handdator

Visa fullständig version : Lumpen - Problem med nacken


Lerdric
2010-09-02, 18:42
Har precis börjat göra lumpen och hade fältvecka förra veckan. Mitt problem är att jag får grymt ont i trapzen av all packning. Har ställt ryggsäcken på alla tänkbara sätt men hjälper inte. Nån som kan hjälpa mig med problemet?

r1kkie
2010-09-02, 19:04
Har precis börjat göra lumpen och hade fältvecka förra veckan. Mitt problem är att jag får grymt ont i trapzen av all packning. Har ställt ryggsäcken på alla tänkbara sätt men hjälper inte. Nån som kan hjälpa mig med problemet?

Det känns. Vet själv hur de va. Bara vänja sig. :)

Crippa90
2010-09-02, 19:28
Få alvedon från sjukan och vänj dig. Hade samma problem.

Lerdric
2010-09-02, 19:46
Ingen som har några tips på hur man ska spänna alla utrustning på bästa sätt.

hugok
2010-09-02, 20:24
Spänn den runt magen ordentligt och likaså den vid bröstet. Spänn också remmarna där uppe hårt, dom precis vid trapzen så att ryggsäcken kommer närmre kroppen. Jag vet inte riktigt hur ryggsäckarna i lumpen ser ut, men jag hade liknande problem i början av min fjällvandring i år som jag fixade till på det sättet.

Pjotor
2010-09-02, 20:40
Försök att föra över så mycket av vikten som möjligt till höfterna istället för axlarna. Jag vet inte hur er packning ser ut, så jag kan inte ge närmare råd.

r1kkie
2010-09-02, 20:46
Problemet med att få ryggsäcken att sitta bra är stridvästen som man har på sig vilket gör det väldigt komplicerat att spänna fast midjebältet på ryggsäcken då västen också har ett midjebälte med dvs fickor å skit.

Bild på stridsvästen: http://www.soldf.com/stridsvast2000.html

Shoemaker
2010-09-02, 21:34
under/nedanför fickorna men under stridsvästens spänne. så hade iaf jag och det funkade bra.

Tetsujin
2010-09-02, 22:16
Jag löste problemet genom att krångla in avbärarbältet under stridsvästen och sedan dra åt det för kung och fosterland (mer på höfterna, mindre på axlarna). Sedan kan man variera axelremmarna lite under tiden och efter omständigheterna. Men som sagt, mycket kommer av att man vänjer sig.

Torsk_ole
2010-09-03, 09:31
Det är delvis en vanesak, när du gått ett tag med packning kommer du inte få ont längre.

Annars så kan det kanske vara en bra idé att fråga något av dina befäl?

Lerdric
2010-09-03, 11:52
Ok, hur länge fick ni gå med packningen innan det inte gör ont längre. Får också ont i ryggen, i mitten att latsen.

rajjan_dammit
2010-09-03, 12:07
Ok, hur länge fick ni gå med packningen innan det inte gör ont längre. Får också ont i ryggen, i mitten att latsen.

Ungefär samtidigt som jag slutade vara en gnällspik ;)

DSBM
2010-09-03, 12:40
Det är delvis en vanesak, när du gått ett tag med packning kommer du inte få ont längre.

Annars så kan det kanske vara en bra idé att fråga något av dina befäl?
Haha frågar man något av befälen får man garanterat ett hjälpsamt svar tex: svärta är bara vekhet som lämnar kroppen, eller gör det ont är du får svag, du borde träna med.

Mina råd är som alla andra säger att spänna höftbältet ordentligt, samt att packa tyngre saker längre ned i packningen. Man vänjer sig efter ett tag, lumpen gör ont och jag har aldrig sett så många få problem med leder och belastningsskador som när jag gjorde lumpen.

alindvall
2010-09-03, 13:04
Var gör du lumpen någonstans delvis vilken befattning du har Hur mycket bär ni i packningen och vad har ni för ryggsäck?

Frågor jag måste ha svar på innan jag kan ge tips och råd.

Muckad Fjälljägare.

DSBM
2010-09-03, 13:30
"Haha frågar man något av befälen får man garanterat ett hjälpsamt svar tex: svärta är bara vekhet som lämnar kroppen, eller gör det ont är du får svag, du borde träna med."
3 stavfel i en mening, inte illa!

Briljanton
2010-09-03, 14:19
lumpen är som ett morgonstånd; långt, hårt och meningslöst

r1kkie
2010-09-03, 14:52
lumpen är som ett morgonstånd; långt, hårt och meningslöst

Haha! Har jag inte hört förr. Jag tyckte iaf att det var roligt nu i efterhand. Så meningslöst va de inte för mig iaf. :P

luderlasse
2010-09-03, 17:12
typiskt kroppsbyggarsyndrom. ryggsäcken är inte gjord för stora trapz, bara att låta det göra ont, efter en halvmil brukar axlarna domna.

