsin varit sexuellt attraherad av en tolvåring ... eller kanske en redan död tolvåring (jag är nekrofil), och det känns ganska äckligt och pedofiliskt, men om hon var med på det hela så anser inte jag att det är min (eller samhällets) rättighet att stoppa henne från att göra vad hon vill.

Då återstår ju dock frågan: var ska gränsen för självbestämmande gå?

När det kommer till en 12-åring tycker jag absolut att samhället har rätt att skydda henne.
Gränsen går ju vid 15 och jag tycker att det känns ganska lagom. Det betyder inte att jag tycker det är rätt att en 30-åring har sex med en 15-åring men om samtycke finns så, fine.

svennebanan
2010-09-04, 16:21
Ang. Fb tråden du länkade till så är min gissning att det är en s k "troll".

ont: Man bestämmer inte själv vem man blir kär i, det vet ni alla. Men visst, allt över 18 är acceptabelt (18åring med 50åring etc). Man måste ju bara vara 15 för att ha sex (om jag inte missförstått något) men isåfall ska man ha det med någon i sin egen ålder eller helst under 18?*

*MY OPINION

Vad är ett troll?

Shpendi
2010-09-04, 16:23
Vid såna här tillfällen finns bara ett svar! THE BRO CODE: Dela din ålder med 2 och sedan plussa på 7.

fiskebulle
2010-09-04, 16:30
Vad är ett troll?

http://i167.photobucket.com/albums/u134/Ryomalol/Random%20Stuff/trollface.png

xkurdi
2010-09-04, 23:37
Jag tycker det beror på mogenhet osv.
Just nu är det väldigt fel om t.ex en 15 åring blir tsm med en 12 åring, det är ju fortf 3 års skillnad right?

Men tänk er då en 25 åring som är tsm med en 28 åring, det är också 3 års skilland - men mogenheten är större här, allt är på en annan nivå.
You get it?

hultman
2010-09-04, 23:55
Jag tycker det beror på mogenhet osv.
Just nu är det väldigt fel om t.ex en 15 åring blir tsm med en 12 åring, det är ju fortf 3 års skillnad right?

Men tänk er då en 25 åring som är tsm med en 28 åring, det är också 3 års skilland - men mogenheten är större här, allt är på en annan nivå.
You get it?

Nej, xkurdi, det är nog bara du som tänkt på det.

Grotesk
2010-09-05, 10:43
Jag var förr emot att ha en yngre tjej, av ren princip egentligen. Jag är nu 21år och har haft 2 förhållanden - bägge med jämnåriga tjejer.
Men nu har jag träffat en 16årig tjej som jag är tillsammans med. Vi har varit ihop i några månader och allt är bara så jävla bra!
I början tog det dock emot, innan man blev ihop, med tanke på hennes ålder. Men det är ju fan bara dumt tänk egentligen då jag inte alls skulle kunna likna henne med tex. hennes jämngamla kompisar. Nu låter det säkerligen som att jag försvarar mitt tycke, men det är faktiskt så jag upplever henne. Hon kan skämta och fjanta precis som jag kan, men hon är ändå "mentalt mogen" eller vad man ska säga.

Jag rabblar väl egentligen bara massvis med skit nu men jag vill bara säga att jag har lärt mig att åldern spelar ingen roll, så länge det är lagligt och ömsesidigt! Skulle aldrig välja förhållande efter vad andra tycker!

För övrigt: Flashback-tråden är troligtvis ett skämt men det äcklar mig oavsett.

svennebanan
2010-09-05, 10:49
men hon är ändå "mentalt mogen" eller vad man ska säga.



Brukar låta så.

Grotesk
2010-09-05, 10:55
Brukar låta så.

Ja, det gör det säkert. Själv har jag inte mer än min nuvarande erfarenhet att hänvisa till. Det jag ville framhäva var att det är inget barn. Du delar säkert inte min uppfattning, med tanke på hur spydig din kommentar lät, men jag ville dela med mig utav mitt tänkande som uppenbarligen förändrats.

