handdator

Visa fullständig version : (2x)Whey-80 + mellanmjölk istället för "lunch" ?


Shpendi
2010-09-02, 09:49
Tja jag undrar om man kan byta ut en större måltid med dubbel portion whey80 blandat med mellanmjölk. Som jag har förstått det så är det viktigt att få i sig till största del fett och protein, vilket en kombination av dessa innehåller. Om man bortser att man inte får i sig olika sorts vitaminer och mineraler från t.ex grönsaker och annat, så borde man kunna byta ut detta? För en måltid, inte hela dagen då.. eller?

Arbish
2010-09-02, 09:57
Beror på syftet

Shpendi
2010-09-02, 10:03
Syftet? umm deff? Eller hur menar du.

Morrris
2010-09-02, 10:23
Dietar du ska du välja protein/fettkällor som mättar ordentligt. Det gör inte en dubbelshake. Vill du gå upp i vikt ska du inte vara rädd för kolhydrater. Personligen tycker jag det låter som en dålig idé.

Gurra med O
2010-09-02, 10:36
räcker väl med en skopa whey 30gram ca mer kan väl inte kroppen ta upp i ett bräde.

Arbish
2010-09-02, 10:40
räcker väl med en skopa whey 30gram ca mer kan väl inte kroppen ta upp i ett bräde.

Tror det är en myt om ja inte har fel,

Vissa äter ju allt protein i en sittning och det funkar hur bra som helst.

WHITEFOLKS
2010-09-02, 10:49
Jag skulle nöja mig med 30g vassle och hellre använda fetare mjölk istället om man vill ha i sig mer kalorier.

Apos78
2010-09-02, 10:51
räcker väl med en skopa whey 30gram ca mer kan väl inte kroppen ta upp i ett bräde.

Upptaget kan vara större. Andel som används till att bygga muskelmassa tros ligga runt 30g. Överskjutande del blir till energi.

Arbish
2010-09-02, 11:12
Upptaget kan vara större. Andel som används till att bygga muskelmassa tros ligga runt 30g. Överskjutande del blir till energi.

Så då spricker ju alla fördelar med periodisk fasta,,

Arbish
2010-09-02, 11:14
Lyle McDonald wrote:
I consider all of this "The body can only use X grams per Y" as a lot of nonsense. First and foremost, it makes no evolutionary sense (how I've been looking at a lot of physiological processes lately). That is, our ancestors did not eat protein in small amounts throughout the day. Yet, anthropological studies show that they had more muscle and bone mass than most of us. Rather, they were more likely to eat a ton of protein after a kill, and whatever amount they got from vegetables and such the rest of the time. Massive protein intakes at once were more likely the norm during 99% of our evolution than not. This means that our guts evolved to handle it. In addition, when you start looking at digestion and such, you see exactly that: even with massive protein loads (I vaguely recall they've looked at like 1.5 g/kg of beef all at once), digestion still stays very high (on average 90-95% for animal proteins meaning you're losing at most 10 grams of protein/100 grams ingested). The body can digest/absorb pretty much anything you throw at it. You won’t be pooping protein if you eat 35 grams at a sitting, is what I'm saying.

Now, a slightly separate issue might be one of how much protein (amino acids really) the liver can handle at once. If the recent studies on whey vs. casein have pointed anything out, it's that flooding the liver with amino acids at a high rate leads to increased amino acid oxidation (burning) in the liver. I suppose it's conceivable that high protein intakes at any given meal could be having this effect. I suspect it depends on the source of the protein (whole food which digests slowly vs. protein powders which digest faster). That is, consuming, say, 50 grams of whey protein at once might lead to more waste (mainly as amino acids oxidized and then converted to urea) than 50 grams of casein or beef. But that's more an issue of speed of digestion than amount per se.