Torsk_ole
2010-09-04, 12:13
Haha frågar man något av befälen får man garanterat ett hjälpsamt svar tex: svärta är bara vekhet som lämnar kroppen, eller gör det ont är du får svag, du borde träna med.

Mina råd är som alla andra säger att spänna höftbältet ordentligt, samt att packa tyngre saker längre ned i packningen. Man vänjer sig efter ett tag, lumpen gör ont och jag har aldrig sett så många få problem med leder och belastningsskador som när jag gjorde lumpen.

jag vet:D

Tyngre saker ska man packa relativt högt uppe på sommaren och lägre ner på vintern (iaf om man drar pulka)


Som sagt det är svårt att ge svar eftersom TS ger lite information. Jag tycker när man bär stridssäcken så är det en bra idé att låta axelbanden sitta längre ut på axlarna, annars blir vinkeln väldigt snäv, vilket gör ont på trapzen.

Men va fan det gör ont, det gör de på alla. Du vänjer dig.

Lerdric
2010-09-04, 13:17
Vad ska jag ge mer info för att det ska vara lättare att förstå? Provade idag med en annan ryggsäck och några vikter i, kunde gå ca 1,5km innan smärtan kom. Alla säger att man vänjer sig, men det jag undrar är när? Känns inte så jättekul att bara kunna gå 2km sen måste man stanna. Uppskattar verkligen alla tips och dom ska provas, men det jag oroar mig för är om inget hjälper. Smärtan komme inte bara av ryggsäcken utan även när man går med vapnet utan ryggsäcken, då gör det ont på den trapzen som vapnet hänger på. Jag vet att det jag skriver är väldigt luddigt, men hoppas jag får mer tips och svar vad det kan bero på.

Torsk_ole
2010-09-04, 13:24
Vad ska jag ge mer info för att det ska vara lättare att förstå? Provade idag med en annan ryggsäck och några vikter i, kunde gå ca 1,5km innan smärtan kom. Alla säger att man vänjer sig, men det jag undrar är när? Känns inte så jättekul att bara kunna gå 2km sen måste man stanna. Uppskattar verkligen alla tips och dom ska provas, men det jag oroar mig för är om inget hjälper. Smärtan komme inte bara av ryggsäcken utan även när man går med vapnet utan ryggsäcken, då gör det ont på den trapzen som vapnet hänger på. Jag vet att det jag skriver är väldigt luddigt, men hoppas jag får mer tips och svar vad det kan bero på.

Om du läser svaren så fattar du nog vad som eftersöks.

Vad har ni för ryggsäck, stridssäck (12 h, 24 H packning?), LK 70, LK100 osv?

Vadå måste stanna? Är smärtan så stor att du inte kan ta ett enda steg till efter 2 km?

Vilket vapen har du?

Var gör du "lumpen"?

Det gör ont, det gör de på alla. Men du vänjer dig. Det kanske krävs att du kör 1-2 fältperioder då det gör ont innan du börjar vänja dig. det är olika.

Achivai
2010-09-04, 13:25
typiskt kroppsbyggarsyndrom. ryggsäcken är inte gjord för stora trapz, bara att låta det göra ont, efter en halvmil brukar axlarna domna.

Precis, lumpen handlar bara om att härda ut, tråkigt nog. *spy*

JakeShaft
2010-09-04, 22:49
Lumpen handlar om att "knäcka" ett korsband och sedan bli kallad för en "värdelös liten ***** som inte ens dina föräldrar kan vara stolt över" när man springer långsammare än andra.

Själv spände jag midjebältet riktigt hårt, hela väskans tyngd hängde på höfterna och hade axelbanden rätt slappa så att den "hängde" från ryggen, alternativt "låg" på ryggen om jag lutade mig något framåt. Om du släpper axelbanden och låter väskan tippa något bakåt ifrån ryggen kommer remmarna att trycka på framsidan av axlarna istället. Fungerar när man inte har brotom för att avbelasta axlarna. Har man brotom är det dock bara till att dra åt alla remmar och springa utan att gnälla.

Använde både LK70 och LK100 vad jag kommer ihåg, själv hade jag inget riktigt problem med det som du verkar ha, men det är alltid skönt att ändra belastningspunkt då och då.

Erik__
2010-09-05, 08:21
Haha frågar man något av befälen får man garanterat ett hjälpsamt svar tex: svärta är bara vekhet som lämnar kroppen, eller gör det ont är du får svag, du borde träna med.

Mina råd är som alla andra säger att spänna höftbältet ordentligt, samt att packa tyngre saker längre ned i packningen. Man vänjer sig efter ett tag, lumpen gör ont och jag har aldrig sett så många få problem med leder och belastningsskador som när jag gjorde lumpen.

Tråkigt när det ska vara så, våra (framförallt yngre) befäl var alltid hjälpsamma om det var någon seriös fråga och inte bara öppet gnäll. T.ex. hur man bär packning.