handdator

Visa fullständig version : Köksutrustning och kvalitet? (med kastrulltips och dyl.)


bear.flowertwig
2010-08-30, 23:16
Dags att uppdatera stek- och kokparken i köket...

Slarvade bort min favoritgryta i flytten och stekpannan från IKEA tycker jag inte gör sitt jobb riktigt då beläggningen inte är sitt fornstora jag. Eller om det beror på hur jag behandlar den (eller inte)... Hur mycket är det värt att lägga ner och hur pass stor skillnad blir det egentligen på gryta och gryta respektive stekpanna och stekpanna? No name/IKEA vs fina grytan - vad vaskar och steker ni?

Tips för Stockholmare, såg att Gordon Bleu har flyttrea i butiken i Sturegallerian. Har tydligen varit lätt kaos där i helgen.

Prankie
2010-08-30, 23:26
Jag kör med ICA cook and eat stekpanna och är nöjd. Efter 1års användning inga tecken på slitage av teflon eller ändring av formen. Ibland kan billig vara bra. :)


http://svt.se/2.109796/1.1874410/billig_stekpanna_var_bast?lid=puff_1875534

Rickard
2010-08-30, 23:30
Skaffade en gjutjärnspanna för någon månad sedan.
Har inte tittat åt mina teflonpannor sedan dess.

Så det är mitt tips. Gjutjärn från Skeppshult.

j.t
2010-08-31, 05:28
obh nordica. Bästa kastruller och stekpanna jag haft

Slimfit
2010-08-31, 08:58
Le Creuset gör enligt mig fina grejer både att titta på och att använda. En av deras invändigt emaljerade grytor kanske kan vara något för dig? Finns i mängder av storleker, färger och former.

Vill du ha proffsgrejer är Demeyere ett märka att kika närmare på, dock väldigt dyra.

Pepz
2010-08-31, 09:01
Skaffade en gjutjärnspanna för någon månad sedan.
Har inte tittat åt mina teflonpannor sedan dess.

Så det är mitt tips. Gjutjärn från Skeppshult.

+1
och hittade en liten 50år gammal gjutjärnspanna, bästa nötta stekytan.

har även en gjutjärnsgryta från skeppshult! mycket nöjd

bear.flowertwig
2010-08-31, 17:02
Le Creuset gör enligt mig fina grejer både att titta på och att använda. En av deras invändigt emaljerade grytor kanske kan vara något för dig? Finns i mängder av storleker, färger och former.

Vill du ha proffsgrejer är Demeyere ett märka att kika närmare på, dock väldigt dyra.

Jaa, haft ett litet öga på dem sen tidigare. Ska kanske titta in på Gordon Bleu.

När vi debatterar stekpannor tror jag vi ska skilja på non stick/teflon och gjutjärn. Är rätt övertygad om att de senare faktiskt kräver en hyfsad kvalitet, eller?

Nån som lagar mat i lergryta? En kollega nämnde det härom dagen och det slog mig att jag sett nån vid något enstaka tillfälle hos föräldrarna. Sägs ge saftigare kött?

Ean
2010-08-31, 18:30
Ni som avgudar gjutjärnspannorna, vad är det som är så bra? Fick en i julklapp men tycker bara den är jobbig, kör på min gamla teflon istället.

bear.flowertwig
2010-08-31, 19:38
Ni som avgudar gjutjärnspannorna, vad är det som är så bra? Fick en i julklapp men tycker bara den är jobbig, kör på min gamla teflon istället.

Stekytan blir ju en helt annan. Har svårt att tänk mig att det används teflonpannor i något proffskök/bättre restaurang.

Elso
2010-08-31, 23:47
Jag kan rekommendera att köpa kvalitetspannor och grytor på Ullared, om man armbågar sig igenom hela skiten så i ett hörn finns köksgrejerna och där finns märken som Skeppshult, Kökskungen mm. Annars kör jag även på ikeas 365+ serien.

martikainen
2010-09-01, 06:55
Jag har haft 2 teflonpannor i ett år nu, den ena är ICA cock'n eat, den andra var IKEA,
IKEA pannan var beläggningen totalt slut på när jag nyligen slängde den. ICA-pannan är fortfarande helt ok, inget som bränns fast ännu.

