handdator

Visa fullständig version : Sne axel - ont i traps vid axelpress


ihavethelongestname
2010-09-01, 21:31
Hejsan här kommer ännu en person med axelproblem...

Ålder: 20 år

Kön: Man

Längd: 187 cm

Vikt: 93 kg

Smärtbeskrivning: Jag får ont i min vänstra traps när jag tränar axelpress, känns som trapsen och ryggen får arbeta istället för främre deltan. Problemet uppstod för drygt en månad sedan.

Har kollat lite hur man är skapt och kom fram till att mina axlar ser lite olika ut. Den högra är normal medan den vänstra hänger mer framåt. Knakar gör den också men har blivit bättre sedan jag ökat cuff-träningen. Trapsen på den vänstra sidan är lite mer spänd än den högra vid vila och skulderbladet känns mer "utstickande" på vänster sida.

Min rygg ligger före främre överkroppen så framåtlutande axel borde inte vara felet men nån obalans är det. Antar att stretching och cuffövningar kan hjälpa, men vilka muskler ska jag stretcha?

Något övrigt tips?

Tack på förhand.

Martin Löwgren
2010-09-02, 10:02
Detta är rätt vanligt och grundar sig mycket i hållning. Du har antagligen muskulära obalanser som strular till det för dig trots att du i övrigt tränar korrekt.

ihavethelongestname
2010-09-02, 16:54
Jo det är nog så. Känns som axeln sitter för nära och för långt fram om man utgår från halsen. Vad kan man göra mer än att tänka på hållningen?

ihavethelongestname
2010-09-05, 21:36
Känner att jag vill få min axel uppkollad, var bör jag vända mig? Naprapat?
Bor i Stockholmsområdet.