handdator

Visa fullständig version : Älskar du pengar?


Yes
2010-09-02, 17:11
Ja, gör du det?

Jockefoten
2010-09-02, 17:12
Ja.

hultman
2010-09-02, 17:13
Ja. Som fan. Fast älskar prylarna man kan köpa för pengarna desto mer.

perrsa
2010-09-02, 17:14
Klart jag gör

agazza
2010-09-02, 17:14
Japp, men mest för tryggheten.

rooz
2010-09-02, 17:16
ja. Som fan. Fast älskar prylarna man kan köpa för pengarna desto mer.
+1

hahavaffan
2010-09-02, 17:17
Ja. Som fan. Fast älskar prylarna man kan köpa för pengarna desto mer.What he said.

von huff
2010-09-02, 17:20
Nej, eftersom man hela tiden är beroende av pengar ja hela ens livskvalite beror på hyr mycket pengar man har så därför tycker jag inte om pengar.Jag gillar förståss att ha pengar

Nixon
2010-09-02, 17:21
http://images.thetruthaboutcars.com/2010/01/scrooge_mcduck_raining_gold_lg.jpg

Stoltz
2010-09-02, 17:21
Mycket pengar = Trygghet och upplevelser.

Yes, Yes. Jag älskar pengar.

Beethoven
2010-09-02, 17:26
Nej, jag är en sån där irriterande flumbuddhist.

Biceps
2010-09-02, 17:28
Det är rimligt att påstå, ja

mela
2010-09-02, 17:29
http://leasingnews.org/items/Cash_flow_King.JPG

Osten80
2010-09-02, 17:34
Det kan jag inte påstå. Pengar är mest jobbigt.

Lellan
2010-09-02, 17:34
Nej, jag är för lättroad och lycklig.

stevebc
2010-09-02, 17:37
Jag gillar tanken på frihet. Att ha friheten att kunna göra vad jag vill, när som helst.

Kanske mår jag bättre av att tänka på friheten, och att försöka uppnå den, än att faktiskt nå den. Det är nog rätt tråkigt på toppen. Eller, alldeles... underbart.

Arf Pingvin
2010-09-02, 17:39
Nej.

Jag vill vara fri att göra vad jag vill. Tyvärr behövs pengar bara för att hanka sig fram. Önskar jag var ekonomiskt oberoende.

Trance
2010-09-02, 17:40
Nej, pengar är sällan något som jag tänker på eller bryr mig om. Jag brukar alltid kunna anpassa mig rätt bra till min inkomst utan att tänka på det.

Hjälper att ha billiga nöjen i och för sig.

pragmatist
2010-09-02, 17:41
Jag hatar pengar, allt borde vara gratis. Jag ska starta Gratispartiet tror jag.

PowPow
2010-09-02, 17:44
Nej, bara fattiga människor som älskar pengar. Vi andra tar det för givet bara.


















:D
Men nej, jag älskar inte pengar. De har inget egenvärde för mig. Saker man kan köpa och göra för pengar håller jag desto högre :)

The Swedish Oak
2010-09-02, 17:44
Håller med talarna på första sidan, gillar vad man kan köpa/göra för pengarna. Så jag antar att jag älskar pengar. Har dyra hobbys som innebär att jag måste ha pengar för att ha roligt.

Chrillee
2010-09-02, 17:45
Älskar? Nej, jobbigt att man måste ha sådant.

Men med pengar kan man göra roliga saker och upplevelser, köper i stort sett aldrig nåt materiellt i form av bilar, multimedia mm.

Yes
2010-09-02, 17:52
Ni som vill kunna göra vad ni vill, unt so weiter, ni tycker inte det är lite att vilja ha kakan och äta den?

Jag älskar iaf pengar för att det skapar möjligheter. Det är liksom belöningen för att man gjort nåt bra.

Plus att pengar aldrig ljuger, och när man sitter där på ålderns höst kommer pengarna på bankontot vara ens enda vän.

mini
2010-09-02, 17:53
Nä. Jag hatar att oroa mig för ekonomin eller ha dålig sådan, men att dra det till att jag älskar pengar, nä. Pengar är ett medel för att uppnå något annat.

Solros
2010-09-02, 17:53
Älskar är kanske lite starkt. Jag sitter inte direkt och runkar på sedelbuntar, men jag tycker om möjligheterna som pengarna ger mig.

Alexton
2010-09-02, 17:55
Nej tyvärr inte. Hade jag älskat pengar hade jag troligtvis inte arbetat med det jag gör idag.
Men samtidigt skulle det nog hjälpa med motivationen att studera.

Yes
2010-09-02, 18:06
Älskar är kanske lite starkt.
Så brukade jag också tänka. Antagligen därför jag är fattig. Nu har jag däremot tänkt om. Snål och girig bör ses som komplimanger istället för skällsord.

Trance
2010-09-02, 18:09
Ni som vill kunna göra vad ni vill, unt so weiter, ni tycker inte det är lite att vilja ha kakan och äta den?

Jag älskar iaf pengar för att det skapar möjligheter. Det är liksom belöningen för att man gjort nåt bra.

Plus att pengar aldrig ljuger, och när man sitter där på ålderns höst kommer pengarna på bankontot vara ens enda vän.

Det finns en ganska intressant rörelse, minimalism, som handlar om att, inte helt oväntat, leva minimalistiskt. Det är ganska motsatt fokuset att "mer pengar = bättre" utan varför inte lika gärna fokusera på "mer tid att göra det man vill = bättre".

