handdator

Visa fullständig version : 3 h promenad om dagen


secce
2010-09-01, 06:26
Hej,

Jag satt och funderade lite på hur mycket kcal man kan tänkas förbränna vid normal promenadfart, och hur länge/långt ni andra brukar gå om dagarna?

Nu deffar jag iofs inte, men jag går till skolan varje dag vilket resulterar i en totalsträcka (TOR) på 14 km med ca tiden 02:40 h. Enligt min GPS-klocka förbränner jag då ca 750 kcal totalt, vilket för mig motsvarar ungefär 10 km löpning, knappt.

Är detta för mycket om man tränar ganska ofta/mycket i övrigt, säg 6-8 pass i veckan med både löpning och styrketräning? Än sålänge har jag inte känt av någon större trötthet, men det kanske kommer sen? Hur mycket sliter det på kroppen att gå sådana sträckor varje dag på asfalt?

Mvh

Fredrik_S
2010-09-01, 06:29
Med bra skor och i den hastigheten kan du lära dig gå mer än 8 timmar om dagen året om utan att slita ut dig. Sitter du däremot på en stol 8 timmar om dagen är skaderisken i förlängningen betydligt större.

martikainen
2010-09-01, 06:33
Hur känner du dig efter de där promenaderna, är du trött i benen? Mentalt trött? Jag själv är rätt trött i benen/fötterna efter 7km promenad i raskt tempo, men det är ju inget som märks ett par timmar senare.

Själv brukar jag försöka få 45min/crosstrainern varje dag men då med målet att gå ner, detta tillsammans med 1h gym, 4-5 dar i veckan och 2 fotbollsträningar + match.
Detta är inget som gjort mig "övertränad" (jävligt överskattat ord).

Om du ser till att lyssna på kroppen, börjar du känna dig sleten, inte bara fysiskt utan även i skallen så försök dra ner lite på träningen, ta cykeln i lugnt tempo istället till skolan. Det krävs väldigt mycket träning för att bli "övertränad" eller väldigt dålig kosthållning.

Shpendi
2010-09-01, 06:38
Vet inte om konditionsträning i kombination med styrketräning är ett bra råd. Promenader räknas inte som "konditionsträning" på samma sett.

T.S: Jag var tänkte som du, men jag märkte att det blir mycket mycket lättare att hålla sin kcal balans genom att äta mindre bara, och gå typ 1h om dagen. Käka 500kcal mindre per dag bara, är jobbigt i början men man vänjer sig.

Fredrik_S
2010-09-01, 06:41
Vet inte om konditionsträning i kombination med styrketräning är ett bra råd. Promenader räknas inte som "konditionsträning" på samma sett.

T.S: Jag var tänkte som du, men jag märkte att det blir mycket mycket lättare att hålla sin kcal balans genom att äta mindre bara, och gå typ 1h om dagen. Käka 500kcal mindre per dag bara, är jobbigt i början men man vänjer sig.

Konditionsträning i kombination med styrketräning är ett väldigt bra råd. Inte om man vill bli baddybuilder kanske, men för en overall fitt kropp med en del muskler på så är det det (vilket är mångas mål)

Shpendi
2010-09-01, 06:48
Inte enligt: http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Om man nu tror på det.


P.S jag menade mer att man inte ska gymma och köra konditionspass direkt efter.

martikainen
2010-09-01, 06:50
Inte enligt: http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Om man nu tror på det.

Sen skall man ju tänka på att 95% på det här forumet är glada amatörer som inte direkt lider av att förlora en del effekt av träningspasset.
Det man förlorar i muskelmassa pga sämre återhämtning vinner man nog i längden på hälsofördelarna som konditionsträning för med sig

Shpendi
2010-09-01, 06:52
Sen skall man ju tänka på att 95% på det här forumet är glada amatörer som inte direkt lider av att förlora en del effekt av träningspasset.
Det man förlorar i muskelmassa pga sämre återhämtning vinner man nog i längden på hälsofördelarna som konditionsträning för med sig

Jo det kan jag hålla med om, beror väl mest på TS mål och prioriteringar.

Eddie Vedder
2010-09-01, 07:11
Inte enligt: http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Om man nu tror på det.

Då missförstår du både Fredrik och mig. Jag menar precis så som Fredrik säger och det försöker jag förtydliga i artikeln. Sedan kan man såklart ifrågasätta värdet av 3 timmar som ju är väldigt mycket tid. Men oavsett vilket så finns inget i min artikel som menar att konditionsträning är värdefullt för den som vill vara allroundtränad.

