handdator

Visa fullständig version : Vad är det för fel på ägg?


r3mpuh
2010-08-27, 22:30
Hellu!

Jag får skäll/bannor konstant av morsan och hennes karl om att jag tydligen är idiotisk, puckad som äter ~16ägg om dagen, 1 apelsin,1 banan och omega3 tabletter.

Jag får tydligen inte i mig någon näring utan de säger att jag ska äta "riktig mat".. Det är tydligen okej att röka och dricka alkohol(de gör det) men att äta ägg+apelsin ist för husmanskost = näringsbrist.

Finns det ingen ägg-kurs man kan sända iväg dem på. Sitter och är orolig så här på helgkvällar för det känns "obekvämt" när de tjatar, gnäller och morsans karl småfull kommer upp och ska ta ett snack med en om "vafan håller du på med? Du måste äta riktigt mat och inte ägg, du får näringsbrist".

Innehåller inte ägg en massa näring? Jag är rätt säker på det, men frågan är, hur övertyger man mamma/hennes karl som vägrar att lyssna på en? :/

/Kim

Crocker
2010-08-27, 22:34
http://www.halsosidorna.se/Animaliskalivsmedel.htm#agg
Fysionutrienter m.m är det inte forskat om så ägg+multivitamin+1 banan är OK! :)

r3mpuh
2010-08-27, 22:36
http://www.halsosidorna.se/Animaliskalivsmedel.htm#agg
Fysionutrienter m.m är det inte forskat om så ägg+multivitamin+1 banan är OK! :)

Tack för svaret.
http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/
Kanske är bra läsning för mamma? ska erbjuda mig att diska ifall hon läser det. lol

TimId
2010-08-27, 22:38
Sexton ägg låter väl mkt hardcore?

capron
2010-08-27, 22:38
Haha jag håller mig nog på din morsas sida :-) 16 ägg låter inte bra.

r3mpuh
2010-08-27, 22:46
Haha jag håller mig nog på din morsas sida :-) 16 ägg låter inte bra.
För lite? 16x 8 = 128g protein, väger 83kg just nu.
:/

Hmm, crycry tråd/r3mpuh

Paperweight
2010-08-27, 22:50
För lite? 16x 8 = 128g protein, väger 83kg just nu.
:/

Hmm, crycry tråd/r3mpuh

Kan du inte få i dig protein genom nån annan källa än ägg? Kvarg är ju utmärkt :)

Meister
2010-08-27, 22:56
Det handlar inte om näringen. Det handlar om att det är inte normalt att trycka i sig 16 ägg varje dag.

r3mpuh
2010-08-27, 23:03
Kan du inte få i dig protein genom nån annan källa än ägg? Kvarg är ju utmärkt :)
Jag har faktiskt testat Kvarg tidigare, men smaken tilltalade mig inte tillräckligt. ;)

Det handlar inte om näringen. Det handlar om att det är inte normalt att trycka i sig 16 ägg varje dag.Vem bestämmer vad som är "normalt"?
Varför måste alla äta "normalt"?
Ägg smakar gott, är nyttigt, inge kladd/palt kokta, inte särskilt dyrt. Utan matvåg etc så tycker jag även att ägg är lätta att räkna på. ~90kcal, ~8g protein, stora ägg. :p

Är 17 år, om någon undrar. lol

Crocker
2010-08-27, 23:04
Det handlar inte om näringen. Det handlar om att det är inte normalt att trycka i sig 16 ägg varje dag.
Så vad spelar det för roll?
Är det normalt för han så spela roll.
Någon som uttalat sig dumt här kan ju posta varför 16 ägg skulle vara dåligt.
Kvarg är ju lika onormalt att äta hos en okunnig.
Posta det som skickats du! :)
Gissar att du är 17-18?

vicarious
2010-08-27, 23:15
Fråga din mor vad hon har för belägg när hon påstår att vanlig husmanskost ger bättre näring än ägg. Fråga om hon kan backa upp det med något. Lär inte hända..