Arf Pingvin
2010-09-05, 11:26
Jag var förr emot att ha en yngre tjej, av ren princip egentligen. Jag är nu 21år och har haft 2 förhållanden - bägge med jämnåriga tjejer.
Men nu har jag träffat en 16årig tjej som jag är tillsammans med. Vi har varit ihop i några månader och allt är bara så jävla bra!
I början tog det dock emot, innan man blev ihop, med tanke på hennes ålder. Men det är ju fan bara dumt tänk egentligen då jag inte alls skulle kunna likna henne med tex. hennes jämngamla kompisar. Nu låter det säkerligen som att jag försvarar mitt tycke, men det är faktiskt så jag upplever henne. Hon kan skämta och fjanta precis som jag kan, men hon är ändå "mentalt mogen" eller vad man ska säga.

Jag rabblar väl egentligen bara massvis med skit nu men jag vill bara säga att jag har lärt mig att åldern spelar ingen roll, så länge det är lagligt och ömsesidigt! Skulle aldrig välja förhållande efter vad andra tycker!

För övrigt: Flashback-tråden är troligtvis ett skämt men det äcklar mig oavsett.

Min bror blev tillsammans med sin nuvarande fru i precis de åldrarna, han 21 hon 16. Vi trodde iofs att hon var äldre då hon var väldigt mogen för sin åder men sen retades vi om barnarov etc halvt på skämt. Efter 18 år måste jag säga att åldersskillnaden aldrig varit nåt problem i deras fall. Det är knappast han som kör med henne om vi säger så :)

mangemani
2010-09-05, 11:57
så länge h*n är myndig,så får väl h*n bli ihop med vilken h*n vill enligt mej.
vill h*n som är 18 bli ihop med en 50 åring,go for it.
sen hur dom båda kan ligga på samma mentala nivå och få det hela att funka,det är en annan sak,men för mej så är det hela acceptabelt.

filmjölk
2010-09-05, 12:03
Jag undrar om inte ålderskillnaden blir markant även sent i livet. Det är ju tex rätt stor skillnad på 16 och 26, men inte nån större på 36 och 46. Eller ens 35 och 55. Men sen då? en pensionär på 65 och någon som är yrkesverksam tjugo år till?

Eller varför inte 60 och 80. En sextioåring kan vara hur vital som helst, men är man åttio då har man ena foten i graven oavsett.

von huff
2010-09-05, 12:03
Jaa enligt lagen så får man ju vara med alla som är +18 om man själv är 18 så i den synpunkten är det ju rätt.Själv tycker jag att man inte är så mogen när man är 18, man utvecklas ganska snabbt mellan 18-25 då man oftast får börja klara sig själv.Själv höjjer man nog lite på ögonbrynen när man hör om 18åriga i de flesta fal brudar som sällskapar med 30 åringar

Grotesk
2010-09-05, 12:07
Min bror blev tillsammans med sin nuvarande fru i precis de åldrarna, han 21 hon 16. Vi trodde iofs att hon var äldre då hon var väldigt mogen för sin åder men sen retades vi om barnarov etc halvt på skämt. Efter 18 år måste jag säga att åldersskillnaden aldrig varit nåt problem i deras fall. Det är knappast han som kör med henne om vi säger så :)

Många som tror att min flickvän är minst 2-4år äldre än vad hon egentligen är, hehe.
Härligt för övrigt att det funkar mellan din bror och hans tjej. :thumbup:

Yes
2010-09-05, 12:10
Jaa enligt lagen så får man ju vara med alla som är +18 om man själv är 18 så i den synpunkten är det ju rätt.
I Sverige är det 15 år som gäller.

Snobbe
2010-09-05, 12:58
åldern/2 + 6 upp till 30

men konstanten ökar ju äldre man blir!

Tycker denna funkar rätt bra men samtidigt beror det på personerna ifråga.