Köpte en ny tefal från mediamarkt för 99kr, får se hur länge den håller.

sj_berg
2010-09-01, 07:37
Risoli is the shit! riktigt bra och håller sjukt länge.

delta_mats
2010-09-01, 07:48
Gjutjärn för att steka i, har två stekpannor och en stekgryta i gjutjärn. Dom är odödliga så länge man inte misshandlar dem. Teflon och sånt crap slits ju ut efter några år, orka köpa nytt hela tiden.

Morrris
2010-09-01, 10:07
De gånger jag använt gjutjärnspannor har jag tyckt de varit ganska jobbiga. Tar gärna emot tips på en bra panna och hur man steker i dem.

bear.flowertwig
2010-09-01, 18:42
Gjutjärn för att steka i, har två stekpannor och en stekgryta i gjutjärn. Dom är odödliga så länge man inte misshandlar dem. Teflon och sånt crap slits ju ut efter några år, orka köpa nytt hela tiden.

Men det måste rimligen finnas gjutjärn och gjutjärn. Tror min stekpanna i gjutjärn är från IKEA men den beläggningen verkar rätt slut efter bara ett par år.

forsell
2010-09-01, 18:47
Har en teflonpanna från tefal för 600kr, klart mycket bättre än IKEA pannan jag betalade 250kr för. Tycker de blir bra stekyta, men så är jag inte så kräsen heller. :)

Erik.L
2010-09-01, 19:19
Något viktigt med gjutjärn är att man måste vara noggrann med att fetta in dem med jämna mellanrum, och låta bli att diska dem med diskmedel. Om man gör det är en gjutjärnspanna kanon eftersom den ger mycket bättre stekyta, och tål vilka övriga verktyg som helst :) Dessutom frigör den järn till maten. Men jag kan tänka mig att gjutjärnet från Ikea inte håller riktigt samma kvalité som det från Skeppshult eller Gense.

Sen så kan jag ju inte låta bli att prata lite knivar, när vi är inne på köksutrustning. Bra knivar (till exempel global) gör matlagningen fantastiskt mycket roligare och snabbare, och precis som med gjutjärn så håller de mycket längre än motsvarande från Ikea, och dessutom håller de skärpan hur länge som helst. Så om jag skulle satsa på en enda lite dyrare sak i köket, vore det en allroundkniv och/eller en stabil kockkniv av kvalité.

Rickard
2010-09-01, 21:52
Något viktigt med gjutjärn är att man måste vara noggrann med att fetta in dem med jämna mellanrum, och låta bli att diska dem med diskmedel. Om man gör det är en gjutjärnspanna kanon eftersom den ger mycket bättre stekyta, och tål vilka övriga verktyg som helst :) Dessutom frigör den järn till maten. Men jag kan tänka mig att gjutjärnet från Ikea inte håller riktigt samma kvalité som det från Skeppshult eller Gense.

Sen så kan jag ju inte låta bli att prata lite knivar, när vi är inne på köksutrustning. Bra knivar (till exempel global) gör matlagningen fantastiskt mycket roligare och snabbare, och precis som med gjutjärn så håller de mycket längre än motsvarande från Ikea, och dessutom håller de skärpan hur länge som helst. Så om jag skulle satsa på en enda lite dyrare sak i köket, vore det en allroundkniv och/eller en stabil kockkniv av kvalité.

Skeppshults pannor är väldigt prisvärda. Kostar som två billiga teflonpannor och håller livet ut. Blir bättre ju mer man använder den. Ett tips är att om man stekt något riktigt flottigt är att vänta ett tag med att diska den, då får man en riktigt bra infettning.

Gällandes knivar. En riktigt bra kockkniv och något för att hålla den skarp. Äter man bröd och framför allt bröd med hård skorpa så vill man också ha en bra brödkniv.