Att kunna åka på semester varje år, ha hyfsad mediaanläggning, snygga kläder, schysst villa/lägenhet har för den absoluta majoriteten ett ganska stort pris i form av tid spenderad på jobbet. Många som lever minimalistiskt säger att ok då jag äter inte ute så ofta, bosätter mig ganska billigt och behöver inte ha en tv med dyra kabelabonemang utan det räcker med en enkel laptop. Detta levnadssätt behöver jag kanske bara jobba 3 dagar i veckan för att försörja.

I stället har de råd i tid att ta ut sitt barn och gå i skogen en tisdag i stället för att lämna av det på dagis och bara träffa barnet när man kommer hem jättetrött från jobbet. Man har tid och ork att lära sig att måla eller spela gitarr. Istället för att dra iväg en vecka till Mallis så är man ledig många fler soliga dagar i Sverige och kan ta sin partner ut på en cykeltur.

Jag förstår verkligen det resonemanget.

MasterChief
2010-09-02, 18:15
Det finns en ganska intressant rörelse, minimalism, som handlar om att, inte helt oväntat, leva minimalistiskt. Det är ganska motsatt fokuset att "mer pengar = bättre" utan varför inte lika gärna fokusera på "mer tid att göra det man vill = bättre".

Att kunna åka på semester varje år, ha hyfsad mediaanläggning, snygga kläder, schysst villa/lägenhet har för den absoluta majoriteten ett ganska stort pris i form av tid spenderad på jobbet. Många som lever minimalistiskt säger att ok då jag äter inte ute så ofta, bosätter mig ganska billigt och behöver inte ha en tv med dyra kabelabonemang utan det räcker med en enkel laptop. Detta levnadssätt behöver jag kanske bara jobba 3 dagar i veckan för att försörja.

I stället har de råd i tid att ta ut sitt barn och gå i skogen en tisdag i stället för att lämna av det på dagis och bara träffa barnet när man kommer hem jättetrött från jobbet. Man har tid och ork att lära sig att måla eller spela gitarr. Istället för att iväg en vecka till Mallis så är man ledig många fler soliga dagar i Sverige och kan ta sin partner ut på en cykeltur.

Jag förstår verkligen det resonemanget.

Jag förstår också det resonemanget allt mer. Jag kan även bli lite avundsjuk på de som valt denna livsstil. Det är inte alltid så lätt att bryta det ekkorhjul man är inne i själv. Det jag däremot gör är att verkligen prioritera rätt. Träningen får strykas till förmån för familjen osv.

storPines
2010-09-02, 18:16
Boats ´N Hoes!

Dreas
2010-09-02, 18:17
Jag älskar pengar, därför gör jag av med dom så fort jag kan när jag fått dom :p

Yes
2010-09-02, 18:22
Det finns en ganska intressant rörelse, minimalism, som handlar om att, inte helt oväntat, leva minimalistiskt. Det är ganska motsatt fokuset att "mer pengar = bättre" utan varför inte lika gärna fokusera på "mer tid att göra det man vill = bättre".

Att kunna åka på semester varje år, ha hyfsad mediaanläggning, snygga kläder, schysst villa/lägenhet har för den absoluta majoriteten ett ganska stort pris i form av tid spenderad på jobbet. Många som lever minimalistiskt säger att ok då jag äter inte ute så ofta, bosätter mig ganska billigt och behöver inte ha en tv med dyra kabelabonemang utan det räcker med en enkel laptop. Detta levnadssätt behöver jag kanske bara jobba 3 dagar i veckan för att försörja.

I stället har de råd i tid att ta ut sitt barn och gå i skogen en tisdag i stället för att lämna av det på dagis och bara träffa barnet när man kommer hem jättetrött från jobbet. Man har tid och ork att lära sig att måla eller spela gitarr. Istället för att iväg en vecka till Mallis så är man ledig många fler soliga dagar i Sverige och kan ta sin partner ut på en cykeltur.

Jag förstår verkligen det resonemanget.
Men, det är fortfarande en levnadsstil som måste finansieras med... pengar. Desto bättre ekonomi man har, desto lättare är det att leva på det viset. Är man riktigt tät behöver det inte ens vara minimalistiskt. Sen måste givetvis pengarna vägas mot den mest värdefulla resursen vi har; tid.

Själv skulle jag inte trivas så bra med den livsstilen du beskriver. Jag älskar att jobba, och förutsatt ett bra jobb hade jag gärna spenderat 7 dagar i veckan på det. Om jag bildar familj skulle jag givetvis få omprioritera, men då ska jag redan ha bra med pengar också.

Yes
2010-09-02, 18:23
Jag älskar pengar, därför gör jag av med dom så fort jag kan när jag fått dom :p
Tänk att det är dina barn som du låter bli slaktade.

Yes
2010-09-02, 18:24
66% av Koloiterna har hittils svarat att de älskar pengar. Jag ser det som ett gott tecken.

snej
2010-09-02, 18:31
Nä. Men jag älskar allt dom ger mej *cupid*

Trance
2010-09-02, 18:37
Men, det är fortfarande en levnadsstil som måste finansieras med... pengar. Desto bättre ekonomi man har, desto lättare är det att leva på det viset. Är man riktigt tät behöver det inte ens vara minimalistiskt. Sen måste givetvis pengarna vägas mot den mest värdefulla resursen vi har; tid.

