handdator

Visa fullständig version : stamcellsforkare


I Five Ace
2010-09-01, 12:06
Jag undrar vilket program man ska välja om man vill bli en stamcellsforskare. uppskattar hjälpen.

Nitrometan
2010-09-01, 12:14
På gymnasiet?

Natur-natur.

I Five Ace
2010-09-01, 12:57
högskola

hallar
2010-09-01, 13:36
Finns många vägar in i den prekliniska världen. Spontant tänker jag på molekylärbiologi eller biomedicin. Sedan kan du också göra så att du läser till läkare och forskar prekliniskt, det är det många som har gjort. Då kan du alltid välja att jobba kliniskt i perioder om du vill ha något att bryta av med.

Shajjn
2010-09-01, 14:43
Naturvetenskapsprogram inkl. kurserna Fysik B, Kemi B, Biologi B och Matematik E.

Fortsätt på universitet inom medicin, biologi eller kemi, alternativt bio-/kemiteknisk linje.
Den naturliga vägen är molekylärbiologi, biomedicin eller medicin (läkarprogram).

Fortsätt vidare med forskarutbildning hos stamcellsforsknings-grupper eller närliggande kunskapsområde, lite beroende på möjligheter och intresse.

- Börja plugga ordentligt på gymnasiet
- Se till att hoppa på alla möjligheter att få sommarforska, praktisera på labb, skugga forskare, delta i nationella/internationella tävlingar inom naturvetenskap o.s.v.
- Bekanta dig tidigt med forskarvärlden och vetenskap i allmänhet.
- Engagera dig i/kika på någon naturvetenskaps/forskarförening, typ Unga Forskare
- Meritera dig i övrigt (t ex referenser från gymnasie- och universitetslärare, handledare etc, osv)

Meritera dig och konkurrera ut andra stamcellsforskar-aspiranter i framtiden, för att lyckas hamna i "rätt forskargrupper" osv.

Överhuvudtaget om man "siktar högt" så ska man ta skolämnena (speciellt språk utöver naturvetenskapliga) på allvar, odla en robust disciplin och sysselsätta sig brett (dvs vara aktiv i övrigt förutom att hänga över böcker: idrotta och ha hobbies). Och vidare absolut inte slösa dagar, veckor och månader på tv- och datorspel (typ World of Warcraft).

Lycka till.

Ape3
2010-09-01, 15:55
Biomedicin eller molekylärbiologi. Gå biologiprogram och sedan ta sig vidare?

stafh
2010-09-01, 16:20
Slår också ett slag för biomedicin eller molekylärbiologi.

Chrillee
2010-09-01, 16:24
Lycka till.

Du lät väldigt insatt, är du själv någon form av forskare? :)

Verkar som att TS måste förberedda sig på ett rejält engagemang hur som helst, och inget man gör i en handvändning inte.

Bubban
2010-09-01, 16:43
Alltså. Stamcellsforskning finns om många ämnen. Du kan t.ex. plugga neurovetenskap (som jag) efter Natur eller medicin/biologi/biomedicin/biokemi/kemi som andra sagt.
Jag vet att t.ex. Linköpings läkarprogram har forskning den 5e terminen där du t.ex. kan forska utomlands. Detta kan ge dig en bra inblick på om du verkligen vill forska på heltid, det är sannerligen inte ett yrke för alla.

stafh
2010-09-01, 16:52
Du kan t.ex. plugga neurovetenskap (som jag)

Är det ett program? Var läser du det? Jag fick nämligen precis höra att det bara finns en enda neurovetenskaplig universitetskurs i hela Sverige.

Koettman
2010-09-01, 16:55
Text.

Tycker du överdriver nu. Oavsett om man läser biomedicin eller läkare finns det otroligt många möjligheter för forskning inom nämnt område utan att man har gjort allting som du just listat. Har du någon egen erfarenhet eller sköt du från höften?

stafh
2010-09-01, 17:00
Tycker du överdriver nu. Oavsett om man läser biomedicin eller läkare finns det otroligt många möjligheter för forskning inom nämnt område utan att man har gjort allting som du just listat. Har du någon egen erfarenhet eller sköt du från höften?

Klart det går att forska utan att göra allt det där. Det är ändå bra tips. Vill man dessutom forska inom ett visst specifikt område så är det nog en god idé att vara väl meriterad.

Koettman
2010-09-01, 17:22
Klart det går att forska utan att göra allt det där. Det är ändå bra tips. Vill man dessutom forska inom ett visst specifikt område så är det nog en god idé att vara väl meriterad.

Jag kan hålla med om att det inte skadar. Men det är långt ifrån obligat oavsett forskningsområde. Det skulle ju förutsätta att alla som forskar inom stamceller skulle vetat om detta vid 15 års-ålder och därefter arbetat aktivt mot detta. Syn.

hallar
2010-09-01, 17:23
Skaffa sig bra gymnasiebetyg, det öppnar dörren till alla utbildningar. Sedan när du är på en utbildning som du trivs med så kan du försöka nästla dig in i en forskargrupp. Jag började forska samtidigt som jag läste till läkare. Tar läkarexamen till jul och kommer då ha hunnit göra lite mer än halva min avhandling samtidigt. Slå två flugor osv...

