handdator

Visa fullständig version : Ryggen pallar inte böj/mark hur få stora ben?


BobaFett
2010-09-03, 21:48
Jag har en skada i ryggen som brukar kännas av ibland om jag tränar korsryggen.

Nu har jag försökt komma igång med knäböj och marklyft, började om från scratch d.v.s. lätta vikter och höjde lite grann varje vecka men ryggen sa ifrån när jag kom upp till 60 kilo på böjen vilket för övrigt kändes jättelätt men det högg till i ryggen och det tog 2-3 dagar innan smärtan försvann (när jag böjer mig ner o.s.v).

Ett tag så körde jag enbens-benpress, hacksquats och utfallsgång och det gick bra för ryggen men det känns inte lika mycket i benen som när jag kör böj.

Min fråga är: vad mer kan man göra förutom knäböj som man får grova ben av.

Jag har tänkt att lägga till sprintträning en gång i veckan då jag kör några 30 sekunders sprintar med 2 minuters vila emellan, vad tror ni om det? Jag provade sprintträning en gång för länge sen och jag fick sån sjuk träningsvärk i benen att jag knappt kunde gå några dagar efter.

Librish
2010-09-03, 21:50
Kan du köra benpress? Det kan du nog bygga i princip lika grova ben på.

BobaFett
2010-09-03, 21:59
Kan du köra benpress? Det kan du nog bygga i princip lika grova ben på.

Jag brukar köra benpress med ett ben i taget, då halverar jag ju belastningen på ryggen men det var faktiskt i benpressen som jag skadade ryggen. Fast då var jag lite väl ivrig, körde 300 kilo nånting med dålig teknik, skadan kom inte direkt utan det gjorde mer och mer ont under några veckor tills jag kom på att jag kanske skulle sluta med benpressen.

JoeyP
2010-09-03, 22:00
Hacksquat är en bra övning tycker jag.
Den körde jag när jag hade problem med ryggen.
Benpress var inget för mig när jag hade ont i korsryggen.

BobaFett
2010-09-03, 22:07
Hacksquat är en bra övning tycker jag.
Den körde jag när jag hade problem med ryggen.
Benpress var inget för mig när jag hade ont i korsryggen.

Det finns en hacksquat på mitt gym, den funkar nog också.

Jockefoten
2010-09-03, 22:41
Hacksquat är bra för ryggen, desto sämre för knäna.

JoeyP
2010-09-03, 22:42
Hacksquat är bra för ryggen, desto sämre för knäna.

Varför då?

Jockefoten
2010-09-03, 22:59
Varför då?

Det gör ont?
Jag har ingen fakta mer än att jag fått problem med knäna av att köra djupa böjar i hackliften.
Magnus Samuelsson har även sagt det i sin bok :D

ceejay
2010-09-03, 23:38
Har du tagit reda på vad för något i ryggen som är fel?

BobaFett
2010-09-04, 00:29
Har du tagit reda på vad för något i ryggen som är fel?

Var hos en naprapat för ett tag sen, han trodde inte att det var en diskskada utan att muskelfäset ovanför röven blir överansträngt. Det berodde på att jag var stelare i ena sidan av höften så att mitt ena ben kunde bli kortare. När han strechade ut höften så var benen lika långa igen. Jag tycker att det känns som att det kommer från kotorna i alla fall :P

Ska till en kiropraktor på måndag men det är meningslöst för jag har inte ont längre, det brukar gå över på 2-3 dagar och det går aldrig att få en tid direkt :P

Matsa
2010-09-04, 00:30
Varför då?

Jag tror att det beror på att man är låst i en rörelsebana, därför kan man inte kompensera framåt/bakåt och kan tvingas in i ett läge där knät belastas mycket. Mina knän verkar inte tycka om övningen så värst i alla fall (kan långa femur ha något med detta att göra?), men det behöver ju inte innebära att det är en dålig övning för alla. Om man kan köra den utan problem så är den rätt trevlig. :)

BobaFett
2010-09-04, 00:42
Jag tror att det beror på att man är låst i en rörelsebana, därför kan man inte kompensera framåt/bakåt och kan tvingas in i ett läge där knät belastas mycket. Mina knän verkar inte tycka om övningen så värst i alla fall (kan långa femur ha något med detta att göra?), men det behöver ju inte innebära att det är en dålig övning för alla. Om man kan köra den utan problem så är den rätt trevlig. :)

Man får ha benen så långt utåt på fotplattan som möjligt, jag tycker att det känns mer skonsamt mot knäna men jag har aldrig haft problem med knäna.

Matsa
2010-09-04, 01:51
Man får ha benen så långt utåt på fotplattan som möjligt, jag tycker att det känns mer skonsamt mot knäna men jag har aldrig haft problem med knäna.