Själv skulle jag inte trivas så bra med den livsstilen du beskriver. Jag älskar att jobba, och förutsatt ett bra jobb hade jag gärna spenderat 7 dagar i veckan på det. Om jag bildar familj skulle jag givetvis få omprioritera, men då ska jag redan ha bra med pengar också.

Men för den absoluta majoriteten så krävs det en väldig investering i tid för att få en bra ekonomi. Visst finns det sådana med löjligt stor talang inom ett område men de är ett undantag.

Mig själv som exempel, nuvarande jobbet har mer eller mindre dödat all glädje jag hade för programmering och jag orkar aldrig göra det för att det är skoj längre. Jobbar en del och är ofta trött så under veckodagarna har man knappt någon fritid.

Är det verkligen värt 40-50 timmar i veckan av det i 30-40 år för att kunna ha en stor tv och fin bil? För en del är det men själv undrar man ibland. Roligast har man ju oftast när man är med sköna polare och grillar, eller bara är ute och går med en tjej eller jag antar när man är med sitt framtida barn. Eller när man gör något för glädjen att göra det, t.ex. måla något utan en klient står och säger hur det skall se ut. Eller programmera något utan att det är en hjärndöd idiotsak som har orimliga krav på sig.

Att helt enkelt göra det man vill största delen av tiden man är vaken.

För att inte tala om att minimalistiska hemsidor är snygga, det gör ju att man gärna vill hoppa på tåget: http://mnmlist.com/

Verbatim
2010-09-02, 18:39
Men, det är fortfarande en levnadsstil som måste finansieras med... pengar. Desto bättre ekonomi man har, desto lättare är det att leva på det viset. Är man riktigt tät behöver det inte ens vara minimalistiskt. Sen måste givetvis pengarna vägas mot den mest värdefulla resursen vi har; tid.

Det där är att hårddra det rätt rejält, med den rätt så stränga definationen kan du lika gärna stryka alternativ 2 och 3 ur pollen.


Ont: Jag älskar fritid och frihet, pengar ligger långt ner på prioriteringslistan.

KaptenKnäsvag
2010-09-02, 18:40
Jag älskar att ha pengar, men jag hatar konceptet pengar...

Crippa90
2010-09-02, 18:43
Älskar pengar gör jag väl inte, men pengar ger mig trygghet och lugn. Längtar till man är klar med utbildningen om 3 år så man kan tjäna egna pengar på riktigt!

snej
2010-09-02, 18:44
Jag älskar att ha pengar, men jag hatar konceptet pengar...

Aha, en vänsterpartist!

Dreas
2010-09-02, 18:45
Tänk att det är dina barn som du låter bli slaktade.Då äter jag deras kött, och kött gillar jag :hbang:

Urk*

KaptenKnäsvag
2010-09-02, 19:02
Aha, en vänsterpartist!

Pft, knappast. Hur jag tycker världen borde vara är tyvärr inte hållbart i verkligheten.

Yes
2010-09-02, 19:04
Men för den absoluta majoriteten så krävs det en väldig investering i tid för att få en bra ekonomi. Visst finns det sådana med löjligt stor talang inom ett område men de är ett undantag.


Mig själv som exempel, nuvarande jobbet har mer eller mindre dödat all glädje jag hade för programmering och jag orkar aldrig göra det för att det är skoj längre. Jobbar en del och är ofta trött så under veckodagarna har man knappt någon fritid.

Är det verkligen värt 40-50 timmar i veckan av det i 30-40 år för att kunna ha en stor tv och fin bil? För en del är det men själv undrar man ibland. Roligast har man ju oftast när man är med sköna polare och grillar, eller bara är ute och går med en tjej eller jag antar när man är med sitt framtida barn. Eller när man gör något för glädjen att göra det, t.ex. måla något utan en klient står och säger hur det skall se ut. Eller programmera något utan att det är en hjärndöd idiotsak som har orimliga krav på sig.

Att helt enkelt göra det man vill största delen av tiden man är vaken.

För att inte tala om att minimalistiska hemsidor är snygga, det gör ju att man gärna vill hoppa på tåget: http://mnmlist.com/
Ja, det krävs massor med tid och arbete att få till en bra ekonomi.

Det du nämner är anledningen till att det är så viktigt att älska det man gör. Att vantrivas 40-50 timmar i veckan är inte ett bra sätt att planera sitt liv. Jag har varit på sådana jobb och idag skulle jag kräva 5-10x pengarna för att gå tillbaka(vilket såklart aldrig kommer hända).

I längden skulle jag inte klara att göra något BARA för pengarna det ger mig. Arbetsuppgifterna i sig måste också vara lockande. Det är, som jag ser det, den stora utmaningen i livet - att hitta ett jobb som både är roligt och ger bra med pengar.

stevebc
2010-09-02, 19:15
Det finns en ganska intressant rörelse, minimalism, som handlar om att, inte helt oväntat, leva minimalistiskt. Det är ganska motsatt fokuset att "mer pengar = bättre" utan varför inte lika gärna fokusera på "mer tid att göra det man vill = bättre".Hmm.. sounds communist to me.

21roxRBqRSI

YEAH RUMSFELD !!!

