handdator

Visa fullständig version : Arbetsintervju - avslöja sin nuvarande lön?


Ganymedes
2010-09-02, 13:29
Tycker du att man ska avslöja sin nuvarande lön när man är på anställningsintervju? Spela med öppna kort, eller hålla lite på det?

ante
2010-09-02, 13:30
Det beror väl helt på situationen. Om de frågar så skulle jag köra med öppna kort, och sen berätta vad du har för förväntningar.

Ignatius72
2010-09-02, 13:34
Man säger naturligtvis att man har en högre lön än man har för att lägga ribban.

teal
2010-09-02, 13:35
Såklart, frågar dem får de veta. Sen gäller det att man förklarar varför man har så hög lön som man har, motiverar och pekar ut den kompetens man besitter. Företagen har ofta ett humm om hur mycket en person med en viss uppgift på en viss arbetsplats har. Men skulle jag säga "Hej, jag halverar gärna min lön och jobbar för er för 30.000kr i månaden för att ni ska ta mig" så tyder ju det mer på att man inte tycker att man är värd de pengar man får.

Frågar dem, svara ja, annars, säg nej. Frågar de vad du har för löneanspråk, säg "baserat på min nuvarande lön och uppgifter och det som ni förväntar er från mig så sätter jag mitt lönekrav till x kronor" om det handlar om att du inte går direkt till en tillsvidareanställning så kan du säga "Under provanställningen i sex månader vill jag ha, säg 25.000 men med möjlighet att få en företags- och marknadsanpassad lön då den övergår till en tillsvidareanställning".

kaer
2010-09-02, 13:36
Tycker nog man ska vara ärlig, men samtidigt har jag nog känt att det har missgynnat mig någon gång.

Loke
2010-09-02, 13:59
Det finns tusentals sätt att förklara sin lön och sina förmåner på. Därför finns det knappast någon anledning för någon att ljuga, det är så lätt att blåsa upp lönen ändå.

Stoltz
2010-09-02, 14:54
Man säger naturligtvis att man har en högre lön än man har för att lägga ribban.

Definitivt INTE!

Allt fler personalansvariga kollar upp sådant och i de flesta fall ratas de som har ljugit om sin lön. Man ser bara dum ut om det kollas upp, och man bör nästan utgå från att det kollas upp.

Vill man ha högre lön är det nog bättre att gå andra vägar än att ljuga sig till den.

manekin
2010-09-02, 15:07
Att prata om den lön du har nu är irrelevant, det är den lön du vill ha för det nya jobbet samt de nya arbetsuppgifterna som du skall förhandla om.....

mangs
2010-09-02, 15:19
Dessutom är det i många jobb inte enbart det som står i taxeringskalendern som visar vilka förmånder etc. du har. Finns ju företag som överöser sina anställda med en hel del förmåner som inte syns och om man då går från ett sådant till någon med sparsmakande erbjudanden så blir det ju skevt om inte lönen är högre.

Exempel på förmåner:
Tjänstebil
Extra semester
övertidsersättning eller ej
Betald mobil/bredband/laptop etc
Friskvårdsbidrag
Sjukförsäkring/livförsäkring
Fri Frukost mm mm

Det är ju du som arbetssökande som får värdera hur mycket dessa saker är värda för dig och om du kan acceptera vad de nya erbjuder.

på samma sätt kan det ju motivera varför du vill ha högre lön på det nya jobbet jämfört med det gamla. Generellt sett så brukar man ju höja sin lön varje gång man byter arbetsgivare så oavsett allting ovan så skall man ju försöka ta sig upp ett par snäpp. Däremot tycker jag likt Stoltz att man skall akta sig för att ljuga.

Yllegarn
2010-09-02, 15:41
Inte en chans att man uppger det.

Samt att om man nu känner för att uppge det så skall man absolut inte ljuga.

Vill dom veta min "föregående" lön får dom snällt göra jobbet själva genom att räkna baklänges från taxeringskalendern. Personligen jämställer jag denna fråga med "Och vad röstar du på?" och "Tänker du skaffa barn snart?".

När det gäller lönediskussioner så är det en ren fråga om vad arbetsgivaren anser vad din arbetsinsats är värd och vad du värderar din arbetsinsats till. Har hänt mer än en gång att jag tackat för visat intresse men tackat nej då det som erbjudits som varit under det jag kunnat tänka mig arbeta för (i det specifika fallet).

hultman
2010-09-02, 16:03
Definitivt INTE!

