handdator

Visa fullständig version : Träna bröstmuskler, behöver hjälp


Suffering
2010-08-30, 15:45
Hej!

Behöver lite tips på vilka maskiner/övningar man bör använda för att träna upp bröstmusklerna så fort och effektivt som möjligt. Tycker det går fruktansvärt segt att bygga där.
Jag kan inget om vad maskiner eller övningar heter så länka gärna om ni har tips.

Har använt mig av denna mycket:
http://www.maxpuls.se/images/2889_100_brukare.gif

Tycker den funkar bra, men den har varit trasig ett bra tag nu på Nautilus.

Bänkpress kör jag mycket, är det bra för bröstmusklerna? För ja känner inte av alls lika mycket med bänkpress som med maskinen över.

Tack på förhand!

Sjoba
2010-08-30, 15:48
Ganska vanligt att man får sämre kontakt av bänkpress än av flyes när man inte tränat så länge.
Finns ingen magisk övning som kommer ge dig stora bröstmuskler, utan satsa på tunga pressar. Bänkpress, hantelpress, bröstpress och komplimentera med olika sorters flyes om du vill.

Vanish
2010-08-30, 15:49
Kör bänk/hantel-press som prio 1.

Sen tycker jag själv att sned hantelpress (alltså att bänken är lite uppåtlutad) är bra att köra. Samt den du visar på bilden, går ju även att göra med hantlar liggandes på rygg.

Se till att inte överträna bara, 7 gånger i veckan bygger antagligen inte större bröst ;)

Edit: Pucktvåa!

frong
2010-08-30, 16:00
Jag kör bröst två gånger i veckan, 2 pressövningar och en dragövning. Fått höra att dom utvecklats bra.

bleiz
2010-08-30, 16:25
Bänkpress, hantelpress, flyes och cable cross. Nöt dessa (inte endast dessa, det finns självklart andra övningar du bör slänga in ibland) och ät protein. Det finns inget hokus pokus när det gäller styrketräning.

TimId
2010-08-30, 16:34
Bred fattning i bänk samt snébänk med bred och vanlig fattning.

Suffering
2010-08-30, 23:33
Tack för era tips! Bänk kör jag en hel del, men blir att börja med hantelpress framförallt vid nästa träningspass. :)

Lundberg
2010-08-31, 00:51
Pröva även fighterpressar (hantelpressar där man kör armarna växelvis) och se om detta kan hjälpa. :)

Pjotor
2010-08-31, 07:18
Pröva även fighterpressar (hantelpressar där man kör armarna växelvis) och se om detta kan hjälpa. :)

Jag har inte provat dem, men det låter som om vikterna kan begränsas av problem med att hålla balansen. Är det ett problem i praktiken, och hur hanterar du det i så fall?

Pompere
2010-08-31, 10:53
När du väl kör bänkpress så försök att trycka upp vikten med bröstet. Att du verkligen känner kontakten.
Jag har själv börjat köra en del FU-bänk (fötterna uppe) och verkligen satsa på kontakten i bottenläget utav bänkpressen, för att sedan pressa upp vikten igen. Jag har aldrig fått en sån bra kontakt i brösten som nu i min träning.

Lundberg
2010-08-31, 19:41
Jag har inte provat dem, men det låter som om vikterna kan begränsas av problem med att hålla balansen. Är det ett problem i praktiken, och hur hanterar du det i så fall?

Ja det stämmer. Man får helt enkelt köra med lite lättare vikter, prova dig fram med lättare hantlar och sen när allting känns bättre så är det bara öka. Så gjorde jag iaf :) Balansen sätter sig efter ett tag! Sen så klarar jag inte köra lika tungt i fighterpressarna som vanliga hantelpressar, så ja, vikterna blir begränsade i och med att man ska hålla balansen :)