Biceps
2010-09-02, 20:02
Tycker både Trance och Yes har bra poänger. Håller med om att det inte är så helvetes kul att bränna pengar egentligen. Det bästa i livet är gratis, oftast. Dock är det en sjuk skön känsla med pengar på banken så man kan sova gott och inte behöva titta på prislappen när man handlar. Pendlar själv emellanåt om man ska fortsätta jobba på att lägga förutsättningar för karriär och så småningom börja knega utav satan, eller helt enkelt skita i det, börja slappa och ta det som det kommer. Känns dock som jag kommer ångra det senare alternativet.

KlopFer
2010-09-02, 20:03
Cash is king !

Yes
2010-09-02, 20:08
Det där är att hårddra det rätt rejält, med den rätt så stränga definationen kan du lika gärna stryka alternativ 2 och 3 ur pollen.
Frågan är helt enkelt om man älskar pengar, inte vilken livsstil man föredrar. Och bara för att man älskar pengar hindrar det en inte från att värdera andra saker högt också.

Jag tycker för övrigt inte definitionen är så värst snäv. Det handlar bara om huruvida man ser pengar som något gott, vacker och heligt, eller om man är en ond människa.

Chrillee
2010-09-02, 20:46
Ni som vill kunna göra vad ni vill, unt so weiter, ni tycker inte det är lite att vilja ha kakan och äta den?

Jag älskar iaf pengar för att det skapar möjligheter. Det är liksom belöningen för att man gjort nåt bra.

Plus att pengar aldrig ljuger, och när man sitter där på ålderns höst kommer pengarna på bankontot vara ens enda vän.

Nåt bra? Behöver det väl knappast vara, tänk på alla värdetransportrån. ;)

Det andra lät ju väldigt deprimerande, vad ska du med pengarna till då? Då får man hoppas att man har sin partner vid liv och en, eller två vänner att lägga passians med.

Yes
2010-09-02, 21:02
Nåt bra? Behöver det väl knappast vara, tänk på alla värdetransportrån. ;)
Därför är det bara dåliga människor som inte älskar pengar. :D

Det andra lät ju väldigt deprimerande, vad ska du med pengarna till då? Då får man hoppas att man har sin partner vid liv och en, eller två vänner att lägga passians med.
Jag planerar att leva väldigt länge, så det kommer inte hända.

I Five Ace
2010-09-02, 21:05
Som många av er redan har sagt tycker jag också om pengar just p.g.a den anledning att man på så sett kan få den "ultimata" friheten, d.v.s göra vad man vill när man vil och hur man vill. Men precis som med många andra saker medför pengar enstaka nackdelar också; något som jag har märkt är hur människors beteende förändras av pengar.

Osten80
2010-09-03, 15:49
Minimalismen tilltalar mig starkt. Inte ens om jag tog i så att det kom en liten klick kan jag säga att jag är minimalist, men det går definitivt åt det hållet.

Yes
2010-09-03, 16:03
Dags för lite poesi:
http://www.capitalismmagazine.com/economics/money/1826-Franciscos-Money-Speech.html

Osten80
2010-09-03, 16:05
Dags för lite poesi:
http://www.capitalismmagazine.com/economics/money/1826-Franciscos-Money-Speech.html

Haha, jag får kanske starta en egen tråd om minimalismen. I den här är det du som sätter tonen. :D

Yes
2010-09-03, 16:15
Du har en poäng där, det har blivit lite "tråden för alla som älskar pengar, eller tänker börja med det". :D

stevebc
2010-09-03, 16:16
Haha, favoritboken? :)

Det finns nog en till på brädan som gillar det brandtalet.

Doctor Snuggles
2010-09-03, 16:20
http://www.ne.se/neimage/1557037.jpg

Om detta skulle gå att göra skulle jag älska pengar.

Osten80
2010-09-03, 16:23
Om detta skulle gå att göra skulle jag älska pengar.

Haha, där får jag allt instämma. Sällan har väl just den fysiska känslan av snuskigt mycket pengar sett så lockande ut.

Yes
2010-09-03, 16:27
Haha, favoritboken? :)

Det finns nog en till på brädan som gillar det brandtalet.
Jajjemen! Har iof lite svårt att välja mellan den och The Fountainhead....

Apropå pengar ska jag snart släppa iväg några av mina barn till pizzabagaren - en svarmuskig och fetlagd man vars favorituttryck är "femton minooter en kvart!". Det jag kommer få i utbyte är en gigantisk pizza med oxfilé och bearnaisesås.

Gigantiska pizzor ger, som vi alla vet, ett sjuhelsikes trökk. Det bör i sin tur leda till PB i marklyft imorgon.

Jag tycker det är en bra investering. Trökk och PB är också en anledning till att älska pengar som varje Koloit bör kunna relatera till.

Fransisco
2010-09-03, 16:29
Dags för lite poesi:
http://www.capitalismmagazine.com/economics/money/1826-Franciscos-Money-Speech.html

*flex*

stevebc
2010-09-03, 16:31
Jajjemen! Har iof lite svårt att välja mellan den och The Fountainhead....

Apropå pengar ska jag snart släppa iväg några av mina barn till pizzabagaren - en svarmuskig och fetlagd man vars favorituttryck är "femton minooter en kvart!". Det jag kommer få i utbyte är en gigantisk pizza med oxfilé och bearnaisesås.

Gigantiska pizzor ger, som vi alla vet, ett sjuhelsikes trökk. Det bör i sin tur leda till PB i marklyft imorgon.

