handdator

Visa fullständig version : Gym = Lösningen? Flickvän med axelproblem


Kensha
2010-08-31, 21:45
Hej!

Flickvännen min har spelat handboll sedan tio år tillbaka, och har de senaste två åren lidit av enorma axelbesvär. Dessa besvär uppkommer vid ansträngning och varför hon besöker terapeut. Hon har givits gummiband som ska hjälpa henne mot ledbesvären, men dessa hjälper inte speciellt mycket. Jag anser att rutinerlig styrketräning (mycket lugn, givetvis) kan vara nyckeln för att låta axlarna och lederna regelbundet aktiveras, men hon känner sig osäker då hon "helt enkelt inte får träna."

Till följd av axelproblemet så kan hon inte vara med på sina träningar. Då jag ser att hon även lider psykiskt utav det här så vill jag hjälpa henne. Ifall jag lyckas få med henne på gymmet (ifall det vore en potentiell lösning?), hur bör jag då köra med henne? Givetvis lugnt, men är det något speciellt jag/hon bör tänka på?

Ame
2010-08-31, 22:46
Du säger att hon besökt en terapeut, vad för terapeut, vad gjorde denna för bedömning mm? Hur länge har hon gjort de övningar som hon tydligen har fått? Rehabilitering tar ofta tid, i synnerhet om man har haft problemen länge.
Du ger ingen beskrivning av hennes symtom heller vilket gör det omöjligt att kunna svara på vad som är problemet.
Tycker i alla fall inte att du ska försöka få henne att träna något annat än det som hon fått av sin terapeut.

Pjotor
2010-09-01, 12:35
Jag tror att styrketräning sliter betydligt mindre på lederna jämfört med handboll. Även om man använder låg vikt så är det viktigt att hålla igång och på så sätt förkorta läketiden.

Utan att veta vad hon har fått för råd, vem som har gett dem och vilken diagnos hon har så låter jag bli att ge annat än generella råd: träna så länge det inte gör ont. Se åtminstone till att hålla den drabbade leden igång på något sätt med mjuka rörelser och lätt belastning.