handdator

Visa fullständig version : Misstänkt hustrumisshandel. Gjorde jag rätt? Hur hade du agerat?


young_george
2010-08-29, 13:08
Vaknade natten till söndagen av att mina grannar, ett höginkomsttagande medelålders par lät som katter i krig, varpå kvinnan i relationen börjar skrika väldigt högt i vad jag upp fattar som grov smärta och något som låter som: Neej, rör mig inte. Sluta!
Följt av dova dunsar, mer skrik från båda två och andra oidentiferbara läten.

Jag fylls snabbt av en mycket kraftig och svårkontrollerad ilska varpå jag rusar över och börjar banka på dörren, redo att slita huvudet av gubben, men ingen öppnar och det blir tyst en stund så jag lugnar ner mig.

När jag kommit hem så börjar det låta igen och jag väljer istället att ringa polisen. När polisen kommer så visar öppnar mannen och det visar sig något slags fyllegräl som enligt polisen inte var fysiskt.
Nu är grannrelationen förstörd iallafall, men jag är ganska säker på att jag agerade rätt, men jag inte bestämma mig vilken grad av aktion som är korrekt.
Bör jag gå över och prata med dom och förklara mitt beteende, eller bör jag kanske tillochmed kräva en ursäkt.

Vad är ett korrekt agerande?

Lellee
2010-08-29, 13:10
du gjorde rätt.. och du kan ju faktiskt gå över och berätta att du vaknade och blev orolig om vad som pågivk där inne heltenkelt ?

ceejay
2010-08-29, 13:11
korrekt, dom störde ju och hade sig.

Jens.Andersson
2010-08-29, 13:11
Du gjorde helt rätt men du behöver nog inte fundera mer på det nu. Att ingripa vid misstänkt
misshandel är helt korrekt agerande och inget du behöver förklara.

young_george
2010-08-29, 13:17
Fint att skribenterna hittils håller med iaf.

Vad händer om jag t.ex. hade valt att bryta mig in i huset för att "rädda" henne? Det är ett fönster i marknivå som jag lätt hade kunnat slå in och bryta mig in genom.
Hur akut ska en situation uppfattas för att jag inte hålls ansvarig, eller får facit avgöra?

Stoltz
2010-08-29, 13:18
Du gjorde helt rätt. Inget tvivel om saken.

Angående att bryta sig in... Vet inte riktigt hur bra det hade gjort situationen, men å andra sidan blir någon misshandlad så vill man ju självklart stoppa det!

ceejay
2010-08-29, 13:18
Det ska du nog inte göra om du inte har en klar bild om vad som händer tex grov misshandel, imo. Även fast det inte är lagligt för dig så har man ändå ett visst civilkurage.

a-johansson
2010-08-29, 13:21
Jag tycker du gjorde helt rätt!
Med tanke på dagens samhälle där man låter diverse saker förekomma utan att ens vrida på huvudet, så är det sannerligen ett stort steg för människan i rätt riktning!
Creds för det! :)

daks
2010-08-29, 13:35
Jag och en taxichaffis stoppade en pågående misshandel, en kille som knäade en tjej i huvudet. När vi kom fram och tog bort honom började tjejen skrika av vi gav oss på hennes kille...

Poliser är bra när det ska ingripas...

stevebc
2010-08-29, 13:46
Du gjorde rätt.

Grannrelationer? Mja... det finns andra saker som är viktigare. Mycket bra handlat av dig.

spoonchest
2010-08-29, 13:52
Kan inte annat än att stämma in i hyllningskören.
Nu visade du ju bara för grannfrun att du tänker gripa in nästa gång du tror hon är i trångmål. Så kan du ju också se på det ;)

spoonchest
2010-08-29, 13:56
Fint att skribenterna hittils håller med iaf.

Vad händer om jag t.ex. hade valt att bryta mig in i huset för att "rädda" henne? Det är ett fönster i marknivå som jag lätt hade kunnat slå in och bryta mig in genom.
Hur akut ska en situation uppfattas för att jag inte hålls ansvarig, eller får facit avgöra?

Du hade nog haft en del förklarande att göra, men du hade antagligen klarat dig undan straff iaf.
Tänk om det hade varit befogat, och du INTE hade gjort någonting? Sätt dig in i den situationen, så ska du snart se att du slutar tvivla på ditt handlande/tänkta handlande.

Snobbe
2010-08-29, 13:58
Vaknade natten till söndagen av att mina grannar, ett höginkomsttagande medelålders par lät som katter i krig, varpå kvinnan i relationen börjar skrika väldigt högt i vad jag upp fattar som grov smärta och något som låter som: Neej, rör mig inte. Sluta!
Följt av dova dunsar, mer skrik från båda två och andra oidentiferbara läten.

Jag fylls snabbt av en mycket kraftig och svårkontrollerad ilska varpå jag rusar över och börjar banka på dörren, redo att slita huvudet av gubben, men ingen öppnar och det blir tyst en stund så jag lugnar ner mig.

