handdator

Visa fullständig version : CCmore´s Fet till Fit


CCmore
2010-08-31, 16:28
Tjena!
Jag är helt ny på detta forum men bestämde mig endå för att göra en sånhär träningsjournal.

Detta beror på att jag har blivit mer & mer intresserad utav kost & träning och ser detta som ett ypperligt ställe att lära mig mer om allt som har med det att göra. Journalen kommer att agera som en extra sporre för mig, eftersom jag vill visa positiva resultat och inte negativa, och vetskapen om att en del människor ev. kommer se denna tråd pushar mig ännu ett steg.


Lite om mig:
24år 182cm

Jag har alltid varit överviktig, men de senaste åren har jag verkligen exploderat. När jag ställde mig på vågen för ett par månader sedan och såg att den visade 128kg så tänkte jag att detta har gått så oerhört fel och skenat iväg till och blivit ett riktigt monster .. Det var lätt den lägsta dagen i mitt liv.

Jag hade aldrig varit riktigt medveten om hur jag såg ut, hur konstigt det än kan låta. Jag har aldrig haft problem socialt eller med min egen uppfattning om mig själv, så därför såg jag nog inte konsekvenserna eller storleken utav mitt problem.

När jag såg att vågen den dagen bestämde jag mig där & då för att jag skulle ändra på mig, radikalt.

Jag läste inte på 3veckor innan så jag hade lite mer vetskap om hur jag skulle göra .. jag bestämde mig inte för "På måndag ska jag.." Nej, istället så tog jag på mig skorna direkt där och började motionera.

Nu, 4månader senare väger jag 109kg och jag mår bättre än vad jag har gjort på en väldigt lång tid. Jag känner mig lättare i kroppen, har mer ork & jag börjar faktiskt sakta men säkert bli den glada människan jag brukade vara återigen.

Jag vet att jag har lång tid kvar innan jag når alla mina mål, och jag uppskattar därför om någon av er som ev. kanske stöter på denna tråd hjälper mig med en del frågor som jag säkerligen kommer fråga, eller kommer med tips om träning / kost. Som sagt, jag kan inte mycket om ämnet, jag började bara.

Såhär ser min träning ut för tillfället:

25km promenad varje dag, utan undantag. (uppdelat på 2 gånger per dag)

Styrketräning med vikter hemma ca. 3 gånger i veckan (denna biten har jag inget fast schema för utan jag brukar mestadels försöka gå igenom hela kroppen varje gång, ett par övningar till varje del)

Såhär kan en typisk dag se ur för mig i matväg:

Kaffe
Morgonpromenad
Frukost: äggröra på 3vitor och 1gula , 2baconskivor. Eller: 250g Kvarg
"styrketräning"
Lunch: 1 kycklingbröstfilé tillagad i ugn lindad med 1baconskiva & så mycket broccoli som jag vill ha. Eller: 1burk tonfisk , 150g kvarg, grönsallad.
Middag: Samma som lunch, jag tenderar att göra middagen det största målet (ca. 30% mer mat än lunch)
Promenad
Mellanmål: 250g kvarg. Eller: 1burk tonfisk.

Det enda jag försöker att göra är att välja bort kolhydrater i stora mängder, äter inte:
Pasta,ris,bröd,potatis, grönsaker som växer underjord i stort kan man säga. Samt självklart saker som godis/bakverk/läsk/snacks

Dricker ca. 3liter vatten om dagen.

Så här är jag nu, så ser det ut.

Någon som har synpunkter på mitt matintag eller träning osv?
Hur skall jag lägga upp det bäst? Käkar jag för mkt / för lite?

Jag är störst på överkroppen, kanske är till hjälp el. någon undrar.

Hoppas jag inte blir allt för flamad nu pga. att en tjockis som jag startade en sånhär journal.

Kommer uppdatera min vikt med jämna mellanrum, samt med allt annat som ni tycker jag skall uppdatera med, om ni vill det.

Ha det fint!

----------------
Startvikt: 128kg
Vikt nu: 109kg

Lychgate
2010-08-31, 18:16
Roligt att du börjat ta tag i den fysiska delen av livet! :)

Går du verkligen 2.5 mil om dagen? Ihop med kosten som verkar väldigt låg i Kcal kan det vara väldigt ansträngande för kroppen på lång sikt. Hur länge har du kört denna kosten/träningen och hur känns det änsålänge?

Om du behöver någon att fråga om träning/kost PM'a gärna. :)

Lycka till!

CCmore
2010-08-31, 19:29
Tjena tjena! Yep, det känns fantastiskt! :)

Ja det blir 25km varje dag nu iaf, har gjort det i 1vecka nu, trappat upp ifrån 20km som jag har gjort ett bra tag, tycker det funkar bra med kosten..var hungrig i början men absolut inte nu längre, har inte känt mig hungrig på längre. Brukar käka ganska precis då hungerkänslorna brukar komma! :)

Borde jag käka mer tycker du??