Erik.L
2010-09-01, 22:19
Skeppshults pannor är väldigt prisvärda. Kostar som två billiga teflonpannor och håller livet ut. Blir bättre ju mer man använder den. Ett tips är att om man stekt något riktigt flottigt är att vänta ett tag med att diska den, då får man en riktigt bra infettning.

Gällandes knivar. En riktigt bra kockkniv och något för att hålla den skarp. Äter man bröd och framför allt bröd med hård skorpa så vill man också ha en bra brödkniv.

Håller helt med! Även om jag nog skulle investera i en salladskniv eller någon lite mer användbar kniv framför en brödkniv.

Morrris
2010-09-02, 10:40
Nu har jag investerat i en Skepphults gjutjärnspanna 28 cm med trähandtag. Stod och fingrade på en Jamie Oliver panna på utförsäljning när en 70 årig dam kommer fram och säger åt mig att en så ung man ska satsa på något för framtiden. "Jag har haft sama gjutjärnspanna i 30 år.". Fick lite skötselråd, sen slog jag till.

Felmärkt var den också, så jag fick den för 400 istället för 550. Nu börjar inlärningsperioden antar jag, hat stekt i teflon hela mitt liv...

Rickard
2010-09-02, 10:57
Nu har jag investerat i en Skepphults gjutjärnspanna 28 cm med trähandtag. Stod och fingrade på en Jamie Oliver panna på utförsäljning när en 70 årig dam kommer fram och säger åt mig att en så ung man ska satsa på något för framtiden. "Jag har haft sama gjutjärnspanna i 30 år.". Fick lite skötselråd, sen slog jag till.

Felmärkt var den också, så jag fick den för 400 istället för 550. Nu börjar inlärningsperioden antar jag, hat stekt i teflon hela mitt liv...

http://www.skeppshult.com/sv/school/skotsel/
http://www.skeppshult.com/sv/school/atgarder/

Morrris
2010-09-02, 14:46
Är sugen på en schysst kockkniv också. Har använt en Satake "No Vac" ett tag. Gillar längden, men bladet är sådär... Har sneglat lite på Global's utbud, men G2:an är lite väl stor. Priset får gärna ligga under tusenlappen.

Några tips?

capture
2010-09-02, 19:45
Är sugen på en schysst kockkniv också. Har använt en Satake "No Vac" ett tag. Gillar längden, men bladet är sådär... Har sneglat lite på Global's utbud, men G2:an är lite väl stor. Priset får gärna ligga under tusenlappen.

Några tips?

http://www.cleancut.se har en hel del knivar. Grymt sugen på att köpa en där själv.

Morrris
2010-09-03, 08:09
http://www.cleancut.se har en hel del knivar. Grymt sugen på att köpa en där själv.

Tack! Ska kolla in stället.

Någon som har några kniverfarneheter att dela med sig av?

z_bumbi
2010-09-03, 09:19
När vi debatterar stekpannor tror jag vi ska skilja på non stick/teflon och gjutjärn. Är rätt övertygad om att de senare faktiskt kräver en hyfsad kvalitet, eller?

Non-stick kräver kvalitet och tar ändå slut på några år men vad är det som slits i en gjutjärnspanna?

Men det måste rimligen finnas gjutjärn och gjutjärn. Tror min stekpanna i gjutjärn är från IKEA men den beläggningen verkar rätt slut efter bara ett par år.

Det är ingen beläggning i en gjutjärnspanna utom den som du skapar själv.

z_bumbi
2010-09-03, 09:27
Tack! Ska kolla in stället.

Någon som har några kniverfarneheter att dela med sig av?

Välj en kniv i lagom prisklass och känn efter hur den ligger i handen, helst ska man skära några kilo grönsaker och något kilo kött men det kan räcka att torrskära på en skärbräda och väga in den i handen.

