handdator

Visa fullständig version : "Stor mängd alkohol bidrar till direkt nedbrytning av muskelmassan"


Lance Uppercut
2010-08-28, 10:49
Hej,

När jag gör nummer två brukar jag ibland roa mig med att läsa morsans tidning Runners World. Idag var det en rubrik som fångade min uppmärksamhet, nämligen "Så påverkar alkohol din träning"

Här skriver Emelie Andersen följande:

"En stor mängd alkohol som intas under kort tid leder till en direkt nedbrytning av muskelmassan medan ett regelbundet, men mindre intag minskar proteinsyntesen och till en mer långsiktig nedbrytning av muskelmassan"

Att en ordentlig kväll på krogen skulle leda till direkt nedbrytning av muskelmassan låter ju helt absurt?

Sniggel
2010-08-28, 10:51
Nu vet jag inte om det är exakt rätt term (nedbrytning) som används, men stora mängder alkohol kan påverka muskelmassan negativt ja.

Lance Uppercut
2010-08-28, 10:54
Ja, det har jag klart för mig. Det jag reagerar på är att en kväll på krogen skulle göra att du tappar muskelmassa. Att det påverkar nästkommande pass är ju givet men det är ju inte så det står.

Sniggel
2010-08-28, 10:59
Du kommer att tappa muskelmassa idag också, och imorgon vid några tillfällen. Precis som att du kommer att vinna tillbaka muskelmassa vid flera tilflällen idag, och imorgon.
Det hela handlar om vilka mängder det är. Muskelmassans storlek förändras hela tiden upp och ner, förändringar som vi inte ser. Om man kan åstadkomma större uppbyggnad vid varje tillfälle som muskelmassan ökar än vad man förlorar vid varje tillfälle då muskelmassan minskar, så kommer man att bli större på sikt.

Onigiri
2010-08-28, 11:26
Låter inte helt tvärfel. Kanske inte leder till DIREKT nedbrytning men under kommande dygn eller så länge som det finns kvar i kroppen.

Lance Uppercut
2010-08-28, 14:56
Okej. Som jag hade uppfattat det är det bildning av ny muskelmassa som hämmas av alkoholen och inte den befintliga.

Eddie Vedder
2010-08-28, 14:59
Okej. Som jag hade uppfattat det är det bildning av ny muskelmassa som hämmas av alkoholen och inte den befintliga.

Ja proteinsyntesen förämras.

KaptenKnäsvag
2010-08-28, 16:35
Muskelnedbrytning sker hela tiden, men när den kontras av en större mängd uppbyggning så balanseras det ut och i slutändan kanske man bygger mer än vad man bryter ned - eller tvärt om. När man dricker alkohol stänger man av anabolismen helt, och kvar står katabolismen oförhindrad.

Lance Uppercut
2010-08-28, 16:40
Muskelnedbrytning sker hela tiden, men när den kontras av en större mängd uppbyggning så balanseras det ut och i slutändan kanske man bygger mer än vad man bryter ned - eller tvärt om. När man dricker alkohol stänger man av anabolismen helt, och kvar står katabolismen oförhindrad.

Okej, men katabolismen ökar inte i sig?

Kek
2010-08-28, 16:45
Äsch, palla noja. Sup o var glad om ni gillar det.

Onigiri
2010-08-28, 21:10
Äsch, palla noja. Sup o var glad om ni gillar det.Om det ändå vore så enkelt här på kolo :cool:

King Grub
2010-08-28, 21:12
Okej, men katabolismen ökar inte i sig?

Det är värre med minskad anabolism. Det är anabolism som är avgörande för muskeltillväxt, inte katabolism.

cero
2010-08-28, 21:18
Det är värre med minskad anabolism. Det är anabolism som är avgörande för muskeltillväxt, inte katabolism.

Avgörande för ytterligare tillväxt eller att behålla befintlig massa?

Eddie Vedder
2010-08-28, 21:19
Avgörande för ytterligare tillväxt eller att behålla befintlig massa?

Avstannad tillväxt är negativt för tillväxt, det säger ju sig självt. Och med kraftigt reducerad tillväxt förlorar du givetvis muskelmassa.

Sniggel
2010-08-28, 22:25
Minskad uppbyggnad kan innebära förlorad muskelmassa.
För det är väl det vi pratar om? Hur muskelmassans storlek påverkas av alkohol?

Cerberus
2010-08-28, 23:06
läs Martin Berkhans inlägg om alkohol på hans blogg www.leangains.com , tycker det itne e så hemskt att dricka ibland.

Lance Uppercut
2010-08-30, 12:57
Härligt inlägg ;D

The effect of alcohol on muscle protein synthesis is unknown in normal human subjects. It is not unlikely to assume that a negative effect exists, but it is very unlikely that it is of such a profound magnitude that some people would have you believe.""

