handdator

Visa fullständig version : Formattera om datorn - vad tänka på


Duffman
2010-08-31, 08:27
Jag har fått en jävligt jobbig spyware i min dator som stänger ner den, säger att den är infekterad och drar igång ett installerat antivirusprogram. Detta är mitt första virus och det är fan helt omöjligt att få ordning på skiten då jag inte ens kommer ut på nätet. Dessutom biter inte Avg, Spybot eller malwarebytes på den. Det verkar som om det enda vettiga är att formatera.

Jag har dock några frågor ang formattering
Men, hur bär jag mig åt för att inte förlora mina bokmärken i firefox?
För att inte få samma skit igen: ska jag dra ur internetsladden under installationen?
Hur hade ni gjort för att vara på den säkra sidan när ni formatterar?

Scratch89
2010-08-31, 08:35
Testa först med Superantispyware. http://www.superantispyware.com/

Duffman
2010-08-31, 08:38
Ok, sitter på jobbet just nu och tar hem programmet som Scratch tipsar om. Datoen hemma är helt körd verkar det som, Startar om ofta och nån proxyinställning har gjort så att jag inte kommer ut på nätet. Verkar vara en riktigt jävlig virusgrej jag råkt ur för med en jävligt jobbig security center-klon som sabbar precis varenda program jag ska dra igång.

Antar att det är felsäkert läge som gäller och sedan hålla tummarna...

Duffman
2010-08-31, 09:08
OM det blir aktuellt med formatering: Hur sparar jag mina bokmärken i Firefox? Var ligger de?

tp_88
2010-08-31, 09:10
OM det blir aktuellt med formatering: Hur sparar jag mina bokmärken i Firefox? Var ligger de?
http://lmgtfy.com/?q=backup+firefox+bookmarks

Duffman
2010-08-31, 09:15
Haha klockrent tp_88.... Att jag inte tänkte på det... :(

Mr.Cosybear
2010-08-31, 10:55
Haha klockrent tp_88.... Att jag inte tänkte på det... :(

Tips är att söka efter programmet MozBackup, där kan du välja mer exakt vad du vill spara, lösenord, cookies, bokmärket, extensions osv.

kimozabe
2010-08-31, 11:30
Glöm inte Mottagna filer katalogen och Hämtade filer i din Dokumentkatalog, kan ju ligga en del viktigt där. Exportera eventuella incoming och outgoing emails. Exportera Bookmarks. Spara din favoritbakgrundsbild nån annan stans.

ceejay
2010-08-31, 11:32
spara allt viktigt på en eller flera andra partitioner på hårddisken.

internet ska va ikopplat för updates o sånt

Duffman
2010-08-31, 11:42
Gillar inte alls sånt här. Jag köper en extern hårddisk o drar över filmer, musik och bilder samt dokument. Antar att virusskiten ligger i registret och att mina filer (som jag nämnde ovan) inte är infekterade. Skräckscenariot är en omformatering och sedan få se att problemet är kvar :(

Mart|n
2010-08-31, 11:56
Exakt vad för spyware har du på datorn?

HulkH
2010-08-31, 12:10
Testa lite alla möjliga virusprogram. Tex some super antispyware som scratch tipsa om.
Sen kan du alltid testa CCleaner, Defragler, Malwarebytes samt några fler som jag har glömt^^
Annars som sagt, så borde du bara fixa en extren hårddisk och flytta över allt möjligt skit som du kan komma på :), vet inte om man måste virusöka alla saker man lägger in då, så man inte för med viruset till datorn igen när man har installerat om den.

