handdator

Visa fullständig version : vart går gränsen för hur stor människan kan bli?


benacii
2010-09-03, 20:18
som topic. någonstans bör det väl ta slut? är man fet så tar det oftast slut via sjukdomar men om man tränar och blir som t.ex jay cutler. hur mycket större kan kroppen bli egentligen?

tdaman
2010-09-03, 20:20
är nog helt omöjligt att svara på. Allt styrs av gener och hur stark man är. Jay cutler är nog ett exempel på hur stor man kan bli, likaså Ronnie Coleman.

Eddie Vedder
2010-09-03, 20:24
är man fet så tar det oftast slut via sjukdomar

Vad menar du här? Ingen sjukdom sätter stopp för viktuppgången. Men så småningom dör man ju dock.

benacii
2010-09-03, 20:28
Vad menar du här? Ingen sjukdom sätter stopp för viktuppgången. Men så småningom dör man ju dock.

va nog mest det jag mena. men sjukdomar såsom diabetes

King Grub
2010-09-03, 20:29
It is suggested that a FFM/stature ratio of 0.7 kg/cm may be an upper limit in humans

American Journal of Human Biology. Volume 6, Issue 5, pages 613–618, 1994

Eddie Vedder
2010-09-03, 20:31
va nog mest det jag mena. men sjukdomar såsom diabetes

Diabetes hindrar definitivt inte viktuppgång, i alla fall inte typ 2 vilket jag antar att du syftar på. Tvärtom blir det ju bara en ond cirkel av hormonell obalans och sämre hungerreglering ju mer insulinresistent man blir.

Ondskapelsen
2010-09-03, 21:32
American Journal of Human Biology. Volume 6, Issue 5, pages 613–618, 1994

0,7 alltså. skulle ge ungefär 125-130kg FFM på en 180cm's individ.
Känns det skäligt, ni som har koll?

Arf Pingvin
2010-09-03, 21:39
Cutler och Co måste ju dieta ner sig för tävlingar. Hur hade det sett ut om man tänker sig en individ som tränar lika hårt men aldrig deffar? Borde kunna bli grotseskt stor.

TheGhr
2010-09-03, 21:56
Cutler och Co måste ju dieta ner sig för tävlingar. Hur hade det sett ut om man tänker sig en individ som tränar lika hårt men aldrig deffar? Borde kunna bli grotseskt stor.
Mhm, när det gäller just dessa som inte skulle tillåta sig bli alltför hälsofarliga under denna super-bulk, vad tror vi? 170, 180?

TheGhr
2010-09-03, 22:01
Kom på en annan person också, även om hans längd på 200 cm kanske diskvalificerar honom för diskussionen. Bob Sapp, han vägde väl 155 när han kom till K-1, 170 som amerikansk fotbollsspelare. Inte jättemycket fett då heller uppenbarligen.

BobaFett
2010-09-03, 22:09
Sumobrottare har om jag inte minns fel mer muskelmassa under späcket än vad kroppsbyggare har, det är deffen som sätter stopp för rena byggare verkar det som. Sen så vet jag inte om sumobrottarna också knaprar i för sig.

delta_mats
2010-09-03, 22:22
Sumobrottare har om jag inte minns fel mer muskelmassa under späcket än vad kroppsbyggare har, det är deffen som sätter stopp för rena byggare verkar det som. Sen så vet jag inte om sumobrottarna också knaprar i för sig.

Det har jag väldigt svårt att tro. Ta Cutler som exempel. Han kan nog väga omkring 140 kg utan att se våldsamt fet ut. En sumobrottare på 160 kg ser ju mycket fetare ut och lär inte vara lika muskulös som Cutler om han bantar ner sig 20 kg. En sumobrottare knaprar ju inte heller tillnärmelsevis de mängder som en proffsbyggare gör så det är inte konstigt på något vis heller.

Landström
2010-09-03, 22:32
Ska man endast kolla på storleken så kan en proffsbyggare aldrig bli lika stor som de fetaste människorna.

Mao, ska du bli störst så skippa bicepscurlen och ligg kvar i soffan. :bumbi:cheers:

ceejay
2010-09-03, 23:40
Sumobrottare har om jag inte minns fel mer muskelmassa under späcket än vad kroppsbyggare har, det är deffen som sätter stopp för rena byggare verkar det som. Sen så vet jag inte om sumobrottarna också knaprar i för sig.

Nja, sumobrottare är helt enkelt bara riktigt feta. Det är det som är grejen faktiskt. De äter sinnessjuka mängder mat, och ONYTTIG mat.

BobaFett
2010-09-04, 00:39
Nja, sumobrottare är helt enkelt bara riktigt feta. Det är det som är grejen faktiskt. De äter sinnessjuka mängder mat, och ONYTTIG mat.