Det finns två huvudtyper av härdning, mjukare och hårdare. Den mjukare är lättare att skärpa men håller eggen sämre. De hårdare är nästan lika lätta att skärpa men man behöver ett keramiskt "stål" eller en upp och nedvänd porslinsmugg. De hårdare kan vara skörare om man träffar ben så styckar man mycket så väljer man en lite mjukare kniv för det. För den vanlige hemmakocken spelar inget av detta någon större roll då man helt enkelt spärper kniven när den är slö. Självklart förutsatt att man inte köper någon "kniv" från IKEA etc som inte ens håller skärpan under en matsesion...

Morrris
2010-09-03, 10:06
Välj en kniv i lagom prisklass och känn efter hur den ligger i handen, helst ska man skära några kilo grönsaker och något kilo kött men det kan räcka att torrskära på en skärbräda och väga in den i handen.

Det finns två huvudtyper av härdning, mjukare och hårdare. Den mjukare är lättare att skärpa men håller eggen sämre. De hårdare är nästan lika lätta att skärpa men man behöver ett keramiskt "stål" eller en upp och nedvänd porslinsmugg. De hårdare kan vara skörare om man träffar ben så styckar man mycket så väljer man en lite mjukare kniv för det. För den vanlige hemmakocken spelar inget av detta någon större roll då man helt enkelt spärper kniven när den är slö. Självklart förutsatt att man inte köper någon "kniv" från IKEA etc som inte ens håller skärpan under en matsesion...

Ok, har lagat en del mat så jag vet ungefär vad jag vill ha. Kort, brett blad som inte är för mjukt, litet handtag och gärna möjligt att slipa själv.
Är keramiskt blad något att ha?

bear.flowertwig
2010-09-04, 17:56
Non-stick kräver kvalitet och tar ändå slut på några år men vad är det som slits i en gjutjärnspanna?

Det är ingen beläggning i en gjutjärnspanna utom den som du skapar själv.

Upplever bara att den har en yta som blivit... hmm, "fläckig och ojämn" som inte ger någon vidare stekyta. Det fastnar lätt på vissa ställen osv.

Frågan är fortfarande vad som skiljer den ena pannan från den andra för något lär det vara annat än handtag och märke.

Dreas
2010-09-04, 22:24
Har en Hackman funktio som gick på lite över 500, stekpanna. Den håller ihop än (1år) och gör jobbet ypperligt, går den sönder blir det en ny likadan. Har använt bestick i den några ggr utan problem. Det som dock satt sina spår är min IKEA-kniv som jag körde rakt igenom den frusna köttfärsen och ner i stekpannan :(

Kastruller kör jag på några ifrån IKEA och några äldre hemifrån.

z_bumbi
2010-09-05, 15:28
Upplever bara att den har en yta som blivit... hmm, "fläckig och ojämn" som inte ger någon vidare stekyta. Det fastnar lätt på vissa ställen osv.

Frågan är fortfarande vad som skiljer den ena pannan från den andra för något lär det vara annat än handtag och märke.

Har du fått en yta som är ojämn eller det fastnar på så gör om behandlingen av ytan och se om det blir bättre.

Det är evigheter sedan jag läste om skillnader på olika järnsorter men det är inte direkt så att en gjutjärnspanna utsätts för något speciellt eller ska tåla stora krafter så valfritt gjutjärn som går att forma till en panna duger troligen. Sen kanske det skiljer i godstjocklek men det finns ju varianter från samma tillverkare där det skiljer så det kan inte vara något avgörande.

shadowfire
2010-09-05, 15:35
IKEAs stekpannor har varit skit för min del, bara blivit runda och vägt för lite osv. Däremot har CityGross ett bra utbud av t.ex. Hackmanstekpannor för riktigt fina priser och de håller helt OK kvalitét.

bear.flowertwig
2010-09-05, 20:26
Har du fått en yta som är ojämn eller det fastnar på så gör om behandlingen av ytan och se om det blir bättre.

Det är evigheter sedan jag läste om skillnader på olika järnsorter men det är inte direkt så att en gjutjärnspanna utsätts för något speciellt eller ska tåla stora krafter så valfritt gjutjärn som går att forma till en panna duger troligen. Sen kanske det skiljer i godstjocklek men det finns ju varianter från samma tillverkare där det skiljer så det kan inte vara något avgörande.