MeekGeek
2010-09-01, 08:01
Hej,

Jag satt och funderade lite på hur mycket kcal man kan tänkas förbränna

Du kan grovt uppskatta din förbränning vid promenad med;

energi(kcal) = 0,8 * vikt(kg) * distans(km)

Seriouscat
2010-09-01, 08:52
Denna sidan använder jag för att ta reda på hur mycket jag förbränner. http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
Tror jag hittade den i deff-guiden.

Shpendi
2010-09-01, 09:51
Då missförstår du både Fredrik och mig. Jag menar precis så som Fredrik säger och det försöker jag förtydliga i artikeln. Sedan kan man såklart ifrågasätta värdet av 3 timmar som ju är väldigt mycket tid. Men oavsett vilket så finns inget i min artikel som menar att konditionsträning är värdefullt för den som vill vara allroundtränad.

Jag har lärt mig att man inte ska lägga t.ex ett crosstrainer-pass direkt på ett styrketräningspass... eller ?:s

King Grub
2010-09-01, 09:55
Inte om du vill maximera styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Det finns andra värderingar och det finns inga "skall". Jag delar aldrig upp passen utan kör minst en timme mycket hård styrketräning och minst en timme mycket hård konditionsträning på det, och jag ser inte direkt otränad ut.

Eddie Vedder
2010-09-01, 13:55
Jag har lärt mig att man inte ska lägga t.ex ett crosstrainer-pass direkt på ett styrketräningspass... eller ?:s

Beror helt på målsättning och prioriteringar.

secce
2010-09-02, 05:40
Hur känner du dig efter de där promenaderna, är du trött i benen? Mentalt trött? Jag själv är rätt trött i benen/fötterna efter 7km promenad i raskt tempo, men det är ju inget som märks ett par timmar senare.

Direkt efter varje promenad känner jag mig trött och ibland halvtung i benen, men efter nån timmes vila är det inte märkbart. Nu denna vecka har jag börjat känna lite obehag i knäna mot slutet av promenaderna, men det har dock inte återkommit under löppassen. Tänker fortsätta så länge det inte börjar göra ont eller liknande.

Men ni andra som promenerar, hur långt, ofta och hur lång tid brukar ni gå? Märker ni av effekterna av promenaderna?

Anton Fräs
2010-09-02, 05:50
Jag promenerar allt från 30-120 minuter ungefärligen. Gör det framförallt därför att jag trivs med det, en go start på dagen eller en stund att tagga till innan gymet. Går ofta till affären osv dessutom. Bra på alla sätt.

Märker inte av någon seghet/trötthet/whatever efter promenader, då är jag ändå ganska tung också.

martikainen
2010-09-02, 06:40
Nu denna vecka har jag börjat känna lite obehag i knäna mot slutet av promenaderna

Det är precis nu som du måste vara extra noga och lyssna på kroppen, se till att du har skor som stödjer upp din gångstil och försök hålla dig till lite mjukare underlag om möjligt. Kroppens sett att visa att den behöver mer vila är att sända ut "smärta" eller obehag som du beskriver det som.

Eddie Vedder
2010-09-02, 06:43
Det är precis nu som du måste vara extra noga och lyssna på kroppen, se till att du har skor som stödjer upp din gångstil och försök hålla dig till lite mjukare underlag om möjligt. Kroppens sett att visa att den behöver mer vila är att sända ut "smärta" eller obehag som du beskriver det som.

+1

Väldigt bra påpekande. Är smärtan redan där ordentligt kommer problemen bli värre. Tre timmar kan ju knappast vara en tid som känns orimlig att minska ner på. Att gå ner till 1.5 timme per dag istället men i alla fall kunna fortsätta promenera kontinuerligt ger ju mer än att fortsätta de där tre timmarna fram tills det blir inga timmar alls på grund av någon förslitning.

Jag pratar om erfarenhet efter erfarenhet där jag själv inte lyssnat på kroppen och jag har fått stå mitt kast också. Så var smartare än vad jag är.

Shpendi
2010-09-02, 06:58
2h/dag ca (12 veckor nu). Kände lite att den främre muskeln vid vaden spännde åt sig lite, och lite smått i knäet(inte så mycket att jag skulle kalla det för smärta). Efter ca 2 veckor kände jag aldrig något mer igen.