Visst, ägg är gott. Men om du bor hemma fattar jag inte varför du begränsar ditt intag till bara ägg, det finns ju hur mycket god mat som helst? :confused:

Gratis = gott, det är något du kommer lära dig när du flyttar hemifrån. Särskilt om du inte ens behöver laga maten själv.

Och ptja, siktar du på att bygga på dig muskler kanske du borde öka ditt proteinintag en smula.

vicarious
2010-08-27, 23:18
Vem bestämmer vad som är "normalt"?
Varför måste alla äta "normalt"?


Majoriteten. Så kommer det alltid vara.

Inget som säger att alla måste äta "normalt" men avviker du från samhällets "normala beteenden" får du väl räkna med reaktioner. Det gäller det mesta. Det finns alltid sånt folk. Däribland din mamma och hennes karl.

I detta fall är det hon som kommer med påståenden, vilket också innebär att det är hon som är skyldig att lägga fram bevis som stödjer dessa påståenden.

r3mpuh
2010-08-27, 23:24
Tacksam för alla svar!

Mvh Kim

Paperweight
2010-08-27, 23:31
Finns ju massa enkla sätt att få i säg proteiner på, och som inte särskilt svårt att räkna ut kalorier på. Gillar du inte keso eller tonfisk tex? :)

Alvis
2010-08-27, 23:34
Jag har faktiskt testat Kvarg tidigare, men smaken tilltalade mig inte tillräckligt. ;)

Vem bestämmer vad som är "normalt"?
Varför måste alla äta "normalt"?
Ägg smakar gott, är nyttigt, inge kladd/palt kokta, inte särskilt dyrt. Utan matvåg etc så tycker jag även att ägg är lätta att räkna på. ~90kcal, ~8g protein, stora ägg. :p

Är 17 år, om någon undrar. lol


16 ägg med ~90kcal var + en banan + en apelsin + några tabletter?
låter som rätt lite kalorier för muskelbyggning, om du inte deffar för nuvarande? vikt/längd?

supercharge
2010-08-28, 03:00
16 ägg. Det låter spontant inte särskilt bra. Vore det inte enklare att få i sig protein med exempelvis Keso eller pulver bara.

Rickard
2010-08-28, 03:11
Finns ju massa enkla sätt att få i säg proteiner på, och som inte särskilt svårt att räkna ut kalorier på. Gillar du inte keso eller tonfisk tex? :)
Keso är ju redigt mycket dyrare. Och tonfisk, gillar man kattmat så.

16 ägg. Det låter spontant inte särskilt bra. Vore det inte enklare att få i sig protein med exempelvis Keso eller pulver bara.
Och då är mjölkprotein bättre? *rolleyes*
Där det finns samband mellan konsumtion och prostatacancer?

1911
2010-08-28, 03:43
Det negativa är väl isf kolesterolvärdet...

Rickard
2010-08-28, 04:10
Det negativa är väl isf kolesterolvärdet...

För det finns tydliga samband mellan dietärt kolesterol och blodvärden? :confused:

Eddie Vedder
2010-08-28, 07:17
Det negativa är väl isf kolesterolvärdet...

Men snälla. Har du läst länken?

Saunela, capron och supercharge: Har ni något alls att backa upp det ni säger med eller är det bara påhitt dragna ur luften? Och varför skulle masa kvarg och keso vara bättre?

För det finns tydliga samband mellan dietärt kolesterol och blodvärden? :confused:

Totalkolesterolet kommer troligtvis höjas ganska ordentligt av 16 ägg, då överskrider man helt klart kroppens egensyntes. Men det finns ingen korrelation mellan högt totalkolesterol och ökad risk för dödlighet eller hjärt- kärlsjukdom.

Hos äldre människor är låga kolesterolvärden snarare en risk för dödlighet och nedsatt kognitiv förmåga. Finns även svaga samband till en högre cancerrisk med låga kolesterolnivåer men det är svårtolkade data.

