handdator

Visa fullständig version : Telefonsvarare - betalning?


plexmar
2010-08-28, 09:51
Har en liten diskussion med en kompis..

Han påstår att man får betala så fort någon spelar in något röstmeddelande på telefonsvararen, alltså om någon ringer till mig och spelar in ett meddelande på telefonsvararen så får jag betala!

Jag anser att man endast får betala när man väl ringer upp sin egna telefonsvarare och lyssnar av sina meddelanden på telefonsvararen.

Någon som vet vilket som stämmer?

Kan ju omöjligt vara alternativ 1?! Det kan man ju inte kontrollera själv!

Expertishjälp från Kolo tack!

andnel
2010-08-28, 10:01
Jag har för mig - är dock inte säker - att man får betala så fort man börjar prata in ett meddelande till en annan mobil.

Pepz
2010-08-28, 10:03
varför ska du betala för att någon pratar in på ditt mobilsvar?

Mental
2010-08-28, 10:07
Vill minnas att det åtminstånde tidigare fanns en rekommendation om att stänga av sitt mobilsvar innan man åkte utomlands. För att inte få kostnader när ens vänner pratade med ens mobilsvar.

plexmar
2010-08-28, 10:07
varför ska du betala för att någon pratar in på ditt mobilsvar?

Ja, precis. Känns ju orimligt!

plexmar
2010-08-28, 10:08
Vill minnas att det åtminstånde tidigare fanns en rekommendation om att stänga av sitt mobilsvar innan man åkte utomlands. För att inte få kostnader när ens vänner pratade med ens mobilsvar.

Låter ju helt sjukt! Kan det verkligen vara så?

Pepz
2010-08-28, 10:08
Vill minnas att det åtminstånde tidigare fanns en rekommendation om att stänga av sitt mobilsvar innan man åkte utomlands. För att inte få kostnader när ens vänner pratade med ens mobilsvar.

fast det är ju märkligt eftersom mobilsvaret inte direkt sitter i mobilen ;)

Mental
2010-08-28, 10:09
http://www.privataaffarer.se/familjeekonomi/200806/mobilsvar-kan-bli-semester/index.xml

Gammal nyhet dock, tror ev telia har ändrat sig så sent som i år.

Pepz
2010-08-28, 10:13
http://www.privataaffarer.se/familjeekonomi/200806/mobilsvar-kan-bli-semester/index.xml

Gammal nyhet dock, tror ev telia har ändrat sig så sent som i år.

där ser man. helt stört.
man tycker att om ingen svarar i mobilen så kopplas samtalet till mobilsvarscentralen i Sverige och inte kopplas via mobilen i utlandet...

Mental
2010-08-28, 10:18
där ser man. helt stört.
man tycker att om ingen svarar i mobilen så kopplas samtalet till mobilsvarscentralen i Sverige och inte kopplas via mobilen i utlandet...

Det har att göra med hur mobilnäten är byggda, det är inget som Telika eller liknande vill, men de måste betala operatörsavgift till den utländska operatören, och de skickar vidare den kostnaden till sin kund.

I sverige så landar kostnaden för att spela in på någons mobilsvar på uppringaren, men befinner sig telefonen utomlands så är själva utlandsavgiften något som läggs på den utländska mobilräkningen (Jag stängde av mitt mobilsvar när jag åkte till kina :) )