handdator

Visa fullständig version : FedEX, DHL, UPS, TNT, alla helt värdelösa?


High1ander
2010-08-30, 10:27
Vilka av dessa företag är minst sämst? Eller finns det andra alternativ? Jag har använt alla en gång, och tror bara FedEX är den enda som inte klantat sig.

DHL lovade att en sak skulle komma fram i tid, för det betala man 800kr. Fick tillbaka iaf 400kr när de missa deadline.

TNT som just nu har en dator jag beställt strular som fan:

1. Deras system visar klockan 7.00 så är paketet i trucken för utskick, problemet är att det uppdateras långt senare. Så vid 12 tiden kommer informationen fram att paketet ens ska leveras den dagen, vilket är för sent för att planera sin dag, dvs. vid 12 ser man vad som skedde klockan 7.

2. Jag ringde och boka för förra fredagen, och de försökte istället skicka ut det på torsdagen, sen väl på fredagen som var det fastslagna datumet så han de inte med (och jag har då skippat kurser i onödan). Så man fick inte sin dator till helgen (som man nu fått vänta på i snart en månad).

3. På fredagen ringer jag och bokar då för måndagen, de ska ringa upp men gör det inte.

4. På måndagen (idag, australiensk tid) ringer jag på morgonen och ber om en tid, de har lagt ut jobbet på annat företag så de ska ringa upp mig inom en timme. De ringer inte, så efter 2 timmar ringer jag igen, och de ska ringa upp snabbt och säga, vilket de inte gör... Sitter och vaktar hemma, kollar hemsidan som sagt uppdateras den långt efter vad som skett. Så vi 18.30 står det att de inte haft tid vid 17.00... Då har man vaktat sen 10.00 till 18.00, eftersom de inte ringer på mobilen eller liknande när de är framme, utan man måste vara alert och höra om någon knackar på dörren.

Bra, då har man totalt slösat bort två dagar på deras inkompetens och sketna system, sen har man missat kurser. Det som stör mig mest är att inte fan kan man ge skit till de som är ansvariga. De verkar också tro att man fan ska fortsätta vara hemma och vara glad, efter att de kastat bort två dagar redan.


Tycker bara det är så stört att det är en marknad med flera stora företag, och ändå så håller de så jävla låg nivå.

Lite rankning av antal gånger jag använt dom och problem:
UPS = 1 problem av 1 möjliga
FedEX = 0 problem av 2-3 möjliga
TNT = 1 problem av 1 möjliga
DHL = 2 problem av 3 möjliga


Med problem så innebär det just att de skickar saker en dag för tidigt eller för sent, att det lovar en specifik tid (som man betalar just jävligt mycket extra för) eller att de inte levererar då de angivit att de ska göra det.

Så självklart som det är nu är det FedEX som leder, men tyvärr ibland som nu är man tvungen att använda TNT eller DHL då de man shoppar hos har avtal med dom.

Zakath
2010-08-30, 10:30
Har aldrig haft problem med DHL, de ringer när de kommer och de kommer alltid i tid. Visserligen har jag bara använt dem genom ett företag vilket kanske gör att de prioriterar min service.

High1ander
2010-08-30, 10:39
Har aldrig haft problem med DHL, de ringer när de kommer och de kommer alltid i tid. Visserligen har jag bara använt dem genom ett företag vilket kanske gör att de prioriterar min service.

Verkar som företag har det lite lättare med DHL. Men t.ex. när jag beställt utskick med dom så kom de i tid, men de hade knappast några kartonger eller brev att skicka saker med, utan det var mer som bara deras lastbil för att hämta saker. Då hade jag ändå dagen innan sagt att jag inte hade något brev/kartong.

Det känns bara som att de har så sjukt dåliga system för saker ibland. Vad är poängen t.ex. med TNTs "updates" som visas flera timmar senare?

Det som stör mig just är det att det är en sådan abstrakt grej som sabbar som man blir sur på, så man kan fan inte bli arg på folket som levererar eller sitter i supporten. Ahh, the system!

Kischen
2010-08-30, 10:44
Jag upplever definitivt att saker jag beställer till företaget prioriteras av DHL. Bara en sådan sak som att deras tidsintervall att dyka upp på hemmadressen är mitt på dagen och med ett tidsspann på 3 timmar. Ska man sitta och vänta i 3 timmar för att inte missa? Sugigt.

LoTiX
2010-08-30, 10:44
Blir det inte konstigt att ha med FedEX o trådtiteln om de nu inte är ett dugg värdelösa utan faktiskt gör ett bra jobb?

Modify
2010-08-30, 10:46
Har aldrig haft problem med DHL, de ringer när de kommer och de kommer alltid i tid. Visserligen har jag bara använt dem genom ett företag vilket kanske gör att de prioriterar min service.

Jag har tyvärr bara mångåriga negativa erfarenheter av DHL i företagssammanhang. Generellt så tycker jag att det är väldigt svårt att rekommendera ett specifikt företag som tjänstleverantör utan det är olika förutsättningar som är avgörande från fall till fall.

High1ander
2010-08-30, 10:55
Blir det inte konstigt att ha med FedEX o trådtiteln om de nu inte är ett dugg värdelösa utan faktiskt gör ett bra jobb?

Nja, kanske. Men jag undrar om det bara är tur eller otur. Jag har ändå inte så mycket erfarenhet av de olika företagen, men tycker bara det är skumt att den lilla jag har har varit fylld av fel och undrar om det är jag som haft otur eller om det är praxis.

King Grub
2010-08-30, 13:09
DHL har jag använt mig av ofta, och dom har aldrig misslyckats med att hålla vad dom lovat.

mojoo
2010-08-30, 13:26
Jag kör ut fedex. Vi kör ut dom samma dag. Om ingen är hemma så blir de lapp i lådan. Brukar oftast inte vara några problem om åkeriet inte klantat sig. Tiden varierar lite, beror lite på var på turen de har sitt hus. Men oftast eftermiddagen. En gång fick jag köra ut många paket efter jobbdagens slut för en kollega hade klantat sig och inte sett lappen kunderna sätter ut på dörren

High1ander
2010-08-31, 02:49
TNT, har nu ringt idag först 9.20, då säger de att de ska ringa inom en timme, jag ringer igen 10.20, de säger att de ska ringa alldeles strax, jag ringer 11.45 och de ska ringa mig igen... WTF, vafan kan man göra liksom?! Funderar på att köra nått skitsnack som att jag jobbar för militären och behöver mina jävla dokument idag, annars kommer jag be någon hök åka ner dit och stänga av deras jävla system för resten av dagen tills mitt skit har levererats. :)

High1ander
2010-08-31, 03:49
Ok, ringde igen, såg till att de fick prata med en supervisor om vad som händer...

Supportcentret är självklart inte på samma ställe som utskicket, men de har sagt till utskickscentralen att ringa mig om tider. Men de har inte fattat att den centralen inte ringer. Verkligen ett helt jävla sämst system där högra handen inte vet vad vänstra gör...