We believe those who would argue
that low serum cholesterol levels should
be avoided—because they pose an increased
risk of death from cancer or
other causes—cannot support such a
stand when the pattern of mortality
during a 30-year follow-up period is
considered. We further believe values
for total serum cholesterol are a useful
screening device for considering alteration
of lipids in individuals younger than
50 years. For individuals older than 50
years, lipoprotein fractions and apolipoprotein
values are likely to be more
appropriate screening devices than
measurements of total cholesterol.

Anderson KM et al. Cholesterol and mortality. 30 years of follow-up from the Framingham study. JAMA. 1987 Apr 24;257(16):2176-80.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar-kolesterol-en-riskfaktor_3201249.svd

KaptenKnäsvag
2010-08-28, 07:35
Stå på dig, ägg är bra skit.

Lepras
2010-08-28, 07:37
Du får äta vad du vill,,men som erfaren överätare kan ja ju varna att du kommer bli trött på ägg! Har överätit gröt(åt inte det på 1 år efter det) tryckte 10kokta ägg om dagen i veckovis(åt inte kokta ägg på ett halvår) osv..pröva o variera maten är ett tips :)

robztr14
2010-08-28, 08:01
Ja. Byt lite. Ägg blir förbannat jävla äckligt efter ett tag.

Eddie Vedder
2010-08-28, 08:04
Ett tips är att i matlagningen "äggberika" maten om man dels vill få i sig nyttigheterna från ägg och tjäna en slant (eftersom ägg är billigt). Att ha extra mycket ägg i t.ex. köttfärsbiffar, tonfiskbiffar, pannkakor och raggmunk är en hit. Jag hade färdig raggmunksmix på hink som jag köpte på ICA (ja jag är slö:D) och kläckte i två extra ägg. Näringsberikat och gott! :)

Cerberus
2010-08-28, 08:56
ägg är ju det nyttigaste man kan äta, socialt "normalt" är inte vad som är bäst för kroppen. 16 ägg är dock jääävla extremt mycket. Inte läst länkarna ovan dock.

Eddie Vedder
2010-08-28, 09:08
Inte läst länkarna ovan dock.

De nämner inget om just 16 men min poäng är att det inte finns något som tyder på att 16 ägg på en dag skulle vara mer skadligt än storkonsumtion av något annat. Det KAN vara negativt givetvis men det är alltid överkonsumtion. 16 skivor knäckebröd, 16 äpplen och 16 paprikor kan säkert vara överdrivet det också men jag ser inget som skulle göra de 16 äggen mer eller mindre "riskabelt". I alla fyra nämnda fallen kan 16 vara både bra eller dåligt.

Anekdot. :)

My colleagues and I have used many of these procedures in studies of the relation of cholesterol-mechanisms to several risk factors for cholesterol gallstones, primarily female sex-steroid hormones and dietary cholesterol levels.16 17 18 When we recently learned of an 88-year-old man who ate 25 eggs a day and who maintained a normal plasma cholesterol level, we took advantage of the opportunity to study him in order to learn more about the control of cholesterol metabolism in response to an unusually excessive intake of cholesterol.

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199103283241306

Normal plasma cholesterol in an 88-year-old man who eats 25 eggs a day. Mechanisms of adaptation. N Engl J Med 1991; 324:896-89

philippg
2010-08-28, 09:28
Keso är ju redigt mycket dyrare. Och tonfisk, gillar man kattmat så.


Och då är mjölkprotein bättre? *rolleyes*
Där det finns samband mellan konsumtion och prostatacancer?

Lidls lättkesella för runt 8:- för 500g är ju inte spec dyrt.

KaptenKnäsvag
2010-08-28, 09:31
Lidls lättkesella för runt 8:- för 500g är ju inte spec dyrt.