Hittade ett tips jag ska prova:

Du kan prova att göra ren pannan. Häll ett rejält lager salt i pannan och låt den stå på varm platta en halvtimme eller så. Saltet kommer att dra åt sig överflödigt fett. När pannan sedan svalnat något kan du ta en rejäl bit hushållspapper och gnida runt bland saltet mot botten. Saltet kommer att fungera lite som ett slipmedel.

Efter behandlingen oljar (tex med rapsolja) du in pannan genom att hälla ett lager neutral olja i botten och låta detta stå på värme under cirka en halvtimme. Värmen får inte vara så stark att oljan riskerar att brännas eller antändas.

Nån som haft samma problem som jag med en IKEA-panna. Hjälpte dock inte honom. Får se hur det går för mig. Tydligen så kan man sandblästra som en metod att göra ren gjutjärn. Om man har dyrare grejer man inte vill göra sig av med då.

Restaurera gjutjärn:
h5sE7reKnQY

Avesta
2010-09-06, 00:10
Får jag fråga vad som är märkvärdig med gjutjärnsstekpanna jämfört med vanliga?

bear.flowertwig
2010-09-06, 00:56
Får jag fråga vad som är märkvärdig med gjutjärnsstekpanna jämfört med vanliga?

Gjutjärnspanna är egentligen den "vanliga" typen av stekpanna:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Pfanne_%28Gusseisen%29.jpg/200px-Pfanne_%28Gusseisen%29.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stekpannor

Sen har man senare år experimenterat med beläggningar som teflon (som är en typ av plast) för att få en yta som med högre friktion ger en yta där det är nästintill är omöjligt att få någonting att fastna inte minst eftersom den dessutom är självsmörjande.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Pfanne_%28Antihaftbeschichtung%29.jpg/200px-Pfanne_%28Antihaftbeschichtung%29.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teflon

Lite beroende på vad som ska stekas så tycker jag ändå att gjutjärn är bra mycket bättre. Dels för att järn håller och sprider värmen bättre men också för att det blir en bättre stekyta. Teflon blir så plastigt och konstgjort. Bara tanken på att steka en fin biff i en teflonpanna tar emot.

Lellan
2010-09-06, 01:13
Får jag fråga vad som är märkvärdig med gjutjärnsstekpanna jämfört med vanliga?

Maten blir god i dem? All mat? Man måste pyssla om dem lite, men är ju milsvid skillnad från teflon (som man också måste ta hand om, på sitt sätt).

Har haft samma gjutjärnspanna i 14 år, den är som ny - eller snarare bättre än en ny tycker jag? :confused: En stor Gense gourmet:
http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=516944&type=standard&size=800&.jpg Stark blir man också, eller så är jag svag, tycker den är tuung!

Sen har jag en teflonpanna som, pga att man inte steker utan fett i gjutjärnspanna, (teflon nöjer sig med oljespray el lite olja på papper man fuktar botten med, alt ha i vatten och "kok-steka") används lika mkt (följer fettreducerat kostprogram tex... ;)). Haft i kanske 5 år, som ny den med men då är jag nazistiskt noga med att inte använda metall i den el misshandla på andra sätt. Vet tyvärr inte märke, bara att den var bäst i test det året, kan vara ikea som ica el nåt annat, står bara "cookwear" i botten på den. Utsidan är silverfärgad metall och kanten rätt hög, bra när man stoppar i mer och mer och mer.. tills det blir typ gryta!

Vill även slå ett slag för emaljgryta; perfekt för grytor tycker jag, behövs inget fett heller även om det kan vara trevligt; man kan steka i den men ytan blir inte lika god som gjutgjärn. Tycker även att den ger 70-tals trevliga nostalgivibbar och en av få kärl för tillagning som även ser trevligt ut att servera ur:
http://farm1.static.flickr.com/135/346616657_b60045858d.jpg

Sist men inte minst, för alla oss som älskar när ugnen fixar maten dundergod när man själv gör annat; lergrytan! Ingen gör kyckling bättre än den, allt blir saftigt och den bevarar mkt smak, återigen, perfekt även de gånger man inte vill tillsätta mkt fett:
http://2.bp.blogspot.com/_ZXqO-j8Pq2s/S31V28yjKaI/AAAAAAAAAw0/4vR96rcl0oc/s400/014.JPG

Avesta
2010-09-06, 04:08
Får tacka för bådas förklaringar :).