När jag kommit hem så börjar det låta igen och jag väljer istället att ringa polisen. När polisen kommer så visar öppnar mannen och det visar sig något slags fyllegräl som enligt polisen inte var fysiskt.
Nu är grannrelationen förstörd iallafall, men jag är ganska säker på att jag agerade rätt, men jag inte bestämma mig vilken grad av aktion som är korrekt.
Bör jag gå över och prata med dom och förklara mitt beteende, eller bör jag kanske tillochmed kräva en ursäkt.

Vad är ett korrekt agerande?


Du gjorde helt rätt antagligen är det dom som tycker det är pinsamt vad dom har ställt till med tänk om det hade hänt något och du inte hade gjort något?

Crippa90
2010-08-29, 14:11
Fint att skribenterna hittils håller med iaf.

Vad händer om jag t.ex. hade valt att bryta mig in i huset för att "rädda" henne? Det är ett fönster i marknivå som jag lätt hade kunnat slå in och bryta mig in genom.
Hur akut ska en situation uppfattas för att jag inte hålls ansvarig, eller får facit avgöra?

Borde gå under nöd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6d

Bra gjort förövrigt!

Fatalist
2010-08-29, 14:15
Bra gjort.

Verbatim
2010-08-29, 14:24
Fint att skribenterna hittils håller med iaf.

Vad händer om jag t.ex. hade valt att bryta mig in i huset för att "rädda" henne? Det är ett fönster i marknivå som jag lätt hade kunnat slå in och bryta mig in genom.
Hur akut ska en situation uppfattas för att jag inte hålls ansvarig, eller får facit avgöra?

Det beror ju helt på hur paret hade reagerat, men det är inte helt ovanligt att kvinnan tar sin partners sida, så det är antagligen inget du vill riskera.

Bra handlat förövrigt.

Ganymedes
2010-08-29, 14:30
Alternativ 1: skita i det och riskera att en person ev. blir misshandlad.
Alternativ 2: agera för att undvika alternativ 1 på ev. bekostnad av grannsämja.

Svårt val mellan grannsämja och en persons fysiska och psykiska välmående? I think not.

Bra gjort av tråskaparen!!!

Osten80
2010-08-29, 14:47
Jag tycker att du har agerat helt korrekt och hedervärt. Om du nu är rädd för att grannsämjan ska bli lidande får du förklara för dem varför du agerade som du gjorde.
Går inte förklaringen hem får du helt enkelt leva med det, du har gjort vad du har kunnat. Grannsämja är inte speciellt viktigt, särskilt inte när det står i kontrast till vad du misstänkte hände i deras lägenhet.

Biceps
2010-08-29, 15:21
Bra gjort. Tycker inte du har nån som helst skyldighet att prata med grannarna om det.

Apos78
2010-08-29, 15:30
Grannsämjans hälsa är inget du behöver ta hänsyn till i mina ögon. Förelåg en situation som du misstänkte så är det mannen som ska smyga i trapphuset för att undvika att någon ser honom. Om det var en helt harmlös situation, dock störande för boende omkring, så ligger även det på deras bord att ta konsekvenserna av.

Händer det igen så tveka inte att ringa alt ingripa själv, dock med förnuft.

Lallle
2010-08-29, 16:22
Har varit med om en liknande grej, ringde polisen direkt och inväntande dem istället, fegt nog.

Sen kom det en patrull som knackade på dörren, och då var det tydligen lugnt enligt båda. Vad ska man göra?

Solros
2010-08-29, 16:31
Bra gjort!
Själv hade jag bara tryckt in ett par öronproppar och somnat om :/

Elso
2010-08-29, 22:05
Super bra gjort, och klockrent att vid inget svar när du knackade på och det forsatte att ringa polisen. Det är ju det bästa att låta polisen ta det, det är ju trots allt utbildade att hantera sådana situationer trots allt.

Du behöver inte skämmas!

Men hade de spelar något roll om det var låginkomstagare eller rentav alkoholister?

Kek
2010-08-29, 22:46
Vem fan bryr sig om grannsämja. 1 mindre jävel som ska komma över och låna kaffe eller vad nu grannar gör. Hade nog också ringt snuten om någon hållt på o skrika o ha sig mitt i natten.

supercharge
2010-08-30, 01:10
Om du är helt säker på att det är exakt korrekt det du skriver så är det kanske rätt agerat, men det är ganska drastiskt att ringa polisen, då får du vara rätt säker på att något är väldigt galet annars skulle man själv bli rejält lack om någon fåne till granne ringer polisen så fort man grälar, fyllegrälar, har kinky förnedringssex eller vad paret nu går igång på eller har för sig.

Och som bekant var det ju inget vad jag kan förstå. Förslagsvis kan man om man är osäker ringa polisen och säga att man inte vet riktigt hur man ska göra och säga vad man har hört, så får de göra bedömningen sen om de vill titta till det eller ej.

Annars är väl störningsjouren eller vad det nu heter ett steg under polisen så de kan ju gott ta en titt på det först.

Är det däremot ett återkommande beteende och du får andra signaler på att det inte står rätt till så faller naturligtvis saken i ett annat ljus.

