handdator

Visa fullständig version : Välja bostadsort i södra Götaland


Twitcher
2010-09-02, 21:06
Vilken stad är bäst att bo i, i södra Götaland?

Behöver pga jobbet bila massor i en region med tyngdpunkt kring hörnet mellan Halland/Skåne/Småland. Hela triangeln Göteborg/Malmö/Ljungby verkar vara jobbrese-geografiskt intressant att bo i, men vilka orter i den regionen är det bra att bo i?

(Följdfrågan är så klart: "bra för vad", och det är precis det jag vill att ni själva svarar på. Vad tror ni är bra med att bo i Falkenberg eller Hylte osv?)

Bubban
2010-09-03, 17:14
Malmö är en halvstor stad (med svenska mått mätt) med lugn atmosfär, många cykelstråk och nära till kontinenten och Köbenhavn. Finns många fina områden och hyfsat OK priser. Mångkultur, trevligt folk och så finns det lite shopping. Och så är det ju nästan alltid varmast i denna delen av landet, eller öht sydvästra Götaland.

Modify
2010-09-03, 17:44
Vet inte varför men Helsingborg och Halmstad är två alternativ som i mina ögon låter strategiskt bra.

Twitcher
2010-09-03, 20:07
Tackar för synpunkterna!

Min nya stad behöver inte alls vara stor. Jag kommer att vara så mobil under kommande par år eller så, att jag ändå kan vistas i en storstad (Götet, Malmö, Köpenhamn, Hamburg) nån gång ibland, för en konsert eller så. Med detta sagt, om en stor stad är bästa valet att bo i till vardags, så blir det så.

Men det jag är nyfiken på är det som jag vet så lite om, nämligen de mindre städerna. Vad vet jag om t.ex. Halmstad? Hur ska man ta reda på huruvida Halmstad är att föredra framför Falkenberg, eller viceversa, som bostadsort?

Geografi-tåg/bils-ekonomin kan jag nog räkna ut. Och boendekostnad kan man nog också lista ut någesånär med nån statistikdatabas eller så. Men sånt är inte så viktigt jämfört med vad det är värt att bo i en "bra stad"!

Vilka orter är "bra" i södra Götaland? (Kan man provocera lite intressant lokalpatriotisk debatt här, eller?!)

1684_
2010-09-03, 20:22
Helsingborg! e lätt på väg dit själv :)

bubbe
2010-09-03, 20:49
Tackar för synpunkterna!

Min nya stad behöver inte alls vara stor. Jag kommer att vara så mobil under kommande par år eller så, att jag ändå kan vistas i en storstad (Götet, Malmö, Köpenhamn, Hamburg) nån gång ibland, för en konsert eller så. Med detta sagt, om en stor stad är bästa valet att bo i till vardags, så blir det så.

Men det jag är nyfiken på är det som jag vet så lite om, nämligen de mindre städerna. Vad vet jag om t.ex. Halmstad? Hur ska man ta reda på huruvida Halmstad är att föredra framför Falkenberg, eller viceversa, som bostadsort?

Geografi-tåg/bils-ekonomin kan jag nog räkna ut. Och boendekostnad kan man nog också lista ut någesånär med nån statistikdatabas eller så. Men sånt är inte så viktigt jämfört med vad det är värt att bo i en "bra stad"!

Vilka orter är "bra" i södra Götaland? (Kan man provocera lite intressant lokalpatriotisk debatt här, eller?!)

Jag är inflyttad i falkenberg sen 15 år. Liten stad med allt vad det innebär. Hav och massa sand, ungefär som tylösand i småstadsformat.

Billigast bor du inåt landet i någon småstad, dyrare ju närmare havet och ju större stad det blir.

Helsingborg är nog rätt trevligt med kontakten till danmark. Varberg har ju också färja men det inte samma sak där. Annars är varberg fint, inga långa sandstränder men en trivsam stad (bara boråsjävlarna som jämt ska ställa till det :D)

Själv gillar jag småstad framför storstäder därav att jag blivit kvar.

Exdiaq
2010-09-03, 21:03
Malmö är en halvstor stad (med svenska mått mätt) med lugn atmosfär, många cykelstråk och nära till kontinenten och Köbenhavn. Finns många fina områden och hyfsat OK priser. Mångkultur, trevligt folk och så finns det lite shopping. Och så är det ju nästan alltid varmast i denna delen av landet, eller öht sydvästra Götaland.

Malmö är ju knappast en "halvstor" stad med svenska mått mätt, det är en storstad.. Ängelholm/Landskrona/Kristianstad är "halvstora" städer.

Exdiaq
2010-09-03, 21:06
Helsingborg! e lätt på väg dit själv :)

Har du hittat någon lägenhet nu då? Kollade du upp Påarp/Mörarp som jag tipsade om i din tråd?