Nej, men näringsmässigt har kvarg inte en suck mot ägg.

kalaskonrad
2010-08-28, 09:37
Jag snittar ungefär 8 ägg om dagen men äter inte ett enda helt som det är, dvs kokt/stekt, så visst fan kan man hitta på roliga grejer med äggen. Som Eddie säger, man kan "äggberika" de flesta måltider, havregrynsgröten är för mig en stor hit :thumbup:

Pepz
2010-08-28, 09:44
att äta bara ägg är ju udda och det reagerar ju till och med de mest tillåtande föräldrar på..

Ape3
2010-08-28, 10:19
Du kanske skulle försöka få i dig lite fiber också? Äggröra på knäckebröd? Å andra sidan magn kanske funkar bra som det är?

supercharge
2010-08-28, 10:20
Men snälla. Har du läst länken?

Saunela, capron och supercharge: Har ni något alls att backa upp det ni säger med eller är det bara påhitt dragna ur luften? Och varför skulle masa kvarg och keso vara bättre?


Nej det var högst spekulativt precis som jag skrev. Var väl mest kolesterolet jag syftade på. Om inte annat känns det ju oerhört ensidigt att äta 16 ägg om dagen och jag förstår inte riktigt syftet.

Eddie Vedder
2010-08-28, 10:23
Nej det var högst spekulativt precis som jag skrev. Var väl mest kolesterolet jag syftade på. Om inte annat känns det ju oerhört ensidigt att äta 16 ägg om dagen och jag förstår inte riktigt syftet.

Det finns nedativa aspekter med ensidig kost ja. Felet jag ser med kosten i det här fallet är snarare en fråga om vad maten eventuellt INTE innehåller.

Just det med kolesterolet är som sagt helt utan vetenskapligt stöd. Både äggens inverkan på blodlipider samt blodlipidernas roll i utveckling av hjärt- kärlsjukdom.

Harnold
2010-08-28, 10:36
Ägg är bra på många sätt och på köpet även väldigt lätthanterligt. Brukar själv köra äggshake ibland. 6-10 ägg(rått), en skopa oboy, en banan och lite mandelnötter. Det tar ca 2min att ordna och man slipper smutsdisk. Nyttigt, billigt och lätthanterligt som sagt.

Eddie Vedder
2010-08-28, 10:38
Brukar själv köra äggshake ibland. 6-10 ägg(rått)

http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Onigiri
2010-08-28, 11:03
16 bara? :)

Saikyou
2010-08-28, 17:28
Hade inte höjt på ögonbrynen. Går åt 120 ägg i månaden här och jag äter ägg kanske 5 gånger i månaden. Dock så slängs ohyggliga mängder äggula då jag sällan äter mer än 4 äggulor samma dag.

Rickard
2010-08-28, 17:29
Hade inte höjt på ögonbrynen. Går åt 120 ägg i månaden här och jag äter ägg kanske 5 gånger i månaden. Dock så slängs ohyggliga mängder äggula då jag sällan äter mer än 4 äggulor samma dag.

*gråter*

Pepz
2010-08-28, 17:52
Hade inte höjt på ögonbrynen. Går åt 120 ägg i månaden här och jag äter ägg kanske 5 gånger i månaden. Dock så slängs ohyggliga mängder äggula då jag sällan äter mer än 4 äggulor samma dag.

wtf, säg att du bor nära mig så kan jag ta äggulorna

cero
2010-08-28, 17:53
Alltså, missar man inte en del vitaminer och annat om man bara har ägg i sin kost? Ägg är ju väldigt näringsrikt, men endå?

Pepz
2010-08-28, 18:25
Alltså, missar man inte en del vitaminer och annat om man bara har ägg i sin kost? Ägg är ju väldigt näringsrikt, men endå?

nja skulle väl vara c-vitamin då

Eddie Vedder
2010-08-28, 19:05
Hade inte höjt på ögonbrynen. Går åt 120 ägg i månaden här och jag äter ägg kanske 5 gånger i månaden. Dock så slängs ohyggliga mängder äggula då jag sällan äter mer än 4 äggulor samma dag.