Jag tycker det är en bra investering. Trökk och PB är också en anledning till att älska pengar som varje Koloit bör kunna relatera till.Gött!

*flex*Som sagt :D.

Doctor Snuggles
2010-09-03, 16:42
Dags för lite poesi:
http://www.capitalismmagazine.com/economics/money/1826-Franciscos-Money-Speech.html

7upG01-XWbY

Kek
2010-09-03, 16:48
Ah, särskilt om man har alla pengarna i kontanter. Känns otroligt bra att hålla i mycket pengar av någon anledning.

Yes
2010-09-03, 17:44
[.yt]7upG01-XWbY[/yt]
I came.

Fredriiik
2010-09-03, 17:56
Klart jag gör? :thumbup:

Doctor Snuggles
2010-09-03, 17:57
I came.

I knew you wood.
Lite nedåttjack för dig också:

JY1pcoBWp3Q

Xtronal
2010-09-03, 18:32
Pengar <33

Yes
2010-09-03, 19:36
I knew you wood.
Lite nedåttjack för dig också:

[.yt]JY1pcoBWp3Q[/yt]
Amen vadfan! Nu kommer jag inte få upp den igen på flera dagar... :(

Lellan
2010-09-03, 19:50
Det finns en ganska intressant rörelse, minimalism, som handlar om att, inte helt oväntat, leva minimalistiskt. Det är ganska motsatt fokuset att "mer pengar = bättre" utan varför inte lika gärna fokusera på "mer tid att göra det man vill = bättre".

Att kunna åka på semester varje år, ha hyfsad mediaanläggning, snygga kläder, schysst villa/lägenhet har för den absoluta majoriteten ett ganska stort pris i form av tid spenderad på jobbet. Många som lever minimalistiskt säger att ok då jag äter inte ute så ofta, bosätter mig ganska billigt och behöver inte ha en tv med dyra kabelabonemang utan det räcker med en enkel laptop. Detta levnadssätt behöver jag kanske bara jobba 3 dagar i veckan för att försörja.

I stället har de råd i tid att ta ut sitt barn och gå i skogen en tisdag i stället för att lämna av det på dagis och bara träffa barnet när man kommer hem jättetrött från jobbet. Man har tid och ork att lära sig att måla eller spela gitarr. Istället för att dra iväg en vecka till Mallis så är man ledig många fler soliga dagar i Sverige och kan ta sin partner ut på en cykeltur.

Jag förstår verkligen det resonemanget.

Trance förstår mig? ;)

Jag har VALT att jobba deltid, för att "tid" beats "pengar" anyday. Jobba deltid inom vården, och känner varje jobbpass att tiden på jobbet gett mig och andra ringar på vattnet snarare än cash, och nej, jag skulle inte tacka nej till fler slantar, men jag bryr mig inte om de där fler. För lite räcker så långt. Nässelsoppa. Helt jävla gratis. En näve blandade bär, ett hårt träningspass, promenad i varmt ösregn, sätta sig i lä och inte ha bråttom att ta sig från punkt A till punkt B. Andra får leva hur de vill, ekorrhjul, be my guest, låter förmodligen dryg och präktig men vill fasen slå ett slag för lite pengar. :D

Min kreativitet flödar som bäst då, "här är ditt kylskåp"recept etc. Så länge man inte lider av otrygghet pga lite pengar, så är att använda lite pengar lite av en njutning ibland, hur sick det än låter. Kan vara generös mot andra räknat i stålar, för många uppskattar den typen av vänlighet. Men ser det som jäkligt skönt att jag hur fattig pensionär jag än blir, kommer njoya livet. :)

Om det är att vara minimalist, så är jag gärna pytteliten! :thumbup:

Erskan
2010-09-03, 20:09
Pengar ger mig trygghet. Pengar ger mig frihet. Pengar gör mitt liv lättare.

Varför skulle jag inte älska pengar?

Phille
2010-09-03, 20:20
Phille. Likes. Money. :n00b

Trinity
2010-09-03, 20:40
Tidigare hade jag definitivt sagt att jag älskade pengar, eller åtminstone som flera har sagt den frihet som pengar ger. Dock så har jag under den senaste tiden omvärderat mina tankar kring pengars betydelse i mitt liv. Detta då jag ställdes inför ett val. Antingen anta ett fantastisk attraktivt erbjudande från min arbetsgivare som i mina ögon skulle generera i en osannolikt bra inkomst. På andra sidan står en kvinna som jag ser en framtid med men som tyvärr inte bor i det geografiska området där jag bor och arbetar för tillfället. Efter ett möte med min chef idag så valde jag det senare då jag värderar lycka högre än pengar.

Yes
2010-09-03, 21:12
Tidigare hade jag definitivt sagt att jag älskade pengar, eller åtminstone som flera har sagt den frihet som pengar ger. Dock så har jag under den senaste tiden omvärderat mina tankar kring pengars betydelse i mitt liv. Detta då jag ställdes inför ett val. Antingen anta ett fantastisk attraktivt erbjudande från min arbetsgivare som i mina ögon skulle generera i en osannolikt bra inkomst. På andra sidan står en kvinna som jag ser en framtid med men som tyvärr inte bor i det geografiska området där jag bor och arbetar för tillfället. Efter ett möte med min chef idag så valde jag det senare då jag värderar lycka högre än pengar.
Deprimerande att läsa.

