handdator

Visa fullständig version : volym på Brösten..


cgotech
2010-08-30, 21:01
Tjo är de någon som kan komma med tips, för att bygga större bröst .. jag har väldigt svårt för att bygga brösten.. så ni kan ju med förslag, om vilka övningar , reps,set osv, som man kan köra för att bygga lite mer;) Mvh

vasslefranmjolk
2010-08-30, 21:13
Bänkpress, hantelpress och uppåtlutande varianter av föregående övningar är enligt mig allt som behövs. Om du tar ut muskeln ordentligt och lägger dig mellan 2-6 set per övning med 3-10 repetitioner är det troligtvis kosten eller frekvensen som är problemet.

cgotech
2010-08-30, 21:20
Bänkpress, hantelpress och uppåtlutande varianter av föregående övningar är enligt mig allt som behövs. Om du tar ut muskeln ordentligt och lägger dig mellan 2-6 set per övning med 3-10 repetitioner är det troligtvis kosten eller frekvensen som är problemet.



Vad menar du med frekvensen?

Sjoba
2010-08-30, 21:27
Vad menar du med frekvensen?

Hur ofta man tränar muskeln.


Jag har ett bra tips. Bli starkare. När du tar 150x10 i bänkpress kontra 100x10, ja, då har nog dina muskler växt.

cgotech
2010-08-30, 21:28
Hur ofta man tränar muskeln.


Jag har ett bra tips. Bli starkare. När du tar 150x10 i bänkpress kontra 100x10, ja, då har nog dina muskler växt.


men....

Timme
2010-08-30, 21:32
Dom gör fina koksaltinplantat nu för tiden. Fler och fler kvinnor väljer att operera in sådana:)

:P

Fast med stora bröstmuskler så är det lättare att bänka mycket. Det fyller ju en bra funktion också.

Timme
2010-08-30, 21:33
men....

fast det är ju sant. Se till att bli starkare i bänk (eller annan övning som tränar bröst bra)! Blir du starkare så har du större bröst.

cgotech
2010-08-30, 21:36
fast det är ju sant. Se till att bli starkare i bänk (eller annan övning som tränar bröst bra)! Blir du starkare så har du större bröst.

måste finnas nåt annat svar??

Sjoba
2010-08-30, 21:39
måste finnas nåt annat svar??

Att öka muskelns styrka och/eller arbetskapacitet ger större muskler. Det är inte bara att köra något speciellt upplägg eller någon speciell övning för att få större muskler.

Letar du efter en lätt väg till stora muskler? Det finns inte, bortsett från diverse preparat. Men även då är det samma princip som gäller.

shoulder87
2010-08-30, 21:41
haha vadå måste finnas ett annat svar?

Ja, jo, du kan ju tänka JÄTTEMYCKET att dina bröst ska bli större,
då brukar dom växa ungefär 200g/vecka. Viktigt är dock att du inte
bedriver någon träning under denna period, för det är jobbigt.

Det är väl bara att inse, brösten är muskler, muskler blir större om man
tränar, om du tränar blir du starkare i musklerna.

Alltså:
Bli starkare i musklerna = dom blir större = profit

Fetknoppen
2010-08-30, 21:41
måste finnas nåt annat svar??

Orkar egentligen inte skriva ett seriöst svar i en sån här tråd men då du opponerar dig mot Timmes svar kan jag inte låta bli. Om bröstvolymen ska öka måste du få mer muskler. Muskelvolymen korrelerar ALLTID mot styrkan på ett sådant sätt att styrkan ökar när volymen på muskeln blir större. Således har Timme rätt. Om du väljer en övning som tar bra på bröstmusklerna och fokuserar på att bli starkare i den; ja då kommer också volymen att öka.

Mass-Tech
2010-08-31, 11:49
Ta och focuser på att anväbda bröstmusklerna också så att axlar och triceps inte gör allt jobb.

Arbish
2010-08-31, 12:16
måste finnas nåt annat svar??

Vill du ha ett mer komplicerat svar?

Pez
2010-08-31, 13:20
3 varningar och 5 raderade inlägg på 18 inlägg totalt.

Kort sagt - har du inget vettigt att säga så håller du dina åsikter för dig själv.
När du svarar - försök se till frågeställarens förutsättningar, håll dig relevant och var trevlig.