In terms of supporting optimal growth, an interesting discrepancy actually occurs here between the studies on our ancestral diet and the protein needs of athletes, but nobody has an explanation yet. Good studies by Peter Lemon, Mark Tarnopolsky, etc. support a maximum protein requirement for natural lifters of about 1.8 g/kg (a little less than the 1 g/lb that bodybuilders have used for years). But studies of our ancestral diet suggest protein intakes as high as 2.5-3 g/kg. Nobody is quite sure if this protein intake was simply a side effect of the diet our ancestors followed, or if it had some actual benefit.

Finally, I think the whole 30 g/meal (or whatever) thing can't possibly apply to everyone. I mean, at the low end, figure a 210 lb lifter is eating 210 grams of protein per day. If he's limited to 30 grams/meal, that means seven meals minimum per day. Obviously, if there is some limit to protein absorption/assimilation/digestion/utilization (and I don't honestly think that there is) it's going to be related to body mass: a larger individual needs more protein and would be able to utilize protein in larger amounts than a smaller person. Ultimately, my hunch is that the whole '30 grams per meal' (or whatever) thing came from one of two places:

i)Early supplement companies trying to convince lifters why their protein product (containing 30 grams) was better than others. I remember one company pulling a scheme like this, when their product contained like 37 grams of protein, they wrote that 37 grams was the maximum that could be absorbed. When they bumped it to 42 grams of protein per serving, 42 became the magic number. Ah, advertising.

ii)Bodybuilders rationalizing what they had already decided to do. That is, you frequently see bodybuilders and other athletes finding a strategy that works (i.e. eat protein at intervals throughout the day) and then making up physiological rationalizations afterwards. It wouldn't really surprise me if that weren't the case here. Of course, if anybody has a single piece of peer-reviewed research supporting this 30 grams myth (everybody seems to claim to have seen it but nobody seems to ever have it; it's like those friend of a friend stories)

King Grub
2010-09-02, 13:05
Man tar upp allt, men inte mer än 20-30 gram protein vid ett tillfälle används antagligen till muskeluppbyggnad.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2008.26401v1

http://abbmcertification.org/inc/assets/articles/Symons%2030%20g%20protein%20serving%20maximally%20 stimulates%20muscle%20protein%20synthesis%20JAmDie tAssoc%202009.pdf

I den mätningen var det ingen skillnad på proteinsyntesen efter intag av 30 gram protein eller 90 gram protein sett över en 5-timmarsperiod:

In summary, a large (340 g) serving of lean beef increases mixed muscle protein synthesis by approximately 50% in both young and elderly subjects. However, a moderate-size portion (113 g) represents an equally effective and more energetically efficient means of stimulating muscle protein synthesis than the threefold larger serving.We suggest that instead of a single, large protein-rich meal, ingestion of multiple moderate-sized servings of high-quality protein-rich foods over the course of a day may represent an effective means of optimizing the potential for muscle growth while permitting greater control over total energy and nutrient intake.

Xerxex
2010-09-04, 00:14
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147411&page=4

Eddie Vedder
2010-09-04, 07:09
Jag förstår inte varför man så lätt applicerar den där studien på sig själv här på Kolo. Har ni verkligen läst den eller bara tittat på den lilla text som ses i Grubs citat?

King Grub
2010-09-04, 08:47
På vilket sätt är den inte applicerbar?

Paddon-Jones själv säger, angående proteinintag och att bygga muskler

So we're not taking enough protein on board for efficient muscle-building during the day, and at night we're taking in more than we can use. Most of the excess is oxidized and could end up as glucose or fat.

A more efficient eating strategy for making muscle and controlling total caloric intake would be to shift some of extra protein consumed at dinner to lunch and breakfast.

You don't have to eat massive amounts of protein to maximize muscle synthesis, you just have to be a little more clever with how you apportion it

For breakfast consider including additional high quality proteins. Throw in an egg, a glass of milk, yogurt or add a handful of nuts to get to 30 grams of protein, do something similar to get to 30 for lunch, and then eat a smaller amount of protein for dinner. Do this, and over the course of the day you likely spend much more time synthesizing muscle protein.

Intervjun från ScienceDaily, oktober 2009.