Du borde tagit jobbet, gift dig med kvinnan(är du beredd att ge upp osannolikt bra inkomst för henne bör hon vara fru-material) och sagt åt henne att flytta med dig.

Doctor Snuggles
2010-09-03, 21:15
Deprimerande att läsa.

Du borde tagit jobbet, gift dig med kvinnan(är du beredd att ge upp osannolikt bra inkomst för henne bör hon vara fru-material) och sagt åt henne att flytta med dig.

Inte tillräckligt cyniskt, jag är besviken. Ett plumpt datum på hur länge förhållandet kommer att hålla (med en diamonds-last-forever jämförelse av ngt slag) förväntade jag mig också. ;)

Yes
2010-09-03, 21:18
Inte tillräckligt cyniskt, jag är besviken. Ett plumpt datum på hur länge förhållandet kommer att hålla (med en diamonds-last-forever jämförelse av ngt slag) förväntade jag mig också. ;)
Du missförstår mig, Snuggles. Jag är inte cynisk.

Jag är en romantiker, särskilt när det gäller pengar.

skaparn
2010-09-03, 21:26
Men för den absoluta majoriteten så krävs det en väldig investering i tid för att få en bra ekonomi. Visst finns det sådana med löjligt stor talang inom ett område men de är ett undantag.

Mig själv som exempel, nuvarande jobbet har mer eller mindre dödat all glädje jag hade för programmering och jag orkar aldrig göra det för att det är skoj längre. Jobbar en del och är ofta trött så under veckodagarna har man knappt någon fritid.

Är det verkligen värt 40-50 timmar i veckan av det i 30-40 år för att kunna ha en stor tv och fin bil? För en del är det men själv undrar man ibland. Roligast har man ju oftast när man är med sköna polare och grillar, eller bara är ute och går med en tjej eller jag antar när man är med sitt framtida barn. Eller när man gör något för glädjen att göra det, t.ex. måla något utan en klient står och säger hur det skall se ut. Eller programmera något utan att det är en hjärndöd idiotsak som har orimliga krav på sig.

Att helt enkelt göra det man vill största delen av tiden man är vaken.

För att inte tala om att minimalistiska hemsidor är snygga, det gör ju att man gärna vill hoppa på tåget: http://mnmlist.com/


Amen dra åt skogen vilken klin sida! Jag som tyckte att jag just gjort en minimalistisk sida, känner nu att den snarare ska beskrivas som svulstig.

Pepparkakssmurfen
2010-09-03, 21:27
http://www.realtid.se/ArticlePages/201007/06/20100706094944_Realtid769/GudrunSchyman_6jul1_200.jpg

Yes
2010-09-03, 21:27
Det är okej skaparn, i den här tråden får man gilla bling!

skaparn
2010-09-03, 21:28
Tidigare hade jag definitivt sagt att jag älskade pengar, eller åtminstone som flera har sagt den frihet som pengar ger. Dock så har jag under den senaste tiden omvärderat mina tankar kring pengars betydelse i mitt liv. Detta då jag ställdes inför ett val. Antingen anta ett fantastisk attraktivt erbjudande från min arbetsgivare som i mina ögon skulle generera i en osannolikt bra inkomst. På andra sidan står en kvinna som jag ser en framtid med men som tyvärr inte bor i det geografiska området där jag bor och arbetar för tillfället. Efter ett möte med min chef idag så valde jag det senare då jag värderar lycka högre än pengar.

Nu vill jag ju veta vad kvinnan var värd; talar vi om 500' per år, 1000' eller ännu mer?

Yes
2010-09-03, 21:29
http://www.realtid.se/ArticlePages/201007/06/20100706094944_Realtid769/GudrunSchyman_6jul1_200.jpg
Ha! Mer pengar till mig!

tp_88
2010-09-03, 21:33
_GrAFnpOR1A

Säger som många andra, jag älskar att kunna köpa/göra saker men egentligen inte känslan av att tjäna/ha pengar om man nu kan säga så.

Trance
2010-09-03, 21:36
Ja, det krävs massor med tid och arbete att få till en bra ekonomi.

Det du nämner är anledningen till att det är så viktigt att älska det man gör. Att vantrivas 40-50 timmar i veckan är inte ett bra sätt att planera sitt liv. Jag har varit på sådana jobb och idag skulle jag kräva 5-10x pengarna för att gå tillbaka(vilket såklart aldrig kommer hända).

I längden skulle jag inte klara att göra något BARA för pengarna det ger mig. Arbetsuppgifterna i sig måste också vara lockande. Det är, som jag ser det, den stora utmaningen i livet - att hitta ett jobb som både är roligt och ger bra med pengar.

Jag tror det är rätt lätt att intala sig att man älskar ett jobb. Man kanske gör det i början men sedan sitter man där ett måndagsmöte och dricker dåligt kaffe mitt i juni medan hängmattan hemma hänger tom.

Men och andra sidan så är det bekvämt att jobba. Nästan alla andra gör det och att kunna betala för alla de nöjen som man anser är roliga är rätt trevligt det med.

panzerpig
2010-09-03, 21:38
Hatkärlek skulle jag säga. Behöver pengar såklart, men det är rätt sjukt hur mycket det styr folk (tex "det viktigaste med ett jobb är att det är bra betalt").

