handdator

Visa fullständig version : Gamla bodybuilders > dagens tränare


Pawen
2010-09-01, 18:12
Nu är det såhär att jag har en farbror som har varit en liten gigant, så klart har AAS varit med i bilden också, men eftersom man inte blir såpass stor bara med AAS så måste han ha gjort någonting rätt. Men han är också en bodybuilder från 70-80talet, och då var det ju mer träna > större enligt dem, så all sin lediga tid gymmade han (extrema mängder såsom 4-6 timmar om dagen). Nog om bakgrund, det jag undrar över är att när han tränade för volym så blandade han högreps med lågreps, alltså kunde hans pass se ut som följande:

Ta bänk t.ex:

uppvärmning, 15reps, 8reps, 6reps, 18reps, 12reps.

Att blanda höreps och lågreps verkar ju ändå ganska vettigt för volym, men funkar det verkligen? Är det att föredra att periodisera mellan volym och styrka? Finns det någon undersökning om just detta?

Så klart så predikar han över att det här är rätta vägen att gå, men vet inte riktigt hur kunnig han är inom området förutom erfarenhet bara.

Vet att all träning är individuellt, innan det tas upp. MVH Pawen :)

Arf Pingvin
2010-09-01, 19:03
Eftersom AAS varit med i bilden kan du inte dra några som helst slutsatser. Han hade blivit jäkligt bitig oavsett vad han gjort på gymmet de där 4-6 timmarna.

frong
2010-09-01, 19:19
Eftersom AAS varit med i bilden kan du inte dra några som helst slutsatser. Han hade blivit jäkligt bitig oavsett vad han gjort på gymmet de där 4-6 timmarna.

+1

Du skulle aldrig kunna köra som han, verkar det som, utan aas.

Fordon
2010-09-01, 19:33
Du kanske bör välja en bättre rubrik nästa gång..

pragmatist
2010-09-01, 19:39
Att köra pyramider är ett beprövat koncept som många använt och som du gärna kan ta till dig, men hoppa förslagsvis över de där 6-timmarspassen.

Lychgate
2010-09-01, 19:46
+1 Arf

+1 Fordon

Känner mig lagom lurad av att klicka in hit. ;)

Giljotinen
2010-09-01, 19:48
Jag föredrar iaf att lira av de tunga seten före högrepparna, beroende på hur mycket man tar ut sig i varje set. Blir ju kraftigt begränsad styrka i de tunga seten ifall man har tagit ut sig genom högreps några tidigare sets.

Pawen
2010-09-01, 20:44
Ber om ursäkt alla ifall rubriken var missledande! *rolleyes*

Nej, jag vet mycket väl att jag inte kan bli lika bitig som han utan AAS och det var inte heller min fråga. Frågan var om det fanns några studier om detta och om era erfarenheter av att blanda högreps med lågreps, för rent logiskt verkar det ju vettigt att även det skulle funka lika bra som periodisering. Har inte heller några planer på att sitta 4timmar om dagen på gymmet, suck.

Anders The Peak
2010-09-01, 20:59
Ni kan inte läsa ett enda träningsförslag från någon tidning eller webb-sida utan att ha i beaktning att det är mer än hederlig träning med i bilden. Men du kan lita på din farbror till 100% även om det glappar ut en och annan byggarskröna...

Ondskapelsen
2010-09-01, 21:30
Jag gillar att folk ser på AAS som pesten här inne. Men att tro att man knappt behöver träna och normala regler inte längre behöver tillämpas verkar lite speciellt.

panzerpig
2010-09-01, 21:57
Jag föredrar iaf att lira av de tunga seten före högrepparna, beroende på hur mycket man tar ut sig i varje set. Blir ju kraftigt begränsad styrka i de tunga seten ifall man har tagit ut sig genom högreps några tidigare sets.

Håller med här. Har börjat träna så på senaste tiden. Kör tex 2-3 set med 1-5 reps i bänkpressen sen droppar jag vikt de följande seten för att få lite högreps också, utan att tulla på styrkan.
Verkar fungera bra iaf.

Martin Löwgren
2010-09-02, 10:14
Generellt vinner man mycket på att träna det man vill bli bra på under en längre period (styrkeperiod, volymperiod, uthållighetsperiod).