Allt fler personalansvariga kollar upp sådant och i de flesta fall ratas de som har ljugit om sin lön. Man ser bara dum ut om det kollas upp, och man bör nästan utgå från att det kollas upp.

Vill man ha högre lön är det nog bättre att gå andra vägar än att ljuga sig till den.

Hur skulle man kunna "kolla upp" det? Din nuvarande månadslön är ingenting som brukar komma så många till känna.

Jag skulle addera en rimlig summa till min nuvarande lön innan jag nämnde den inför en presumtiv arbetsgivare.

Stoltz
2010-09-02, 16:09
Hur skulle man kunna "kolla upp" det? Din nuvarande månadslön är ingenting som brukar komma så många till känna.

Jag skulle addera en rimlig summa till min nuvarande lön innan jag nämnde den inför en presumtiv arbetsgivare.

Företaget du arbetar på lär veta det. Annars är något galet :)
Sen att det kanske inte är rätt av företaget att lämna ut sådana uppgifter, det är en annan sak, men många gör det ändå.

hultman
2010-09-02, 16:10
Företaget du arbetar på lär veta det. Annars är något galet :)
Sen att det kanske inte är rätt av företaget att lämna ut sådana uppgifter, det är en annan sak, men många gör det ändå.

Det har jag aldrig hört talas om. Skulle _aldrig_ lämna ut sådana uppgifter, särskilt inte individuella löneavtal. Du får gärna nämna exempel på sådan uppgiftshantering.

Sen att låginkomstarbeten har likvärdiga löner är en annan femma.

Stoltz
2010-09-02, 16:17
Det har jag aldrig hört talas om. Skulle _aldrig_ lämna ut sådana uppgifter, särskilt inte individuella löneavtal. Du får gärna nämna exempel på sådan uppgiftshantering.

Behöver inte vara individuella löneavtal dock, räcker med generellt för den personens ansvarsområden som denne lagt upp i sitt CV/berättat om.

Hur som, anledningen till att jag reagerade var för att de faktiskt pratade om detta i MetroJobb igår (tror jag? Senaste dagarna i alla fall) där det talades just om att överdriva sin lön och om hur allt fler kollade upp detta.

hultman
2010-09-02, 16:23
Behöver inte vara individuella löneavtal dock, räcker med generellt för den personens ansvarsområden som denne lagt upp i sitt CV/berättat om.

Hur som, anledningen till att jag reagerade var för att de faktiskt pratade om detta i MetroJobb igår (tror jag? Senaste dagarna i alla fall) där det talades just om att överdriva sin lön och om hur allt fler kollade upp detta.

Jovisst. Men de flesta chefer vill ju inte ens avslöja för sina andra anställda vilka enskilda löneavtal som råder. Varför lämna ut sådana uppgifter till random pluckskalle som försöker sno en av dina anställda?

Skulle du göra det? Om inte, varför skulle det då vara vanligt att andra både kollade upp och gav ut sådan information?

Biceps
2010-09-02, 16:25
Varför skulle ett företag lämna ut uppgifter på vad de betalar anställd x? Och att ge ut uppgifter på något slags medeltal säger ju inget när det råder individuell lönesättning

Torwald
2010-09-02, 16:29
Varför skulle ett företag lämna ut uppgifter på vad de betalar anställd x? Och att ge ut uppgifter på något slags medeltal säger ju inget när det råder individuell lönesättning

Det är offentliga uppgifter hos Sveriges största arbetsgivare: Kommunen.

Stoltz
2010-09-02, 16:31
Kolla upp - Ja, om den sökande angett en summa jag tyckte verkade hög så skulle jag nog det.

Ge ut - Nixpix.

Menar du att du inte tror på att det finns dem som kollar upp sådant genom att lirka lite med företaget man jobbar på?

Biceps
2010-09-02, 16:34
Det är offentliga uppgifter hos Sveriges största arbetsgivare: Kommunen.

Så är det kanske. Tänkte ej på offentlig sektor. Utgick ifrån mig själv som endast har jobbat i den närande sektorn.

Biceps
2010-09-02, 16:36
Kolla upp - Ja, om den sökande angett en summa jag tyckte verkade hög så skulle jag nog det.

Ge ut - Nixpix.