King Grub sa någon gång att det inte var någon skillnad i muskeluppbyggnad mellan att äta få stora måltider och att äta många små. Anledningen är att vid små måltider så har man mer muskeluppbyggnad men vid stora måltider mindre muskelnedbrytning. Men vad händer om man äter många stora måltider då? En sumobrottare gör just det. Tror fan inte att de "bara" är feta. Vi kan låta dig gå omkring med en kroppsvikt av 180 kilo så ska vi se om du ens orkar resa på dig.

Jag har för mig att någon tog fram siffror för ett tag sen på att de största sumobrottarna vägde ungefär 130 kilofettfri massa.

ceejay
2010-09-04, 00:43
King Grub sa någon gång att det inte var någon skillnad i muskeluppbyggnad mellan att äta få stora måltider och att äta många små. Anledningen är att vid små måltider så har man mer muskeluppbyggnad men vid stora måltider mindre muskelnedbrytning. Men vad händer om man äter många stora måltider då? En sumobrottare gör just det. Tror fan inte att de "bara" är feta. Vi kan låta dig gå omkring med en kroppsvikt av 180 kilo så ska vi se om du ens orkar resa på dig.

Jag har för mig att någon tog fram siffror för ett tag sen på att de största sumobrottarna vägde ungefär 130 kilofettfri massa.

Att de tränar konventionell styrketräning för att få de musklerna tvivlar jag STARKT på. Givetvis har de stor förutsättning för att bygga med tanke på vad de trycker i sig men de lär ju inte träna något annat än sumo så det borde räcka? Ration mellan muskler och fett lär vara väääldigt dålig.

BobaFett
2010-09-04, 00:51
Upper limit of fat-free mass in humans: A study on Japanese Sumo wrestlers

Abstract
If limitations exist in skeletal dimensions, fat-free mass (FFM) might have an upper limit. To explore the upper limit to FFM, 37 professional Japanese Sumo wrestlers, 14 highly trained bodybuilders, and 26 untrained men were investigated for body composition (fat mass and FFM) and cross-sectional areas (CSA) of limb muscles, by hydrodensitometry and ultrasound, respectively. Mean % fat of Sumo wrestlers, bodybuilders, and untrained subjects were, respectively, 26.1%, 10.9%, and 12.1%. Sumo wrestlers had a significantly greater FFM than bodybuilders, who had a greater FFM than the untrained men. Six of the wrestlers had more than 100 kg of FFM, including the largest one of 121.3 kg (stature: 186 cm, mass: 181 kg, %fat: 33.0%). The FFM/stature ratio of elite Sumo wrestlers averaged at 0.61 kg/cm, with the highest 0.66 kg/cm. It is suggested that a FFM/stature ratio of 0.7 kg/cm may be an upper limit in humans. © 1994 Wiley-Liss, Inc.


http://www3.interscience.wiley.com/c...TRY=1&SRETRY=0

Zoidy
2010-09-04, 19:01
Att de tränar konventionell styrketräning för att få de musklerna tvivlar jag STARKT på. Givetvis har de stor förutsättning för att bygga med tanke på vad de trycker i sig men de lär ju inte träna något annat än sumo så det borde räcka? Ration mellan muskler och fett lär vara väääldigt dålig.

CEe-UIvftUg

Tycker du verkligen enbart att de ser feta ut? Jag tycker inte alls att de ser ut att ha så fruktansvärt mycket fett på kroppen. Hade även velat se en individ som väger så mycket, röra sig på det sättet, om de bara hade massa fett ;)

Det händer dessutom under matcherna ibland att de lyfter varandra. Orkar man lyfta andra 150 kg klumpar, då är man rätt stark

cero
2010-09-04, 19:57
men de lär ju inte träna något annat än sumo så det borde räcka

Vad får dig att tro det?

Zoidy
2010-09-04, 20:04
Att de tränar konventionell styrketräning för att få de musklerna tvivlar jag STARKT på. Givetvis har de stor förutsättning för att bygga med tanke på vad de trycker i sig men de lär ju inte träna något annat än sumo så det borde räcka? Ration mellan muskler och fett lär vara väääldigt dålig.

Det bör kanske påpekas också att om alla bara var fettberg, och enbart tränade sumo och ingen styrka osv, så hade det väl garanterat kommit dit någon som faktiskt var ambitiös med träningen, som hade en större andel muskler, var starkare osv, och sopa mattan med alla fetton?
Men videon visar väl förhoppningsvis vilkan grym explosivitet de i allmänhet har, så det finns väl inga tvivel att de har en enorm muskelmassa

ceejay
2010-09-04, 20:06
det är bara vad jag tror men du får gärna bevisa motsatsen.

pratade med cero nu.

Det bör kanske påpekas också att om alla bara var fettberg, och enbart tränade sumo och ingen styrka osv, så hade det väl garanterat kommit dit någon som faktiskt var ambitiös med träningen, som hade en större andel muskler, var starkare osv, och sopa mattan med alla fetton?
Men videon visar väl förhoppningsvis vilkan grym explosivitet de i allmänhet har, så det finns väl inga tvivel att de har en enorm muskelmassa

Vart har jag sagt att de inte kan vara vältränade? För just sumobrottningen.

cero
2010-09-04, 20:13
Självklart är styrketräningen viktig för brottning? Ingen tvekan om att det finns massvis med muskler bakom allt det fettet. Enligt studien hade 6 av brottarna över 100 fettfri massa, får man detta genom att ligga på soffan och käka tårta?

