handdator

Visa fullständig version : Avsluta diet - undvika viktuppgång


Zorban
2010-09-03, 08:45
För ca 4 månader sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt, jag är ca 173 lång och vägde då 80 kg, utan några muskler att tala om. Jag började då en deff-liknanade diet med -1000 kcal om dagen, mest protein och fett. Det har funkat bra och jag är nu nere på 65 kg, även om en del säkert är muskelförlust eftersom jag aldrig tränat något annat än cardio. Dock går det långsammare och långsammare att förlora vikt, i början tappade jag stadigt 1 kg i veckan, men nu är det snarare 0.5-0.7 kg/vecka. Jag är säker på att jag äter -1000kcal (räknar noga / väger mat) och har givetvis korrigerat intaget allt eftersom jag minskat i vikt. Kan detta bero på lite sänkt ämnesomsättning, mindre spontana rörelser och kanske lite "klenare" kroppssammansättning? Eftersom jag inte förlorar vikt i samma utsträckning som tidigare.

Iaf så tänkte jag sluta nu, samt börja träna på gym eftersom jag nu ser ganska spinkig ut. Frågan e dock hur jag gör övergången från -1000kcal till ett litet överskott så snäll som möjligt? Vill ju vänja kroppen vid att äta mer utan att samla på mig för mycket fett. Om min ämnesomsättning nu har sjunkit (utöver det viktminskningen drar med sig), hur vänjer jag då tillbaka mig? Det här med sänkt ämnesomsättningen har ju folk olika åsikter om, men ni som legat på stort underskott under längre tid vet väl nånting om hur kroppen reagerar. Vill ju inte ligga på -500kcal/dag hela livet bara för att behålla vikten. Vad kan jag förvänta mig när jag börjar äta normalt, förutom att jag samlar på mig 2-3 kg vatten?

Kischen
2010-09-03, 08:59
Hur skulle du kunna ligga på -500 hela livet, det säger ju sig självt ;) testa att ligga på en mindre minussiffra några veckor och se vad som händer? Det värsta som kan hända är att du fortsätter gå ner, eller att du går upp. Bara hålla koll ett tag och justera.

Zorban
2010-09-03, 09:38
Jag undrade mer hur det brukar vara om kroppen sänkt ämnesomsättningen. Vänjer den sig på några dagar när man börjar äta normalt igen? Eller håller den nere förbränningen länge? Vad kan jag förvänta mig? Om jag nu går ner ca ett halvt kilo i veckan på 1000kcal underskott (uträknat från harris benedict), så kommer jag ju gå upp ett halvt kilo i veckan om jag ligger på "normalt" kaloriintag. Så för att hålla jämnvikt borde jag behöva ligga 500 kcal under vad ekvationen säger, vilket jag tycker är för lite.

WHITEFOLKS
2010-09-03, 09:49
Du ligger inte 1000 under om du inte går ner mer.

Antagligen så gör du nog av med lite mindre energi "spontant". Skulle gissa att du skulle ligga stilla om du låg på 0 över/underskott. Så små skillnader reglerar kroppen fint själv.

Lychgate
2010-09-03, 09:53
Ju mer vikt du tappar desto mer sänks ditt basala energibehov. Räknar du med ekvationen på 80 kg vikt emot 65 kg borde det bli en stor skillnad. Vid cardio har du mindre överflödig vikt vilket gör att du förbränner mindre. Även om du har samma kost som vid 80 kg med -1000 kcal så kommer underskottet bli mindre eftersom du tappar mer vikt.

Zorban
2010-09-03, 10:01
Som sagt har jag korrigerat underskottet efter min nya vikt varje vecka, jag ligger inte på -1000kcal uträknat från 80 kg, utan från min aktuella vikt.

Jag ligger antagligen inte på 1000 kcal under mitt faktiska energibehov (då hade jag gått ner mer), utan 1000 kcal under det behov jag räknat ut från harris-benedict-ekvationen. Därför är min conclusion att min ämnesomsättning har sjunkit, vilket kan bero på t.ex mindre "spontana rörelser" och liknande. Den verkar dock ha sjunkit ganska Mycket, eftersom jag inte går ner så mkt i vikt. Det som jag egentligen undrade var hur snabbt kroppen återgår till normal förbränning när jag inte längre ligger på underskott, så att jag inte t.ex går upp 7 kg fett innan allt stabiliseras.

Jag kan även säga att jag aldrig haft mer energi än nu, jag sover mindre, tar långa promenader och har allmänt svårt att sitta still. Jag kan köpa att mina omedvetna rörelser har minskat, men borde jag inte bli tröttare och så då?

Lychgate
2010-09-03, 10:06
Som sagt har jag korrigerat underskottet efter min nya vikt varje vecka, jag ligger inte på -1000kcal uträknat från 80 kg, utan från min aktuella vikt.

Jag ligger antagligen inte på 1000 kcal under mitt faktiska energibehov (då hade jag gått ner mer), utan 1000 kcal under det behov jag räknat ut från harris-benedict-ekvationen. Därför är min conclusion att min ämnesomsättning har sjunkit, vilket kan bero på t.ex mindre "spontana rörelser" och liknande. Den verkar dock ha sjunkit ganska Mycket, eftersom jag inte går ner så mkt i vikt. Det som jag egentligen undrade var hur snabbt kroppen återgår till normal förbränning när jag inte längre ligger på underskott, så att jag inte t.ex går upp 7 kg fett innan allt stabiliseras.

Jag hade successivt ökat kalorieintaget med 50-100 per dag(vecka om du vill vara stensäker) för att hitta mängden man ligger stabilt på.

WHITEFOLKS
2010-09-03, 10:06
Jag tror inte du kommer gå upp mycket. Det blir väl en del vätska/glykogen innan allt stabiliserats men skulle inte tro att det blir några större mängder fett.

Pröva att höja med 500kcal och utvärdera. Få inte panik om vägen går uppåt heller då det antagligen inte är fett du lägger på dig.

Zorban
2010-09-03, 10:36
Tackar! Ska prova öka med 2-300 kcal per vecka och se vart det tar mig :)