Menar du att du inte tror på att det finns dem som kollar upp sådant genom att lirka lite med företaget man jobbar på?

Jag tror ingenting, men jag tycker det låter märkligt att privata företag skulle ha ett intresse av att lämna ut uppgifter om sina löner, till andra företag.

hultman
2010-09-02, 17:11
Det är offentliga uppgifter hos Sveriges största arbetsgivare: Kommunen.

Vem fan jobbar åt kommunen? :D

Förvisso passar majoriteten kommunjobb perfekt i kategorin lågavlönade arbeten ;)

Stoltz
2010-09-02, 17:20
Vem fan jobbar åt kommunen? :D


:laugh:

von huff
2010-09-02, 17:26
Är det vanligt att dom frågar?Vad spelar det för roll för dem?Borde ju räcka med sitt löneanspråk+motivering

Olegh
2010-09-02, 18:00
Men hur svårt är det att kolla upp den taxerade inkomsten? Så vanligt kan det inte vara att folk får lön från flera arbetsgivare.

Yes
2010-09-02, 18:01
Vem fan jobbar åt kommunen? :D
Ett fåtal, men de brukar ändå ha rätt många anställda.

Torwald
2010-09-02, 18:03
Ett fåtal, men de brukar ändå ha rätt många anställda.

http://icanhascheezburger.files.wordpress.com/2007/05/iloled-pam.jpg

bear.flowertwig
2010-09-02, 18:11
Inte en chans. Det var det dummaste jag hört.

Det är en förhandlingssituation, inte visar jag fler kort än jag absolut måste när jag ska förhandla mig till bättre lön och förmåner.

Det är när man byter jobb man har möjlighet att faktiskt höja lönen ordentligt, inte när man har sin årliga löneförhandlig. Det läget ska man inte schabbla bort.

Olegh
2010-09-02, 18:18
Fan, jag läste en artikel om just det här på en nyhetssajt för inte alls många dagar sedan. Och nu kan jag inte hitta den.

Just det här om att ljuga om vad man haft för lön innan och höja sig själv till skyarna som den största skrävlaren i mannaminne var något som man avråddes från. Att inte svara på en rak fråga om vad man haft för lön innan, tycker jag, verkar lite lustigt. Ungefär som att man inte kan backa upp löneanspråket man tänker göra eller att man försöker verka viktigare än vad man är.

bear.flowertwig
2010-09-02, 18:21
Fan, jag läste en artikel om just det här på en nyhetssajt för inte alls många dagar sedan. Och nu kan jag inte hitta den.

Just det här om att ljuga om vad man haft för lön innan och höja sig själv till skyarna som den största skrävlaren i mannaminne var något som man avråddes från. Att inte svara på en rak fråga om vad man haft för lön innan, tycker jag, verkar lite lustigt. Ungefär som att man inte kan backa upp löneanspråket man tänker göra eller att man försöker verka viktigare än vad man är.

Nu finns det ju gradskillnader i helvetet...

Matsa
2010-09-02, 18:24
Jag skulle inte ta upp det själv men om det frågades skulle jag svara ärligt. Är det ett jobb man vill ha är man förhoppningsvis insatt i vilken lön man bör ha, så det är bättre att utgå från det än sin nuvarande lön.

På mitt förra jobb verkade de veta vad jag hade tjänat innan, jag har för mig att de gav mig precis det i ingångslön, vilket var helt ok så jag protesterade inte.

snej
2010-09-02, 18:35
Inkomst är offentliga uppgifter för alla? Oavsett kommunalt eller privat.. På mitt jobb kollar folk upp varenda jävels inkomst på nätet tycker jag.

bear.flowertwig
2010-09-02, 18:43
Har aldrig hört talas om folk som kollar upp varandras lön än mindre arbetsgivare som gör det. Dessutom finns ju en miljard förmåner man kan ha som inte syns men som är värt en massa i motsvarande lön.

chidde
2010-09-02, 21:30
om vi vander pa det, sag att man avslojar sin lon pa x kronor och det visar sig vara lagre an det den nya arbetsgivaren tankte erbjuda. tror ni man fortfarande kommer bli erbjuden den nya lonen (x+y) anda eller kommer arbetsgivaren att se sin chans for ett kap och erbjuda ungefar samma som forra jobb gav?

Biceps
2010-09-02, 21:42
Inkomst är offentliga uppgifter för alla? Oavsett kommunalt eller privat.. På mitt jobb kollar folk upp varenda jävels inkomst på nätet tycker jag.

