handdator

Visa fullständig version : Träna Biceps, värk i underarm.


Zaglyon
2010-09-03, 12:05
Kön: Man

Ålder: 25 år

Längd och vikt: 176cm, 70kg

Smärtbeskrivning

Var gör det ont?:
Underarmarna.
Har även sökt sjukgymnast för min högra underarm då jag i 4 månaders tid gått med en värk i underarmen som kan liknas en sträckning.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?:
Djup.

Gör det ont någonstans då du trycker?:
Trycker jag fingrarna mot muskeln gör det ont.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?:
Plötsligt.

Är smärtan skarp eller mer dov?:
Skarp.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?:
Så fort ja aktiverar armen i stort sett.

Känns det bättre eller sämre efter träning?:
Varken eller.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?:
Får ont när jag vrider högra underarmen motsols.

Var i rörelsen smärtar det?:
I slut position, dvs i utgångläget(utsträckt arm) tills underarmen contra överarmen är i 90 grader.

Hur länge har du haft ont?:
Höger underarm, 4månader.

Vad och hur mycket tränar du?:
Styrketräning 4-5 dagar i veckan. Löpning 2-3 dagar i veckan.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Nej.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Trodde de va en irritation i muskeln som övergick till inflammation så använde 2 salvor.
En för ytliga skador(såsom blåmärken etc) och en för muskelinflammation.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling?:
Har sökt vård och ska dit på tisdag.

Har du påbörjat någon form av rehabträning?:
Nej

Övrigt:
Då var mallen avklarad.
Med den informationen i minnet kommer min fråga.

Tränade biceps i förrgår och fick träningsvärk i biceps såklart men större delen av träningsvärken sitter i vänstra och högra underarm.
Känner även att mina underarmar tar den största smällen under biceps träningen.
Har prövat mej fram på många olika vis, t.o.m använt handledsband för att låsa handen från att röra sej och på så vis undvika att spänna underarmarna.
Det enda som faktiskt har hjälpt lite är att jag låtit bli att gå hela vägen "ner" tills de att armen är utsträckt.
Hur som helst, har jag dragit slutsatsen att min skada har uppkommit eftersom jag tränat "fel" när jag tränar biceps.
Så om ni har några idéer på hur jag ska göra för att "avaktivera" underarmarna vore jag tacksam!

http://i172.photobucket.com/albums/w37/Alijani/Namnls-2.jpg

Zaglyon
2010-09-08, 08:13
En sen inflammation i biceps. Knapprar tabletter o blir sjukgymnast.

Zaglyon
2012-02-06, 00:04
3 febuari 2012 fick jag det diagnotiserat!

Efter EKG och en undersökning där läkarn skickat in elektriska impulser för att mäta nervsignalers hastighet kom dom fram till följande.
Mina muskler i högra underarm har växt sej för stora och börjat trycka på en närliggande nerv som efter en tid blivit irriterad och svullnat.

Och det är direkt förknippat med mitt arbete. Så antingen byter jag arbetsuppgifter så den specifika musklen som blivit för stor krymper eller så skär dom upp och röjer undan så nervern ligger fri.

Hoppas ingen annna får samma problem! Har varit rena rama skiten och har under tiden legat i 1 års vila. Men jag är tillbaka i sadeln och pumpar vidare sedan den 4:e! :hbang:

Mvh

Thrower
2012-02-06, 00:21
Skönt att det är över! Önskar dig det bästa i träningsväg!