Cilia
2010-09-05, 16:00
Jag undrar om inte ålderskillnaden blir markant även sent i livet. Det är ju tex rätt stor skillnad på 16 och 26, men inte nån större på 36 och 46. Eller ens 35 och 55. Men sen då? en pensionär på 65 och någon som är yrkesverksam tjugo år till?

Eller varför inte 60 och 80. En sextioåring kan vara hur vital som helst, men är man åttio då har man ena foten i graven oavsett.
Vad jag förstår så märks det en skillnad när den ene går i pension. Det trappas ner i tempo etc och då märks åldersskillnden mer vilket eg mer är skillnad i livsstil. Vilket är samma sak när man är yngre. Det är klarat att det är skillnad på lvi när man jobbar och flyttat hemmifrån och när man går i skolan och bor hemma.

stevebc
2010-09-05, 16:04
Jaa enligt lagen så får man ju vara med alla som är +18 om man själv är 18 så i den synpunkten är det ju rätt.Haha, skräms inte nu!

von huff
2010-09-05, 16:12
Haha, skräms inte nu!

Vad menar du?

Om vi talar om seriösa förhålanden ser jag ingen ide i att man so +25 år gammal häner med folk runt 18 år.Klyftan och utvecklingen mellan åldrarna är stor.Jag är bara 20 och tycker att brudarna som är 2-3 år yngre än mig beter sig rätt annorlunda än personer i min ålder.Att man vill ha sex med personer som är yngre är en annan femma

stevebc
2010-09-05, 16:16
Vad menar du?

Om vi talar om seriösa förhålanden ser jag ingen ide i att man so +25 år gammal häner med folk runt 18 år.Klyftan och utvecklingen mellan åldrarna är stor.Jag är bara 20 och tycker att brudarna som är 2-3 år yngre än mig beter sig rätt annorlunda än personer i min ålder.Att man vill ha sex med personer som är yngre är en annan femmaJag håller med. Menar mer att det hade varit ett rätt läskigt scenario om det var olagligt.

von huff
2010-09-05, 16:16
Jag håller med. Menar mer att det hade varit ett rätt läskigt scenario om det var olagligt.

:)okej

rajjan_dammit
2010-09-05, 16:24
(jag är nekrofil)

Om en tjej dör 14 år gammal, är det då okej att ligga med henne efter fyra år?

Kek
2010-09-05, 16:46
Om en tjej dör 14 år gammal, är det då okej att ligga med henne efter fyra år?

Bara om du gräver ner henne igen efteråt.

Åsberg
2010-09-05, 16:49
Kul att ni får relationer till nått mattematiskt, är ju så inviduellt det går att bli.

Jenan
2010-09-05, 18:19
Håller med, typ. Finns ju dock förhållanden där det bara är så uppenbart att det handlar enbart om sex, men men så länge inte någon part far illa så har väl alla rätt att pröva sig fram.

Ja varför inte? Alla förhållanden behöver ju faktiskt inte syfta till att man ska spendera resten av livet tillsammans.
Jag skulle t.ex. absolut kunna tänka mig att ha en sexuell relation med nån som är 15-25 år äldre än jag. Dels för att de förmodligen vore bättre i sängen än mina jämnåriga, plus att det faktum att det socialt inte riktigt är accepterat skulle ge en extra dimension av spänning till det hela.

Jag tror det är ganska vanligt för äldre både män och kvinnor att fantisera om att vara med yngre, och vice versa, så om man hittar nån att leva ut fantasierna med är det ju bara härligt.

Nekrofascist
2010-09-05, 20:42
Om en tjej dör 14 år gammal, är det då okej att ligga med henne efter fyra år?

Om hon dör 14 år gammal skulle jag gilla det på en gång, men det hör inte hit.

Mr.Sjöborg
2010-09-05, 20:48
Om hon dör 14 år gammal skulle jag gilla det på en gång, men det hör inte hit.

Jobbar du på bårhus?

Nekrofascist
2010-09-05, 21:57
Jobbar du på bårhus?