Tack! :)

Arbish
2010-08-31, 13:29
Cgotech, Skämt åsido, Ja vet va du snackar om och har haft ett liknande problem,

Lägg till några HÖG reps set i din rutin, tex, 2-3 set a 12-15 Rep, INTE explosiva, Utan långsamma kontrollerade med konstant anspänning i muskeln, Runt 60% 1rm

Arbish
2010-08-31, 13:30
Bänkpress talar jag om

bertbert
2010-08-31, 14:31
Tjo är de någon som kan komma med tips, för att bygga större bröst .. jag har väldigt svårt för att bygga brösten.. så ni kan ju med förslag, om vilka övningar , reps,set osv, som man kan köra för att bygga lite mer;) Mvh

Det är lite oklart exakt vad du är ute efter men prova följande:

Kör tre bröstövningar - två pressövningar och en flies-liknande. Kör 3-5 set av varje i repetiotionsintervallet 6-12. Tex

Bänkpress 8 8 6 6 6
Lutande hantelpress 12 10 8 6
Flies 8 8 8 8

Kör strikt med bra teknik. Se till att lägga på lätt kaloriöverskott och öka vikterna progressivt. Då kommer rattulaturen att exandera.

cero
2010-08-31, 15:08
Hur ofta man tränar muskeln.


Jag har ett bra tips. Bli starkare. När du tar 150x10 i bänkpress kontra 100x10, ja, då har nog dina muskler växt.

Hur kommer det sig då att kroppsbyggare är svagare, och större än styrkelyftare?

Gabriel174
2010-08-31, 15:36
Illegala preparat (samt möjligtvis olika repsantal?)

slitenhet
2010-08-31, 15:38
Hur kommer det sig då att kroppsbyggare är svagare, och större än styrkelyftare?

Skillnaden i styrka behöver inte vara gigantisk. Mycket muskler lyfter oftast mycket vikt. Dessutom skiljer sig ofta övningsutföranden en del.

cero
2010-08-31, 15:39
Illegala preparat (samt möjligtvis olika repsantal?)

Om båda tränar för att bli starkare, och kroppsbyggarna använder illegala preparat - så måste ju kroppsbyggarna vara starkare än SL'arna, fast det är dom ju inte. Repsantal kanske kan vara något, dom flesta i världsklass tränar med höga repsantal i dom flesta övningarna (?), om man kan överföra det på en ren nybörjare vet jag inte.

bertbert
2010-08-31, 15:44
Hur kommer det sig då att kroppsbyggare är svagare, och större än styrkelyftare?

Fibersammansättning och skillnad mellan sarkoplastisk och myofibril hypertrofi.

cero
2010-08-31, 15:58
Fibersammansättning och skillnad mellan sarkoplastisk och myofibril hypertrofi.

Lust att skriva det med ord man förstår? :D

Sjoba
2010-08-31, 16:45
Lust att skriva det med ord man förstår? :D

Sarkoplastisk hypertrofi ger större utslag på muskelstorlek men mindre utslag på styrka än myofibril.

cero
2010-08-31, 19:04
Sarkoplastisk hypertrofi ger större utslag på muskelstorlek men mindre utslag på styrka än myofibril.

Väldigt svårt med alla ord, men ni menar att kroppsbyggare har kroppsliga förutsättningar till att öka mycket volym på musklerna i förhållandet till styrkan, eller?

bertbert
2010-08-31, 20:18
Väldigt svårt med alla ord, men ni menar att kroppsbyggare har kroppsliga förutsättningar till att öka mycket volym på musklerna i förhållandet till styrkan, eller?

Nej, de tränar på ett annat sätt som ger mer volym, bland annat genom en större sarkoplastisk hypertrofi (dvs inte i form av fibrer) samt att de får en fibersammansättning med långsammare, större fibrer.

Bruk av preparat kan i sin tur påverka detta i stor utsträckning också, men det är en annan diskussion som jag inte tänker ge mig in i alls.

Edit: tillägg till ovanstående; den som har talang för de olika sporterna har troligen en passande fibersammansättning från början, skulle jag tro, utan att veta.

cero
2010-08-31, 20:21
Hur tränar dom, bertbert? Långsammare, större fibrer - högreps?

Sjoba
2010-08-31, 20:32
Hur tränar dom, bertbert? Långsammare, större fibrer - högreps?

Citerar mig själv från en annan tråd.

Lite nyttig läsning:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3902039&postcount=23
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12436270

Lite intressanta illustrationer:
http://3.bp.blogspot.com/_3LOSMp8vg0o/SN-TtDgZ7DI/AAAAAAAAAM8/c4cT748bx3A/s1600/Rep%2Brange.JPG

http://i201.photobucket.com/albums/aa103/CerebralDeath/Iron%20Echelon/Reps.gif

cero
2010-08-31, 20:35
Då kanske inte tipset "Se till att bli starkare i bänk (eller annan övning som tränar bröst bra)! Blir du starkare så har du större bröst." är någon höjdare om TS har problem med att få volym på brösten? "Välj bra övningar och satsa på 10-12 reps" borde kanske vara något?