Då har det ju inget med tråden att göra. Den gäller ju hela ägg och alla myter om ägg gäller just gulan.

r3mpuh
2010-08-28, 19:44
Alltså, missar man inte en del vitaminer och annat om man bara har ägg i sin kost? Ägg är ju väldigt näringsrikt, men endå?I stora mängder får du i dig tillräckligt av det mesta, med undantag för C-vitamin, apelsiner har en del C-vitamin i sig som sagt. ;)

Förövrigt har det kommit en massa svar i denna tråd, tack för alla svar! :)

Skrev ut http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/ och gav till mamma, förhoppningsvis får hon en annorlunda syn på ägg hädan efter.

/r3mpuh

Cerberus
2010-08-28, 20:03
äggvita e ju ganska kasst protein har jag för mig, låg mängd bcaa va? Tillverkare hade verkligen tjänat på att sälja äggvitor på burk för byggare, folk kastar mycket äggula. Själv äter jag aldrig bara äggvitor om jag inte kör någon extrem diet lr nåt, det godaste är ju gulan.

King Grub
2010-08-28, 20:12
äggvita e ju ganska kasst protein har jag för mig,

Helt fullvärdigt.

Sniggel
2010-08-28, 20:20
1 medelstort ägg = ca 55 g
varav 20g vita och 35g gula.
Gulan innehåller protein den med och det mesta av nyttigheterna så kä'nns ganska dumt att slänga den.

cero
2010-08-28, 20:59
Inte visste jag att ägg var såpass näringsrika. Finns det något annat livsmedel som ligger på ungefär samma nivå? Ensidig kost är underbart. :D

Doctor Snuggles
2010-08-28, 21:02
De är inte så bra för dig om du är en kanin.

cero
2010-08-28, 21:04
De är inte så bra för dig om du är en kanin.

Får la bli morötter då!

Doctor Snuggles
2010-08-28, 21:09
Får la bli morötter då!

Toney käkar ägg! Leggoofmyeggoplata

Dotpec
2010-08-29, 16:52
Lidls lättkesella för runt 8:- för 500g är ju inte spec dyrt.
Så lite? I min lokala lidlaffär ligger priset på 12:- :(

Apos78
2010-08-29, 17:37
Oavsett om ägg är nyttigt eller inte så tycker jag idén att basera hela sitt proteinintag på just det är....lite icke genomtänkt. Och då har det som sagt inte med det nutritionella att göra. Äter du någonsin något annat? Du är 17 år och kommer förmodligen att flyta hemifrån snart. Skaffa tidigt en vana att faktiskt laga din egen mat, planera din matsedel etc. Varför ska det så ofta dras till sin spets? Jag äter helt vanlig mat, nån slurk EAA vid tillfälle, och kommer ledigt upp i proteinmängder på mellan 1-2,5 g/kg, beroende på hur dagen ser ut.

Status Quo
2010-08-30, 17:01
Det är för mycket fett och protein och miljögifter.

Bozar
2010-08-30, 18:43
Ger man olika råd till hypo respektive hyperresponders? När det gäller äggkonsumtion.

Scratch89
2010-08-30, 21:04
Framkom det varför han bara åt ägg och inget annat? Det låter som en förstaklassbiljett till en begynnande ätstörning.

Los
2010-08-31, 14:41
Framkom det varför han bara åt ägg och inget annat? Det låter som en förstaklassbiljett till en begynnande ätstörning.

psychiatrist and a clinical psychologist had characterized this unusual eating habit as compulsive behavior, based on complex psychological factors. Efforts to modify the behavior had been unsuccessful. The patient stated, "Eating these eggs ruins my life, but I can't help it."

Begynnande?