Och angående studien, kan man ta reda på vilka kroppsbyggare som var med i den?

It is suggested that a FFM/stature ratio of 0.7 kg/cm may be an upper limit in humans

Hur drar dom denna slutsatsen? Funkar inte att trycka på länken..

ceejay
2010-09-04, 20:19
Men herregud läser någon det jag skriver eller? Givetvis finns det muskler bakom. Jag säger bara att jag tror att de endast för sumoaktig träning. Om du har en video på en sumobrottare som kör bänk eller böj får du gärna länka det.

cero
2010-09-04, 20:26
Men herregud läser någon det jag skriver eller? Givetvis finns det muskler bakom. Jag säger bara att jag tror att de endast för sumoaktig träning. Om du har en video på en sumobrottare som kör bänk eller böj får du gärna länka det.

över 100 fettfri massa, får man detta genom att ligga på soffan och käka tårta?

Detta var en fråga.

ceejay
2010-09-04, 20:33
Detta var en fråga.

Jag svarar givetvis inte. De tränar väldigt hårt.

Harnold
2010-09-04, 20:36
Jag skulle vilja se Brock Lesnar köra en sumomatch, tror faktiskt att han skullee dominerat. Om inte Brock Lesnar skulle dominerat så skulle en strongman gjort det. Även om Sumobrottare är explosiva och antagligen har mycket muskler så bär dem på grymt mycket fett.

Mleyton
2010-09-04, 20:38
Det finns något som heter genetiskt max d.v.s att man ej kan gå över den gränsen preppar man och går över den så tappar man så fort man går av.

Hur löser man det här nu då?
Dom seriösa går aldrig av det kallas och cruisa.

cero
2010-09-04, 20:45
Det finns något som heter genetiskt max d.v.s att man ej kan gå över den gränsen preppar man och går över den så tappar man så fort man går av.

Hur löser man det här nu då?
Dom seriösa går aldrig av det kallas och cruisa.

Vad ville du ha sagt med detta?

Jag skulle vilja se Brock Lesnar köra en sumomatch, tror faktiskt att han skullee dominerat. Om inte Brock Lesnar skulle dominerat så skulle en strongman gjort det. Även om Sumobrottare är explosiva och antagligen har mycket muskler så bär dem på grymt mycket fett.

Sedan så väger den största sumobrottaren i studien ungefär 60KG mer en Brock Lesnar och Mariusz Pudzianowski, så var inte för säker på det.

edit: including the largest one of 121.3 kg (FFM)

Ronnie var 13 KG tyngre (FFM). Hursomhelst kan ju för guds skull inte varit utan stenhård styrketräning. :D

Mleyton
2010-09-04, 20:53
Vad ville du ha sagt med detta?

Att vi redan har nått vårt max, bodybuilders kommer inte bli större så länge gener börjar ändras.

cero
2010-09-04, 20:54
Att vi redan har nått vårt max, bodybuilders kommer inte bli större så länge gener börjar ändras.

Hur vet du vart max ligger? Du säger ju själv att man kan gå över den genom att preppa.

Mleyton
2010-09-04, 20:58
Är du borta grabben?
MAN KAN PREPPA ÖVER SITT MAX MEN SÅ FORT MAN GÅR AV TAPPAR MAN DET IGEN

Pepz
2010-09-04, 21:00
Är du borta grabben?
MAN KAN PREPPA ÖVER SITT MAX MEN SÅ FORT MAN GÅR AV TAPPAR MAN DET IGEN

nej inte helt.

folk som dopat sig har fördelar av det länge om inte hela livet.
därav förordas livstidsavstängning vid hormondoping

cero
2010-09-04, 21:00
Är du borta grabben?
MAN KAN PREPPA ÖVER SITT MAX MEN SÅ FORT MAN GÅR AV TAPPAR MAN DET IGEN

Haha, vem är borta nu? :) Sedan så säger detdär inget om hur stor man kan bli.

Frågar igen, eftersom du inte verka smart nog för att läsa hela meningen.

Hur vet du vart max ligger?

Mleyton
2010-09-04, 21:04
Haha, vem är borta nu? :) Sedan så säger detdär inget om hur stor man kan bli.

*grr27* Låt oss säga såhär du kommer aldrig utan att missbruka ASS att kunna väga 40 kilo mer än din längd med 2% bf nöjd nu?*gah!*

cero
2010-09-04, 21:05
*grr27* Låt oss säga såhär du kommer aldrig utan att missbruka ASS att kunna väga 40 kilo mer än din längd med 2% bf nöjd nu?*gah!*

Okej. Vem har frågat detta?