Mvh

JohnRick
2010-09-02, 10:45
Jag gillar att folk ser på AAS som pesten här inne. Men att tro att man knappt behöver träna och normala regler inte längre behöver tillämpas verkar lite speciellt.

++

Matsa
2010-09-02, 11:12
Det låter som om din morbror har tränat länge och förmodligen har en hel del erfarenhet men framförallt så känner han säkert dig bättre än någon här inne gör. Han kan säkert ge dig bra hjälp även om han inte har porrkoll på fakta utan "bara" talar av egen erfarenhet.

Pawen
2010-09-02, 11:13
Ni kan inte läsa ett enda träningsförslag från någon tidning eller webb-sida utan att ha i beaktning att det är mer än hederlig träning med i bilden. Men du kan lita på din farbror till 100% även om det glappar ut en och annan byggarskröna...

Ironi eller allvar? :P

Pawen
2010-09-02, 11:18
Ja, jag var väldigt skeptisk mot hans träning och försökte såga den eftersom jag trodde bara han tränade efter gamla myter, testade mig dock på ett sånt här pass idag och måste säga att det tar skönt i musklerna och maken till att vara utmattad har jag aldrig varit med om! :)

Tack dock för vettiga svar, och som Matsa sa kanske han det är bättre att lyssna och testa sig på det då han som sagt vet mest om mig. Man kanske ska ta och prova detta sätt nångång :)

Allan
2010-09-02, 11:25
För att citera Stahlberg: Är det verkligen nån som tror att man nå bra resultat i någon sport utan att träna hårt och mycket????

Pjotor
2010-09-02, 11:29
För att citera Stahlberg: Är det verkligen nån som tror att man nå bra resultat i någon sport utan att träna hårt och mycket????

Ja. Tyvärr.

filmjölk
2010-09-02, 11:50
Att någon lyckats bygga upp en modest fysik, säg 100kg på en normallång man, med antydan till magrutor, och typ 90kg deffad, tränat stenhårt under 20-25 år eller mer, med hjälp av anabola steroider betyder knappast att den personen vet vad han talar om, snarare precis tvärtom.

Tillägg: Med "dagens tränare" och mindre mängd anabola kan du säkerligen åstadkomma samma sak på halva tiden. Vem vet då mest?

Matsa
2010-09-02, 13:21
Att någon lyckats bygga upp en modest fysik, säg 100kg på en normallång man, med antydan till magrutor, och typ 90kg deffad, tränat stenhårt under 20-25 år eller mer, med hjälp av anabola steroider betyder knappast att den personen vet vad han talar om, snarare precis tvärtom.

Tillägg: Med "dagens tränare" och mindre mängd anabola kan du säkerligen åstadkomma samma sak på halva tiden. Vem vet då mest?

Ah, så du vet hur hans farbror ser ut, hur länge han har tränat och hans kroppsfett? Vet du vad han har för stjärntecken med?

Giljotinen
2010-09-02, 13:44
Håller med Allan där, det är den hårda träningen som ger utdelning. Sen spelar såklart allt runtomkring roll också.

Att gamla bodybuilders > dagens "tränare" (för mig dagens PT) kan jag skriva under på. Men att gamla byggare > dagens byggare håller jag inte med om. Citerar Zone: "dagens tävlande i SM vet lika mycket eller mer än vad proffsen visste för 10-15 år sen."

Pawen
2010-09-02, 14:35
Att någon lyckats bygga upp en modest fysik, säg 100kg på en normallång man, med antydan till magrutor, och typ 90kg deffad, tränat stenhårt under 20-25 år eller mer, med hjälp av anabola steroider betyder knappast att den personen vet vad han talar om, snarare precis tvärtom.

Tillägg: Med "dagens tränare" och mindre mängd anabola kan du säkerligen åstadkomma samma sak på halva tiden. Vem vet då mest?

Ursäkta men vart grundade du detta inlägg på? Tycker det är ganska dumt av dig att antyda att han bara är någorlunda tränad, han är tränar inte gym idag nånmer utan är en brottare och MMAre. Size http://www.flexbodybuilding.com/Bodybuilder15.jpg Var han väl ungefär, lite mindre kanske, runt 30års åldern när han var som störst. Idag är han 45 år.