High1ander
2010-08-30, 01:26
Du gjorde rätt, jag har gjort samma sak en gång, och jag tar hellre lite dålig grannsämja än feghet som leder till att någon blir allvarligt skadad eller dör.

prOtotype
2010-08-30, 01:45
Har inte så mycket att tillägga men vill fortfarande sluta mig till gruppen som säger: Bra gjort!

I Five Ace
2010-08-30, 09:13
Jag håller med de flesta här: Bra gjort!
Att du inte slog sönder fönstret utan bankade på dörren gav de "meddelandet": det räcker vi kan höra, dvs nå slags varning. Och skulle du ha slagit sönder fönstret och paret senare hade polisanmält dig för intrång eller skadegörelse (whatever) Så har du ju alltid anledningen (du hörde paret skrika och trodde att kvinnan blev misshandlad, och om du hörde så är det säkerligen någon annan som också hörde det hela, dvs vittnen) Och polisen uppskattar ju oftast ingripanden/hjälp från "vanliga" människor. Återigen bra gjort!!

Verbatim
2010-08-30, 09:22
Jag håller med de flesta här: Bra gjort!
Att du inte slog sönder fönstret utan bankade på dörren gav de "meddelandet": det räcker vi kan höra, dvs nå slags varning. Och skulle du ha slagit sönder fönstret och paret senare hade polisanmält dig för intrång eller skadegörelse (whatever) Så har du ju alltid anledningen (du hörde paret skrika och trodde att kvinnan blev misshandlad, och om du hörde så är det säkerligen någon annan som också hörde det hela, dvs vittnen) Och polisen uppskattar ju oftast ingripanden/hjälp från "vanliga" människor. Återigen bra gjort!!

Om jag hade ett fyllegräl med tjejen, och någon galning som har sett för mycket Die Hard slår sönder fönstrutan och försöker bryta sig in hade jag anmällt direkt. Och jag hoppas innerligen att han hade åkt fast för det.

Det ska mycket till för att han ska komma undan med att bryta sig in hos paret, om kvinnan sedan tar sin makes sida, inte alls ovanligt, så ligger han nog rätt illa till.

shadowfire
2010-08-30, 09:25
Du agerade helt rätt.
Hade de öppnat dörren i första skedet dock så hade det kunnat spåra ur. Hade du börjat banka på gubben och tagit till handgemäng, så hade scenariot kunnat bli att kvinnan tagit hans parti och du åkt dit för misshandel, olaga intrång, hemfridsbrott osv osv. Så hade du stått som en förlorare istället för som en hjälte.

Det där är polisens jobb att ta hand om.

shadowfire
2010-08-30, 09:25
om jag hade ett fyllegräl med tjejen, och någon galning som har sett för mycket die hard slår sönder fönstrutan och försöker bryta sig in hade jag anmällt direkt. Och jag hoppas innerligen att han hade åkt fast för det.

Det ska mycket till för att han ska komma undan med att bryta sig in hos paret, om kvinnan sedan tar sin makes sida, inte alls ovanligt, så ligger han nog rätt illa till.

+1

Bite
2010-08-30, 09:25
Bra gjort. Du kunde väl dessutom inte veta med säkerhet att det var paret som grälade.

hultman
2010-08-30, 09:36
Bra gjort. Förmodligen dåligt för grannsämjan men han tänker nog en extra gång innan han blir hårdhänt mot kärringen igen.

Skulle någon missuppfattat en situation (alt hört när jag ser på film) och bankar sönder dörr eller fönster så hade det blivit repressalier. Räddaren i nöden har också gränser.

spoonchest
2010-08-30, 22:53
Haha, jag blir f.ö att tänka på den där killen i US and A som stormade en lägenhet med sitt samurajsvärd i högsta hugg.
Det visade sig att killen i lägehnheten han stormade bara satt och kollade på TV med lite väl hög volym, bara.

supercharge
2010-08-31, 00:02
Jag håller med de flesta här: Bra gjort!
Att du inte slog sönder fönstret utan bankade på dörren gav de "meddelandet": det räcker vi kan höra, dvs nå slags varning. Och skulle du ha slagit sönder fönstret och paret senare hade polisanmält dig för intrång eller skadegörelse (whatever) Så har du ju alltid anledningen (du hörde paret skrika och trodde att kvinnan blev misshandlad, och om du hörde så är det säkerligen någon annan som också hörde det hela, dvs vittnen) Och polisen uppskattar ju oftast ingripanden/hjälp från "vanliga" människor. Återigen bra gjort!!

Jag kan lova dig att det inte hjälper att "du trodde att kvinnan blev misshandlad" precis som det generellt inte håller att göra ett envarsgripande och frihetsberöva någon på eget initiativ hur som helst bara för att "du trodde".

Tänk dig själv att du bråkar med flickvännen, ni har druckit lite och blir högljudda och så hoppar det plötsligt in någon galning genom fönstret med baseballträ i näven och förvirrat börjar rikta anklagelser.