handdator

Visa fullständig version : "Oseriös träning" disponerar för resultat?


rajjan_dammit
2010-09-02, 12:24
Svårt att sätta någon bra rubrik, men ska försöka förklara vad jag menar.

När många pratar om sin träningsbakgrund hör man ofta att de tränat exempelvis "tre år varav två oseriöst", jag känner igen mig i det och tolkar det som att man med oseriöst menar dåligt med mat, tränat för sällan, supit mycket eller liknande.

Under mina första två år tränade jag "oseriöst", åt vissa dagar <1 g protein/kgkv, tränade kanske bara en eller två gånger i veckan med långa uppehåll.

Frågan är: Även om den här sortens träning ger visst resultat, kan musklerna ha disponerats för att växa bättre vid riktigt seriös träning? Att man har "vilande resultat" som är redo att hoppa fram så att säga?
Jämfört med någon som skött sin träning bättre under samma tidsperiod, alltså.

Konstig fråga kanske, nu när jag tänker efter.*jorgen*

z_bumbi
2010-09-02, 13:11
Om den inte är helt åt skogen så har kroppen fått tid på sig att vänja sig vid belastningarna men det kan man ju och bör också göra om man kör målmedvetet så jag ser inga fördelar.

prOtotype
2010-09-02, 13:14
Jag tror snarare att du har en viss nivå i träningen ditt du kan ta dig ganska lätt och efter det så kommer det att bli svårare. En genetisk brytpunkt om du så vill. Vilande resultat tror jag inte att du kan ha, men att under lång tid ha lärt sig en del om bra övningar, muskelkontakt och härdat leder/ligament osv kan ge en fördelar senare.
Så om man tränat helt ok och lärt sig göra det rätt men sen sovit för lite, krökat för hårt och ätit dåligt så kanske man inte har växt till sig särskilt. När man då börjar göra mycket korrekt så har man ju en väldigt bra potential till att växa till sig snabbt.
Så effekten kan mycket väl bli just det du efterfrågar, men då handlar det ju ändå bara om att man "kommer ifatt" lite hur man skulle ha varit om man gjort allt rätt från början.

rajjan_dammit
2010-09-02, 13:21
Så om man tränat helt ok och lärt sig göra det rätt men sen sovit för lite, krökat för hårt och ätit dåligt så kanske man inte har växt till sig särskilt. När man då börjar göra mycket korrekt så har man ju en väldigt bra potential till att växa till sig snabbt.

Det var ju så här jag ville formulera mig! Att man har ökad potential att växa snabbare! Att man har skapat en massa tomma lådor men inte fyllt dem med något än... eller nåt. *gah!*

Jag tänker alltså att resultaten kan komma med rasande fart när man börjar göra saker på rätt sätt för att man har samlat på sig outnyttjad potential?

prOtotype
2010-09-02, 14:29
För att göra någon flummig formel av det:
Alla saker har ett värde mellan 0 och 2. 0 innebär att man behandlar det katastrofalt, 2 att man gör det perfekt. 1 är standard.

Träning + kost + återhämtning + övrigt = resultat
1+1+1+1 = 4
Allt är standard
2+2+2+2 = 8
Allt är perfekt
1,8+1,4+0,5+1 = 4,7
Här någonstans borde vara vad jag ligger på. Jag tränar (enligt mig) väldigt bra. Äter ganska bra, sover och vilar för lite och i övrigt inget jättespeciellt. Jag har fortfarande resultat som är helt ok men skulle jag bara korrigera min återhämtning genom mer sömn så skulle resultaten komma i en rush pga det jag lärt mig om träning och kost.


Just nu: Jag har sovit 7h på två nätter och håller mig levande på koffeinpiller för tillfället. Efter jobbet ska jag bänka.

Meister
2010-09-02, 18:28
För att göra någon flummig formel av det:
Alla saker har ett värde mellan 0 och 2. 0 innebär att man behandlar det katastrofalt, 2 att man gör det perfekt. 1 är standard.

Träning + kost + återhämtning + övrigt = resultat
1+1+1+1 = 4
Allt är standard
2+2+2+2 = 8
Allt är perfekt
1,8+1,4+0,5+1 = 4,7
Här någonstans borde vara vad jag ligger på. Jag tränar (enligt mig) väldigt bra. Äter ganska bra, sover och vilar för lite och i övrigt inget jättespeciellt. Jag har fortfarande resultat som är helt ok men skulle jag bara korrigera min återhämtning genom mer sömn så skulle resultaten komma i en rush pga det jag lärt mig om träning och kost.


Just nu: Jag har sovit 7h på två nätter och håller mig levande på koffeinpiller för tillfället. Efter jobbet ska jag bänka.

Är 7 timmars sömn för lite för dig?

shoulder87
2010-09-02, 18:33
det är på två nätter, alltså 3.5 timmars sömn

Rusk
2010-09-02, 22:09
Svaret är ja, har man tränat "fel" i låt oss säga 1 år utan några direkta resultat och sedan börjar seriöst så ligger nybörjarökningarna kvar. Läste en intressant artikel om just detta för några dagar sedan, kommer med edit om jag hittar den.

Carcer
2010-09-03, 03:53
Jag skulle snarare säga att jag kommit till en nivå när jag inte längre kan missköta mig och samtidigt öka. Vill jag lyfta mer vikt så måste jag äta/vila tillräckligt samt inte glömma att ta med mig motivationen till gymmet.

hertzman
2010-09-03, 06:56
Jag skulle snarare säga att jag kommit till en nivå när jag inte längre kan missköta mig och samtidigt öka. Vill jag lyfta mer vikt så måste jag äta/vila tillräckligt samt inte glömma att ta med mig motivationen till gymmet.

