handdator

Visa fullständig version : Allmänna frågor om träning


maxhen
2010-09-03, 21:26
Ålder: 17
Längd: ~173cm
Vikt: ~65kg

(Har ingen aning om varför jag just skrev såhär, såg att någon annan gjort det i en tråd och jag tyckte det var coolt :cool:)

Hejsan!
Lite bakgrundsfakta innan jag börjar kanske. Har gymmat nu i ca 3 veckor och tycker det är grymt roligt, har redan gått upp 3-4kg :)

1. Jag tränar ett 3-splitsschema där:

Dag 1 - Biceps, rygg, underarmar
Dag 2 - Ben, mage
Dag 3 - Axlar, triceps, bröst.

Sen börjar jag om igen, tränar detta 5ggr i vekcna då jag vilar på fredag & lördag.

Men till sjävla frågan nu. Då jag väl tränar så tränar jag väldigt hårt och länge. Passen tar ofta runt 2 timmar och det är bara då jag känner mig mig riktigt trött. Dock leder detta till en brutal träningsverk.

Så jag undrar om det är skadligt för någon som inte tränar så mycket att träna så hårt och om träningsverken bara sitter i i början och kommer försvinna då jag tränar mer?

Jag har inget emot träningsverk, tycker det är skönt, men då jag ibland knappt kan gå efter benpassen känner jag att det kanske är för mycket :banned

2. Träna med snus? Har sökt runt lite på det men hittar inga konkreta svar. Hörde någonstans att man kunde få nikotinmuskler av det men jag tycker det låter väldigt otrovärdigt.

3. Hade tänkt börja springa nu också 3ggr i veckan, vet dock inte när jag ska klämma in dom passen och hur jag ska göra dom (läste någonstans att
det är bra att ha ett pass långdistans, ett pass kortdistans och ett pass intervaller).

4. Då jag tränar undre rygg (vet inte riktigt vad den heter) med hyperextensions drar det bara i vänster sida. Är det normalt att vara starkare på en sida eller gör jag fel?

Allt blev väldigt luddigt och oklart men jag skulle uppskatta lite svar :)