handdator

Visa fullständig version : Ägg Protein utan sötningsmedel?? Även risprotein utan ärtprotein eftersökes..


solidsnake85
2010-08-31, 17:45
Hej. Som rubriken lyder, ett äggprotein utan sötningsmedel eller risprotein. Vet någon vart man kan få tag på det? Har sökt på kära google men har inte hittat något. Har känslig mage (IBS), tål varken vassle, mjölk, soja, sötningsmedel. behöver verkligen ett protein pulver för att komplettera då jag äter lite (pga av magen) kan bara äta små portioner , sedan har min tarm svårt att ta upp näring .. alla tips och råd är välkommna. kanske finns annat protein pulver än ägg som inte innehåller sötningsmedel, soja, mjök, eller vassle?

Kischen
2010-08-31, 18:11
Varför inte bara köpa EAA/BCAA?

Finns osötat, men smakar apa :)

blondyz
2010-08-31, 18:13
Varför inte bara köpa EAA/BCAA?

Finns osötat, men smakar apa :)

EAA/BCAA borde absolut vara det snällaste mot magen.. Dock väldigt kortvarig effekt, och dyrt att äta det dagarna i ända mer än just runt träningen där det ger som mest kan jag tycka.. smaken vänjer man sig vid ;)

Kischen
2010-08-31, 18:16
2-3 gånger om dagen skulle jag ta det isf. Mellan dom övriga måltiderna.

solidsnake85
2010-08-31, 18:16
Varför inte bara köpa EAA/BCAA?

Finns osötat, men smakar apa :)

Okej . EAA/ BCAA vad är det :P skit samma om det smakar apa bara jag får i mig protein som inte magen blir värre av.

Kischen
2010-08-31, 18:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

King Grub
2010-08-31, 18:18
EAA är Essential Amino Acids, dom essentiella aminosyrorna som man måste tillföra via kosten. Allt protein du äter består av aminosyror, både essentiella och icke-essentiella, men bara dom essentiella behöver tillföras. Övriga kan syntetiseras i kroppen.

I ett EAA-tillskott har man just dom essentiella aminosyrorna, i fri form.

solidsnake85
2010-08-31, 18:33
Okej tack för era svar =) har någon en länk till just ett bra preparat som innehåller dessa EAA/ BCAA . Sökte på nätet men så svårt och veta vilken man ska köpa, vill ha det ifrån ett välkänt företag.

King Grub
2010-08-31, 18:38
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=182

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=200

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=168

solidsnake85
2010-08-31, 19:37
Tack för dina länkar. den första länken såg okej ut gällande ingredienser , men fanns citron eller grape smak, och när det är smaker inblandat är det väl oftast sötningsmedel i?

Dom andra 2 länkarnas produkter var det desvärre aspartam i =/

Frumpish
2010-08-31, 20:21
Kolozzeum har såvitt jag vet ej EAA i naturell smak utan sötningsmedel

solidsnake85
2010-08-31, 20:31
precis jag hittade denna.. EAA FX™ 750g (FX)

EAA FX innehåller fria aminosyror av farmaceutisk kvalitet i en proportion som är avsedd att maximera muskeluppbyggning och återhämtning.



* Naturell.
* Farmaceutisk kvalitet (USP).
* Naturliga aromer.
* Fri från laktos, soja, mjölk och andra allergener.
* Sveriges lägsta pris.
* Bättre än vassleprotein (innan träning).
* Extra hög halt BCAA).



Är dessa "snälla" mot magen tro?

Sverker
2010-09-01, 05:51
Måste bara fråga.

Vad är det för skillnad mellan att få i sig fenylalaninet i fri form från EAA eller från aspartamet ?



Jag ser faktiskt ingen skillnad:confused:

solidsnake85
2010-09-01, 07:12
Måste bara fråga.

Vad är det för skillnad mellan att få i sig fenylalaninet i fri form från EAA eller från aspartamet ?



Jag ser faktiskt ingen skillnad:confused:

Okej är det ett slags sötningsmedel de också?? :P måste fan bli bättre på de här..

Mindek
2010-09-01, 07:26
Ang. fenylalanin från Wiki:

Fenylalanin är en av de 20 aminosyrorna som är byggstenar i proteiner. Den tillhör gruppen neutrala, hydrofoba, opolära aminosyror och är en av de essentiella aminosyrorna som kroppen inte själv kan tillverka, utan måste tillföras genom födan.

Fenylalanin finns i de flesta proteinrika livsmedel, men särskilt i mejeriprodukter, avokado, baljväxter, nötter, frön, fågel, fisk och skaldjur.