Mina knän verkar lite tjuriga, som sagt så är det en trevlig övning om man inte har det problemet. Det är väl lite som så att man får försöka lära sig vad ens individuella skavanker sätter för begränsningar och sedan jobba runt dem. Mina knän verkar vara gjorda av wellpapp men å andra sidan verkar min rygg vara av betydligt hårdare virke så man får ta det goda med det onda. ;)

Att stå bakvänd i hacksquat maskinen tycker jag förresten är en jätteskön övning. Man kan även köra en sorts hamstringövning som är rätt ok om man står bakvänd.

1:30 in i det här klippet:

2qx1q-o7PRg

Jag har inte hunnit prova att gå tungt i den övningen ännu utan har mest använt den för att värma upp och stretcha hamstrings (varit stel och öm i dem ett tag). Den känns dock jävligt skön. I filmen säger de ju även att den ska belasta ryggen mindre så det kanske kan vara något för dig?

Sverker
2010-09-04, 06:29
Var hos en naprapat för ett tag sen, han trodde inte att det var en diskskada utan att muskelfäset ovanför röven blir överansträngt. Det berodde på att jag var stelare i ena sidan av höften så att mitt ena ben kunde bli kortare. När han strechade ut höften så var benen lika långa igen. Jag tycker att det känns som att det kommer från kotorna i alla fall :P

Ska till en kiropraktor på måndag men det är meningslöst för jag har inte ont längre, det brukar gå över på 2-3 dagar och det går aldrig att få en tid direkt :P


Jag tror att du har problemet och lösningen här. Strecha höften/rumpan/låren regelbundet ett par veckor så blir det säkert bättre. Chansen är stor att du får tillbaka full rörlighet och kroppen slipper hålla antagonisterna i spänn hela tiden. Vips så drar inte musklerna i kotpelaren och drar den snett.

Schroder
2010-09-04, 09:17
har själv ryggskada/problem sedan 12år tilbaka typ, och så som sverker säger...stretcha höfterna/rumpa,lår,ländryggsområdet så mkt du bara kan, ta det som vana att göra det flera ggr om dagen. man MÅSTE inte köra knöböj för stora ben, visst det är en jättebra övning men du kan få minst lika bra ben på andra övningar. gör de övningar du kan och satsa 100% i dom istället. Hack squat som några andra nämde tar på knäna kan jag bara hålla med om, tror det kan ha att göra med längden hos personerna med, jag och flertal andra som jag vet är långa har problem med just hacksquaten. man får inte riktigt den fotplacering man vill.

Sheogorath
2010-09-04, 09:18
Varför då?

I hacksquaten är fötterna längre fram än i knäböj med fristång. Eftersom man gör övningen med vertikal rygg måste fötterna vara långt fram för att inte fotledens rörlighet ska begränsa rörelselängden för tidigt. När tyngdpunkten kommer så långt bak ändras krafterna som verkar på knäleden. Skjuvkrafterna (som knäna är välanpassad för att stå emot genom korsbanden) blir mindre och kompressionskrafterna blir större. Pga den förlängda hävarmen är den säkert alldeles utmärkt för att träna quadsen, men jag skulle ändå avråda från den av ovanstående anledning. Knäböj, benspark, benpress (om man inte har fötterna för högt upp) och utfall är bra alternativ och egentligen det enda man behöver.

Anders The Peak
2010-09-04, 09:40
Jag kör hacklift ända ned tills jag sitter på vaderna pga att jag tycker att jag får extra mycket aktivering av Rectus femoris av övningen men även Vastus lateralis får en ordentlig duvning. Men kör egentligen bara högreppare 16-30 reps vilket minskar skaderisken ordentligt och den vikten är fullt tillräcklig för att stimulera muskeltillväxt. Kör tunga knäböj som allround övning för benen periodvis byter jag ut den mot benpress. Men benpressen är inte en riktigt bra övning för allround utveckling av benstyrka och volym.

BobaFett
2010-09-04, 10:01
Jag tror att du har problemet och lösningen här. Strecha höften/rumpan/låren regelbundet ett par veckor så blir det säkert bättre. Chansen är stor att du får tillbaka full rörlighet och kroppen slipper hålla antagonisterna i spänn hela tiden. Vips så drar inte musklerna i kotpelaren och drar den snett.

Kanske ska börja med det, jag fick lite övningar för bålen när jag var hos naprapaten men har inte kört dem så mycket, brukar göra det när jag kör mage och mycket hårdare än vad han föreslog. Han föreslog i stället att jag skulle köra övningarna lätt och inte "svettbanden på" som han uttryckte det, samt köra dem varje dag även när jag inte tränade.

Jag får se vad kiropraktorn säger.