handdator

Visa fullständig version : Dagens protein nybildning är begränsad


JoeyP
2010-09-03, 22:54
Om kroppens inlagring av muskelmassa är begränsad så är det ju bättre att köra en sakta viktuppgång då onödigt fett kommer lagras in vid större överskott.

Men hurpass stort överskott prata vi om här för att tillgodogöra kroppens begränsade nybildning av muskelmassa? Det lär ju inte behövas något större överskott för att det ska räcka för uppfylla kraven som behövs för att nå "maximal" nybildning.

Vid större överskott vi säger 1000+ så lär ju över 95-99% vara fett?
Men om man kör mindre överskott hur kan man då jämföra det här i % om det nu går?

För i praktiken lägger man ju på sig mindre fett vid en långsammare viktuppgång.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar på ett ungefär.

JoeyP
2010-09-03, 22:55
Man hinner ju stimulera proteinsyntesen fler gånger per ökat kg om man går upp sakta. Är det svaret eller?

Ju större överskott ju mer muskler, men vid vilket överskott får man inte mer muskler? För nybildningen av fettfri massa är ju begränsad.

Nu när jag läser det förstår jag knappt det själv :D

BobaFett
2010-09-04, 00:46
Man hinner ju stimulera proteinsyntesen fler gånger per ökat kg om man går upp sakta. Är det svaret eller?

Ju större överskott ju mer muskler, men vid vilket överskott får man inte mer muskler? För nybildningen av fettfri massa är ju begränsad.

Nu när jag läser det förstår jag knappt det själv :D

Det är nog lika individuellt som att vissa är taniga och vissa biffar.

King Grub
2010-09-04, 08:42
Överätning stimulerar alltid nybildning av både fettmassa och fettfri massa. För en naturligt smal person som aldrig varit tjock och som har en gynnsam muskelfibersammansättning, kan överätningen i sig innebära en initial viktökning som består av 60% eller mer av fettfri massa. Ju fetare man äter sig, desto mindre del av viktökningen kommer att bestå av fettfri massa, men siffran blir aldrig 0. Ju större överskott, desto bättre kvävebalans och desto större akut muskeltillväxt, men samtidigt mycket större fettillväxt som har negativa konsekvenser för framtida muskeltillväxt.

En person som tidigare varit kraftigt överviktig och som bantat ner sig, eller helt enkelt bara har ogynnsamma gener för saken, kanske i princip bara blir fetare av överätning.

Sniggel
2010-09-04, 08:43
Ju större överskott desto mer muskelmassa nybildas, men med sämre ratio mellan muskler:fett.
Man kan lägga på sig väldigt mycket muskelmassa på 6 månader om man kör på +1000 kcal var dag, men hur mycket av detta blir "permanent"? Alltså hur mycket är kvar när man går ner de kilon (fett) man gick upp?
Som vanligt är det träningen som bestämmer det mesta av de permanenta framsteg man får och en lugnare inställning till viktuppgång är nog att föredra.

JoeyP
2010-09-04, 09:48
Ju större överskott desto mer muskelmassa nybildas, men med sämre ratio mellan muskler:fett.
Man kan lägga på sig väldigt mycket muskelmassa på 6 månader om man kör på +1000 kcal var dag, men hur mycket av detta blir "permanent"? Alltså hur mycket är kvar när man går ner de kilon (fett) man gick upp?
Som vanligt är det träningen som bestämmer det mesta av de permanenta framsteg man får och en lugnare inställning till viktuppgång är nog att föredra.

Japp håller med dig!

Enligt King Grub behöver man inte tappa speciellt stora mängder muskler vid viktnedgång så om man nu skulle råka grisa så är de väl inte hela världen då.

Slartibartfast
2010-09-04, 10:47
Enligt King Grub behöver man inte tappa speciellt stora mängder muskler vid viktnedgång så om man nu skulle råka grisa så är de väl inte hela världen då.

Det tror jag iofs inte stämmer helt. Det är väldigt individuellt, tror jag. Vissa behåller en stor del av musklerna vid en deff. Andra tappar det mesta.

Sen tror jag det är viktigt att hålla överskottet litet och jämnt varje dag. Cyklar man energiintaget blir man mest bara lönnfet, eftersom muskelbyggnaden är begränsad, medan fettinlagringen inte är det. Tyvärr är detta ganska svårt, då det är omöjligt att veta hur mycket man äter och vad man gör av med på en dag.

