handdator

Visa fullständig version : Tjock & tjej


Sidor : [1] 2 3 4

dazeds
2010-08-27, 10:50
Ibland behöver man en spark i röven för att komma någonstans. Nu har jag fått den. Och nu är jag hitsläpad.

Mitt mål? Att i mars inte vara tjock & tjej längre. Då ska jag vara spännig & tant istället.

Jag gillar att träna, särskilt när det gör ont och är vidrigt jobbigt. Det är bara det att jag glömmer bort det när jag ligger i världens skönaste soffa med världens bästa vänner och tittar på TV.

Nu har världens starkaste nörd tagit mig under sina vingar beskydd och bestämt sig för att jag ska nå mina mål. Ibland kan det kännas som om att det kommer ske vare sig jag är med på det eller inte ;-)

Jag simmade fram tills jag var runt 15 år, sen har det blivit mycket lallande. Aldrig haft något mål eller någon plan utan mer rört på mig för att man ska. Börjat med kickboxning ett par vändor och tyckter att det är fantastiskt roligt, men av olika skäl stannar det av efter några månader.

Nåja. Det här blir nog bäst. Vågar inte annat.

mikaelj
2010-08-27, 11:04
Tjipp & välkömmen te Kolo - mötesplatsen för oss som tänkt träna men hela tiden fastnar framför datorn!

Jag gillar att träna, särskilt när det gör ont och är vidrigt jobbigt.

Yeah! Helt rätt attityd.

Det här kommer bli kul! Ha nu ingen som helst press... ;-)

dazeds
2010-08-27, 11:09
Tjipp & välkömmen te Kolo - mötesplatsen för oss som tänkt träna men hela tiden fastnar framför datorn!



Yeah! Helt rätt attityd.

Det här kommer bli kul! Ha nu ingen som helst press... ;-)




Ja. Eftersom jag äntligen kan gå igen sen senast kommer det gå så bra så.

rooz
2010-08-27, 11:16
Tjipp & välkömmen te Kolo - mötesplatsen för oss som tänkt träna men hela tiden fastnar framför datorn!



Yeah! Helt rätt attityd.

Det här kommer bli kul! Ha nu ingen som helst press... ;-)

+1

Och lyssna inte för mkt på Mikael "Dötshydrater" J, han är busig;)

dazeds
2010-08-27, 11:23
+1

Och lyssna inte för mkt på Mikael "Dötshydrater" J, han är busig;)

TAck :-D

Nej jag lovar, för senaste gången jag gjorde det fick jag använda mig av en lyftkran för att komma av tåget. Jag lär av mina misstag helt enkelt. :-P

Nitrometan
2010-08-27, 11:38
Lycka till!

wesaft
2010-08-27, 13:27
Kör hårt och smart :)
Om kickboxningne var fantastiskt rolig så kanske du borde börja igen, men på ny klubb eller kör färre pass, ja eller ändra något så kanske motivationen håller i sig.

dazeds
2010-08-27, 14:28
Idag hade jag tid att träna på dagen, något som inte kommer hända igen. Bäst att passa på när gymmet är typ tomt tänkte jag och lallade till mitt nya hem med träningspasset jag fått ordinerat.

Väl där inser jag att vanliga träningsställen inte är anpassade riktigt efter passkoordinators önskemål men efter lite letande hittade jag typ rätt saker...

Knäböj.

Vikter:

•Utan stång x 10
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5

Vikten är inget problem alls. Däremot är stelheten det. Svårt att få känslan var någonstan jag kommer ner utan att automatiskt gå upp på tå eller sätta mig på röven. Lite vingligt därför.

Bänkpress

•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5

Vikten är inget problem alls. Däremot att jag är svagare i vänster. Blir lite vingligt bara därför. Tror jag fick till det hyfsat på slutet (trots att två farbröder lyfte tunga saker bredvid mig och jag kände att jag var med i en bögporris)

Kroppsviktsrodd

•Kroppsvikt till fail 9
•Kroppsvikt till fail 7
•Kroppsvikt till fail 8

HAHAHAHAHAHA. Vilket skämt. Jag var kass. Mycket beroende på att jag inte har en aning om hur det ska ta när det tar på rätt vis.