Försöker sluta det onödiga shoppandet, tänkte köpa en platt-tv denna månad men jag och frugan kom överens om att strunta i det, kör fortfarande på en gammal fet-tv :)
Sparade rätt mycket och skänkte bort rätt mycket till välgörenhet. Att andra människor har det lite bättre är viktigare än att jag shoppar onödig elektronik.
Mitt mobilabbonemang går ut i november, var grymt sugen på att köpa en ny telefon iphone4 eller samsung galaxy s. Skiter nog i det, så länge min nokia 5800 funkar så får den duga. Helt sjukt vad konsumtionskåt man varit...

Trinity
2010-09-03, 21:42
Deprimerande att läsa.

Du borde tagit jobbet, gift dig med kvinnan(är du beredd att ge upp osannolikt bra inkomst för henne bör hon vara fru-material) och sagt åt henne att flytta med dig.

På vilket sätt är det deprimerande? Att jag väljer det som gör mig mest lycklig? I mina ögon är det ett klokt beslut. I slutändan så handlar det enbart om att välja det som känns rätt och om du anser att pengar är viktigare så ska du så klart välja det.

tntballe
2010-09-03, 22:01
Jag tror det är rätt lätt att intala sig att man älskar ett jobb. Man kanske gör det i början men sedan sitter man där ett måndagsmöte och dricker dåligt kaffe mitt i juni medan hängmattan hemma hänger tom.

Men och andra sidan så är det bekvämt att jobba. Nästan alla andra gör det och att kunna betala för alla de nöjen som man anser är roliga är rätt trevligt det med.

Jag hatar mitt jobb och brukade fantisera om jobb man skulle älska, men blir allt mer säker på att jag skulle känna samma sak vad jag än gjorde. Ett onödigt måste för att få det jag vill ha, pengar och det pengar kan ge. Men skulle nog inte byta den fritid nuvarande jobb ger för några kronor extra.
Fritid>pengar tror jag att det får bli.

JoeyP
2010-09-03, 22:02
Pengar är ett nödvändigt ont!
Älskar cash!!!

Yes
2010-09-03, 22:13
Jag tror det är rätt lätt att intala sig att man älskar ett jobb. Man kanske gör det i början men sedan sitter man där ett måndagsmöte och dricker dåligt kaffe mitt i juni medan hängmattan hemma hänger tom.

Men och andra sidan så är det bekvämt att jobba. Nästan alla andra gör det och att kunna betala för alla de nöjen som man anser är roliga är rätt trevligt det med.
Jag har varit på jobb där jag haft ångest inför måndagar, och även jobb där jag stundtals känt ångest inför helger. Ibland kan man faktiskt helt enkelt älska sitt jobb, och det är en underbar känsla. Mitt nästa mål i livet är att hitta ett jobb där jag även älskar lönen.

Yes
2010-09-03, 22:17
På vilket sätt är det deprimerande? Att jag väljer det som gör mig mest lycklig? I mina ögon är det ett klokt beslut. I slutändan så handlar det enbart om att välja det som känns rätt och om du anser att pengar är viktigare så ska du så klart välja det.
Äh, jag fular mig mest. Jag vet ju faktiskt inte hur din situation ser ut. Min spontana reaktion är iof att du måste vara lite knäpp, och enligt girighetsprincipen(som jag just hittade på) borde sett till att få bårde jobbet och tjejen. :D

Hoppas det funkar för dig iaf. :)

semicroma
2010-09-04, 01:28
Vänner, familj och musik älskar jag. Har jag pengar till att kunna ta del av de sakerna så är jag nöjd.

Vinter
2010-09-04, 03:19
Enda saken jag har gemensamt med Gudrun Schyman, jag gillar att bränna andras pengar :)

Huffo the A-LagaRe
2010-09-04, 03:25
Älskar knappast pengar. Som att fråga om man älskar kalorier eller syre, självklart behöver man dem men de är knappast något man älskar.

Yes
2010-09-04, 03:31
Ptja, jag älskar mat och frisk luft.

skaparn
2010-09-04, 07:02
Det finns en ganska intressant rörelse, minimalism, som handlar om att, inte helt oväntat, leva minimalistiskt. Det är ganska motsatt fokuset att "mer pengar = bättre" utan varför inte lika gärna fokusera på "mer tid att göra det man vill = bättre".

Att kunna åka på semester varje år, ha hyfsad mediaanläggning, snygga kläder, schysst villa/lägenhet har för den absoluta majoriteten ett ganska stort pris i form av tid spenderad på jobbet. Många som lever minimalistiskt säger att ok då jag äter inte ute så ofta, bosätter mig ganska billigt och behöver inte ha en tv med dyra kabelabonemang utan det räcker med en enkel laptop. Detta levnadssätt behöver jag kanske bara jobba 3 dagar i veckan för att försörja.

I stället har de råd i tid att ta ut sitt barn och gå i skogen en tisdag i stället för att lämna av det på dagis och bara träffa barnet när man kommer hem jättetrött från jobbet. Man har tid och ork att lära sig att måla eller spela gitarr. Istället för att dra iväg en vecka till Mallis så är man ledig många fler soliga dagar i Sverige och kan ta sin partner ut på en cykeltur.

Jag förstår verkligen det resonemanget.