Något åt det hållet ... :)

Elso
2010-09-05, 22:39
Kille nr 1 var 6 år äldre än mig, jag var 16 han 22. Varade i ca 4 år.
Kille nr 2 var 3 år ädre än mig varade i över 2 år.
Singel nu, men har träffat killar som både är yngre och betydligt äldre. Det handlar om vart man är i livet, ibland handlar det nog mkt om kriser och andra gånger handlar det nog om att det bara blev så.

Min förra kollega träffade sin nuvarande fru när han nästan var 30 och hon 15. De är fortfarande tillsammans och idag är han 61 år.

Gör man det till ett problem blir det ett problem.

egge
2010-09-05, 22:41
Varför ska dom vara så söta dom där 18-åriga tjejerna?:MrT:

Bullen!
2010-09-09, 21:34
If there's grass on the field. Play ball...

Jag ljuger inte om jag säger att det är 30st 60åriga gubbar i byn som har 18-20 åriga thaifruar.

Så sedan fruimporten satt fart så är det nog vanligt med stora åldersklyftor.

babidi
2010-09-09, 21:41
20-årig snubbe med 50-årig Milf is all good! :D


får man lägga upp bilder på folk utan deras tillåtelse? Jag känner en 20årig snubbe som har en 50plussare. relation på facebook och allT!!!! Fyfan.

Nekrofascist
2010-09-09, 21:45
får man lägga upp bilder på folk utan deras tillåtelse? Jag känner en 20årig snubbe som har en 50plussare. relation på facebook och allT!!!! Fyfan.


Vadå "Fyfan"? Låt dem vara, idiot.

Degpekka
2010-09-09, 21:55
får man lägga upp bilder på folk utan deras tillåtelse? Jag känner en 20årig snubbe som har en 50plussare. relation på facebook och allT!!!! Fyfan.

Varför skulle vi vilja se bilder på dem? Är du inte glad för din väns skull att han hittat någon han gillar?

babidi
2010-09-09, 22:02
Vadå "Fyfan"? Låt dem vara, idiot.

Jag är mitt uppe i deras shit all the time yo, skrev en mening på ett internet forum ingen av dom någonsin skulle besöka. Fan asså du har rätt jag är på dom för mycket! måste lägga av, genast!

Varför skulle vi vilja se bilder på dem? Är du inte glad för din väns skull att han hittat någon han gillar?

jag citerar ice cube "you niggaz lotion, im no emotion".

dupper
2010-09-09, 22:21
Kille nr 1 var 6 år äldre än mig, jag var 16 han 22. Varade i ca 4 år.
Kille nr 2 var 3 år ädre än mig varade i över 2 år.
Singel nu, men har träffat killar som både är yngre och betydligt äldre. Det handlar om vart man är i livet, ibland handlar det nog mkt om kriser och andra gånger handlar det nog om att det bara blev så.

Min förra kollega träffade sin nuvarande fru när han nästan var 30 och hon 15. De är fortfarande tillsammans och idag är han 61 år.

Gör man det till ett problem blir det ett problem.

Vill hålla med här, det blir bara ett problem om man gör det till ett. Men kan samtidigt se problem i att samhället ser det som ett prob, och att det är däri det jobbiga ligger.

Och det är alltså där frågeställningen utspelar sig. Ju yngre man blir desto mindre åldersskillnad är okej. Om man säger att det är framåt 15-20 som man mognar till sig till den grad man håller fortsatt ur livet, så är det ju beblandningar mellan folk under/i det spannet och de över som blir problematiskt.

Blev lite långt, förhoppningsvis kom poängen fram iaf.

Osten80
2010-09-10, 07:51
får man lägga upp bilder på folk utan deras tillåtelse? Jag känner en 20årig snubbe som har en 50plussare. relation på facebook och allT!!!! Fyfan.

Omg yo, relation på facebook och allt, yo!
Seriöst, sluta bry dig om vad andra håller på med.

Kwon
2010-09-10, 08:00
får man lägga upp bilder på folk utan deras tillåtelse? Jag känner en 20årig snubbe som har en 50plussare. relation på facebook och allT!!!!