Köpt två teflonpannor från ICA som fascinerar mig, behövs inget fett alls till mina pannkakor eller ägg och tar sekunder att göra rent. Tror att vi använder samma Lellan, måste vara ICA's testvinnare.

Morsan släpade med sig gjutjärnsstekpanna häromdagen, tung som satan och hon frågade om jag ville ha den, tackade nej och retades lite för allt skräp hon släpar med sig. Missade ett bra kap där tydligen :D

Ska dock titta efter en lergryta hos Myrorna, är det någon praktiskt skillnad mellan ler och emaljgryta eller glas (tror att jag har sett det) för den delen? Är mest sugen på att stoppa in kyckling/kött och grönsaker, krydda på och köra in i ugnen.

z_bumbi
2010-09-06, 06:43
Maten blir god i dem? All mat? Man måste pyssla om dem lite, men är ju milsvid skillnad från teflon (som man också måste ta hand om, på sitt sätt).

Har haft samma gjutjärnspanna i 14 år, den är som ny - eller snarare bättre än en ny tycker jag? :confused: En stor Gense gourmet:
http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=516944&type=standard&size=800&.jpg Stark blir man också, eller så är jag svag, tycker den är tuung!

Den Gense jag har testat är en mardröm vad gäller vikten och då är det en liten panna så jag förstår inte riktigt hur de lyckades.

z_bumbi
2011-01-11, 14:33
Från stekpannor till traktörpannor som jag nu letar efter.

Grundkrav
24 cm
Rostfri (ingen teflon eller motsvarande beläggning)
Lock är bra men inget krav.
Pris under 1000 kr.
Ett längre handtag som en vanlig stekpanna.

Några tips?

eiri
2011-01-11, 14:49
ICA's teflon stekpanna är väldigt bra och billig, var med på något plus avsnitt och fick bästa betyg :)

Gurkyngel
2011-01-11, 19:52
Något jag tycker är väldigt fiffigt att ha i köket är grytor med inbyggt durkslag i locket, emaljgryta och hushållsassistent.
Bra knivar gör som många innan sagt matlagningen enklare och roligare. Jag har ett knivset från KOBE som jag fick i studentgåva för snart 3 år sedan. Inte behövt bryna dem en enda gång :)

Morrris
2011-01-14, 14:11
Är riktigt nöjd med min Skeppshultspanna. Ska tejpa trähandtaget med någon greppvänlig tejp bara. Den är inte direkt lätthanterlig när man har blöta händer.

Sitter på en schysst keramikkniv också. Riktigt bra faktiskt.

bear.flowertwig
2011-01-16, 15:33
Från stekpannor till traktörpannor som jag nu letar efter.

Grundkrav
24 cm
Rostfri (ingen teflon eller motsvarande beläggning)
Lock är bra men inget krav.
Pris under 1000 kr.
Ett längre handtag som en vanlig stekpanna.

Några tips?

Cordon Bleu har bra men dyra grejer. De har dock haft rea, vet inte om det ännu pågår men värt att kolla upp.

FAIL, du bor ju inte i Sthlm...
http://cordon-bleu.se/

StNicholaus
2011-01-16, 16:18
Vill även slå ett slag för emaljgryta; perfekt för grytor tycker jag, behövs inget fett heller även om det kan vara trevligt; man kan steka i den men ytan blir inte lika god som gjutgjärn. Tycker även att den ger 70-tals trevliga nostalgivibbar och en av få kärl för tillagning som även ser trevligt ut att servera ur:

Åh, vad jag behöver en emaljgryta :(
Har hoppats på att finna en lämplig gryta på närmaste second hand, men det har visat sig vara lättare sagt än gjort...