Vi väljer att lyssna på detta tycker jag isåfall. Intressant att folk ser saker som en världssanning när det inte finns studier på människor.

Status Quo
2010-08-30, 16:59
Jag dricker en öl just nu.

Slartibartfast
2010-09-27, 13:23
Moderat alkoholintag är bra!

Background: Growing epidemiological evidence indicates that moderate alcohol consumption is associated with reduced total mortality among middle-aged and older adults. However, the salutary effect of moderate drinking may be overestimated owing to confounding factors. Abstainers may include former problem drinkers with existing health problems and may be atypical compared to drinkers in terms of sociodemographic and social-behavioral factors. The purpose of this study was to examine the association between alcohol consumption and all-cause mortality over 20 years among 1,824 older adults, controlling for a wide range of potential confounding factors associated with abstention.

Methods: The sample at baseline included 1,824 individuals between the ages of 55 and 65. The database at baseline included information on daily alcohol consumption, sociodemographic factors, former problem drinking status, health factors, and social-behavioral factors. Abstention was defined as abstaining from alcohol at baseline. Death across a 20-year follow-up period was confirmed primarily by death certificate.

Results: Controlling only for age and gender, compared to moderate drinkers, abstainers had a more than 2 times increased mortality risk, heavy drinkers had 70% increased risk, and light drinkers had 23% increased risk. A model controlling for former problem drinking status, existing health problems, and key sociodemographic and social-behavioral factors, as well as for age and gender, substantially reduced the mortality effect for abstainers compared to moderate drinkers. However, even after adjusting for all covariates, abstainers and heavy drinkers continued to show increased mortality risks of 51 and 45%, respectively, compared to moderate drinkers.

Conclusions: Findings are consistent with an interpretation that the survival effect for moderate drinking compared to abstention among older adults reflects 2 processes. First, the effect of confounding factors associated with alcohol abstention is considerable. However, even after taking account of traditional and nontraditional covariates, moderate alcohol consumption continued to show a beneficial effect in predicting mortality risk.

Holahan CJ, Schutte KK, Brennan PL, Holahan CK, Moos BS, Moos RH (August 24, 2010). "Late-Life Alcohol Consumption and 20-Year Mortality". Alcohol Clin Exp Res. PMID 20735372

fullängdare: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-0277.2010.01286.x/pdf

Twitcher
2010-09-27, 19:18
Sorry om jag går off topic, men jag tycker det är märkligt att man inte blir fet av alkohol. Energiinnehållet ligger väl mellan kolhydrater och fett, per gram. Men få a-lagare är tjocka. Och själv har jag inte märkt nån viktuppgång under somrar av allvarligt hög alkohol-konsumtion.

Kanske man äter mindre kalorier när man berusar sig nästan dagligen under en period (fast man tränar ju också klart mindre, i min erfarenhet).

Kanske alkoholen sätter igång kaloriförbränningen också? Finns det stöd för min intuitiva och anektodiska erfarenhet att alkoholkonsumtion inte får samma effekter på fettlagring som motsvarande kaloriintag i andra former får? (Och då är kanske öl, med låg alkoholhalt men högt kaloriinnehåll, inte är det som jag syftar på, utan snarare torra viner och booz.)

Johan_P
2010-09-27, 19:25
Sorry om jag går off topic, men jag tycker det är märkligt att man inte blir fet av alkohol. Energiinnehållet ligger väl mellan kolhydrater och fett, per gram. Men få a-lagare är tjocka. Och själv har jag inte märkt nån viktuppgång under somrar av allvarligt hög alkohol-konsumtion.

Jag tror att det har att göra med att en betydande del energi från alkoholen går till värmeenergi.

Eddie Vedder
2010-09-27, 19:27
Jag tror att det har att göra med att en betydande del energi från alkoholen går till värmeenergi.

Nej det beror på att de man ser på torget med en kasse mellanöl knappt äter en smula givetvis. Men den typen av alkisar är ju bara toppen av isberget.

King Grub
2010-09-27, 19:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108257&highlight=alkohol+kroppsfett

Ondskapelsen
2010-09-27, 21:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108257&highlight=alkohol+kroppsfett

Tack som fan för den!

Landström
2010-09-29, 14:49
Min egen erfarenhet säger att det går alldeles utmärkt att kröka mycket och ändå få träningen att fungera klockrent. Dock bör man nog undvika de värsta dyngfyllorna där man ligger i fosterställning dagen efter.

I min ungdoms syndiga somrar kunde jag supa 2-3 dagar i veckan i 2-3 månader och ändå öka väldigt mycket på gymmet. Nu krökar jag bara 2-3 gånger per år och inte fan blir jag starkare av det. *grr* ;)

Ganymedes
2010-09-29, 19:35
Blev sugen på whisky nu efter benpasset... :)