Mleyton
2010-09-04, 21:06
nej inte helt.

folk som dopat sig har fördelar av det länge om inte hela livet.
därav förordas livstidsavstängning vid hormondoping

Förklara vidare vad du anser som fördelar. Jag vet rätt många som ligger på en låg dos testo runt åldernsdagar för de positiva effekterna. Menar du att deras egen produktion och värden är så förstörda så att dom behöver kompensera upp det?

cero
2010-09-04, 21:07
Förklara vidare vad du anser som fördelar. Jag vet rätt många som ligger på en låg dos testo runt åldernsdagar för de positiva effekterna. Menar du att deras egen produktion och värden är så förstörda så att dom behöver kompensera upp det?

Med fördelar menar han att man inte tappar all muskelmassa. Någon som har preppat för tio år sedan och bara tränat rent sen dess kan fortfarande ha en hel del muskler som personen fått pga doping.

Mleyton
2010-09-04, 21:10
Okej. Vem har frågat detta?

Man kan bli exakt 2 meter och 67 centimeter och väga 250kilo deffad.

Ingen vet hur stor man kan bli men med dagens förutsättningar så kommer vi inte se personer större än top 10 i olympia startfältet då dom redan ligger på sånna enorma mängder året runt. Något annat du kanske har noterat om du har varit med ett tag är dom enorma latsen som har kommit de sista åren?:hbang:
Jag läste för ett tagsedan att det inte var ovanligt med en liter i varje lats innan tävling (notera att detta lästes på Flashback så kan vara en lögn)

cero
2010-09-04, 21:12
Vi får se hur det är om 20-30 år. Under Arnolds tid tänkte man säkert samma sak, men nu är ju världseliten mycket större.

Jockefoten
2010-09-04, 21:28
Och vad skulle Axon tillföra denna tråden?

Mleyton
2010-09-04, 21:35
Och vad skulle Axon tillföra denna tråden?

Han skrev som sagt ett inlägg i sin blogg för längesedan som tog upp ämnet om hur vi tänjde på gränserna angående missbruket av steroider. Jag anser därför att han kan ha en viktig roll i denna diskussion då han vet vad han pratar om.
För ingen tror väll man kan nå max utan det flytande guldet?:em:

cero
2010-09-04, 21:40
För ingen tror väll man kan nå max utan det flytande guldet?:em:

Det är ingen som tror. Frågeställningen är vart gränserna går för hur stor människan kan bli. Och då snackar man inte gränser utan doping eller liknande, utan gränser där det verkligen inte går att bli större helt enkelt.

Det som Axon tar upp är absolut inget nytt. Det han skriver är hur stora mängder doping världseliten tar varje dag, det är redan allmänt känt.

Zoidy
2010-09-04, 21:49
Vart har jag sagt att de inte kan vara vältränade? För just sumobrottningen.

Nej, du påstod att de inte hade styrketränat. Jag har väldigt svårt att se att man får DOM musklerna bara genom att springa rakt mot motståndaren och försöka putta ut honom. Visst, man blir säkert explosiv osv på det också, men som jag skrev innan, om nu ingen sumobrottare tränade styrka, tror du då inte att det hade kommit in någon som var lite mer ambitiös med träningen, som sopade mattan med de andra sumobrottarna som inte tränade styrka överhuvudtaget?

Du vet ju själv vilken grym skillnad det blir för alla andra sporter, så det finns väl ingen anledning till att just sumobrottare skulle strunta i det? Det ger ju klara fördelar mot om man inte styrketränar, oavsett sport. Tom golfare styrketränar liksom. Känns lite konstigt då att tro att en så fysisk sport som sumobrottning inte kräver nån styrketräning i någon form.

Spirit
2010-09-04, 21:50
Jag anser därför att han kan ha en viktig roll i denna diskussion då han vet vad han pratar om.Du anser att han vet vad han pratar om pga ett blogginlägg? Tillåt mig småle.

ceejay
2010-09-04, 21:53
Nej, du påstod att de inte hade styrketränat. Jag har väldigt svårt att se att man får DOM musklerna bara genom att springa rakt mot motståndaren och försöka putta ut honom. Visst, man blir säkert explosiv osv på det också, men som jag skrev innan, om nu ingen sumobrottare tränade styrka, tror du då inte att det hade kommit in någon som var lite mer ambitiös med träningen, som sopade mattan med de andra sumobrottarna som inte tränade styrka överhuvudtaget?

Du vet ju själv vilken grym skillnad det blir för alla andra sporter, så det finns väl ingen anledning till att just sumobrottare skulle strunta i det? Det ger ju klara fördelar mot om man inte styrketränar, oavsett sport. Tom golfare styrketränar liksom. Känns lite konstigt då att tro att en så fysisk sport som sumobrottning inte kräver nån styrketräning i någon form.

Jag tror inte att de tränar konventionell styrketräning så som bänk böj och mark. De fokuserar nog mest på att träna just sumobrottning och olika tekniker.

