handdator

Visa fullständig version : Hur mycket backar ni i vikt vid ny tränings-cykel?


ajsen
2010-08-30, 23:59
Brukar ni börja om helt eller hålla kvar vikterna relativt högt när ni påbörjar en ny cykel? I Beyond Brawn tex så förespråkar han att desto mer du sänker desto mer kommer du att kunna mjölka cykeln i slutänden men samtidigt så verkar många (iaf dem jag hört med) bara sänka från tex 70 kg Knäböj till 50 om ens det.

Vad tycker ni?

ARMSTARK
2010-08-31, 10:39
Intressant fråga.
Jag själv brukar träna ganska bodybuilding inspirerat för att sedan köra något Styrkelyfts program när det börjar gå trögt.
Det brukar ge bra resultat för styrkan, men sedan kör jag vidare som förut fast med den högre vikten.
Det är här problemet brukar uppstå, styrkan brukar nämligen dala med de högre repsen.
Kanske ligger mitt problem i att jag skulle ha börjat lite lägre och jobbat mig upp? *jorgen*

ajsen
2010-09-01, 20:56
Jag anser att progression bör vara en huvuddel av ens träning oavsett om man prioriterar styrka eller hypertrofi.

Men lite fler svar tack eller är vi 2 de enda på Kolo som vet vad progression är? *screwy*

Erik_Hellström
2010-09-01, 21:22
Jag anser att progression bör vara en huvuddel av ens träning oavsett om man prioriterar styrka eller hypertrofi.

Men lite fler svar tack eller är vi 2 de enda på Kolo som vet vad progression är? *screwy*

Beroende på hur nära mitt max jag ligger i en övning så kan sänkningen vara ganska stor... Jag tror att det från gång till gång kan vara bra att "starta om" för att kunna spränga igenom nya barriärer på ett enkelt sätt.

Ett exempel: Om jag kör 5x5 på Knäböj tex, uppdelat på en 4veckors cykel.
v.1 5x5x110kg
v.2 5x5x115kg
v.3 5x5x117,5kg
v.4 5x5x120kg
(slänga in en deloadvecka, eventuellt ta en till vecka med samma vikt som vecka4)

Andra cykeln:
v.1 5x5x112,5kg
v.2 5x5x117,5kg
v.3 5x5x120kg
v.4 5x5x122,5kg

Osv, varva ett sådant upplägg med deload/"stabilisering" av styrkan, och börjat om, på en högre vikt vid varje start, och en högre totalvikt efter varje avslutad cykel.

Jag är övertygad att progression, och ett smart upplägg av detta är viktigt oavsett om det är styrka eller hypertrofi man eftersträvar. Och att öka linjärt varje pass, varje dag, varje vecka, över en längre tid är omöjligt för en ren tränande. Därav blir progression än mer viktigt om man vill ha realistiska ökningar över en längre tid.

Ondskapelsen
2010-09-01, 21:42
Du menar när du har avslutat en längre cykel och ska börja om på "nytt"?

panzerpig
2010-09-01, 22:00
Jag backar alltid för lite måste jag erkänna :)
tex i bänk brukar jag droppa 10-20 kilo, är ofta för het och vill "på´t igen"..
Ska försöka lugna mig mer i framtiden, lär ge bättre resultat och färre skador..

Fredrik_S
2010-09-01, 22:03
Jag tror inte progression i form av ökning av arbetsvikt är speciellt viktigt för muskelvolym efter de första 3-5 träningsåren.

Jag tror att en arbetsvikt på 70-100 kg i bänkpress är tillräckligt för att bygga en enorm bröstmuskulatur. 50-70 kg i latsdrag bakom nacke. 50-80 kg i stående framåtlutad rodd. samt 70-100kg i benböj.

Den progression jag däremot tror är viktigt är att öka hastighet i utförande kontakt med muskulatur samt reps och set antal, och även minskad setvila. Slutmålet är ca 5-6 set med ca 15-20 reps i snabbt utförande med en setvila på ca 30 sekunder...

Jag tror alltså att man aldrig nånsin behöver lyfta tyngre än så om man är kroppsbyggare....

ajsen
2010-09-01, 22:03
Du menar när du har avslutat en längre cykel och ska börja om på "nytt"?

Ja.

Jag själv (fastän jag bara kört ett par cyclar) känner att desto mer jag sänker till en början - desto längre kan jag fortsätta att öka. Men problemet är att det känns meningslöst att gå till gymmet i början av cykeln och t.ex. Bänkpressa 20 kg vilket jag sänkte till förra gången. Kanske för mycket? I Beyond Brawn t.ex. förespråkar han att man ska sänka så mycket som möjligt men det kanske är för mycket?

Mvh

fdanell
2010-09-06, 08:57
Ja.

Jag själv (fastän jag bara kört ett par cyclar) känner att desto mer jag sänker till en början - desto längre kan jag fortsätta att öka. Men problemet är att det känns meningslöst att gå till gymmet i början av cykeln och t.ex. Bänkpressa 20 kg vilket jag sänkte till förra gången. Kanske för mycket? I Beyond Brawn t.ex. förespråkar han att man ska sänka så mycket som möjligt men det kanske är för mycket?

Mvh

Visste inte om att den här träningsmetoden fanns ens. Trodde cyklar syftade på att man kör lätta medeltunga tunga perioder. Inte bara sänker vikter på samma reps antal.

Vad är anledningen till att man kör så här? Bänka med 20kg verkar ju helt meningslöst.

z_bumbi
2010-09-06, 09:18
Alternativet till att sänka mycket är att ligga kvar längre på varje steg. göra mindre steg eller köra varierande vikt på de set man kör. Då får man i alla fall längre perioder med lättare vikter men man hamnar aldrig på så lätta vikter att det inte blir en vettig belastning.
Hur mycket jag justerar vikterna beror sen på personens träningsbakgrund, resultat, övningar och hur långt det är till nästa delmål.

Arbish
2010-09-06, 09:33
10-20% när cykeln börjar om för mig,

Achivai
2010-09-06, 15:21
Hur tycker ni det ser ut att köra lågreps i några månader för att sedan växla om till volymreps (ca 10) men utan att sänka vikten? Kan det vara något?

Edit: Alltså kötta på tills man klarar volymrepsen och sen köra vidare några månader normalt, för att sedan repetera, menar jag då.