MYCKET najs! Hoppas dom har det trevligt och att det varar länge!

shadowfire
2010-09-10, 08:00
En 20-åring som är ihop med en kvinna i hans mammas ålder eller motsvarande låter iofs inte helt sunt.

ARMSTARK
2010-09-10, 08:04
Åldersskilldnader är bara ett problem för omgivningen. Folk har så dj-la starka åsikter i frågan till de själva blir förälskade i någon i "opassande" ålder.

Grotesk
2010-09-10, 08:26
Åldersskilldnader är bara ett problem för omgivningen. Folk har så dj-la starka åsikter i frågan till de själva blir förälskade i någon i "opassande" ålder.

Guilty, typ.

filmjölk
2010-09-10, 08:45
20-årig kille och 50-årig dam. Hon är redan förbi klimakteriet, förbi åldern då man får adoptera. Kul för killen :/ håller de fast vid varandra så får han aldrig uppleva hur det är att bli far.

Nu är jag fullt medveten om att livet kan ta slut närsomhelst men om inget oförutsett inträffar och de fortsätter sin relation, kommer killen om en sisådär 20-25-30 korta barnlösa år vara fast med en riktigt gammal kvinna, aggressiv i begynnande demens, som han måste byta blöjor på och vårda i hemmet.

ARMSTARK
2010-09-10, 08:51
20-årig kille och 50-årig dam. Hon är redan förbi klimakteriet, förbi åldern då man får adoptera. Kul för killen :/ håller de fast vid varandra så får han aldrig uppleva hur det är att bli far.

Nu är jag fullt medveten om att livet kan ta slut närsomhelst men om inget oförutsett inträffar och de fortsätter sin relation, kommer killen om en sisådär 20-25-30 korta barnlösa år vara fast med en riktigt gammal kvinna, aggressiv i begynnande demens, som han måste byta blöjor på och vårda i hemmet.

Haha, inte helt olikt att vara småbarnsförälder.

stevebc
2010-09-10, 15:29
MYCKET najs! Hoppas dom har det trevligt och att det varar länge!Tack Kwon. Funkar hur bra som helst för tillfället.

shadowfire
2010-09-10, 15:40
Det är lätt o raljera att "bara omgivningen bryr sig" osv, men hur skulle ni som försvarar extrema åldersskillnader känna egentligen om ert lillasyskons klasskompis plötsligt blev ihop med er mamma? Då låter det lite annorlunda i skällan.

Någonstans i det här med relationer så finns det människor som har stora problem. Killar som söker modersgestalter. Kvinnor som vill "ta hand om" småpojkar o få utlopp för moderskänslor. Bara för att ge lite exempel. Flera personer med stor åldersskillnad i relationer tror jag har blandat ihop känslan "man/kvinna" och istället fått en mix med "förälder/barn" och "man/kvinna".

Tricce
2010-09-10, 15:45
Det är lätt o raljera att "bara omgivningen bryr sig" osv, men hur skulle ni som försvarar extrema åldersskillnader känna egentligen om ert lillasyskons klasskompis plötsligt blev ihop med er mamma? Då låter det lite annorlunda i skällan.

Någonstans i det här med relationer så finns det människor som har stora problem. Killar som söker modersgestalter. Kvinnor som vill "ta hand om" småpojkar o få utlopp för moderskänslor. Bara för att ge lite exempel. Flera personer med stor åldersskillnad i relationer tror jag har blandat ihop känslan "man/kvinna" och istället fått en mix med "förälder/barn" och "man/kvinna".

Precis eller när er lilla prinsessa kommer hem med arbetspolaren eran! :D

shadowfire
2010-09-10, 15:47
Precis eller när er lilla prinsessa kommer hem med arbetspolaren eran! :D

hahaha, fyfaaan, niiiiiiten hade hängt i luften :D

Osten80
2010-09-10, 15:57
Det är lätt o raljera att "bara omgivningen bryr sig" osv, men hur skulle ni som försvarar extrema åldersskillnader känna egentligen om ert lillasyskons klasskompis plötsligt blev ihop med er mamma? Då låter det lite annorlunda i skällan.

