handdator

Visa fullständig version : Jag tror jag överskattat failure.


spoty
2010-08-28, 11:39
Varje pass när jag kör brukar jag köra runt 10 reps och få hjälp med dom två sista som jag inte klarar själv, kallat failure?

Nu är det så att jag kör till failure väääääldigt mycket varje pass, är detta negativt? Lästa någonstans på forumet att det krävs jättemycket mer vila i samband med failure.

Anders The Peak
2010-08-28, 11:42
Varje pass när jag kör brukar jag köra runt 10 reps och få hjälp med dom två sista som jag inte klarar själv, kallat failure?

Nu är det så att jag kör till failure väääääldigt mycket varje pass, är detta negativt? Lästa någonstans på forumet att det krävs jättemycket mer vila i samband med failure.

Det som är fel är att du får hjälp att köra de två sista det sliter kraftigt och gör att musklerna kommer i sämre status. Kör tills du känner att du inte orkar en till det räcker och ger bättre förutsättningar för anpassning.

spoty
2010-08-28, 11:47
Det som är fel är att du får hjälp att köra de två sista det sliter kraftigt och gör att musklerna kommer i sämre status. Kör tills du känner att du inte orkar en till det räcker och ger bättre förutsättningar för anpassning.


Tack för ett snabbt svar, finns det någon anledning att köra till failure alls någon gång?

Pepz
2010-08-28, 11:47
Tack för ett snabbt svar, finns det någon anledning att köra till failure alls någon gång?

funkar ibland för att höja intensiteten.

wird
2010-08-28, 12:38
Variation är en av nycklarna till framgång

pragmatist
2010-08-28, 13:08
Om du får hjälp kallas det forced reps, vilket är steget bortom failure och bra mycket mer slitsamt. Det är en teknik som bör användas sparsamt (enstaka set och övningar) och bara i perioder, dock effektiv när man gör det. Man ser ganska ofta folk som kör forced reps hela tiden, vilket brukar sluta med att de försvinner från gymmet efter ett tag.

King Grub
2010-08-28, 13:10
funkar ibland för att höja intensiteten.

?

Intensitet är hur många % av 1RM man använder.

creperiet
2010-08-28, 13:28
Take cover! Discussion war is coming up...:)

cero
2010-08-28, 14:09
Haha, alltid kul när folk klagar när någon säger intensitet. Inte så svårt att räkna ut att man menar intensivitet, som visserligen är kolozzeums påhittade ord. Mer intensivt får man la säga då. :D

Eddie Vedder
2010-08-28, 14:17
Man ser ganska ofta folk som kör forced reps hela tiden, vilket brukar sluta med att de försvinner från gymmet efter ett tag.

Ja eller att de står och trampar. För i många fall tycker jag det handlar om grabbgäng som kör forced reps långt innan de ens nått fail och hjälper till bara för hjälpandets skull och för att kunna göra fler reps. Men belastningen blir nog inte större för det, eftersom man får hjälp långt innan det ens behövs.

Lillgrabben
2010-08-28, 14:25
Det är nog i princip ingen av de jag ser träna, som tränat mer än några år, som pysslar med forced reps. Visst kan man göra det ibland för att höja svårighetsgraden, men inte alltid eller för ofta.

Pepz
2010-08-28, 17:09
?

Intensitet är hur många % av 1RM man använder.

japp

gör du 10 reps på 10RM så kan du med forced reps göra 10reps på 8RM alltså en höjning av intensiteten om jag förstått det rätt?

cero
2010-08-28, 17:46
japp

gör du 10 reps på 10RM så kan du med forced reps göra 10reps på 8RM alltså en höjning av intensiteten om jag förstått det rätt?

Låter ju inte särskilt logiskt i mitt huvud iallafall. Eftersom att vikten (intensiteten) fortfarande är densamma även om du kastar upp vikten med ryggen för att få ett par extra reps.

Pepz
2010-08-28, 17:51
Låter ju inte särskilt logiskt i mitt huvud iallafall. Eftersom att vikten (intensiteten) fortfarande är densamma även om du kastar upp vikten med ryggen för att få ett par extra reps.

i mitt exempel så är vikten högre. och given belastning på muskeln högre forced reps innebär att någon hjälper dig med några reps. att kasta upp vikten med ryggen kallas cheating


semantik i båda lägen antar jag

cero
2010-08-28, 17:57
Vikten är väl inte högre. Att låta någon hjälpa dig med ett par reps är väl ungefär samma sak som att kasta av några skivor och köra ett par repetitioner extra själv?

Pepz
2010-08-28, 18:27
Vikten är väl inte högre. Att låta någon hjälpa dig med ett par reps är väl ungefär samma sak som att kasta av några skivor och köra ett par repetitioner extra själv?

nu talar du om totalvolym,
jag talar om att använda en högre vikt och få ut samma om inte högre totalvolym.

ex 10reps 75kg =750kg
8reps 80kg + 2reps på kanske 70kg om man får hjälp =780kg + att de första åtta repsen är på en tyngre vikt dvs högre intensitet.


sen att det inte är en träningsform som jag rekommenderar är väl en annan sak.

Anders The Peak
2010-08-29, 08:58
nu talar du om totalvolym,
jag talar om att använda en högre vikt och få ut samma om inte högre totalvolym.

ex 10reps 75kg =750kg
8reps 80kg + 2reps på kanske 70kg om man får hjälp =780kg + att de första åtta repsen är på en tyngre vikt dvs högre intensitet.


sen att det inte är en träningsform som jag rekommenderar är väl en annan sak.

Om du vill så kan du lägga på några extra kg i de första repsen då du har mest power/styrka och lyfta bort extra kg efter de första repsen...

z_bumbi
2010-08-29, 09:50
Självklart så kan forceds reps vara en variant som höjer intensiteten och/eller ger högre totalvolym och det får man ta med i beräkningen men utöver det är det bara en träningsmetod av flera som kan ge bra resultat och man väljer förhoppningsvis den metod som passar bäst för varje situation.
Att sen en bunt människor inte gör det valet gör ju inte att metoden i sig blir sämre utan bara att den används olämpligt.