handdator

Visa fullständig version : Smärta i höftböjaren(?) vid knäböj


don ramon
2010-09-01, 13:58
Ålder: 29

Smärtbeskrivning: Smärtan uppstår lite till höger precis under höftbenet och är som mest påtaglig när jag är i bottenläget i rörelsen. Jag har ingen direkt smärta i min vardag om jag inte direkt trycker på den ömma punkten. Jag har känt av besvären de senaste 2-3 träningspassen.

Jag kör på halvkroppspass enligt 1-1-1. Tränar en dag följt av en dags vila.

Jag har sedan 6 månader tillbaka kört benböj i smith-maskin då mitt nuvarande gym inte har någon böjställning. Körde 5x5 under några månader men bytte till 3x10 i juli då jag märkte att 5x5 blev för tungt (knäna hade en tendens att falla inåt) samt att jag ville variera.

Kan det vara så att min fotplacering under stången kan vara fel, så att jag står för långt bak/fram med fötterna t ex? Det borde ju kunna ge upphov till en snedbelastning av kroppen då stången följer en fast bana i smith-maskinen.

Mitt självordinerade recept kommer nog att bli lätta knäböj följt av benspark under en tid. Jag kommer byta gym nu i september och powerrack står som självklar etta på önskelistan.

På bilden som jag hittat så är punkten där jag har ont mer eller mindre utmarkerad. Så som det ser ut på bilden så skulle jag säga att det är högra höftböjarens muskelfäste som gör ont.

Någon som har några visa ord att dela med sig av?

http://www.sports-injury-info.com/image-files/hip-pain-hip-flexor.jpg

ceejay
2010-09-01, 14:10
fortsätt böja samt stretcha. De är förmodligen bara lite överansträngda och har inte vant sig vid dina böjar.

Jag hade det problemet ett tag när jag började knäböja varje dag. Ibland gjorde det skitont men nuförtin så är det ingen fara alls.