För fenylketonuriker, personer som lider av fenylketonuri, kan det vara livsfarligt att inta livsmedel med höga fenylalaninhalter på grund av dessa individers oförmåga att bryta ner fenylalanin. Produkter som innehåller höga halter av fenylalanin, bla. många sockerfria produkter innehållande aspartam, är därför märkta med texten "innehåller en fenylalaninkälla".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenylalanin

Fenylalanin är utgångssubstansen för syntes av lignin, suberin och lignaner i växter.

solidsnake85
2010-09-01, 10:12
Ang. fenylalanin från Wiki:

Fenylalanin är en av de 20 aminosyrorna som är byggstenar i proteiner. Den tillhör gruppen neutrala, hydrofoba, opolära aminosyror och är en av de essentiella aminosyrorna som kroppen inte själv kan tillverka, utan måste tillföras genom födan.

Fenylalanin finns i de flesta proteinrika livsmedel, men särskilt i mejeriprodukter, avokado, baljväxter, nötter, frön, fågel, fisk och skaldjur.

För fenylketonuriker, personer som lider av fenylketonuri, kan det vara livsfarligt att inta livsmedel med höga fenylalaninhalter på grund av dessa individers oförmåga att bryta ner fenylalanin. Produkter som innehåller höga halter av fenylalanin, bla. många sockerfria produkter innehållande aspartam, är därför märkta med texten "innehåller en fenylalaninkälla".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenylalanin

Fenylalanin är utgångssubstansen för syntes av lignin, suberin och lignaner i växter.

Det här med protein är ju rena jungeln =( vet inte vad man ska köpa som är snällt mot magen. Verkar ju som inget funkar för oss klenfisar :P

Mindek
2010-09-01, 12:28
Om du inte får några andra biverkningar än obehag/besvär testa BCAA och se själv om det funkar. BCAA finns i 100g förpackning från FX billigt. Naturell BCAA innehåller inte fenylalanin om du nu skulle vara känslig mot intag av denna aminosyra.

Genetic
2011-01-04, 14:04
Halloj. Bumpar denna tråd med skäl av att jag också letar efter äggprotein i pulverform utan gift. (Får i mig för lite protein).

Jag tycker att urvalet av äggprotein bland nätbutikerna är ganska dåligt och kanske har det att göra med att ingen vill lägga tid på ägg, vassle är ju värsta grejen. *gah!*

Jag bryr mig inte heller om hur det smakar bara det går att svepa, har ni några tips vart man kan hitta så snälla skriv..

z_bumbi
2011-01-04, 14:57
Gift finns det mig veterligen inte i något proteinpulver som säljs?
Ägg är dyrare och när det finns billigt vassle så blir marknaden därför väldigt liten.

Någon anledning att du inte kan använda sojaprotein istället eftersom det är lättare att få tag på?

Genetic
2011-01-04, 15:33
Gift finns det mig veterligen inte i något proteinpulver som säljs?
Ägg är dyrare och när det finns billigt vassle så blir marknaden därför väldigt liten.

Någon anledning att du inte kan använda sojaprotein istället eftersom det är lättare att få tag på?

Jo jag har sett att 1 kg äggprotein kostar runt 350 kr vilket är horribelt.

Soja har jag endast hittat negativa recensioner av när jag sökt på nätet. Den värsta bieffekten skulle vara t.ex lägre testosteron och något mer som gjorde att kroppen inte tog upp proteinet. Finns det någon ny forskning på soja så att man kan bilda sig en riktig uppfattning?

mvh

King Grub
2011-01-04, 16:29
Sojaprotein kan ge lägre testosteronnivåer (vilket var en fördel i sammanhanget det studerades, för hälsan och cancerrisk), och kan användas något sämre till muskeluppbyggnad än t ex muskelproteiner, men räknas som fullvärdigt.

Genetic
2011-01-04, 18:39
Sojaprotein kan ge lägre testosteronnivåer (vilket var en fördel i sammanhanget det studerades, för hälsan och cancerrisk), och kan användas något sämre till muskeluppbyggnad än t ex muskelproteiner, men räknas som fullvärdigt.

Har läst i flera artiklar att det även kan påverka thyroid function och det låter inte alls kul.

Jag tycker att köttprotein verkar intressant också, tittade på musclemeds carnivore som verkar vara det enda på marknaden men det pulvret var fyllt med ett extremt starkt blått färgämne och en massa olika sötningsmedel. *grr*

King Grub
2011-01-04, 19:52
Har läst i flera artiklar att det även kan påverka thyroid function och det låter inte alls kul.

Inget påverkas bort från normala intervall i alla fall.

Nelo322
2011-01-04, 20:12
Har läst i flera artiklar att det även kan påverka thyroid function och det låter inte alls kul.

Jag tycker att köttprotein verkar intressant också, tittade på musclemeds carnivore som verkar vara det enda på marknaden men det pulvret var fyllt med ett extremt starkt blått färgämne och en massa olika sötningsmedel. *grr*

och vad är problemet med färgämnen och sötningsmedel?

King Grub
2011-01-04, 20:15
Att vilja undvika sådant är inget som behöver ifrågasättas, även om man inte kan lägga fram dokumentation på biverkningar.