handdator

Visa fullständig version : Benböj - oerhörd träningsvärk i ryggen


Harnold
2010-09-03, 15:21
Körde benböj för ca - 2 veckor sedan(är ny på gymmet) och kände direkt efter övningen att jag fick oerhört mycket kontakt i nedersta delen av ryggen, sätesmusklerna och korsryggen. Nu när jag spelar fotboll i korpen med mina vänner så klarar jag av att springa ca 10min innan det värker i just där såpass mycket att jag måste avbryta träningen. Värken känns som en överansträngd muskel som knappt orkar med några rörelser(kan liknas vid de absolut sista repen på gymmet). Att påpeka är att jag knappt känner av detta förrän jag sprungit ett tag också.

Eftersom jag är ganska ny och orolig för ryggskador så är jag dock en aning nojig och undrar därför om det är värt att kolla upp eller om det bara är lite träningsvärk?

MVH

fiskebulle
2010-09-03, 15:40
Du kanske borde sänka vikterna och köra tills din korsrygg vänjer sig vid belastningen - Korsryggen blir sjukt trött av knäböj, så är det. Antagligen inget att vara orolig över. You just gotta ease into it.

Ganymedes
2010-09-03, 16:19
Se också upp så att du inte faller framåt för mycket. Be någon filma eller titta på.

Dennis93
2010-09-03, 16:29
Se också upp så att du inte faller framåt för mycket. Be någon filma eller titta på.

Ja, håll ryggen helt rak under lyftet den ska inte röra sig, kör man för tungt med lite bristande teknik (när man blir trött) så blir det lätt att man låser ut benen och lyfter sista biten med ryggen.

Harnold
2010-09-03, 16:56
Jag tror att jag har rätt teknik då jag sett många videos och guider eftersom jag har ryggskadefobi(hehe). Vikterna är inte speciellt tunga, jag kör 60x8x3 vilket jag klarar relativt lätt. Jag antar dock att det är korsryggen eller sätesmusklerna som är en aning trötta.

Dennis93
2010-09-03, 16:58
Jag tror att jag har rätt teknik då jag sett många videos och guider eftersom jag har ryggskadefobi(hehe). Vikterna är inte speciellt tunga, jag kör 60x8x3 vilket jag klarar relativt lätt. Jag antar dock att det är korsryggen eller sätesmusklerna som är en aning trötta.

Jo det är väll så om du har bra teknik, då har väll fiskbulle bästa rådet.

Matsa
2010-09-03, 19:09
Ja, håll ryggen helt rak under lyftet den ska inte röra sig, kör man för tungt med lite bristande teknik (när man blir trött) så blir det lätt att man låser ut benen och lyfter sista biten med ryggen.

Ryggen måste fällas framåt lite, annars är det mer eller mindre omöjligt för de flesta att göra en bra knäböj. Det är heller inte farligt att använda ryggen så länge som man inte tappar formen på den. Det man ska undvika är överdriven framåtfällning och framförallt rundning.

HulkH
2010-09-04, 11:42
Ja, håll ryggen helt rak under lyftet den ska inte röra sig, kör man för tungt med lite bristande teknik (när man blir trött) så blir det lätt att man låser ut benen och lyfter sista biten med ryggen.

Testa att böja ryggen eller, puta fram med bröstet så att du trycker stången lite längre bak. Vet inte riktigt om du förstår, men en polare har samma problem och det hjälpte.

snej
2010-09-04, 13:27
Så jäkla individuellt hur man behöver ha stången för att få ett bra lyft med rak rygg, vissa behöver ha den skitlångt ner på ryggen och vissa nästan på nacken. Jag kan säga att ju striktare du kör med rak rygg (så att du inte ''fäller'' ryggen alltså), och om du inte har så brett mellan benen så kommer du att pricka låren mycket bättre, och det kommer resultera i betydligt mindre påfrestning för korsryggen. Jag hade exakt samma problem själv, blev grymt trött i korsryggen. Nu har jag mycket mindre värk i ryggen och mer i benen :)

JohnRick
2010-09-04, 16:24
Ett alternativ är givetvis frontböj.