För att svara på din fråga om någon annan kom in utifrån med ambition, det finns nog inte många som tränar mer än sumobrottarna. Dock är det en helt annan sak om folk skulle komma utifrån med mer annan träning i bagaget så som strongman och tyngdlyftning. Men iaf, JA, jag tror att sumobrottarna inte tränar optimalt för att bli så bra i sumobrottning som möjligt. Jag TROR att de skulle behöva annan sorts träning med. Bara kika på tyngdlyftare vs powerlifters. Tror många tyngdlyftare skulle kunna dominera i styrkelyft.

Zoidy
2010-09-04, 21:55
Man kan bli exakt 2 meter och 67 centimeter och väga 250kilo deffad.

Ingen vet hur stor man kan bli men med dagens förutsättningar så kommer vi inte se personer större än top 10 i olympia startfältet då dom redan ligger på sånna enorma mängder året runt. Något annat du kanske har noterat om du har varit med ett tag är dom enorma latsen som har kommit de sista åren?:hbang:
Jag läste för ett tagsedan att det inte var ovanligt med en liter i varje lats innan tävling (notera att detta lästes på Flashback så kan vara en lögn)

Det är ganska vanligt förekommande att det som är elit i nuläget, tror man alltid kommer förbli elit. Har för mig att IBMs grundare sa att datorn aldrig skulle bli mindre än att det tog upp ett helt rum tex. Vidare sades det att det aldrig skulle finnas en marknad för fler än 5-6 datorer i HELA VÄRLDEN. Och det här fenomenet gäller inte bara datorer. Var även en fysikprofessor i slutet av 1800-talet som sa att vi redan kommit på allt som finns att komma på inom fysiken. Ett par år senare lade Einstein fram sin relativitetsteori.

Att säga helt bestämt att ingen någonsin i hela världen kommer bli större än de är nu är.. ja.. naivt skulle jag nästan vilja kalla det. Människan är expert på att tänja på gränser.
Att förutse framtiden är så svårt att det är omöjligt i princip.

Zoidy
2010-09-04, 22:02
Jag tror inte att de tränar konventionell styrketräning så som bänk böj och mark. De fokuserar nog mest på att träna just sumobrottning och olika tekniker.

För att svara på din fråga om någon annan kom in utifrån med ambition, det finns nog inte många som tränar mer än sumobrottarna. Dock är det en helt annan sak om folk skulle komma utifrån med mer annan träning i bagaget så som strongman och tyngdlyftning. Men iaf, JA, jag tror att sumobrottarna inte tränar optimalt för att bli så bra i sumobrottning som möjligt. Jag TROR att de skulle behöva annan sorts träning med. Bara kika på tyngdlyftare vs powerlifters. Tror många tyngdlyftare skulle kunna dominera i styrkelyft.

Alltså jag förstår ju vad du menar, men jag har svårt att tro att de inte tränar inne på gym överhuvudtaget. Det känns som att det redan borde kommit in folk och ägt om så vore fallet. Det är ändå såpass mycket pengar och dessutom chans att bli enormt berömd, om du lyckas bra inom sumobrottning. Jag tror redan någon riktigt stor "biff" hade kommit in och sopat mattan med dem om de tränade så långtifrån optimalt för deras sport.

Undrar lite vart de har fått sin enorma benstyrka ifrån om de inte kört böj btw? Har man den utväxlingen i benen då man väger 150 kg och uppåt så har man ju benstyrka som man själv bara kan drömma om att få

cero
2010-09-04, 22:04
Mycket bra inlägg av Zoidy.

De fokuserar nog mest på att träna just sumobrottning och olika tekniker.

Precis som alla andra brottare (inte sumo) tränar man ju alla tre, dvs styrketräning som ett komplement och teknik utöver det.

Spirit
2010-09-04, 22:07
Intressant med alla som sitter och gissar. Hur svårt är det att ta reda på om sumobrottare generellt kör styrketräning?

cero
2010-09-04, 22:09
Intressant med alla som sitter och gissar. Hur svårt är det att ta reda på om sumobrottare generellt kör styrketräning?

Varsågod att googla fram något. :D

Spirit
2010-09-04, 22:10
Det hade jag givetvis gjort om jag var intresserad. Se det som ett tips istället ;)

stalegg
2010-09-04, 22:21
Offt; Janne Virtanen som vann wsm år 2000 har sysslat med sumo är jag nästan helt säker på. På vilken nivå vet jag inte, och en snabbgoogling gav inte så mycket heller.

ceejay
2010-09-04, 22:23
Intressant med alla som sitter och gissar. Hur svårt är det att ta reda på om sumobrottare generellt kör styrketräning?

Mjo, jag sitter bara och gissar(eller har faktiskt googlat lite och kikat hur en sumobrottares dag kan se ut). Men vissa andra verkar säkra på att jag har fel:)

cero
2010-09-04, 22:29
Varför inte slänga upp det här? :)

Zoidy
2010-09-04, 22:53
Mjo, jag sitter bara och gissar(eller har faktiskt googlat lite och kikat hur en sumobrottares dag kan se ut). Men vissa andra verkar säkra på att jag har fel:)

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article7553561.ab

Om det är typ det där du har läst det från så är det inget pålitligt ;) Har du nån vettig källa så visa för oss andra också! Det är intressant ju

Ondskapelsen
2010-09-05, 00:41
Shit vilken tråd. Frågan var väl hur stor kan man bli? Inte varesig det är olika max FFM per cm på dopade/rena individer och helvete inte varesig Sumobrottare tränar konventionell styrketräning eller inte.

