handdator

Visa fullständig version : Gammalt vassle?


Crocker
2010-09-01, 21:46
Hittade i tvättstugan, så det blir varmt och fuktigt, säkert 27-29+.
Hur kan man kolla om det är gammalt? Pg.a fukt och värme.
mvh

-squat-
2010-09-01, 22:32
Är påsen/burken försluten? Vad är det för bäst-före-datum?

Svara på det så får då snart ett svar från någon kunnig som t ex Sverker. :)

MrMuggelSnuggel
2010-09-01, 22:44
Har ett par kg som gick ut hösten 2008 tror jag. Oöppnade och förvarade i förrådet. Drickbart?

JoeyP
2010-09-01, 23:31
Blanda det och smaka själva.
Proteinpulver kan drickas även om det är gam"m"alt utan några problem.

Btw hur stavas gammalt?

Han är gammal?
Han är gamal?
Proteinpulvret är gamalt?
Proteinpulvret är gammalt?

GNAHH!!

Crocker
2010-09-02, 06:20
Försluten med klämma, går ut 04-2011

jontet
2010-09-02, 11:12
häll 20g pulver i ett glas, lukta på det ->
blanda med vatten, smaka på det ->
drick upp alltihopa, vänta o se om du blir dålig

är det grönt på alla punkter ere bara o tuta o köra !

Crocker
2010-09-02, 14:09
Inget annat? Sverker? ex.

Crocker
2010-09-02, 14:23
Funderar mest vad protein har för kvalité. Smak m.m är jag medveten om, det smakar okej.

Sverker
2010-09-02, 18:29
Nu håller jag detta på en teoretisk nivå. Jag vågar inte säga, att proteinet som gick ut 2008, är ofarligt:D


Teoretiskt är säkert proteinet fullt acceptabelt.
Det finns med laktos i alla vassleprotein och laktosen kommer med tiden att reagera med olika aminosyror, främst lysin. Detta ger brunfärgningsprodukter helt utan näringsvärde. Även om vassleproteinet skulle förlora 5 % av allt lysin är vassleproteinet fortfarande fullvärdigt.
Det som tar stryk är aromämnena. Smaken kommer troligen att vara matt eller kanske t o m lite bitter.

Crocker
2010-09-02, 20:56
Nu håller jag detta på en teoretisk nivå. Jag vågar inte säga, att proteinet som gick ut 2008, är ofarligt:D


Teoretiskt är säkert proteinet fullt acceptabelt.
Det finns med laktos i alla vassleprotein och laktosen kommer med tiden att reagera med olika aminosyror, främst lysin. Detta ger brunfärgningsprodukter helt utan näringsvärde. Även om vassleproteinet skulle förlora 5 % av allt lysin är vassleproteinet fortfarande fullvärdigt.
Det som tar stryk är aromämnena. Smaken kommer troligen att vara matt eller kanske t o m lite bitter.
Och ingen slags bakterietillväxt eller dylikt? :)

Sverker
2010-09-03, 05:52
Nej. Mögel och bakterier behöver vatten. Det finns inget fritt vatten i proteinpulver som mögel och bakterier kommer åt. De få procenten vatten som finns i proteinpulver sitter hårt bundet till proteinet och kan inte användas.



Kallas vattenaktivitet.

MrMuggelSnuggel
2010-09-03, 07:23
Surt att jag precis kom på mig själv att för 1 vecka sen ha slängt iväg 6kg proteinpulver som jag hade skräpandes i förrådet från -08, inte hade jag i min vildaste fantasti kunnat tro att jag faktiskt hade kunnat dricka det.. Nåja, lesson learned! Thanks guys.

MeekGeek
2010-09-03, 07:48
Nej. Mögel och bakterier behöver vatten. Det finns inget fritt vatten i proteinpulver som mögel och bakterier kommer åt. De få procenten vatten som finns i proteinpulver sitter hårt bundet till proteinet och kan inte användas.


Finns väl en smula fett i vassle också som borde kunna härskna med tiden i kontakt med luft?

Eddie Vedder
2010-09-03, 08:24
Finns väl en smula fett i vassle också som borde kunna härskna med tiden i kontakt med luft?

Så kan det säkert bli med tiden. Men dels är ju fettmängden låg och dessutom är ju mjölkfettet mestadels mättat och stabilt. Men visst, tillräckligt lång tid borde ju rimligtvis innebära att det så småningom blir dåligt.

Sverker
2010-09-03, 17:10
Mängden linolsyra i mjölkfettet är < 2%. Det ska mycket till innan man märker att de fettsyrorna härsknat.


När man tänker på härsket mjölkfett tänker man på att fettet sönderdelas till fria fettasyror av olika bakterier. Då får vi fria smörfettsyror som luktar och smakar vedervärdigt.
Nu har vi inte några aktiva bakterier med och inte heller något fritt vatten som kan hydrolysera fettet.