handdator

Visa fullständig version : Träning med sikte på att öka i muskelmassa vid energiunderskott.


archetype
2010-08-30, 17:24
Har läst att det går, men att det är väldigt mycket mer bökigt än vanlig bulk/deff. Men jag har märkt att utöver det så finns det inte så värst mycket information.

Vi säger att jag börjar gymma klockan 16.30, tre dagar i veckan.
Vaknar klockan 06.00 varje dag, somnar 23.00 (vet ärlig talat inte ifall det är information man behöver)
Vid vilka tidpunkter ska jag äta?
Hur ska kalorierna vara fördelade över måltiderna?
Hur äter jag på en vilodag?
Icke stillasittande jobb (vägarbetare [Ifall det är med saken att göra :P ])

young_george
2010-08-30, 17:30
Vid vilka tidpunkter ska jag äta?

När du tycker det passar. Men se till att äta minst en gång efter träning

Hur ska kalorierna vara fördelade över måltiderna?

På ett sådant sätt att du kan prestera på ditt jobb och på träningen. Finns inga fix regler.

Hur äter jag på en vilodag?

På samma sätt som en träningsdag. Eventuellt med lite mindre kalorier, eftersom du gör av med mindre energi den dagen.


Summa summarum: Gör det inte krångligare än det är. Ät som en vanlig människa, häng inte upp dig på oväsentliga detaljer. Ha ett högt proteinintag, och lägg dig inte för lågt i energin.

Sniggel
2010-08-30, 18:11
Bra träningsupplägg
Den mesta av dagens energi nära efter träning
Proteinrik kost
Bra näringstiming (t ex EAA före och efter träning 6-10 gram samt proteinrik mat vid hemkomst)
Kanske stimulera proteinsyntesen vid upprepade tillfällen (t ex EAA vid uppvaknande och mellan de stora måltiderna)

Mer exakt än så här hade jag inte kunnat ge rekommendationer utan att gå in på individnivå (och jag känner inte dig).

bleiz
2010-08-30, 18:12
Eller så ligger du på ordentligt med protein per kroppskilo och ser till att ändå ligga kaloriunderskott under dagen?

För att svara på dina frågor.

- Ät när du vill. Kroppen kan inte klockan.

- Fördela dem jämt, skulle inte tro att det är någon avgörande faktor hur du fördelar dem?

- På en vilodag? Ät som vanligt. Mycket protein, som vanligt. Ät nyttigt.

Tror inte du ska fokusera på tider och kaloriantal när och hur. Som jag brukar säga, ät nyttigt och träna hårt så kommer du att se resultat. Du kommer förhoppningsvis till slut att ha mindre fett och större, snyggare muskler.

archetype
2010-08-30, 19:00
Tack tack för alla tips!
Fast nu undrar jag varför alla säger att det är så svårt/nästan omöjligt?
Eller syftar ni på att det inte ger alls lika mycket som vanlig bulk/deff?

Dreas
2010-08-30, 22:09
Tack tack för alla tips!
Fast nu undrar jag varför alla säger att det är så svårt/nästan omöjligt?
Eller syftar ni på att det inte ger alls lika mycket som vanlig bulk/deff?För att det är svårt? Är du nybörjare kan det gå hyffsat lätt. Ju närmre sitt genetiska max (vad nu det är) man ligger ju svårare är det att behålla muskelmassa/bygga under diet.

Med tiden blir kraven på kost, vila och träning under diet större för målet att öka i muskelmassa. Sniggel sa mycket bra också :)

young_george
2010-08-30, 22:48
Tack tack för alla tips!
Fast nu undrar jag varför alla säger att det är så svårt/nästan omöjligt?
Eller syftar ni på att det inte ger alls lika mycket som vanlig bulk/deff?

Det går oftast snabbare att äta upp sig rejält och sedan deffa ner sig, men att det skulle vara svårt att långsamt gå upp i muskler och ner i fett stämmer inte. Det är det normala om man inte gör allt fel