Visst kan man kolla upp vad en person tjänade enligt senaste deklarationen, men det kan ju ha förändrats sen dess.
Dessutom som sagt förmåner, eller om man har flera arbetsgivare så ger det inte en korrekt bild

z_bumbi
2010-09-03, 09:07
Det beror delvis på vilken lönenivå företaget/organisationen och/eller tjänsten jag söker har, är den t ex lägre än vad man redan har så är det kanske en fördel att nämna att man redan har en högre lön. Då slipper företaget lägga något lågt bud som man i alla fall inte kan tänka sig.

Att arbetsgivare kollar upp vad man har för lön eller i alla fall kollar lönenivån på företaget/organisationen man kommer ifrån ser jag som självklart. Så himla svårt är det inte att skaffa sig en uppfattning.

Elso
2010-09-03, 10:32
Skatteverket har skyldighet att lämna ut dessa uppgifter utan att ens ha rätt att fråga vem du är eller vad du ska ha det till. Jag ringde skatteverkets växel och kom vidare den vägen, sen är det bra att ha pers nr på personen/ner du kommer fråga efter.

För övrigt brukar även facket lämna ut dessa uppgifter.

På en offentlig verksamhet så är det bara dra iväg ett mail till personalansvarig och säga att du vill ha lista med alla som jobbar på avdelningen samt vad de tjänar.

On topic, efter att de meddelat deras lön de tänkt ge till mig meddelande jag vad jag hade idag. Men då är det just i förhandlingsläget.

Cilia
2010-09-03, 16:04
Det är offentliga uppgifter hos Sveriges största arbetsgivare: Kommunen.
kommunen är flera arbetsgivare, lika många som det finns kommuner. Sen gäller det inte bara kommunen utan även stat och landsting.


Vem fan jobbar åt kommunen? :D
Jag.

Cilia
2010-09-03, 16:08
Har aldrig hört talas om folk som kollar upp varandras lön än mindre arbetsgivare som gör det. Dessutom finns ju en miljard förmåner man kan ha som inte syns men som är värt en massa i motsvarande lön.
Jag önskar att jag hade gjort det med en som jag senare fick göra mig av med. Visade sig att hon hade ljugit om fler saker. Det var en lärdom för framtiden. Jag kollar upp mycket mer saker nu än tidigare. Gärna allt man kan hitta.

Det är också vad som kommer fram i alla undesökningar. Folk ljuger betydligt mer än vad man tror.


Annars generellt med lönesättning så vill man att folk hamnar rätt. Skulle någon hamna helt fel få man justera det efter hand. Kan dom inte leverera i den mån man har förväntningar så blir det inte heller någon löneutveckling. Löneökning är ingen rättighet.

hultman
2010-09-05, 09:44
Inkomst är offentliga uppgifter för alla? Oavsett kommunalt eller privat.. På mitt jobb kollar folk upp varenda jävels inkomst på nätet tycker jag.

Javisst. Förra årets deklaration är offentlig, förutsatt att man kommit en bit in på året. För de som byter arbete oftare än kostym säger deklarationen väldigt lite om nuvarande månadslön. Dessutom går det att via olika avdrag eller anställningsformer trolla med siffrorna både upp- och nedåt.

shadowfire
2010-09-05, 10:09
Det beror delvis på vilken lönenivå företaget/organisationen och/eller tjänsten jag söker har, är den t ex lägre än vad man redan har så är det kanske en fördel att nämna att man redan har en högre lön. Då slipper företaget lägga något lågt bud som man i alla fall inte kan tänka sig.

Att arbetsgivare kollar upp vad man har för lön eller i alla fall kollar lönenivån på företaget/organisationen man kommer ifrån ser jag som självklart. Så himla svårt är det inte att skaffa sig en uppfattning.

+1
Ser en fördel med att vara ärlig i det här läget. Det är ju inte här man förhandlar, utan förhandlingen om lön kommer då man blir erbjuden tjänsten.

Sedan går det utmärkt att vara lite luddig, man behöver ju inte uppge den exakta summan. Det går att ge arbetsgivaren en vink motsvarande "någonstans mellan 45-50 tkr/mån" utan att tala om ifall man ligger närmare den undre eller övre gränsen.

