handdator

Visa fullständig version : Koloiternas råd om bredband!


tsp
2010-08-31, 16:46
Imorgon flyttar jag till en lägenhet centralt i Göteborg. I lägenheten finns för tillfället ingen aktiv bredbandsuppkoppling. Därför måste jag skaffa en.

Eftersom jag är osäker på hur länge jag kommer att bo kvar vill jag helst inte binda mig på något 12 månaders abonnemang eller liknande. Iofs går det ju att föra över till den som tar över lägenheten, men det är ändå något jag helst slipper.

Personen som tidigare bott i lägenheten, och som jag hyr av i andra hand, har haft bredbandsbolaget via telejacket tidigare. Men det ska då ha fungerat väldigt dåligt. Dock är hon inget tekniksnille så det är oklart om det var hennes trådlösa router som orsakade problemen, eller om det berodde på själva telejacket/ledningarna.

Lägenheten ligger i ett comhem-hus, så jag har möjlighet att ta bredband från comhem. Det skulle dock kosta 269kr/mån (utan bindningstid) för 3-5mbit vilket jag känner är lite i saftigaste laget. Dessutom är jag rädd att det ska strula järnet vid inkopplingen.

Därför har jag börjat kika lite på mobilt bredband. Jag hittade ett hos tele2 för 89kr i månaden, på upp till 2mbit. Visst, det är inte snabbt, men för det priset kanske det är värt det? Minus är dock

- Hur stor datamängd får man använda? Jag vill ju helst ladda ner en del film, vilket hastigheten iofs inte är helt optimal för..
- Jag kommer ha två datorer - en laptop och en stationär

Plus är dock:

+ Billigt
+ Ingen bindningstid
+ Behöver inte oroa mig över dåliga kablar, kontakter osv när jag ska koppla in det


Vad har ni för åsikter och tips om hur jag bör lösa detta smidigast? Egentligen så har jag råd med ett bredband för 269kr, som det kostar från comhem, men jag vet inte om jag tycker att det är värt pengarna i just detta fallet.

xodd
2010-08-31, 17:02
Telia har ju 4G i Göteborg nu. Kostar 359 kr i nuläget då det är något sommarpris. Kanske något att kolla på?

tsp
2010-08-31, 17:08
För dyrt. Jag är ändå student. 269kr som jag nämnde kan ev kännas överkomligt i och med att jag får tillgång till internet på flera datorer osv. Men 359kr känns tyvärr inte värt oavsett vad jag får för pengarna. :/

AronP
2010-08-31, 18:00
Med lite flyt så levererar gothnet till lägenhet och det nätet ska vara bra, här är en lista över operatörer som erbjuder tjänsten. Bahnhof är ju trevligt, 10Mbit/s för 145kr.
http://www.gothnet.se/Privat_/Tjansteleverantorer.aspx

David Brent
2010-08-31, 18:55
Jag har haft comhem i 2,5 år och det har inte varit några avbrott vad jag kan minnas någon gång, men det är helt klart i det dyraste laget. Nu får jag fiber till hösten så då blir det att säga upp comhem.

Snobbe
2010-08-31, 19:47
Jag chansar på att det är hon som är kass och nte bredbandsbolaget.... Visst har alla ISPs problem ibland men om de hade fungerat dåligt 24/7 hade dom inte haft några kunder kvar.

tsp
2010-08-31, 20:29
Med lite flyt så levererar gothnet till lägenhet och det nätet ska vara bra, här är en lista över operatörer som erbjuder tjänsten. Bahnhof är ju trevligt, 10Mbit/s för 145kr.
http://www.gothnet.se/Privat_/Tjansteleverantorer.aspx

Och 1500kr i startavgift.. inte lika billigt då om man ev. bara ska ha bredbandet i 5 månader.

Men hur kollar man om man är ansluten till gothnet?

Jag chansar på att det är hon som är kass och nte bredbandsbolaget.... Visst har alla ISPs problem ibland men om de hade fungerat dåligt 24/7 hade dom inte haft några kunder kvar.

Mycket möjligt. Ska höra med grannen imorgon vad de har för bredband.

AronP
2010-08-31, 21:31
Och 1500kr i startavgift.. inte lika billigt då om man ev. bara ska ha bredbandet i 5 månader.

Men hur kollar man om man är ansluten till gothnet?

Kanske dyker upp något jag missat men för mig står det på bahnhof att det enbart kostar 72kr/mån och ingen startavgift.

Borde finnas en söktjänst för att se om man har men jag lyckats inte hitta en sådan, kan vara så att bahnhof gör det när man beställer. Men hör med fastighetsägaren.

tsp
2010-09-06, 00:42
Kan meddela att det till slut blev 5mbit obundet från comhem, 259kr i månaden. Inte särskilt billigt men ska tydligen funka rätt bra med comhem här i huset samt att det som sagt var obundet.

goodie
2010-09-06, 00:47
Är det någon speciell förening som har huset? Kör bredbandsbolaget 100/10 för 249 kr. HSB har tydligen avtal med dom.

tsp
2010-09-06, 00:49
Det är en, mindre, privat hyresvärd. Tror inte det finns fiber eller liknande då jag var över och pratade med grannen för några dagar sedan för att höra vad han kör för bredband, hur det funkar osv. Han nämnde inget om fiber vilket han borde ha gjort om det funnits tycker jag :D

Psyla
2010-09-06, 00:52
Glocalnet, skitbra!

24 mb / 299:- Månad

goodie
2010-09-06, 00:54
Okej. Synd att det ska vara sådan skillnad på priserna på fiber o adsl

goodie
2010-09-06, 00:55
Glocalnet, skitbra!

24 mb / 299:- Månad

Fast då måste hanbinda sig

storPines
2010-09-06, 06:05
Comhem...ajdå.

tsp
2010-09-08, 20:50
Precis kopplat in bredbandet. Köpte som sagt 3-5mbit och får ut 5,5/1,2mbit så är nöjd. :) Räcker för mig hur som helst!