Jag tycker det är bra att fler börja tänka i dessa banor. Även om det inte får konsekvensen att alla börjar jobba halvtid och slutar konsumera med ens, så är det i alla fall träningen att översätta kostnader i arbetstid nyttig. Till exempel så har allt fler av mina bekanta i löneförhandlingar tagit en extra semestervecka istället för mer pengar. Förutom att det är skattemässigt gynnsamt uttrycker de också en vilja att ha lite mer tid till annat och att lite extra pengar inte skulle göra någon märkbar skillnad i lycka.

skaparn
2010-09-04, 07:20
Det ska dock tilläggas till mitt tidigare inlägg att det finns ett problem som jag inte ser någon snar lösning på. Även om jag skulle jobba bara 20 timmar i veckan så vill jag att 20 timmarna ska vara roliga och ge mig något slags stimulans. Idag verkar alla sådana jobb vara helt låsta i 40+veckor och det skulle nog mötas av inte bara en grymtning ifall jag begärde att få gå ner till halvtid. Fast det vore onekligen ett ganska intressant experiment. Kanske är det inte så svårt.

pazzion
2010-09-04, 08:25
Det är ett nödvändigt ont för en trygg och trevlig tillvaro, tyvärr. Älskar jag pengarna i sig - nej! Jag ser de i princip aldrig i o m att de oftast sitter på kontot och överförs via kort så jag har ingen större glädje av de materiella pengarna.

Huffo the A-LagaRe
2010-09-04, 14:16
Ptja, jag älskar mat och frisk luft.

Ja, men älskar du dropp och syre via respirator också?

Yes
2010-09-04, 14:23
Ja, men älskar du dropp och syre via respirator också?
Nej, däremot älskar jag pengar. Det borde du också göra.

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 15:35
Indirekt älskar väll alla pengar.

Det gör jag iallafall.

Yes
2010-09-04, 16:31
Indirekt älskar väll alla pengar.
Tyvär är det inte så. Det finns folk som inte älskar pengar. De kallas kommunister.

prOtotype
2010-09-04, 16:40
Pengar i sig är bara papper/bomull/plast.
Jag älskar möjligheterna det ger mig.

Jag jobbar just nu på att starta ett företag som ska vara automatiserat och förhoppningsvis skapa ett konstant inkomstflöde med minimal hantering när det väl är uppe. Detta för att inte behöva spendera åtta timmar om dagen på ett kontor för att kunna göra dom saker jag vill...

Kek
2010-09-04, 17:37
Tyvär är det inte så. Det finns folk som inte älskar pengar. De kallas kommunister.

Nej, de gillar iden av att inte älska pengar men i smyg så är de giriga jävlar precis som alla oss andra och skulle bada i pengar som farbror Joakim om de kunde.

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 18:31
Tyvär är det inte så. Det finns folk som inte älskar pengar. De kallas kommunister.

Men om man älskar t ex gröna kaffekoppar av märket Bøgballe så måste man ju ha pengar för att kunna köpa dem. Alltså måste man älska pengar indirekt, för de får en att kunna köpa dessa gröna kaffekoppar av märket Bøgballe, som man älskar.

skaparn
2010-09-04, 18:39
Men om man älskar t ex gröna kaffekoppar av märket Bøgballe så måste man ju ha pengar för att kunna köpa dem. Alltså måste man älska pengar indirekt, för de får en att kunna köpa dessa gröna kaffekoppar av märket Bøgballe, som man älskar.

Ja, såklart är Yes fråga om man älskar materiella ting eller inte.

Pepz
2010-09-04, 18:40
nej
då hade jag valt ett annat jobb och snålat mer

tjabon
2010-09-04, 20:01
Ja, gör du det?

Oh Yes !!!

Yes
2010-09-04, 20:25
Nej, de gillar iden av att inte älska pengar men i smyg så är de giriga jävlar precis som alla oss andra och skulle bada i pengar som farbror Joakim om de kunde.
Jag tycker du ger dem för mycket cred.

Men om man älskar t ex gröna kaffekoppar av märket Bøgballe så måste man ju ha pengar för att kunna köpa dem. Alltså måste man älska pengar indirekt, för de får en att kunna köpa dessa gröna kaffekoppar av märket Bøgballe, som man älskar.
Det är ju det jag menar, komminister hatar sånt. :(

Andy.da.wohoo
2010-09-04, 20:26
Jag tycker du ger dem för mycket cred.


Det är ju det jag menar, komminister hatar sånt. :(

:furious:*grr*

Olegh
2010-09-04, 20:30
Jag gillar prylar och skäms lite för det. Pengar i sig, eller vårat monetära system, nej.

cero
2010-09-04, 21:49
Allt blir roligare med mer pengar. Nästan.

joriice
2010-09-04, 22:46
Skulle jag nog inte vilja påstå.

Yes
2010-09-04, 23:19
Allt blir roligare med mer pengar. Nästan.
Vad är det som inte blir rolilgare? Förutom skatten?

cero
2010-09-05, 00:41
Vad är det som inte blir rolilgare? Förutom skatten?

Kärleken, min vän. :)

Yes
2010-09-05, 00:48
Kärleken, min vän. :)
Var utövar du helst kärlek; i von Ankas pengabinge eller på en skabbig madrass som stinker urin?

Just det!

Doctor Snuggles
2010-09-05, 02:05
Var utövar du helst kärlek; i von Ankas pengabinge eller på en skabbig madrass som stinker urin?

Just det!

Jag måste ha missat att dessa alternativ är de enda man kan välja mellan. Går genast och pissar på madrassen.