Det arbetsgivaren är ute efter är i de flesta fall att få veta i vilket lönespann personen i fråga befinner sig idag, för att få veta om den utannonserade tjänsten kan tänkas motsvara/attrahera sökanden lönemässigt.

Mitt nuvarande jobb fick jag en lön en bra bit över mitt löneanspråk. De flesta seriösa företag ser till att lägga likvärdiga tjänster/kompetenser osv i "löneskikt" så att det inte ska bli för stora klyftor eller lönevariationer för samma typ av tjänst. Jag felbedömde tjänsten fullständigt och framför allt löneläget i storstad kontra medelstor stad, så de sket fullständigt i mitt löneanspråk o dunkade på 10 lök till.

Cilia
2010-09-05, 16:06
Jag felbedömde tjänsten fullständigt och framför allt löneläget i storstad kontra medelstor stad, så de sket fullständigt i mitt löneanspråk o dunkade på 10 lök till.
Det är ju det där som gör att jag aldrig kan flytta från Stockholm. Å andra sidan skulle jag få betydligt lägre driftskostnader i en annan stad.

hultman
2010-09-05, 16:41
Det är ju det där som gör att jag aldrig kan flytta från Stockholm. Å andra sidan skulle jag få betydligt lägre driftskostnader i en annan stad.

Kommun- och landstingsarbeten är oftast högre betalda på mindre orter. Åtminstone motsvarande tjänster.

Cilia
2010-09-05, 16:50
Kommun- och landstingsarbeten är oftast högre betalda på mindre orter. Åtminstone motsvarande tjänster.
Inte för den typen av tjänst jag har. Sen vet jag inte om jag skulle vilja flytta. Tror det är lättare att flytta till större ställen än tvärtom.

bear.flowertwig
2010-09-05, 17:10
Kan tycka att angreppspunkten till att börja med är bakvänd. Vad jag tjänar nu har egentligen ingen relevans för vad jag ska tjäna sen, dvs på ett nytt jobb med en annan arbetsbeskrivning. Visst kan man pejla av lite från båda håll så att det öht går att mötas men min kommande lön beror ju på vad det är för jobb jag ska göra där och då.

Toklögner ska man nog passa sig för ja. Men att sälja in sig själv på ett vettigt sätt är ta mig f-n en skyldighet. Ingen annan gör det åt en. Och arbetsgivare höjjer sällan löner för att va snälla eller för att de har dåligt samvete för en för låg lön... Gissar att tjejer generellt är för dåliga på att argumentera för sig och killar möjligen ska dämpa optimismen något.

bear.flowertwig
2010-09-05, 17:12
apropå förhandling...

3n3LL338aGA

shadowfire
2010-09-05, 17:15
Kan tycka att angreppspunkten till att börja med är bakvänd. Vad jag tjänar nu har egentligen ingen relevans för vad jag ska tjäna sen, dvs på ett nytt jobb med en annan arbetsbeskrivning. Visst kan man pejla av lite från båda håll så att det öht går att mötas men min kommande lön beror ju på vad det är för jobb jag ska göra där och då....

Det är ju rätt så intressant o veta om en person med 62700 kr/mån söker ett jobb där förväntanslönen är på 31000 kr/mån. Det skulle åtminstone leda till en hel del funderingar och tankar hos mig som chef och jag skulle ha en hel del ytterligare frågor till den arbetssökande. ;)

Cilia
2010-09-05, 17:18
Jag har å andra sidan aldrig fått lönefrågan i intervjusituationen utan den kommer upp senare. Brukar inte heller fråga vid första intervjun. När jag väl frågar eller får frågan brukar det snarare vara vilket löneanspråk som finns än vad personen tjänar idag.

bear.flowertwig
2010-09-05, 17:21
Det är ju rätt så intressant o veta om en person med 62700 kr/mån söker ett jobb där förväntanslönen är på 31000 kr/mån. Det skulle åtminstone leda till en hel del funderingar och tankar hos mig som chef och jag skulle ha en hel del ytterligare frågor till den arbetssökande. ;)

Varför då? Jag har "bytt ner mig" rätt rejält om man bara ska se till lön men så har jag både bytt position och bransch. Hade just en diskussion om det tidigare med en kompis om märkligt höga löner inom finans och it jämfört med hur mycket vi jobbar och har ansvar för (han och jag) på våra respektive jobb inom reklam/media (ja jo jag vet att det är mer populärt och därför säkert drar ner lönesnittet).