För övrigt är jag osäker på om dopad eller icke dopad är relevant för det teoretiska maxtalet för FFM. Men det är en helt annan historia.

Achivai
2010-09-05, 00:46
http://library.thinkquest.org/29486/lifetraining.html

Enligt denna sidan verkar det inte vara gymträning direkt, mest olika kroppsvikt och kampmoment, dock en jävla massa träning.

Sverker
2010-09-05, 06:58
Vad menar du här? Ingen sjukdom sätter stopp för viktuppgången. Men så småningom dör man ju dock.



Hmm...jag tror att rent fysiska problem kommer in här.
En stor kroppsvolym kräver mycket syre. Har man mycket fett över bröstkorgen kan jag tänka mig att andningen försvåras.

Någonstans passerar man säkert också gränsen vad hjärtat klarar av att pumpa runt. Större kroppsvolym borde också, enligt mig, kräva högre blodtryck i viloläge.


Bara några tankar...

petersson
2010-09-05, 07:59
Intressant med alla som sitter och gissar. Hur svårt är det att ta reda på om sumobrottare generellt kör styrketräning?

"A wrestler wakes up in the morning and immediately goes to keiko (practice). At practice they spend about three hours doing their weight training and running, and then go to their technique drills. The technique involves three stages: the shiko, teppo, and matawari. For shiko, the wrestler raises his legs alternately as high as possible. During teppo, opened palms slap continuously against a wooden pillar. Matawari is an exercise in which one sits with his legs spread as wide as possible."

från http://mcel.pacificu.edu/as/students/sumo/sumo_site/sumo_lifestyle.html

Jag vet inte hur säker källa det är direkt. Längst ner står det Copyright of Pacific University Asian Studies.

benacii
2010-09-05, 08:38
Det bör kanske påpekas också att om alla bara var fettberg, och enbart tränade sumo och ingen styrka osv, så hade det väl garanterat kommit dit någon som faktiskt var ambitiös med träningen, som hade en större andel muskler, var starkare osv, och sopa mattan med alla fetton?
Men videon visar väl förhoppningsvis vilkan grym explosivitet de i allmänhet har, så det finns väl inga tvivel att de har en enorm muskelmassa

jävlar vad dom kunde röra sig! kolla eplosiviteten liksom. sen tycker jag inte ens fettet rör sig speciellt mycket.

Eddie Vedder
2010-09-05, 09:18
Hmm...jag tror att rent fysiska problem kommer in här.
En stor kroppsvolym kräver mycket syre. Har man mycket fett över bröstkorgen kan jag tänka mig att andningen försvåras.

Någonstans passerar man säkert också gränsen vad hjärtat klarar av att pumpa runt. Större kroppsvolym borde också, enligt mig, kräva högre blodtryck i viloläge.


Bara några tankar...

Ja och inget av det är ju sjukdomar som i sig sätter stopp för viktuppgång.

Sverker
2010-09-05, 09:25
Tjaa...men viktuppgången stoppar 30 - 40 år tidigare än förväntat.

Jag tror att infarkten kommer långt innan 50-årsdagen.

Eddie Vedder
2010-09-05, 09:29
Tjaa...men viktuppgången stoppar 30 - 40 år tidigare än förväntat.

Jag tror att infarkten kommer långt innan 50-årsdagen.

Den stoppar på grund av symptom från sjukdomarna ja. Men det är ju inte frågan. Frågan var om rent fysiologiska mekanismer som jag uppfattade det.

Alltså om vi går till det extrema och injicerar kcal till personen exempelvis. Då fortsätter ju kroppsvikten att öka vid energiöverskott.

Betar
2010-09-05, 09:34
Intressant läsning för den som är intresswerad

http://traningslara.se/sumobrottaren-en-narmare-titt-pa-en-annorlunda-idrottsman/

anaconda90
2010-09-05, 16:58
http://www.chinadaily.com.cn/world/images/attachement/jpg/site1/20080216/000802ab4a630920e68704.jpg

Det är nog inte så lätt att bli mycket större än så...

spoonchest
2010-09-05, 17:09
CEe-UIvftUg

Tycker du verkligen enbart att de ser feta ut? Jag tycker inte alls att de ser ut att ha så fruktansvärt mycket fett på kroppen. Hade även velat se en individ som väger så mycket, röra sig på det sättet, om de bara hade massa fett ;)

Det händer dessutom under matcherna ibland att de lyfter varandra. Orkar man lyfta andra 150 kg klumpar, då är man rätt stark

Ung. 2min in i klippet, ser killen i grönt förjävla rolig ut när han blir lyft i en "atomic-wedgie" :D

Timme
2010-09-05, 17:20
Kom på en annan person också, även om hans längd på 200 cm kanske diskvalificerar honom för diskussionen. Bob Sapp, han vägde väl 155 när han kom till K-1, 170 som amerikansk fotbollsspelare. Inte jättemycket fett då heller uppenbarligen.

det var inte 155kg fett fri massa

Tolkia
2010-09-05, 18:37
Den stoppar på grund av symptom från sjukdomarna ja. Men det är ju inte frågan. Frågan var om rent fysiologiska mekanismer som jag uppfattade det.