Duffman
2010-08-31, 12:59
Just nu har jag en jobbig klon av Security Center som ställt till det rejält. Men, jag har tankat ner följande program på jobbet och kanske kan de hjälpa till:
Superantispyware
AdAware
rkill
iexplore
combfix

får se vad som det hjälper

mojoo
2010-08-31, 13:03
testa Malwarebytes kanske? Mycket populärt och gratis (kom ihåg att uppdatera de hela tiden)

Eller registrerar du dig bara här
(http://www.5starsupport.com/) och går till Malware and Removals på forumet. De är volontärer som hjälper dig att ta bort virus eller vad du nu har problem. De fixade min dator:) de är grymt hjälpsamma! Tar dock inte emot donationer :(

Duffman
2010-08-31, 14:15
Malvarebytes hade tyvärr inte en chans på det här viruset

Chris
2010-08-31, 15:07
Jag fick samma virus men har lyckats ta bort det utan att formatera. (Kan hålla med om att det var jävligt jobbigt) men att formatera känns lite överdrivet. Sök på google efter guider hur man tar bort det, finns rätt bra tips där. Tanka ner Hijackthis, den minns jag var mycket bra för att få bort vissa infekterade filer.

Wille005
2010-08-31, 15:23
Har haft precis samma virus på datorn, första gången var jag tvungen att formatera men senast så fick jag bort det mha en ganska så simpel guide.

Det jag gjorde var att först hitta en guide via google, hitta ett program som listar vilka filer sådana spywareprogram kan placera och få fram vilka du har fått i din dator. Starta datorn i felsäkert läge, leta fram dessa filer i systemet och radera. Kör sedan datorn i normalt läge och scanna med superantispyware för att få bort resten.

Jag fick det när jag använde internet explorer, efter bytet till firefox har det aldrig hänt igen. Jag har även alltid igång superantispyware och (du kan välja bland många antivirusprogram) avira antivir vilket säkerligen har hjälpt motverka problem.

King Grub
2010-08-31, 17:06
Varför gör ni inte regelbunda images av er systemdisk? Då är det liksom bara att återställa senaste när något händer, så är allt fixat på fem minuter.

myggan
2010-08-31, 17:16
Jag fick samma virus för en vecka sedan. Loggade in på en annan användare som faktiskt inte var påverkad av viruset och installerade norton som lyckades rensa bort det. Efter att datorn var rensad fick jag ställa om proxyn då viruset hade ändrat på vissa inställningar sen funkade webbläsarna igen.

myggan
2010-08-31, 17:17
Varför gör ni inte regelbunda images av er systemdisk? Då är det liksom bara att återställa senaste när något händer, så är allt fixat på fem minuter.

Till oss som är kassa på datorer. Hur gör man detta enklast i windows och måste man bränna ut imagen eller kan man lagra den på hårddisken?

King Grub
2010-08-31, 17:45
Windows 7 har en inbyggd backup-funktion som kan klona systemdisken.

Med andra operativsystem får man använda tredjepartsalternativ som Norton Ghost eller Acronis Image. Det finns även gratisprogram som är bra som http://www.paragon-software.com/home/db-express/ eller http://www.macrium.com/reflectfree.asp

Duffman
2010-09-01, 08:05
Jag har nu lagt över alla viktiga grejer på en ny extern hårddisk. Jag har även kört
superantispyware som faktiskt hittade två virus/malware men som inte lyckades att ta bort det. Det är en form av secutiry suite som jävlas men det verkar jävligt knepigt. Malwarebytes, spybot, avg, superantispyware har inte lyckats. Ej heller combofix. Ska testa med rkill också men det ser mörkt ut. Jag kunde heller inte göra en system restore point nån vecka innan viruset slog till heller...

Duffman
2010-09-02, 12:27
Testade igår att köra igenom systemet igen med en hel drös med antivirusprogram, rootkit-mördare, anti malware och beepingcomputer, avenger, rkill och en massa annat. Finns inte en chans att få bort skiten tyvärr så nu blir det nog format c.

Nalfaren
2010-09-02, 12:36
Testade igår att köra igenom systemet igen med en hel drös med antivirusprogram, rootkit-mördare, anti malware och beepingcomputer, avenger, rkill och en massa annat. Finns inte en chans att få bort skiten tyvärr så nu blir det nog format c.

Kör du dessa i Felsäkert läge?

Wille005
2010-09-02, 12:40
Som jag skrev kan superantispyware inte ta bort allt själv utan du får skriva ner namnet på filerna och var dom befinner sig för att sedan plocka bort dom själv i felsäkert läge.