handdator

Visa fullständig version : Saponiner i spannmål


__Linnea__
2010-08-29, 09:44
Hej!

Jag undrar om någon här vet hur mycket saponiner vete- och kruskakli innehåller i jämförelse med havregryn? Mer eller mindre? Mycket mer eller mindre?

Tack för svar. :)

Linnea

Sverker
2010-08-29, 18:21
Då får du nog först bestämma vad saponiner är.
För mig är det olika ämnen som tål tvätt med lut och som skummar jättemycket. Främst är det, för mig, olika steroler.

__Linnea__
2010-08-29, 22:08
Tja, jag är inte så insatt. De saponiner jag menar är de som kallas "tvålämnen"? Sådana rengörande (det finns ju de som kammar håret med mixade havregryn istället för att blöta och tvätta med schampoo). Mer än så kan jag nog inte riktigt avgränsa det.

Sverker
2010-08-30, 06:02
Ja. Det är tvålämnen.

Men vad ska du ha saponinerna till ?

Jag kan tänka mig att de kan sänka kolesterolvärdet några procent, precis som andra kostfibrer. Något annat kan jag inte komma på...just nu.

__Linnea__
2010-08-30, 07:17
Ja, nu går vi lite off-topic i och med att detta inte har så mycket med "kost och näring" att göra, utan mer (högst teoretiskt) är i skönhetsbefrämjannde syfte. Lite ansiktmasker, lite "havregrynstvätt" osv.

Det jag undrar är alltså vad som innehåller mest saponiner av vete-/kruskakli och vanliga havregryn, i rengörande syfte?

Mycket knepigt ställd fråga kanske. :D

Eddie Vedder
2010-08-30, 07:22
Jag skulle inte rekommendera att du medvetet försöker få i dig mer antinutrienter. Quinoa, hirs och baljväxter är dock rikt på det.

rajjan_dammit
2010-08-30, 11:28
Jag skulle inte rekommendera att du medvetet försöker få i dig mer antinutrienter. Quinoa, hirs och baljväxter är dock rikt på det.

Vill man vara fin så får man obönhörligen lida pin. ;) Tas saponiner upp genom huden?

Apos78
2010-08-30, 11:59
Jag skulle inte rekommendera att du medvetet försöker få i dig mer antinutrienter. Quinoa, hirs och baljväxter är dock rikt på det.

Tror inte TS menar just för att äta utan snarare att använda utanpå huden.

Korrekt?

Eddie Vedder
2010-08-30, 14:28
Tror inte TS menar just för att äta utan snarare att använda utanpå huden.

Korrekt?

Ja det kanske det var hehe. Blötlägga bönorna i badkaret inför kokning och hoppa i för hudvård, två flugor i en smäll. :D

Sverker
2010-08-30, 17:09
Tror inte TS menar just för att äta utan snarare att använda utanpå huden.

Korrekt?


Peeling. Möjligen för att slipa huden men något annat händer inte utvändigt:D


Nää. Seriöst så har saponinerna inte större effekt utvärtes än vilken annan tvål som helst.

rajjan_dammit
2010-08-30, 18:09
Peeling. Möjligen för att slipa huden men något annat händer inte utvändigt:D


Nää. Seriöst så har saponinerna inte större effekt utvärtes än vilken annan tvål som helst.

Är det inte antiseptiskt?

Sverker
2010-08-30, 18:31
Är det inte antiseptiskt?

Möjligt. Möjligt att rena saponiener är så ytaktiva att de kan lysera ( lösa upp cellmembranen ) på bakterier och svampar.
I säden sitter saponinerna hårt bundna och skulle, enligt mig, omöjligt kunna verka aktivt. De sitter där de sitter*mini

__Linnea__
2010-08-30, 22:21
Haha. :) Tanken är ju förutom det rengörande även att de suger åt sig hudens och hårets naturliga sebum. Och vetekli som är torrt som fnöske, var i mitt lilla huvud kanske bättre på detta än havregryn då? :)

Men jag har aldrig lekt med vetekli, varken invärtes eller utvärtes förut, så därför frågar jag. :D

__Linnea__
2010-09-01, 21:21
Ingen som ens har en teori? :)

Sverker
2010-09-02, 05:58
Vad vill du ha reda på:confused:

Saponiner är inget magiskt. Det är närmast kostfibrer även om de inte är kolhydrater utan snarare olika steroler. Utvärtes ger det absolut ingen effekt. Invärtes kan de kanske sänka förhöjda kolesterolvärden. Precis som många andra kostfibrer.

__Linnea__
2010-09-02, 07:25
Tja. Eftersom saponinerna sitter hårt bundna och inte kan verka aktivt som kroppstvätt är min första fråga rent teoretisk då:

1. Vilket av vete- kruskakli och havregryn har mest saponiner.

2. Vilket av vete- kruskakli och havregryn suger upp sebum bäst från hud och hår?

Sverker
2010-09-02, 19:54
Jag kikade runt lite kring saponiner. Jag tror inte att du hittar speciellt mycket saponiner i ceralier. Min litteratur ger sojabönor, spenat, alf-alfafrön, jordnötter.


Varför måste du ta bort sebum ( hudens fett ) ?
Fungerar alldeles utmärkt med vilken tvål som helst. Handsprit är bra också på att tvätta bort fettlagret.

Men till vilken nytta:confused:

Scratch89
2010-09-02, 19:56
Det här låter som ytterligare en ätstörningstråd.

Tolkia
2010-09-02, 19:59
Vete- och kruskakli absorberar ju f.ö. inte särskilt bra ens om man dränker dem i vätska, så att tro att man skall kunna tvätta ansiktet med dem är nog väl optimistiskt.