Brickhead
2010-08-31, 20:43
Den muskel som ligger längst fram för mig är bröstet och jag har kört en hel del lutande hantelpress ofta, blandat med 5-8 reps, och sen bröstpress i maskin. Det räcker nästan för mig, kör lite flies ibland också.

smeander
2010-08-31, 20:46
har du problem med att bygga en viss muskelgrupp så behöver du i första hand tänka över ditt utförande inte vilken övning, hur många set eller hur många reps.
Ditt utförande är problemet och låt inte någon få dig att tro annat.

Sen kan man ju dra in kost och allt sånt, men om du bygger allt annat bra så gör du fel på bröstövningarna helt enkelt.

smeander
2010-08-31, 20:50
Hur kommer det sig då att kroppsbyggare är svagare, och större än styrkelyftare?

Vem är starkast
BB - 12 reps 180kg Bänkpress med full kontakt på bröst
SL - 1 rep 400kg Bänkpress med hjälp av bröst, axlar, armar, rygg och svank.

Bodybuilders är inte så mycket svagare, bland många proffs så är många gamla powerlifters med dom kom på bättre tankar :D

cero
2010-08-31, 20:55
Vem är starkast
BB - 12 reps 180kg Bänkpress med full kontakt på bröst
SL - 1 rep 400kg Bänkpress med hjälp av bröst, axlar, armar, rygg och svank.

Bodybuilders är inte så mycket svagare, bland många proffs så är många gamla powerlifters med dom kom på bättre tankar :D

SL är starkast, utan tvekan. Eftersom att bodybuildern använder axlar, armar och allt annat också. Det är oundvikligt.

Vi kan ta ett exempel.

Ronnie coleman marklyft - 800-850 lbs

Benedict marklyft - 1100 lbs

Större, men svagare.

Sjoba
2010-08-31, 21:00
Det är ganska stor skillnad mellan styrkelyftare och bodybuilders. En styrkelyftare har extrem maximal styrka och sämre arbetskapacitet, en bodybuilder har extrem arbetskapacitet och sämre styrka.

cero
2010-08-31, 21:01
Arbetskapacitet? Hur menar du? Vad jag försöker få fram är skillnaden på hur dom tränar vilket inte verkar framgå i tråden. TS frågar efter att få volym på brösten och möts med svaren, "bli starkare, så blir du större", "bli starkare", "om du blir starkare, så kommer musklerna också" vilket ioförsig är sant på ett sätt, fast när ändamålet är volym så kanske inte fokus på 1-3 reps och maxningar är optimalt ur det perspektivet? Eller..?

bertbert
2010-08-31, 21:04
Då kanske inte tipset "Se till att bli starkare i bänk (eller annan övning som tränar bröst bra)! Blir du starkare så har du större bröst." är någon höjdare om TS har problem med att få volym på brösten? "Välj bra övningar och satsa på 10-12 reps" borde kanske vara något?

Exakt, därför jag föreslog 6-12 reps för volym. För maximal styrka är det lägre intervall som gäller, som även syns i tabellen Sjoba länkar in.

Timme
2010-08-31, 21:08
Då kanske inte tipset "Se till att bli starkare i bänk (eller annan övning som tränar bröst bra)! Blir du starkare så har du större bröst." är någon höjdare om TS har problem med att få volym på brösten? "Välj bra övningar och satsa på 10-12 reps" borde kanske vara något?

det är en ganska enkel och bra lösning. Ser han till att bli starkare så kommer musklerna växa.

bertbert
2010-08-31, 21:12
det är en ganska enkel och bra lösning. Ser han till att bli starkare så kommer musklerna växa.

Du tycker seriöst att det är ett bra svar på frågan

så ni kan ju med förslag, om vilka övningar , reps,set osv, som man kan köra för att bygga lite mer;) Mvh

???

Om nu ditt råd är "bli stark" kan du väl åtminstone skriva vilka övningar, set och reps? Du sitter inne med en hel del kunskap vid det här laget Timme, hjälp grabben istället!

redbrigade
2010-08-31, 21:29
Testa att köra lite kortare rom och fler rep (12-15) under en period, jag testade det efter en ganska dålig period med bröstträningen och det fungerade bra. Sen variera med en tung period med full rom och få rep(1-6) i presserna. Detta är dock vad jag själv erfarit så det är ju ingen exact sience, men variation är alltid roligare istället för att ligga och köra på samma vecka in och vecka ut.

Matsa
2010-08-31, 23:50
Då kanske inte tipset "Se till att bli starkare i bänk (eller annan övning som tränar bröst bra)! Blir du starkare så har du större bröst." är någon höjdare om TS har problem med att få volym på brösten? "Välj bra övningar och satsa på 10-12 reps" borde kanske vara något?

Det är ett skitbra tips. Välj en övning som tränar bröstmusklerna och bli starkare inom ett repsomfång som är lämpligt för hypertrofi.