Det stora felet folk verkar göra när det bestämmer sig för att bli "seriösa" är ju att de går bananas och börjar följa något amerikanskt byggarprogram i kombination med tio måltider om dagen av endast tonfisk och kvarg. Då har man liksom tagit tag i träningen på allvar.

Just "oseriös" är ju ett ord som kan tolkas lite hur som helst, beroende på vem som yppar det i träningssammanhang.

Eddie Vedder
2010-09-03, 06:57
Det var ju så här jag ville formulera mig! Att man har ökad potential att växa snabbare! Att man har skapat en massa tomma lådor men inte fyllt dem med något än... eller nåt. *gah!*

Så kan det nog vara. Men frågan är ju om det på något sätt är fördelaktigt jämfört med om de två "oseriösa" åren hade varit bättre jämfört med om de varit lika seriösa som nu.

Alltså de två åren har ju såklart gett resultat och varit till din fördel men samtidigt är det ju två års tid som skulle kunna ha varit mer seriös träning. Att det är bättre att träna än inte träna är ju ganska självklart. :)

G-son
2010-09-03, 07:04
Det stora felet folk verkar göra när det bestämmer sig för att bli "seriösa" är ju att de går bananas och börjar följa något amerikanskt byggarprogram i kombination med tio måltider om dagen av endast tonfisk och kvarg. Då har man liksom tagit tag i träningen på allvar.

Det är väl lite så att den som har tränat lite sporadiskt som helt plötsligt vill "göra rätt" har en tendens att köra "Overkill" precis som du skriver.

Jag tycker det känns som en ond cirkel när jag tittar på flera i min närhet även mig själv dock, att man går in för allt för hårt.
Detta har medfört att man hamnar tillbaka på ruta ett efter en tid...

hertzman
2010-09-03, 07:09
Det är väl lite så att den som har tränat lite sporadiskt som helt plötsligt vill "göra rätt" har en tendens att köra "Overkill" precis som du skriver.

Jag tycker det känns som en ond cirkel när jag tittar på flera i min närhet även mig själv dock, att man går in för allt för hårt.
Detta har medfört att man hamnar tillbaka på ruta ett efter en tid...

Precis vad jag menade där G-son. Jag har själv gjort samma misstag ett otal gånger tidigare, innan jag började få lite mer koll på bitarna. Vad man förstår efter ett tag är att det inte är så mycket svårare än att implementera en hel del tunga flerledsövningar och äta rejält med vanligt käk, i mitt fall rejält med kaloririk mat. Väger man 60kg när man börjar får man nog se åt ett annat håll än curlingracket och tonfiskburken.... :D

G-son
2010-09-03, 07:16
Vad man förstår efter ett tag är att det inte är så mycket svårare än att implementera en hel del tunga flerledsövningar och äta rejält med vanligt käk, i mitt fall rejält med kaloririk mat. Väger man 60kg när man börjar får man nog se åt ett annat håll än curlingracket och tonfiskburken.... :D

Håller med till fullo...

Många som i början "anser" man att kidney-bönor + tonfisk var ett måste, samt att tillskotten gjorde underverk bara av sig självt...

känner mig träffad av denna tråd dock :D

prOtotype
2010-09-03, 08:52
Precis vad jag menade där G-son. Jag har själv gjort samma misstag ett otal gånger tidigare, innan jag började få lite mer koll på bitarna. Vad man förstår efter ett tag är att det inte är så mycket svårare än att implementera en hel del tunga flerledsövningar och äta rejält med vanligt käk, i mitt fall rejält med kaloririk mat. Väger man 60kg när man börjar får man nog se åt ett annat håll än curlingracket och tonfiskburken.... :D

Fan vad bra det känns att man kör hyfsat seriöst och tillåter sig själv att fuska med jämna mellanrum. Opti in its own way! *flex*

Håller med till fullo...

Många som i början "anser" man att kidney-bönor + tonfisk var ett måste, samt att tillskotten gjorde underverk bara av sig självt...

känner mig träffad av denna tråd dock :D

Jag i många fall tillskotten som ett sätt för mig att kompensera när jag inte pallar att sköta saker perfekt.
För lite sömn/energi/motivation -> Rage
Äter saker med för lite protein -> My whey. My whey or the highway

rajjan_dammit
2010-09-03, 09:04
Så kan det nog vara. Men frågan är ju om det på något sätt är fördelaktigt jämfört med om de två "oseriösa" åren hade varit bättre jämfört med om de varit lika seriösa som nu.

Alltså de två åren har ju såklart gett resultat och varit till din fördel men samtidigt är det ju två års tid som skulle kunna ha varit mer seriös träning. Att det är bättre att träna än inte träna är ju ganska självklart. :)

Det är såklart mest fördelaktigt att träna bra hela tiden, något annat tror jag inte.;)
Tänkte att ökningarna kanske kom snabbt när den seriösa träningen drogs igång för att kroppen bara ligger och väntar, typ.

"Jag har fått träning med tunga vikter, jag har fått vila tillräckligt och så snart jag får ordentligt med protein då jävlar ska jag visa vad jag kan!"

och sen ba kommer alla muskler man borde fått under två år på EN O SAMMA GÅNG VA! YIIEEHA!