handdator

Visa fullständig version : Reseledare i Österrike?


Kek
2010-08-30, 15:04
Tjo!

Skickade för någon dag sen in en ansökan till STS Alpresor som reseledare och fick idag ett mejl där det stod att jag blivit erbjuden en plats att åka ner till Bad Gastein för att genomgå en reseledarutbildning. Kostade ca 6,6kkr och då ingick hotell, liftkort frukost middagar mm. Är dock inte säker på om detta faktiskt garanterar mig ett jobb eller om de kör en till utsållning där nere.

Ska inom 7 dagar betala en anmälningsavgift på 600 spänn plus eventuellt avbeställningsskydd för resan på 240 kr så 840 totalt inom en vecka så skulle ju iofs kunna betala det och fundera/vänta lite till i och med att jag väntar svar från typ alla större Skidorter i Sverige också.

Någon som har erfarenheter av något liknande och kan ge lite info om hur det är att vara reseledare i alperna? Mycket slit för lite pengar? Värt varenda sekund? Skulle va najjss om någon kunde berätta lite mer utförligt än det som stod i deras mejl som de skickade så jag vet vad jag ger mig in på.

kaer
2010-08-30, 15:30
Att du är med på kursen garanterar dig inte jobb.
Fråga hur många som är antagna på kursen och hur många tjänster de planerar att tillsätta.
Möjligt att det förutom det även tar ut många ifrån tidigare år.

egge
2010-08-30, 15:35
Tror att du kan få fler svar av folk med mer erfarenhet om du frågar på freeride.se.
Jag tror att det är mycket slit men en säsong i alperna är ett måste för alla vintersportälskare.

Kek
2010-08-30, 16:29
Mjo ska nog skicka iväg ett mejl och höra lite.

Visst vore det underbart att åka till Österrike och åka en hel säsong men det som skulle svida lite vore ju om jag pyntat runt 7k för en reseledarutbildning. Kanske inte låter som mycket stålar men för en arbetslös så är det jävligt mycket pengar. Ungefär 50%-60% av min förmögenhet just nu.

Känns som om att jag hellre hade lagt undan dem till en skidresa med mina vänner om jag inte får jobb och enbart en reseledarutbildning på en vecka är ju inte jättemycket att hänga i gran heller. Vad jag har förstått så är det inte så jättemycket cash involverat i yrket så det kanske inte är något man jobbar med när man blir lite äldre.

Eftersom utbildningen sker 26 nov - 5 dec antar jag att det skulle sätta käppar i hjulen för eventuellt andra jobberbjudanden från andra skidorter vilket också vore lite trist om jag inte får jobbet.

Ska nog rådfråga morsan lite när hon kommer hem också och se om hon har några kloka ord att säga.

Jävla osis att de skulle höra av sig först *gah!*

chidde
2010-08-30, 16:53
en av mina vanner har varit dar i krokarna och har forsokt sasonga, hans inlagg ar ratt langa men om du tar dig tid till att lasa igenom allt sa kommer du nog fa en bild pa hur det kommer att vara darnere

jag tror han t.o.m namner nat om att vara reseledarna ocksa i nat av inlaggen, eller det kanske var hikingledare? minns inte riktigt, men las!

http://alperna2010.blogspot.com/

Kek
2010-08-30, 16:59
en av mina vanner har varit dar i krokarna och har forsokt sasonga, hans inlagg ar ratt langa men om du tar dig tid till att lasa igenom allt sa kommer du nog fa en bild pa hur det kommer att vara darnere

jag tror han t.o.m namner nat om att vara reseledarna ocksa i nat av inlaggen, eller det kanske var hikingledare? minns inte riktigt, men las!

http://alperna2010.blogspot.com/

Tack! Ska läsa igenom när jag har ätit :)

young_george
2010-08-30, 17:33
Tänk på att jobbet som reseledare är väldigt slitigt, dåliga timlön och dåliga timmar.
De som jobbar som reseledare är mer eller mindre tillgängliga dygnet om och får ta en jävla massa skit.
Fördelarna verkar vara att jobbet innebär en del respekt i vissa kretsar och att du är relativt populärt bland damer.

Detta är inte baserat på mina egna erfarenheter som reseledare, utan bara av att ha träffat ganska många reseledare (bland annat i Bad Gastein)

Kek
2010-08-30, 19:28
Vetefan hur jag ska göra än men har ju ett tag att bestämma mig. Känns i nuläget lite mer lockande att jobba som liftvärd, diskare, vaktmästare eller något i den stilen på någon svensk skidort.