Egg is teh shit.

r3mpuh
2010-08-31, 21:51
Framkom det varför han bara åt ägg och inget annat? Det låter som en förstaklassbiljett till en begynnande ätstörning.http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4561770&postcount=6143 - skrev du en kvart tidigare. :)
Jag hade planerat att skriva något mer givande men du var offline.
Lägg upp en tråd i detta forum och läs gärna runt lite även. :thumbup:http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/
Begynnande?

Egg is teh shit.
:hbang:

Player
2010-08-31, 22:09
Framkom det varför han bara åt ägg och inget annat? Det låter som en förstaklassbiljett till en begynnande ätstörning.

Att det tog så här lång tid för någon att poängtera eventuella nackdelar från andra perspektiv än näringsmässigt är skrämmande, tycker jag.
Hur är egentligen folk funtade som inte reagerar på en kosthållning som i princip enbart baseras på ägg? Dessutom för en omyndig person som bor hemma?

Bra poäng av Scratch89. Varningsklockorna ringer något vansinnigt, i alla fall gällande min högst personliga inställning till hälsa.

Det finns många bra trådar i best of delen som diskuterar runt sådant. Om trådskaparen inte läst dem så gör det.

Scratch89
2010-08-31, 22:17
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4561770&postcount=6143 - skrev du en kvart tidigare. :)
Jag hade planerat att skriva något mer givande men du var offline.
Lägg upp en tråd i detta forum och läs gärna runt lite även. :thumbup:http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/

:hbang:

Tack för tipsen, som sagt, men du svarar inte på frågan.

pclillen
2010-09-01, 06:33
Att det tog så här lång tid för någon att poängtera eventuella nackdelar från andra perspektiv än näringsmässigt är skrämmande, tycker jag.
Hur är egentligen folk funtade som inte reagerar på en kosthållning som i princip enbart baseras på ägg? Dessutom för en omyndig person som bor hemma?

Bra poäng av Scratch89. Varningsklockorna ringer något vansinnigt, i alla fall gällande min högst personliga inställning till hälsa.

Det finns många bra trådar i best of delen som diskuterar runt sådant. Om trådskaparen inte läst dem så gör det.

Dock finns det ju värre ätstörningar än att bara äta ägg. Även om ingen ätstörning är bra.

Eddie Vedder
2010-09-01, 06:48
Dock finns det ju värre ätstörningar än att bara äta ägg. Även om ingen ätstörning är bra.

Utan att tala om det här specifika fallet kan du aldrig gradera ätstörningars allvarlighet utifrån fysiska konsekvenser. Vissa ätmönster skadar helt klart kroppen värre än andra men hur pass stor ångest och och hur pass stora mentala och sociala problem ätstörningen ger individen syns inte på kroppen.

Ett till synes mindre dåligt kostintag kan ändå innebära att vederbörande mår sämre, med mer ångest, mer kontrollbehov etc. Ingen kritik mot dig pclillen men det är värt att tillägga i alla fall. :)

pclillen
2010-09-01, 12:18
Utan att tala om det här specifika fallet kan du aldrig gradera ätstörningars allvarlighet utifrån fysiska konsekvenser. Vissa ätmönster skadar helt klart kroppen värre än andra men hur pass stor ångest och och hur pass stora mentala och sociala problem ätstörningen ger individen syns inte på kroppen.

Ett till synes mindre dåligt kostintag kan ändå innebära att vederbörande mår sämre, med mer ångest, mer kontrollbehov etc. Ingen kritik mot dig pclillen men det är värt att tillägga i alla fall. :)

Sant, tänkte nog mest på den fysiska aspekten då det verkade som om dem flesta mer ifrågasatte just den aspekten och att det inte är "normalt" o äta ensidigt. Men självklart kan man aldrig gradera detta, det beror ju helt på personen och hur denne mår psykiskt och varför man äter som man gör. Bra tillägg för dem som inte tänkt på den aspekten iaf, kanske får TS att tänka lite mer oxå! :)

frambogir
2010-09-01, 12:41
Inget fel i att äta ägg, men att uteslutande äta ägg... Jag hade nog som förälder reagerat starkt på detta!