handdator

Visa fullständig version : Får Panik På Min Kropp


z672
2010-08-29, 17:43
hej, nu är det så att jag har letat och letat i seriöst månader och inte hittat det jag letat efter. jag har väll hittat lite info där och där en skulle gärna vilja ha ett heltäckande svar, så förlåt om detta redan finns på forumet men har somsagt letat i evigheter. letar i princip varje kväll på forum och såvidare. aja till saken...

jag är en 16 årig kille som ända sen jag va liten har kunnat äta hur mycket som helst och inte lagt på mig fett så att säga. men helt plötsligt så kunde jag inte det längre ioch jag la på mig en mage. Alltså det är inget stort utan bara hull (några cm tjockt) (A) har letat i ungefär ett halvår för att bli av med denhär magen! tycker det är otroligt pinsamt att visa mig för klasskompisarna i simhall etc. men metoderna jag tesatar funkar inte så bra. får inga större resultat.

Jag har nydligen börjat träna på gym ca 3-4 gånger i veckan ( har kört i sisådär 4 veckor nu. ) men jag blir fortfarande inte av med magen.... jag har dragit ner radikalt på godis chips läsk etc men ökat enormt med energidrycken powerking.. vet inte riktigt om den bidrar till mitt fett?

TILL FRÅGORNA.

hur ska jag bli av med fettet på magen? jag gymmar ju somsagt 4 ggr i veckan och fick min whey 80 protein dryck igår :) jag vill bygga muskler men jag vill samtidigt bli av med fettet runt magen. jag blir så förrvirrad oim hur jag ska gå till väga. om jag ska bygga muskler så ska jag tydligen äta MYCKET mat men om jag ska förlora fett så ska jag inte äta mycket? när ska jag dricka min protein dryck och hur ofta? ska jag äta mycket på lunchen kvällsmat etc? eller lite och äta mellanmål? jag har tillgång till simbassäng också om det är ngt om jag ska förbränna fett. om någon skulle kunna lägga upp en plan om hur jag ska gå till väga så skulle jag vara mycket tacksam.

detta är min träningsplan just nu.

Måndag - Bröst / triceps / mage
Tisdag - vila
Onsdag - Axlar / biceps / rygg
Torsdag - Bröst / triceps / mage
Fredag - vila
Lördag - vila
Söndag - Axlar / biceps / rygg



har många frågor men vet inte riktigt hur jag ska få ner det i en text. Dethär är mitt första inlägg någonsin så beklagar om jag inte har gjort "rätt"


tack på förhand. (om ni orkat läsa hit dvs.) är tacksam för alla seriösa svar. som sagt är desperat efer hjälp!

bb X
2010-08-29, 17:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Den tråden förändrade mitt liv, du borde läsa den =)

Pepz
2010-08-29, 17:52
1.skippa powerking eller ta i alla fall den sockerfria.
2.låt det ta tid, ingen får resultat i gymmet på fyra veckor
3.proteindrycken är inget magiskt och dessutom tillför den energi vilket kan göra att man lägger på sig mer fett
4. läs deffguiden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

difeddy
2010-08-29, 17:56
Det är roligt hur den överdrivna nybörjarstereotypen verkar stämma in. :thumbup:

Men men, alla är det någon gång, jag rekommenderar dig till att läsa ovanstående tråd. Den är riktigt bra och förhoppningsvis kommer du förstå mycket, mycket bättre!

z672
2010-08-29, 18:14
okej, tack för dom snabba svaren:) ska kolla in den

men sluta inte svara snälla :O

kommentera gärna mitt gym schema. ju fler svar destå bättre

z672
2010-08-29, 18:26
så jag har läst lite på deff tråden och jag undrar... om jag gör av med mer kalorier än vad jag tar in, kan jag fortfarande bygga muskler då?:O

944RS
2010-08-29, 18:28
Med mindre fett på kroppen så kan du se mer vältränad/muskulös ut än nu.
Med mer muskler så kan du se mindre överviktig ut än nu.

Hur mycket du vill äta vid olika tillfällen är inte något som kommer spela en avgörande roll. Gör det som känns mest naturligt och passar din livsstil bäst.
Dock så bör man självklart äta i samband med träning för bästa resultat men mängden är inget som är helt spikat vilket som är bäst.

Lär dig hur man läser på en produkt hur mycket kcal den innehåller så är du på god väg. Om den sedan heter Powerking eller Whey-80 så innehåller den fortfarande kalorier som kroppen kan lagra som fett om dett totala intag överskrider ditt behov.

944RS
2010-08-29, 18:29
så jag har läst lite på deff tråden och jag undrar... om jag gör av med mer kalorier än vad jag tar in, kan jag fortfarande bygga muskler då?:O

Ja, men kanske inte lika fort som om du legat på ett överskott.