JoeyP
2010-09-04, 11:02
Jo sant!
Saken är den att när man försöker ligga på små överskott kan lika gärna överskottet komma på vilodagen, och underskottet på träningdagen, och det är ju inte så bra om blir så i löpande veckor. Rätt kasst faktist.

samsung
2010-09-04, 11:23
Joey inte för o va sån men har sett "många" trådar och frågor om dig angående gram hit o dit. Det verkar som du lider av en extrem optinoja? Träna på och ät och tänk inte så mycket, lyssna på kroppen , pusha lite extra vissa pass, lugnare nästa etc. Det känns spontant som du tänker för mycket inget illa menat men, sålänge du inte stagnera och går bakåt är det väl bara o kötta på?

Det tar tid att bygga rent men du har inte misslyckats enligt mig iaf, tycker dock du kan trycka i dig mer mat och bygga för du är i en bra ålder , formen hittar du ju bevisligen bara på ett par veckor.

JoeyP
2010-09-04, 12:24
Joey inte för o va sån men har sett "många" trådar och frågor om dig angående gram hit o dit. Det verkar som du lider av en extrem optinoja? Träna på och ät och tänk inte så mycket, lyssna på kroppen , pusha lite extra vissa pass, lugnare nästa etc. Det känns spontant som du tänker för mycket inget illa menat men, sålänge du inte stagnera och går bakåt är det väl bara o kötta på?

Det tar tid att bygga rent men du har inte misslyckats enligt mig iaf, tycker dock du kan trycka i dig mer mat och bygga för du är i en bra ålder , formen hittar du ju bevisligen bara på ett par veckor.

Okej väldigt många som tror det nu, får sluta skapa nya trådar och fråga så mycket då :D
Och att det tar tid att bygga rent. Det vet jag. Med tanke på hur segt jag ökat nu då jag ändå kört ganska stora överskott, undra hur segt jag ökar med små överskott då. Huh...

Inge fel på mig för övrigt.

Eddie Vedder
2010-09-04, 13:34
Med tanke på hur segt jag ökat nu då jag ändå kört ganska stora överskott,

Är överskottet stort går det inte segt. Bara för att du fått för dig att du intagit och förbrukat en viss siffra så betyder det inte att det alls stämmer.

zharz
2010-09-04, 15:35
Är överskottet stort går det inte segt.

Vad är det som inte går segt? Att lägga på sig vikt eller att lägga mer vikt på stången?

Eddie Vedder
2010-09-04, 15:40
Vad är det som inte går segt? Att lägga på sig vikt eller att lägga mer vikt på stången?

Viktuppgången. Om energiöverskottet är stort kommer ju det leda till en snabbare viktuppgång. Upplever man att det går segt är alltså inte överskottet stort.

Troll
2010-09-04, 15:48
Jo sant!
Saken är den att när man försöker ligga på små överskott kan lika gärna överskottet komma på vilodagen, och underskottet på träningdagen, och det är ju inte så bra om blir så i löpande veckor. Rätt kasst faktist.

Jag brukar ligga på mer överskott dagen innan träning och mindre på träningsdagen, detta för jag tycker träningen går bättre om jag byggt upp energi dagen innan.
Sen om det är rätt eller fel?

Men hittills så har denna viktuppgången gått bättre än tidigare har gjort..

JoeyP
2010-09-04, 16:23
Jag menar inte att min vikt går upp sakta.
Jag går upp för fort i vikt, men ändå tycker jag personligen att jag ökar ganska drygt på gymmet jämfört med tidigare perioder då man gainade sönder månad efter månad.

Tror nästan jag kommit över nybörjar stadiet nu. Och det är nu man verkligen får börja forska fram vad som funkar och inte funkar för nu ökar man inte av att bara träna.

mattilainen
2010-09-04, 18:03
Jag menar inte att min vikt går upp sakta.
Jag går upp för fort i vikt, men ändå tycker jag personligen att jag ökar ganska drygt på gymmet jämfört med tidigare perioder då man gainade sönder månad efter månad.

Tror nästan jag kommit över nybörjar stadiet nu. Och det är nu man verkligen får börja forska fram vad som funkar och inte funkar för nu ökar man inte av att bara träna.

Fast du har gjort riktigt bra ökningar och tror garanterat du kommer göra grymma ökningar nu också. Jag själv har legat kvar på samma vikter i marklyften, väldigt lätta än så länge och ändå har min rygg byggt på sig bäst av alla muskelgrupper. Jag tror på kontakten just nu!

Kör på för det ser absolut ut att funka för dig!