handdator

Visa fullständig version : Arbetslös, åka utomlands


o.z.z
2010-08-29, 20:05
Har sagt upp mig från min förra arbetsplats. Så nu har jag 45 karensdagar innan jag kan få a-kassa. Kan det bli några problem om jag skulle åka iväg på en långresa under denna perioden? Typ bli utkastad från a-kassan eftersom man inte står till förfogande för arbetsmarknaden.

Måste man ha regelbunden kontakt med arbetsförmedlingen och redovisa vilka jobb man söker även om man inte får a-kassa? Aldrig gått på a-kassa så jag har dålig koll.

sunkan
2010-08-29, 20:12
du får väll ändå ingen akassa om du sagt upp dig? Om du nu inte hade väldigt bra anledningar

snej
2010-08-29, 20:20
Eftersom du har 45 karensdagar så ska det inte va några problem, innan dess har du ju ingen A-kassa. Då har du heller inte krav på dej från A-kassan. Kan inte tänka mej att det kan fungera på något annat sätt om du inte tar emot något bidrag under den perioden.

o.z.z
2010-08-29, 20:24
du får väll ändå ingen akassa om du sagt upp dig? Om du nu inte hade väldigt bra anledningar
Som sagt 45 karensdagar utan a-kassa. Om man har någon bra anledning till att man säger upp sig kan man slippa karensdagarna.

kjell33
2010-08-29, 20:25
Arbetsförmedlingen kommer antagligen att kräva att du finns tillgänglig från dag ett som arbetssökande så ngn långresa kan du inte räkna med.

o.z.z
2010-08-29, 20:34
Arbetsförmedlingen kommer antagligen att kräva att du finns tillgänglig från dag ett som arbetssökande så ngn långresa kan du inte räkna med.
Var arbetslös för ca 5 år sen under ca 3 månader. Då hade jag inte någon som helst kontakt med arbetsförmedlingen. Kanske har blivit hårdare tag nu?

Kek
2010-08-29, 21:31
Jag har varit skriven som arbetslös, eller arbetssökande kanske det står i deras databas :Virro och har behövt gå på kanske 4 möten varav alla varit jävligt onödiga. Två av dessa kom vi överens om att jag skulle ändra/lägga till kanske 2-3 ord i mitt CV. Är dock ganska lätt att skjuta upp dem om du hittar på en fiffig anledning, gärna en som handlar om jobbsökande det viktigaste är egentligen att du sägr att du inte kan komma annars blir de arga och skickar hem brev.

o.z.z
2010-08-29, 22:00
Kan man lösa detta på ett "korrekt" sätt? Typ meddela arbetsförmedlingen/a-kassan att man kommer befinna sig utomlands under en viss period. För att sen skriva in sig igen och beta av karensdagarna?

tsp
2010-08-29, 22:02
Ja du kan ta "ledigt". Sa de till mig i alla fall

Per D
2010-08-29, 22:06
Kan man lösa detta på ett "korrekt" sätt? Typ meddela arbetsförmedlingen/a-kassan att man kommer befinna sig utomlands under en viss period. För att sen skriva in sig igen och beta av karensdagarna?

Tycker att det låter som det absolut smartaste att helt enkelt ringa till din A-kassa och fråga vad som gäller rent generellt.

oath5
2010-08-30, 00:03
Du har rätt till 2 veckor har jag för mig under sommarmånaderna. Du måste meddela din handledare och få ett godkännande först. Så var det för mig förra året när jag gick arbetslös. Polaren som jag åkte med sket i att meddela å det hände inget för honom. Så det är upp till dig hur du vill gå tillväga.

o.z.z
2010-08-30, 00:37
Verkar som att man kan göra ett Uppehåll från a-kassan i max 364 dagar. För att sen återanmäla sig som arbetssökande.

Är ej med i den a-kassan, men tror samma regler gäller.
http://www.aea.se/uppehall_fran_akassa.aspx

z_bumbi
2010-08-30, 09:24
Reglerna är de samma med tolkningarna är olika hos olika a-kassor, det är självklart inte vettigt men innan arbetsförmedlingen sätter fart kommer det troligen att fortsätta.
Det finns olika jobbsökaralternativ för att söka jobb utomlands, kolla vad som gäller för sådan och se om det funkar.

o.z.z
2010-08-30, 12:15
Tog ett snack med min a-kassa. Man kan tydligen göra uppehåll i max 52 veckor, så länge man fortfarande betalar avgiften. Och efter 120 dagar så avskrivs karensdagarna.

Potatiskillen
2010-09-07, 13:02
Det känns förjävligt att vara arbetslös i nio månader under ett år, det jobb som jag hade var bara ett sommarjobb. Jävla skit alltså, hur fan skall man leva i detta pissland? Ge mig sol och glädje för guds skull.

filmjölk
2010-09-07, 13:12
Givetvis kan du inte åka utomlands om du är arbetslös. Som arbetslös skall du vara tillgänglig 24/7 och leta jobb varje minut, skulle du ha sökt allting som går att söka börjar du om och söker igen. Om det någon gång skulle finnas ett skäl att inte aktivt söka ett jobb under någon minut, skall du ägna den minuten att planera och effektivisera ditt sökande.

Alla hobbies måste du lägga ner, kan du gå och träna 1h kunde du använt den timman åt att söka jobb istället. Sova måste man, men man skall inte ligga och dra sig, max 4h/sömn dag, skulle du sova 8h skulle du kunna sökt jobb 4-6timmar av dom timmarna.

Osten80
2010-09-07, 13:18
Givetvis kan du inte åka utomlands om du är arbetslös. Som arbetslös skall du vara tillgänglig 24/7 och leta jobb varje minut, skulle du ha sökt allting som går att söka börjar du om och söker igen. Om det någon gång skulle finnas ett skäl att inte aktivt söka ett jobb under någon minut, skall du ägna den minuten att planera och effektivisera ditt sökande.

Alla hobbies måste du lägga ner, kan du gå och träna 1h kunde du använt den timman åt att söka jobb istället. Sova måste man, men man skall inte ligga och dra sig, max 4h/sömn dag, skulle du sova 8h skulle du kunna sökt jobb 4-6timmar av dom timmarna.

Haha, det där låter som något D Andersson skulle kunna ha sagt, och menat allvar med det.