Och har aldrig påstått att man blir stor utan att storträna eller så, innan det tas upp. Undrade bara över hans upplägg, för alla flame:are som antar att jag bara tror man blir stor sådär.

Mvh

hugok
2010-09-02, 14:45
Han lyckades säkerligen sjukt bra om han är av den fysiken som bilden visade. Även utan aas skulle han varit större än de flesta på kolo i sina dar. Jag tycker att hans upplägg liknar bulgaren lite granna. Prova att visa honom det och hör vad han tycker. Jag tror att många fått bra resultat av det.

Pawen
2010-09-02, 15:31
Han lyckades säkerligen sjukt bra om han är av den fysiken som bilden visade. Även utan aas skulle han varit större än de flesta på kolo i sina dar. Jag tycker att hans upplägg liknar bulgaren lite granna. Prova att visa honom det och hör vad han tycker. Jag tror att många fått bra resultat av det.

Jo, saken är ju att han verkligen var en liten gigant (liten = kort), han är bland dem största jag känt iaf, och än idag är han ju stor, men inte alls på samma nivå. Det är inte så att han bara var lite halvstor utan han var gigantisk, tränar på world class här i Eskilstuna(hans gamla gym) och än idag säger alla 3 ägarna att dem aldrig träffat på en person som honom, han har en mentalitet bortom denna planet.

Har som sagt testat på hans sätt att köra och kan säga att den kändes sjuk bra, men hur bra det sen är antar jag att det visar sig med tiden. Ska ta lite mått och bilder och jämnföra :)

Mleyton
2010-09-02, 18:00
Eftersom AAS varit med i bilden kan du inte dra några som helst slutsatser. Han hade blivit jäkligt bitig oavsett vad han gjort på gymmet de där 4-6 timmarna.

:laugh: Tänkte du innan du skrev det där? Jag ska nog sluta träna helt och kompensera upp det med steroider. Idiot.

Arf Pingvin
2010-09-02, 18:12
:laugh: Tänkte du innan du skrev det där? Jag ska nog sluta träna helt och kompensera upp det med steroider. Idiot.

Hur tänkte du nu? Karln tränade 4-6 timmar. Jag skrev aldrig att man kunde låta bli att träna.

Jag tror han hade kunnat träna 3x8-12 i raka set och ändå vara jävligt bitig.

dpurple
2010-09-02, 18:23
:laugh: Tänkte du innan du skrev det där? Jag ska nog sluta träna helt och kompensera upp det med steroider. Idiot.


Beror på hur du ser ut. Om du ser ut som medel styrketränande så är jag övertygad om att du kan förbättra din fysik genom att sluta med träning och istället ersätta den med AAS.

Mleyton
2010-09-03, 18:16
Hur tänkte du nu? Karln tränade 4-6 timmar. Jag skrev aldrig att man kunde låta bli att träna.

Jag tror han hade kunnat träna 3x8-12 i raka set och ändå vara jävligt bitig.

Jag ursäktar mig för min rappa käft. Blir bara så arg när folk anser att träningen är helt irrelevant om man brukar steroider*gah!*

Krampus
2010-09-03, 19:21
Ursäkta men vart grundade du detta inlägg på? Tycker det är ganska dumt av dig att antyda att han bara är någorlunda tränad, han är tränar inte gym idag nånmer utan är en brottare och MMAre. Size http://www.flexbodybuilding.com/Bodybuilder15.jpg Var han väl ungefär, lite mindre kanske, runt 30års åldern när han var som störst. Idag är han 45 år.

Och har aldrig påstått att man blir stor utan att storträna eller så, innan det tas upp. Undrade bara över hans upplägg, för alla flame:are som antar att jag bara tror man blir stor sådär.

Mvh

Lol, som Kevin Levrone 2:a på Mr.Olympia!? Du förstår att det här nu kräver bilder på farbror från den tiden? :D

Pawen
2010-09-03, 21:57
Hehe, ska försöka se om jag kan hitta några gamla bilder på honom från något gammalt fotoalbum, isånnafall postar jag det här. Återkommer med edit när jag sökt igenom farsans fotoalbum eller pratat med farbror, han är dock väldigt svår att få tag på. Har nog ett svar tills imorgon :)

joasimo
2010-09-03, 22:02
Ja. Tyvärr.

I vilken sport då?