I Five Ace
2010-09-01, 19:35
OK först vill jag tacka er för all hjälp. Jag har kollat upp de olika programmen som ni nämnt och blev extra intresserad av biomedicin, men jag kunde inte hitta vilka behörigheter man ska ha eller särskilda kurser som man ska läsa. Jag vet t.ex att för civilingenjörsprogram ska man ha godkänt i alla matte kurser t.o.m. E, fysik B och kemi A, men hur är det med biomedicin.Ni verkar så insatta i det här så tänkte att jag kanske kunde spara lite tid, studievägledaren dyker inte upp förrän slutet av höstterminen eller kanske i början av vårterminen.

Shajjn
2010-09-03, 21:22
Du lät väldigt insatt, är du själv någon form av forskare? :)

Verkar som att TS måste förberedda sig på ett rejält engagemang hur som helst, och inget man gör i en handvändning inte.

Jag har inte forskat, men gått 3-årig utbildning inom fältet biomedicin och varit intresserad av forskning (dock omfokuserat, ändrat uppfattning på sistone).

Tycker du överdriver nu. Oavsett om man läser biomedicin eller läkare finns det otroligt många möjligheter för forskning inom nämnt område utan att man har gjort allting som du just listat. Har du någon egen erfarenhet eller sköt du från höften?

Det är egentligen inte att överdriva, även om det inte är absolut nödvändigt att förbereda sig sådär och verka perfekt på pappret.
Men jag tycker att trådskaparen skall ha hört, och vara medveten om att det verkligen lönar sig att ta vissa skolämnen på allvar, och därtill försöka göra något aktivt utanför (som eventuellt kan få komma att stå med i sitt CV senare).

Det ökar ens chanser att "hamna rätt" och övertyga rätt personer när det gäller.

Det skulle ju förutsätta att alla som forskar inom stamceller skulle vetat om detta vid 15 års-ålder och därefter arbetat aktivt mot detta. Synd.

Jo, men verkligheten är sådan, inte rätt och slätt, men mer eller mindre.
Det är alltid konkurrens, och desto tidigare du "inser" detta eller åtminstone tar skola o.s.v på allvar, så minskar risken att du blir utkonkurrerad senare.
Du har dessutom en bra grund från vilket du kan välja och vraka bland utbildningar, efter eget intresse (t.ex. om stamceller/biologi inte skulle verka så kul längre om ett par år).

"Överhuvudtaget om man siktar högt", som jag skrev innan.

Jag började forska samtidigt som jag läste till läkare.

Gött! Läkarnas amanuensprogram i Göteborg?

men hur är det med biomedicin.

Kravet är alltid (få undantag) med lägst betyg Godkänt.

I Five Ace
2010-09-03, 21:33
Det jag undrade var om biomedicin utbildningarna kräver godkänt i speciella ämnen, vilka i såfall?

Shajjn
2010-09-05, 15:36
Det jag undrade var om biomedicin utbildningarna kräver godkänt i speciella ämnen, vilka i såfall?

Kolla på utbildningarnas hemsidor.
Brukar vara Kemi B/A, Biologi B/A, Fysik B/A, Matte C.

Bubban
2010-09-05, 15:56
Är det ett program? Var läser du det? Jag fick nämligen precis höra att det bara finns en enda neurovetenskaplig universitetskurs i hela Sverige.

Det är en BSc, börjar om några veckor vid UCL (London). Jag har för mig att det finns ett par Masters i neurovetenskap i Sverige, men jag är inte särskilt insatt i utbudet här i landet.

Fartman
2010-09-05, 15:59
Det jag undrade var om biomedicin utbildningarna kräver godkänt i speciella ämnen, vilka i såfall?

Krävs utöver den grundläggande behörigheten till högskolan även kemi a&b, biologi a&b, matte c&d och fysik a&b.
Dvs läs natur, eller så kan man som jag som läste samhälls med fördel komplettera med ett naturvetenskapligt basår.

Sen när du väl är inne på Biomedicinprogrammet är det bara att plugga röven av dig, det är ohyggligt jobbigt ibland och iaf runt hälften av klasserna brukar hoppa av under första året.

Zakath
2010-09-05, 16:46
Bioteknik funkar också. Jag odlade kött från stamceller som kandidat. :D

De flesta forskare som arbetar med celler använder sig av stamceller på ett eller annat sätt.

Tolkia
2010-09-05, 18:25
Sen när du väl är inne på Biomedicinprogrammet är det bara att plugga röven av dig, det är ohyggligt jobbigt ibland och iaf runt hälften av klasserna brukar hoppa av under första året.
En del av avhoppen kan nog förklaras med att det är inte så få som börjar på läsa biomedicin som andrahandsalternativ för att de inte kommer in på läkarutbildningen. För vissa blir de inledande terminerna ett hårt uppvaknande, tror jag, för det är viss skillnad mellan programmen (större ju sämre koll man har på vad läkarprogrammet faktiskt innehåller; inte ens där är det ju som att man typ bara pluggar exotiska sjukdomar eller vad det nu är man tror att man gör). Jag tror f.ö. som Zakath att även bioteknik/teknisk biologi/liknande (med strategiskt valda fria kurser) kan funka bra om det är på lab man vill in.