handdator

Visa fullständig version : Hur mkt protein tas upp per måltid?


aplay
2010-09-03, 21:30
Tjena!

Jag är ny här och är folkhälsostudent på ett universitet och har tillgång till massor av databaser, och jag har en fundering när det gäller protein.

Frågan är: hur mkt tas upp per måltid, i gram?

Vetenskapliga referenser till gratis abtrakt och/eller fulltext godtas gärna!

Inge bara, "amen vad jag vet så äré" utan några belägg bakom påståendet, sånt låter vi flashbackarna få använda sig av istället.

Enligt en polare hävdar han (nånstans han läst) att 30 gram protein kan högst tas in per måltid. Finns det referenser som styrker detta påstående? Skulle gärna vilja veta för jag ska snart investera i proteinpulver så jag kan pumpa kroppen med mer ren muskelmassa.

När jag gick gymnasiet gjorde två studenter i min klass ett projekt där en använde proteinpulver och en inte samtidigt de tränade. Båda gick upp i vikt och muskelmassa dock fick personen som körde proteinpulver mer ren muskelmassa och mindre fettmassa i sin totala vikt.

Så, shoot it scientists!

/// AplAy

MtotheM
2010-09-03, 21:42
När jag gick gymnasiet gjorde två studenter i min klass ett projekt där en använde proteinpulver och en inte samtidigt de tränade. Båda gick upp i vikt och muskelmassa dock fick personen som körde proteinpulver mer ren muskelmassa och mindre fettmassa i sin totala vikt.

Så, shoot it scientists!

/// AplAy
Och det projektet gav en bra bild? Det där beror på genetik och annan mat som de åt under tiden som de tränade.

Angående frågan så googlade jag lite snabbt:
http://www.tomvenuto.com/asktom/protein_grams_per_meal.shtml
http://www.begin2dig.com/2010/02/30g-of-protein-per-meal-for-optimal.html

Seb74
2010-09-03, 21:45
Beror väl ganska mycket på vad för typ av måltid det är?
En del käk ligger länge i magsäcken och då blir det ju längre tidsintervall för kroppen att utnyttja proteinet.
Kan man väl tänka sig iallafall :D

JoeyP
2010-09-03, 21:53
30gram per måltid är den mängden som räcker för att ge maxsvar på proteinsyntesen.
30gram protein stimulerar tillväxt lika mycket som 90gram per måltid utöver en 5timmars period.
Dvs 90gram stimulerar inte tillväxt mer än 30gram per tillfälle.
Men det betyder inte att resterande gram är waste. Ju mer protein ju mer muskler. Allt protein tas upp.
Där emot är protein upptaget av vassle begränsat till runt 15-30gram enligt studier.
På tom mage alltså.

Allting har jag läst av King Grub.

JoeyP
2010-09-03, 21:57
Den tar upp allt, men det tar ett antal timmar. Proteinet du äter försvinner inte bara så där hux flux. Det sägs att högst 30g per måltid kan gå till muskelanabolism, resterande blir till energi.

Mvh, Johan

Även om resterande protein blir energi så kan det med sin närvaro i blodet hinna stimulera muskeltillväxt.

johan_jazz
2010-09-03, 21:58
Har du helt rätt i, tog bort mitt inlägg då ditt var bättre formulerat:thumbup:

JoeyP
2010-09-03, 21:59
Har du helt rätt i, tog bort mitt inlägg då ditt var bättre formulerat:thumbup:

Det hoppas jag att jag har, annars skyller jag allt på King Grub :D

Eddie Vedder
2010-09-04, 07:02
30gram per måltid är den mängden som räcker för att ge maxsvar på proteinsyntesen.
30gram protein stimulerar tillväxt lika mycket som 90gram per måltid utöver en 5timmars period.
Dvs 90gram stimulerar inte tillväxt mer än 30gram per tillfälle.
Men det betyder inte att resterande gram är waste. Ju mer protein ju mer muskler. Allt protein tas upp.
Där emot är protein upptaget av vassle begränsat till runt 15-30gram enligt studier.
På tom mage alltså.

Allting har jag läst av King Grub.

Väldigt tvärsäkre påståenden från väldigt oklar fakta. Du borde ha följt tillräckligt med diskussioner på Kolo för att inse att det inte är sådär klarlagt.

Jag citerar mig själv från den andra tråden som just nu diskuterar samma sak, dvs 30 vs. 90 gram protein:

Jag förstår inte varför man så lätt applicerar den där studien på sig själv här på Kolo. Har ni verkligen läst den eller bara tittat på den lilla text som ses i Grubs citat?

aplay
2010-09-04, 13:44
Tack för svaren! Jag kollade runt via referenserna ni skicka plus referenser i referenser (älskar sånt!) och jag hittade då en Review från 2006 (älskar reviews, slipper man göra slitet att söka alla studier!).

Här nedanför hittade jag då en tabell över olika källor av protein som ägg, mjölk, soja och även proteinpulver. Tabellen visar då källa och hur många gram protein som tas upp per timme samt referens till påståendet.

Table 2 Approximations of Amino Acid Absorption from Different Protein Sources
Protein source, Absorption rate (g/h), Reference
Egg protein raw, 1.3, 43
Pea flour, 2.4, 41
Egg protein cooked, 2.8, 43
Pea flour: globulins & albumins, 3.4, 42
Milk protein, 3.5, 40
Soy protein isolate, 3.9, 46
Free AA, 4.3, 39
Casein isolate, 6.1, 38
Free AA (same profile as casein), 7-7.,5 39
Whey isolate, 8-10, 38

(från Bilsborough, S. & Mann, N., 2006).

Så vad som går att läsa då är att whey proteinpulver kan absorbera 8-10 gram per timme vid intagning av 30 gram whey proteinpulver.

En fråga jag har då baserat på detta, är om jag bör investera då i Whey-80 (som fanns på en köpsida som censuerades när jag skrev den här först) som tycks vara proteinpulver (jag e newbie i bygga muskler).

Det diskuterades även i referensen (s.137-138) om Whey proteinpulver var bättre pga sin absorption rate. Enligt studien då så hävdades att låga doser intagning av whey proteinpulver i 20-miunters intervaller ger 4-9 ggr bättre proteinsyntes än det "vanliga" sättet.

Någon som experimenterat med detta och finns det några viktiga risker man bör kolla på om man tänker börja ta proteinpulver i 20 minuters intervaller efter fysisk träning?

Referens
Bilsborough, S. & Mann, N., (2006). A Review of Issues of Dietary Protein Intake in Humans. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 16, 129-152. Länk: http://hk.humankinetics.com/eJournalMedia/pdfs/5642.pdf

/// AplAy