Alltså om vi går till det extrema och injicerar kcal till personen exempelvis. Då fortsätter ju kroppsvikten att öka vid energiöverskott.
Att hjärtat inte orkar/syresättningen inte fungerar etc. är ju även det fysiologiska mekanismer (i fallet med andningssvårigheter om man är tillräckligt fet är det väl egentligen snarast en fråga om mekanik) - de mekanismer som sätter in när förhållandena främjar dem. Man får skilja mellan sjukdom och sjukdom här tycke jag; sviktande hjärtfunktion p.g.a. stor övervikt går ju inte riktigt att jämföra med t.ex. en infektionssjukdom. Personen lär nog f.ö. kunna dö även om överskottsintaget sker via dropp.

Killen på bilden några inlägg ovan har f.ö. ett gigantiskt lymfödem har jag för mig; benet är inte en fettsäck utan snarare en vätskesäck.

HulkH
2010-09-05, 18:41
Cutler och Co måste ju dieta ner sig för tävlingar. Hur hade det sett ut om man tänker sig en individ som tränar lika hårt men aldrig deffar? Borde kunna bli grotseskt stor.


Hmm, jag.. den beror det ju på vad man menar med stor. Ronnie coleman är väl cirka 180 lång? Vilket inte är jätte mkt, dock inte lite heller.


Nja, sumobrottare är helt enkelt bara riktigt feta. Det är det som är grejen faktiskt. De äter sinnessjuka mängder mat, och ONYTTIG mat.

Hmm, har läst på många ställen att dom inte bara är feta, utan också väldigt starka. Man ska ju vara stor och tung, men samtidigt kunna flytta en ungefär lika stor bjässe :D

Zoidy
2010-09-05, 22:47
Intressant läsning för den som är intresswerad

http://traningslara.se/sumobrottaren-en-narmare-titt-pa-en-annorlunda-idrottsman/

Tack så mycket för länken! Intressant läsning som alltid från träningslära.

Ung. 2min in i klippet, ser killen i grönt förjävla rolig ut när han blir lyft i en "atomic-wedgie" :D

Haha, det är förmodligen världshistoriens bästa sumomatch! Fantastiskt underhållande verkligen. Blir väldigt bra när de lyfter varandra alltså ;)

Hmm, har läst på många ställen att dom inte bara är feta, utan också väldigt starka. Man ska ju vara stor och tung, men samtidigt kunna flytta en ungefär lika stor bjässe :D

Självklart är inte sumos bara feta. Den som tror det är felinformerad. Kolla videon jag lade upp lite tidigare i tråden, de rör sig sjukt explosivt och smidigt. Hade velat se det fettberget som klarade att röra sig så. Enligt träningslära har ju dessutom eliten i sumobrottning inte ens tillräckligt hög fettprocent för att kunna klassas som feta. Runt 23% tror jag de hade. Inte så farligt högt när man tänker på att många av dem ändå väger 150-160 kg. Så en hel del muskler är det.

ha:cl
2010-09-05, 22:51
American Journal of Human Biology. Volume 6, Issue 5, pages 613–618, 1994

Kan inte stämma.

Mitt maxima skulle isf vara vid 12,1 kg, vilket jag tror är en fullt möjlig vikt.

Edit: Givetvis 121,1 kg...

ceejay
2010-09-05, 23:00
Kan inte stämma.

Mitt maxima skulle isf vara vid 12,1 kg, vilket jag tror är en fullt möjlig vikt.

Edit: Givetvis 121,1 kg...

du tror att du kan väga 134kg med en kroppsfettprocent på runt 10%?

Achivai
2010-09-05, 23:48
Kan inte stämma.

Mitt maxima skulle isf vara vid 12,1 kg, vilket jag tror är en fullt möjlig vikt.

Edit: Givetvis 121,1 kg...

Jag antar att du är runt 170 cm då? Betänk att denna snubben (enligt sidan) väger 70kg på 170cm.

http://en.kcsport.com.cn/pic/gif/1227749058.jpg

Tänk då 50kg rena muskler till.

z_bumbi
2010-09-06, 06:53
Sumobrottare tränar självklart med vikter, de ska vara både starka och stora och då blir styrketräning med vikter ett naturligt val. Däremot är det få som platsar bland de riktigt stora då fettmängden på de som väger runt 200 kg är betydligt större än hos vissa andra som väger lika mycket.

