handdator

Visa fullständig version : Ang DB-pro Pudding och Hållbarheten / Tillredningstips?


G-son
2010-09-01, 14:55
Upptäckte detta fina recept på Pudding med ”Double pro+mjölk+kakao+gelatinblad” här på kolo och vart mäktad imponerad av smaksensationen.

Utan att egentligen tänka till speciellt länge så har jag gjort en sats på kvällen och in i frysen för att sedan transporteras dagen efter till jobbets kyl för att sedan intas som mellanmål…

Helt plötsligt slog det mig när jag satt och avnjöt min pudding på fikat idag… Att det kanske inte vart så ultimat att förvara den så pass länge...

Har ni några praktiska tips för hur jag bör tillverka denna istället?
Eller behöver jag inte oroa mig om Den förvaras i frys-hemma/kylväska-bil/kyl-jobb?

Kanske inte behöver smälta ner några gelatinblad, det kanske blir ”Pudding” konsistens i alla fall, så kanske kort och gott får blanda Mjölk/kakao + DB på plats?

Äh… jag krånglar väl till allt som vanligt… Fick tiden att gå en stund på jobbet innan det avr dags att åka hem i alla fall :D

claes_84
2010-09-01, 15:52
Tjena! Gelatinet, proteinpulvret och kakaon är det ingen fara med hållbarheten alls. Vet dock inte om proteinet ändrar sig något efter att ha varit uppblött under en längre tid.
Största boven som kan finnas hos dig är väl hållbarheten hos mjölken.
Ett par 3-4 dagar ska det hålla tycker jag.
Smakar det dåligt ska du inte äta det.

Gorilla
2010-09-01, 18:04
Det ska inte vara någon fara. Proteinet klarar sig tillräckligt bra.

Sverker
2010-09-01, 18:28
Har puddingen varit frysyt lär den släppa lite vatten när den tinat. Proteinet har en tendens att dra ihop sig till torra korn när det fryses in. Produkten blir lite "smulig". Är den fortfarande bra när den tinat är allt frid och fröjd.

I frysen händer ingenting. Mer än en dag i tinat tillstånd skulle jag själv inte ha det i kylskåpet. Puddingen är mumsmums för bakterier.

G-son
2010-09-02, 07:42
Har puddingen varit frysyt lär den släppa lite vatten när den tinat. Proteinet har en tendens att dra ihop sig till torra korn när det fryses in. Produkten blir lite "smulig". Är den fortfarande bra när den tinat är allt frid och fröjd.

I frysen händer ingenting. Mer än en dag i tinat tillstånd skulle jag själv inte ha det i kylskåpet. Puddingen är mumsmums för bakterier.

Upplevde den inte som vattning, men min "oro" låg just i bildandet av bakterier, upplevde den heller inte som "smulig" turligt nog.


Det ska inte vara någon fara. Proteinet klarar sig tillräckligt bra.

Jag har lagat den i regel på kvällen vid 20 tiden för att sedan slukas vid 12-14 förljande dag, så den är fryst/kyld i 16-18 timmar och under den tiden kanske det bildas lite bakterier...

Anton Fräs
2010-09-02, 07:55
Ingen fara.

G-son
2010-09-02, 07:59
Då äter jag med ro denna smaksensation :)

Folk på jobbet tittar inte lika konstigt på en när man äter Pudding kontra kvarg...

Folk har ju en tendens att alltid fråga så nu svarar man antingen Pudding eller Glass på kvargen för att undvika konstiga miner :P

karlingen
2010-09-02, 15:08
Har du lust att skriva exakt hur mkt av varje ingrediens du tillsätter i puddingen:D?

G-son
2010-09-02, 15:34
Har du lust att skriva exakt hur mkt av varje ingrediens du tillsätter i puddingen:D?

Självklart, då slipper man jobba för en stund ;)

crl+c och ctrl+v :)

http://j2vebw.blu.livefilestore.com/y1p52pfgJ77IFSQikS3OMwo6ZTfivCtk7sMzDeMYU2107t01uV YcTINlzCo8Rbo1KcMbxXRIuPtKwElNG1I9d1c9wwnrCENyIs4

Double pro Choklad - 40g
Mjölk - 500g
Gelatinblad - 5 st ~9g
Kakaopulver - 20g

hel sats:
~440kcal
~60g protte
~27g kollisar
~8g fett

karlingen
2010-09-02, 15:39
Självklart, då slipper man jobba för en stund ;)

crl+c och ctrl+v :)