Jag har ett bra tips. Bli starkare. När du tar 150x10 i bänkpress kontra 100x10, ja, då har nog dina muskler växt.

fast det är ju sant. Se till att bli starkare i bänk (eller annan övning som tränar bröst bra)! Blir du starkare så har du större bröst.

Notera att ingen av dem skrev något om maxningar. Om du går från att göra 10 reps i bänkpress med 100kg till att göra 10 reps med en mycket högre vikt med samma utförande så skulle jag bli mycket förvånad om inte de involverade musklerna har vuxit.

Arbetskapacitet? Hur menar du? Vad jag försöker få fram är skillnaden på hur dom tränar vilket inte verkar framgå i tråden. TS frågar efter att få volym på brösten och möts med svaren, "bli starkare, så blir du större", "bli starkare", "om du blir starkare, så kommer musklerna också" vilket ioförsig är sant på ett sätt, fast när ändamålet är volym så kanske inte fokus på 1-3 reps och maxningar är optimalt ur det perspektivet? Eller..?

Vem har pratat om 1-3 reps och maxningar? Jag hittar ingen i hela tråden som har pratat om det. Det närmsta är väl i så fall Timme som inte har nämnt något specifikt antal reps utan bara sagt "bli starkare" men det betyder inte nödvändigtvis att han syftar på maxningar. Jag ska inte låtsas att jag vet vad någon annan menar, men jag tror att Timme har bättre koll än så.

Vi kan ta ett exempel.

Ronnie coleman marklyft - 800-850 lbs

Benedict marklyft - 1100 lbs

Större, men svagare.

Benni har inte dragit 1100lbs i marklyft. I Hummer Deadlift har han dragit 1100lbs men där är det inte vanliga viktskivor utan hjul som har en mycket större diameter, alltså blir starthöjden högre. Dessutom sviktar den stången VÄLDIGT mycket så den är redan över knähöjd innan hela vikten lämnat golvet.

Hans bästa riktiga marklyft har jag för mig är 970lbs.

De största anledningarna till att styrkelyftare lyfter mer än kroppsbyggare är förmodligen andelen explosiva fibrer och teknik. Sen är det även så att man blir bra på det man gör. Tränar man mycket för att lyfta så tungt som möjligt så blir man bra på att lyfta så tungt som möjligt.

Egentligen tror jag att både du och de du argumenterar med skulle ge samma råd. Välj en övning och ett utförande som tränar bröstmusklerna, välj ett repetitionsomfång som är bra för hypertrofi (t.ex 8-10 reps), bli starkare inom det repsomfånget.

Om nu ditt råd är "bli stark" kan du väl åtminstone skriva vilka övningar, set och reps? Du sitter inne med en hel del kunskap vid det här laget Timme, hjälp grabben istället!

Detta håller jag med om. Vidareutveckla, Timme!

Tolkia
2010-09-01, 06:41
Trådskaparen: Hur tränar du idag?

Shpendi
2010-09-01, 06:43
Tänk på att bänka rätt, mitt första halvår av styrketränande använde jag väldigt mycket axlar när jag tryckte upp stången, man skadar sig till slut, och använder fel muskler till övningen! Lycka till!

Gabriel174
2010-09-01, 12:31
Och det skadar inte att periodisera sin träning, om slutmålet är ökad volym, så man regelbundet tränar mestadels för styrka och kraft. Större styrka innebär större möjlighet att använda tyngre vikter i repetitionsintervallen för hypertrofi.

Grubben talar

Onigiri
2010-09-01, 14:47
Jag tror att TS har lite dåligt tålamod, han tränar säkert som vilken random som helst här på kolo, problemet ligger nog i att han inte ger det nog med tid alt. äter jäkligt illa.

cero
2010-09-01, 16:19
Vem har pratat om 1-3 reps och maxningar?

Runt 1-4 är ju det bästa repsintervallet för ökad styrka. Skulle jag vara nybörjare och göra en tråd om att få massa på brösten, och få svaren "bli starkare" så skulle jag såklart kört på intervallet 1-4 för att få maximalt med styrka (vilket enligt detta resonemanget betyder att man får maximalt med volym) men så kanske inte fallet riktigt är, eftersom intervallet 8+ ska vara optimalt för hypertrofi.

Benni har inte dragit 1100lbs i marklyft. I Hummer Deadlift har han dragit 1100lbs men där är det inte vanliga viktskivor utan hjul som har en mycket större diameter, alltså blir starthöjden högre. Dessutom sviktar den stången VÄLDIGT mycket så den är redan över knähöjd innan hela vikten lämnat golvet.

Jo, det har du rätt i. Men fortfarande så skiljer sig styrkan ganska rejält, men volymen är mycket mindre.