Visst finns det fler faktorer för muskulär anabolism som kan påverkas av proteinintaget, men muskeluppbyggnaden är en väldigt stor sådan, och det känns inte direkt förvånande om det skulle ge totalt bättre anabolism att stimulera den ett antal gånger i stället för en eller ett par, om varje stimulans ändå inte blir större av en större mängd.

Eddie Vedder
2010-09-04, 09:54
På vilket sätt är den inte applicerbar?

Eftersom den ofta nämns i sammanhang där jag tycker man drar för långa slutsatser. Regelbundet styrketränande person som äter en måltid direkt efter styrketräningen och inte efter en natts fasta.

Visst kan det vara så men jag tycker fortfarande det överdrivs. Jag ifrågasätter inte resultaten men skulle inte säga "30 gram räcker punkt slut" oavsett för vem och när. Inte utifrån just den studien i alla fall.

blondyz
2010-09-04, 10:03
Eftersom den ofta nämns i sammanhang där jag tycker man drar för långa slutsatser. Regelbundet styrketränande person som äter en måltid direkt efter styrketräningen och inte efter en natts fasta.

Visst kan det vara så men jag tycker fortfarande det överdrivs. Jag ifrågasätter inte resultaten men skulle inte säga "30 gram räcker punkt slut" oavsett för vem och när. Inte utifrån just den studien i alla fall.

Om jag fattade rätt så är det väl inte riktigt "30 gram räcker punkt slut" heller.. Visst får man fördelar av att inta mer än 30 gram, men det stimulerar inte proteinsyntesen mer för det..

Sån för att optimera proteinsyntesen och hålla den så hög som möjligt bör man sprida ut sitt intag över dagen helldre än att ta allt på en gång.

Men vad vet jag, så fattar jag det iaf :D

Ristretto
2010-09-04, 10:06
Kanske börjar vara dags att fixa en sticky för dessa diskussioner som kommer upp allt oftare?

Om vi förutsätter att man äter 200g protein under 2 timmar efter sitt styrkepass och att "bara" 30g av dessa används till nybildande av muskelmassa. Borde inte det räcka mer än väl för att man ska kunna lägga på sig mer muskler.

Som jag förstått så motverkar resterande matintag nedbrytningen mer än om intaget skulle varit utspritt över en längre tidsperiod då större del skulle gått åt till att nybilda muskelmassa och en mindre del gått åt till att minska nedbrytningen?

Eddie Vedder
2010-09-04, 10:14
Om jag fattade rätt så är det väl inte riktigt "30 gram räcker punkt slut"

Påfallande ofta blir det just den typen av kommentarer. Samma sak när det var på tapeten om det här med gränsen för vad som hinner absorberas av tarmen varpå resten bajsas ut. En sådan gräns är helt klart rimligt att det kan existera men det innebär inte att man plötsligt i tråd efter tråd behöver skriva "allt över 15 gram tas inte upp" vilket förekom jämt under en kort men intensiv period här på Kolo.

Gränsen på 15 gram KAN helt klart vara en genomsnittssiffra som är korrekt. Så det är inte teorierna jag kritiserar utan hur överdrivet saker och ting påstås trots att "Koloerfarenheten" borde vara nog för att inse att trender skiftar och olika forskning ställer olika frågor.

Xerxex
2010-09-04, 10:34
Av de långtisstudier man läst om liknande saker där olika grupper har fått äta sitt protein i antingen 1,2 eller 3 mål har inga skillnader i muskelmassa påvisats överhuvudtaget. Det visar ju på att det inte är "meningslöst" att äta mer än 30 gram protein åt gången..

King Grub
2010-09-04, 10:35
Vilka långtidsstudier syftar du då på?

Xerxex
2010-09-04, 11:04
Arnal MA, et al. Protein feeding pattern does not affect protein retention in young women. J Nutr. 2000 Jul;130(7):1700-4.

bland annat, men vet några stycken om jag får leta upp dem lite bara ;)