Double pro Choklad - 40g
Mjölk - 500g
Gelatinblad - 5 st ~9g
Kakaopulver - 20g

hel sats:
~440kcal
~60g protte
~27g kollisar
~8g fett

Tusen tack! Det ser faktiskt ut som vanlig chokladpudding! :ike

Är det nån lättmjölk du använder eller vanlig? och hittas gelatinblad på ICA / COOP? :D

karlingen
2010-09-02, 15:40
Du fick mig att beställa Double pro !:P nu blir Mr. Eiselt glad

G-son
2010-09-03, 07:07
Tusen tack! Det ser faktiskt ut som vanlig chokladpudding! :ike

Är det nån lättmjölk du använder eller vanlig? och hittas gelatinblad på ICA / COOP? :D

Jag använder lättmjölk... :em:
Vill hålla ner lite kcal...

Gelatin- blad/Pulver hittar man i vilken handel som helst "typ"...

karlingen
2010-09-06, 19:56
assså.. är det bara till o blanda allt o sen lägga på gelatinbladen på toppen? :)

G-son
2010-09-06, 20:23
assså.. är det bara till o blanda allt o sen lägga på gelatinbladen på toppen? :)

hehe...

Använder man "gelatinblad" står det någe om att blötlägga och mjuka upp gelatinet... Men det pallade inte jag *rolleyes*

Använd 1 dl mjölk i en kastrull och värm upp. Lägg ner bladen och rör runt tills det har smällt... De smälter nog lättare om man blötlägger innan...

Blanda sedan "mjölk+Gelatin" blandningen med resten...

Frysen... sedan *popcorn*

karlingen
2010-09-06, 20:24
hehe...

Använder man "gelatinblad" står det någe om att blötlägga och mjuka upp gelatinet... Men det pallade inte jag *rolleyes*

Använd 1 dl mjölk i en kastrull och värm upp. Lägg ner bladen och rör runt tills det har smällt... De smälter nog lättare om man blötlägger innan...

Blanda sedan "mjölk+Gelatin" blandningen med resten...

Frysen... sedan *popcorn*

haha doh! Puddingen som är i frysen just nu kommer isf inte att bli lyckad xD... Äsch, får trycka ner den ändå ! :O *gah!*

de_dave
2010-09-06, 20:44
haha doh! Puddingen som är i frysen just nu kommer isf inte att bli lyckad xD... Äsch, får trycka ner den ändå ! :O *gah!*

+1 på dig om du verkligen gjorde detta *popcorn*

alltså, la du gelatinbladen PÅ puddingen, sedan in i frysen, och trodde att det skulle smälta gelatinbladen in i puddingen?

grymt :hbang:;)

de_dave
2010-09-06, 20:45
inte meningen att vara dryg, om det verkade så som jag ser nu när jag läser inlägget . Lät bara så kul :)

G-son
2010-09-06, 20:50
vem vet.. kanske blir succe ;)

Man måste få göra fel ibland :)

de_dave
2010-09-06, 20:54
japp :)

bara för att sänka mig lite använde jag en gång matskedar istället för teskedar med salt vid ett bak...Så jag borde inte kasta sten i glashus direkt...

karlingen
2010-09-06, 20:59
+1 på dig om du verkligen gjorde detta *popcorn*

alltså, la du gelatinbladen PÅ puddingen, sedan in i frysen, och trodde att det skulle smälta gelatinbladen in i puddingen?

grymt :hbang:;)

Japp! haha har aldrig använt gelatinblad tidigare. And yes, I failed :(

G-son
2010-09-06, 20:59
japp :)

bara för att sänka mig lite använde jag en gång matskedar istället för teskedar med salt vid ett bak...Så jag borde inte kasta sten i glashus direkt...

För ca 2h sedan råkade jag dubbla mängden sojamjöl till min "Lunch-ostkaka"...

Man kn la kalla det "Variant" istället :thumbup:

Pepz
2010-09-06, 21:31
borde vara gott att blanda i vasslecrisp... ska testa när jag får hem det.

G-son
2010-09-07, 06:42
borde vara gott att blanda i vasslecrisp... ska testa när jag får hem det.

Let u´s know if *drool*

Pompere
2010-09-08, 11:15
borde vara gott att blanda i vasslecrisp... ska testa när jag får hem det.

vasslecrisp?
Vad är det, och hur får jag tag på det?

Pepz
2010-09-08, 13:31
vasslecrisp?
Vad är det, och hur får jag tag på det?


krispiga kulor av vassle och rismjöl
typ som puffar..
tror att det är typ 50g protein och 40g kolhydrater /100g
finns under märket body science, du får googla vilken butik det är