Fortsätt läs och sedan börjar du om och läser allt igen.

hidden
2010-08-29, 18:33
så jag har läst lite på deff tråden och jag undrar... om jag gör av med mer kalorier än vad jag tar in, kan jag fortfarande bygga muskler då?:O


Ja. Det kommer gå, särskilt nu när du är nybörjare. Det är vid början av sin träningskarriär man ökar som mest.

Tolkia
2010-08-29, 19:19
Det är svårt att veta hur motiverat ditt panikrop på hjälp är utan att veta vad du väger och hur lång du är. Känna dig pinsam inför klasskompisar etc. skall du f.ö. inte behöva göra ens om du väger 250 kg (även om jag vet att det är svårt). Man behöver inte skämmas för hur man ser ut.

z672
2010-08-29, 19:47
okej tack för svaren :) ska tänka på de att inte försöka ligga på ett kaloriöverskott.. men det är så himla svårt! jag äter tills jag blir mätt och då blir det som det blir:/ men ska försöka att äta mindre och köra tunga pass i gymmet så att jag förbränner mer, om jag har förstått det rätt? och springa mer på bandet.

jag är en liten kille runt 165cm lång och väger runt 54kg... mina föräldrar är korta och så... vet, ni tycker att jag är liten och så för de säger alla men jag kan inte vänta mer... måste bli av med de! :@

Tolkia
2010-08-29, 19:56
Det finns inte en chans i världen att du är tjock med den vikten till den längden. Jag vågar sätta ganska mycket på att det du ser, och uppfattar som att du håller på att bli tjock, är att din kropp förändras från att vara en smal barnkropp till att vara en vuxenkropp. Du behöver inte dra igång något bantningsprojekt, utan det räcker med att äta någorlunda bra och röra på dig. Pepz råd är f.ö. bra.

z672
2010-08-29, 20:19
okej :) det käns lite bättre nu tack ;)

MtotheM
2010-08-29, 20:25
Måste instämma fullt med Tolkia. Om du skulle vara överviktigt så skulle du typ måste sakna ben i kroppen.

Flonkz
2010-08-29, 20:43
Var är benen? :O

supercharge
2010-08-29, 21:03
Jag tror inte du har kunnat äta vad du vill tidigare heller. Det brukar snarare handla om att man springer omkring och spelar fotboll, eller leker på nåt annat sätt när man är yngre på varje rast, och sedan har man ofta någon sport eller annan aktivitet efter skolan.

Lunch äter man i skolmatsalen och det är nästan uteslutande något relativt anständigt ur nyttighetssynpunkt och ofta en aning mediokert tillagat vilket kanske gör sitt för portionsstorlekarna.

Summa summarum håller man sig rätt smal.

Sedan gör det väl sitt till att man växer också i viss mån men jag tror största faktorn är aktivitetsnivån/maten, barnfetma finns ju mycket mer utbrett i USA exempelvis, som när Jaime Oliver var där serverades Pizza och nuggets till lunch på en skola.

Nu har du kanske lite mer pengar på fickan. Kanske köps det lite mer godis, kanske tar man sig en pizza på närliggande haket när maten är tråkig. Du kan ju liksom inte på något magiskt vis få mage utan att stoppa i dig kalorierna på ett eller annat sätt.

Enklast är som vissa nämnt att följa deffguiden. Antingen gör du av med mer, och då konditionstränar du förslagsvis vilket är mycket mer effektivt för att förbränna fett, eller så stoppar du i dig färre kalorier.

Apos78
2010-08-30, 07:23
Se deffguiden som ett sätt att lära dig hur saker och ting hänger ihop gällande viktreglering. Du behöver inte gå ned i vikt, det som Tolkia säger är mycket vettigt. Men träna som du gör, ät vanlig mat, ev aningen mer protein och stressa inte upp dig över hur minsta kvadratcentimeter av kroppen ser ut.

I din ålder ska det ske förändringar.

rooz
2010-08-30, 07:57
Var är benen? :O

Du vet, genetiskt GROFVA och så lite fotboll på det och nu kan han knappt få på sig brallor i strl. 38 pga låren;)

Z-bumbis nybörjarschema. känns som Ts borde börja där.

JimmyJoe
2010-08-30, 15:30
Hörru din rullstolsbundna tok, lägg in ben i ditt träningsschema. (ber om ursäkt om du sitter i rullstol)

z672
2010-08-30, 18:37
okej tack för alla seriösa svar:) hade glömt benen... men hur ska jag lägga in dom då? ha en dag med bara ben eller ska jag ta lite från dom andra + ben? vad tycker ni?

j.t
2010-08-31, 18:17
Ben och vader stenhårt tills du har svårt att gå upp för trappen!