handdator

Visa fullständig version : Protein, g/kg, borde skilja sig mycket mellan kroppstyper?


Seb74
2010-08-28, 14:36
Det sägs alltid att si och så många g/kg protein är ett måste, typ minst 1.5g, men det måste väl skilja rejält mellan olika muskliga kroppar?
För det är väl just musklerna på kroppen som suger proteinet kan man tänka, knappast fettvikten.

Så, om man är muskeltung borde man ligga högre för att vara safe, medan om man har väldigt lite muskler för sin längd/vikt så räcker ett lite lägre intag?

Right?

King Grub
2010-08-28, 14:39
Rekommendationerna gäller total kroppsvikt.

Visst kan man tänka sig att räkna ut siffror för fettfri massa också, men då får du göra det själv. Rekommendationerna du ser här och på andra ställen gäller total kroppsvikt.

Seb74
2010-08-28, 15:28
Jo det förstår jag, bara tänkte att det måste ju diffa en del mellan en som är klen och en som är riktigt grov.
Värsta sumot på 170 pannor behöver nog inte nödvändigtvis 300g protte om dagen etc om 100 av dom kilona är rent fett, även om han ska deffa.
Fast visst, inte så intressant kanske i praktiken, bara en tanke som ploppade upp :D

Eddie Vedder
2010-08-28, 15:31
Fast visst, inte så intressant kanske i praktiken, bara en tanke som ploppade upp :D

Nej i praktiken blir det nog inte nödvändigt förrän man balanserar på ganska låga intag, dvs intag som understiger de rekommenderade "byggarintagen" som ju är med råge överstigande de flesta rekommendationer som finns i vetenskaplig litteratur.

Vill man leka ännu mer med teori så blir det även en fråga om källor. Massor av mjölkprotein, kött och ägg m.m. kan sannolikt innebära ett lite lägre behov än de rekommenderade eftersom de baseras på mestadels vegetabiliskt protein.

Seb74
2010-08-28, 15:36
Vill man leka ännu mer med teori så blir det även en fråga om källor. Massor av mjölkprotein, kött och ägg m.m. kan sannolikt innebära ett lite lägre behov än de rekommenderade eftersom de baseras på mestadels vegetabiliskt protein.

Oj, det hade jag ingen aning om.
Så då ligger man inte extra illa till när man käkat lite icke fullvärdigt protein nångång, utan kommer istället närmare det normala liksom.

Eddie Vedder
2010-08-28, 15:37
Oj, det hade jag ingen aning om.
Så då ligger man inte extra illa till när man käkat lite icke fullvärdigt protein nångång, utan kommer istället närmare det normala liksom.

Du behöver definitivt inte oroa dig för det. Bara för att du minskat mjölkintaget för dina akneproblem har jag extremt svårt att tro att ditt proteinintag är inadekvat.

Seb74
2010-08-28, 16:58
Du behöver definitivt inte oroa dig för det. Bara för att du minskat mjölkintaget för dina akneproblem har jag extremt svårt att tro att ditt proteinintag är inadekvat.

Tackar :)
Precis gått upp från 0dl till 3dl mjölk per dag förresten, få se vad som händer på hy-fronten...
Lets hope its the olja/nötter och inte mjölken :D