Langster
2010-09-06, 08:52
I verkligheten, alltså den vi lever i, så är det i princip ingen som inte dopar sig som kommer upp i mer än längd i cm -100 FFM vid en BF på <7%. Dvs ca 80 kg FFM för en person som är 180 cm i tävlingsform.

Kan tänka mig att ekvationen 0,7 kg per cm FFM stämmer, det går kanske att uppnå med en lång och dedikerad bulk och hård styrketräning (för vissa lyckligt lottade individer). Men då kommer den personen även att vara fet. Ska man ner till tävlingsform ryker massor av den muskelmassan i viktnedgångsprocessen. Med tanke på att det skulle innebära 126 kg FFM så stämmer det med vad BB proffsen kan tänkas väga som mest i tävlingsform, men de har då fördelen att de tar mediciner för att behålla muskelmassan under viktnedgången. Jag tror att det är just där den stora skillnaden ligger.

elo_
2010-09-06, 10:37
Alltså jag förstår ju vad du menar, men jag har svårt att tro att de inte tränar inne på gym överhuvudtaget. Det känns som att det redan borde kommit in folk och ägt om så vore fallet. Det är ändå såpass mycket pengar och dessutom chans att bli enormt berömd, om du lyckas bra inom sumobrottning. Jag tror redan någon riktigt stor "biff" hade kommit in och sopat mattan med dem om de tränade så långtifrån optimalt för deras sport.

Undrar lite vart de har fått sin enorma benstyrka ifrån om de inte kört böj btw? Har man den utväxlingen i benen då man väger 150 kg och uppåt så har man ju benstyrka som man själv bara kan drömma om att få

inte kanske direkt riktat till dig, men något kort om hur sumobrottarna tränar: http://library.thinkquest.org/29486/lifetraining.html

ARMSTARK
2010-09-06, 10:53
Jag tror det är väldigt svårt att se hur det ser ut i framtiden, dels dyker det upp "Andrey the gigant" typer lite då och då, dels görs det framsteg på piller sidan. Om sedan dessa två möts kan man bara fantisera om resultatet.

HulkH
2010-09-06, 11:44
Jag tror det är väldigt svårt att se hur det ser ut i framtiden, dels dyker det upp "Andrey the gigant" typer lite då och då, dels görs det framsteg på piller sidan. Om sedan dessa två möts kan man bara fantisera om resultatet.

hmm, det kan nog vara sant, då människor var mindre förr. Om några hundra år kanske medellängden är 2 meter i sverige :D:D

ha:cl
2010-09-06, 14:43
du tror att du kan väga 134kg med en kroppsfettprocent på runt 10%?

Självtligt inte. Men TS nämner bara fett i inlägget, jag förstod det som om han undrade hur stor människan kunde bli, överlag, både fett och muskler.

King Grub
2010-09-06, 14:44
Men TS nämner bara fett i inlägget

Jaså?

om man tränar och blir som t.ex jay cutler. hur mycket större kan kroppen bli egentligen?

Langster
2010-09-06, 15:04
Självtligt inte. Men TS nämner bara fett i inlägget, jag förstod det som om han undrade hur stor människan kunde bli, överlag, både fett och muskler.

Men uträkningen du gör baseras på KG's inlägg om att den övre gränsen för FFM - FAT FREE MASS ligger på 0,7 kg/cm.

cero
2010-09-07, 17:20
Sumo måste nog vara den enda sporten där säten på första raden inte är eftertraktade. :D

ha:cl
2010-09-07, 21:21
Jaså?

Självklart inte, men jag är inte noggrann när jag läser.

filmjölk
2010-09-07, 22:39
Jag gillar de där sumo vs byggar testen med mängden muskelmassa...160kgs sumos, men byggarna representeras av 100kgs grabbar:) (som säkerligen tävlar i -90 eller nån annan fånig klass) Varför inte 150kg sumo vs 150kg semi-offseason Ronnie Coleman, vem har mest muskelmassa?

Jag kan bevisa att damer har mer muskelmassa än herrar på samma sätt. Ett urval på 10 damer och 10 herrar, damerna är alla atleter i hundrakilosklassen och männen 15åriga veganer med blodbrist.

On topic tror jag att det inte går att bli speciellt mycket större än vad "folk" uppnår idag, kanske de grövsta i mrO typ markus Ruhl i högform+10kg muskelmassa.

Cerberus
2010-09-08, 02:28
längd och tjocka ben(inte lår utan ben) verkar va begränsande faktorn. Googla Casey Butt.

YTS
2010-09-08, 03:30
Nu har jag inte läst alla inlägg, så säg till om jag upprepar något.

Visst har det gjorts framsteg inom idrottsmedecin, men man får inte glömma att det gjorts stora framsteg inom träningsmetodik också. T.ex. så hade byggarna förr klena utsida axlar och klena lårbiceps.

På 80 talet kanske man nöjde sig med att köra liggande lårcurl för lårbiceps, men numera kör man dessutom raka marklyft och sittande legcurl.