Någonstans i det här med relationer så finns det människor som har stora problem. Killar som söker modersgestalter. Kvinnor som vill "ta hand om" småpojkar o få utlopp för moderskänslor. Bara för att ge lite exempel. Flera personer med stor åldersskillnad i relationer tror jag har blandat ihop känslan "man/kvinna" och istället fått en mix med "förälder/barn" och "man/kvinna".

De där sakerna är lika relevanta även om du plockar bort ålder ur sammanhanget. Missbrukarförhållanden är ju en klassiker.
Det du skrev i första stycket hade helt ärligt inte varit ett problem för mig, förutsatt att det är en vettig person det handlar om.
Till en början hade det definitivt känts märkligt och ovant, som det mesta man inte är van vid och som sticker ut, men min erfarenhet är att så länge någon inte far illa, brukar det vara ok för mig.
Destruktiva förhållanden finns det gott om, men då har vi helt plötsligt väldigt många andra faktorer, förutom ålder, att ta hänsyn till.

stevebc
2010-09-10, 16:18
Det är lätt o raljera att "bara omgivningen bryr sig" osv, men hur skulle ni som försvarar extrema åldersskillnader känna egentligen om ert lillasyskons klasskompis plötsligt blev ihop med er mamma? Då låter det lite annorlunda i skällan.

Någonstans i det här med relationer så finns det människor som har stora problem. Killar som söker modersgestalter. Kvinnor som vill "ta hand om" småpojkar o få utlopp för moderskänslor. Bara för att ge lite exempel. Flera personer med stor åldersskillnad i relationer tror jag har blandat ihop känslan "man/kvinna" och istället fått en mix med "förälder/barn" och "man/kvinna".Ah. Jag har alltid trott att just det förhållandet var sexuellt betingat. Man vill ha det unga fräscha med fin kropp, vare sig det är en kille eller tjej. Och den unga tänker "ah vafan, vi kör på då!" typ.

Skumt med folk som tänker på den andra som en förälder i förhållandet.

Bubban
2010-09-10, 17:04
Har shadowfire läst mycket Freud den senaste tiden?
Whatever works är min filosofi. Vill en 18-årig kille dejta en 56-årig kvinna, fine. Det gör inte mig någonting och vinner inte heller någonting på att analysera andra människors förhållanden.

Nekrofascist
2010-09-10, 17:23
hahaha, fyfaaan, niiiiiiten hade hängt i luften :D

Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, och om hon är alldeles för ung förstår jag dig, men om din dotter var störtförälskad i en mycket äldre kille, skulle du fortfarande resonera på samma sätt?

Ignatius72
2010-09-10, 17:30
Det är naturligtvis inte normalt att som 50 åring ens vilja vara tillsammans med en 18-åring. Sexuellt såklart men inte annars. Då är det något som fattas.

von huff
2010-09-10, 18:50
Det vanligaste scenariot är väl 40år gubbe 18 år tjej där tjejen tror att gubben tycker om henne fastän han bara vill ha mus.Jag tror inte att det fungerar bra med över 20 år ålderskillnad hur ung/gammal man än är

Doctor Snuggles
2010-09-10, 18:56
Det vanligaste scenariot är väl 40år gubbe 18 år tjej där tjejen tror att gubben tycker om henne fastän han bara vill ha mus.Jag tror inte att det fungerar bra med över 20 år ålderskillnad hur ung/gammal man än är

Det finns 40 åringar som är som 20 åringar mentalt, och vice versa.

Apos78
2010-09-10, 20:01
Om frågeställningen gäller förhållande så blir det knivigt om ålderskillnaden är för stor. Är själv 32 och skulle inte satsa yngre än 25. För ett förhållande då. Rent sexuellt funkar det klart med yngre men även det kan bli knivigt med ev jobbiga efterspel etc. Viktigt att båda är på samma linje vad som gäller för kvällen...men det är nog sällan så.