Armhävningar

•Kroppsvikt till fail (4/17)
•Kroppsvikt till fail (7/8)
•Kroppsvikt till fail (7/7)

Alltså, det här med armmuskulatur kan jag komma fram till är högst underutvecklat hos mig. Iaf, gjorde först sådana som med god vilja kan räknas som "riktiga" sen tog jag resten på knäna, bara för att vara lite duktig.

Omvänd situp

•Lyft x 12
•Lyft x 12
•Lyft x 12

Antingen är jag sjukt stark i magen eller så gjorde jag galet fel. Tog inte ett jäkla skit. Blev inte ens trött. Fick testa lite andra varianter bara för att få till den där härligt brännande känslan i magen.

Överlag gick det bra. Benen krånglade inte lika mycket som jag trodde. Känner av höger höft nu, men det känns mer som kramp än som inflammation. Stretchade en del och det gör att det känns bättre ett par minuter, vilket det inte borde om det är en inflammation. (mitt ena ben är kortare än det andra vilket orsakar korta lårmuskler och stel ländrygg osv osv. Om jag har mycket träningsvärk blir det att jag går konstigt för att avlasta och musklerna blir förvirrade)

dazeds
2010-08-27, 14:29
Kör hårt och smart :)
Om kickboxningne var fantastiskt rolig så kanske du borde börja igen, men på ny klubb eller kör färre pass, ja eller ändra något så kanske motivationen håller i sig.

I know. Jag har en klubb jag gillar men de tar in sjukt många nybörjare i början och jag gillar inte att träna i en överfull lokal...sen rinner det bara ut i sanden. Men jo, jag borde ta tag i det.

mikaelj
2010-08-27, 18:32
Knäböj.

Vikten är inget problem alls. Däremot är stelheten det. Svårt att få känslan var någonstan jag kommer ner utan att automatiskt gå upp på tå eller sätta mig på röven. Lite vingligt därför.

Hur många set kändes det helt stabilt att sätta sig på huk med stången utan att gå upp på tå?

Bänkpress

Vikten är inget problem alls. Däremot att jag är svagare i vänster. Blir lite vingligt bara därför. Tror jag fick till det hyfsat på slutet (trots att två farbröder lyfte tunga saker bredvid mig och jag kände att jag var med i en bögporris)

Haha, humor. Vad lyfte de för grejer?

Svagare i vänster och vingel på de vikterna, kan vara en bra idé att fortsätta på den vikten med teknikbaning. Vikterna kommer senare utan problem.

Kroppsviktsrodd

HAHAHAHAHAHA. Vilket skämt. Jag var kass. Mycket beroende på att jag inte har en aning om hur det ska ta när det tar på rätt vis.

Det är lite som plankan i det att du behöver spänna i stort sett hela kroppen, plus att det mer specifikt skall kännas vid skulderbladen eftersom hela rörelsen är just roddliknande.

Här är det själva rodden som är det viktigaste, så om formen inte riktigt hänger med (= helt rak kropp) är det nog inte hela världen. Även om det nog kan se lite lustigt ut annars. :-)

Armhävningar

Alltså, det här med armmuskulatur kan jag komma fram till är högst underutvecklat hos mig. Iaf, gjorde först sådana som med god vilja kan räknas som "riktiga" sen tog jag resten på knäna, bara för att vara lite duktig.

Ah, bra tänkt! Få ut så mycket som möjligt av armhävningsrörelsen.

Tänk på att alla de här rörelserna är väldigt ovana. Till en början kommer det nog handla mycket om att bara hitta rätt muskler att använda. Tillräckligt mycket protein i maten bara så bygger du upp styrkan till nästa träningspass!

Omvänd situp

•Lyft x 12
•Lyft x 12
•Lyft x 12

Antingen är jag sjukt stark i magen eller så gjorde jag galet fel. Tog inte ett jäkla skit. Blev inte ens trött. Fick testa lite andra varianter bara för att få till den där härligt brännande känslan i magen.

Experimentera lite med vilket utförande som känns bäst. Det är snudd på omöjligt att frikoppla mage från höftböjare när man gör den här och exvis. benlyft.

Överlag gick det bra. Benen krånglade inte lika mycket som jag trodde. Känner av höger höft nu, men det känns mer som kramp än som inflammation. Stretchade en del och det gör att det känns bättre ett par minuter, vilket det inte borde om det är en inflammation. (mitt ena ben är kortare än det andra vilket orsakar korta lårmuskler och stel ländrygg osv osv. Om jag har mycket träningsvärk blir det att jag går konstigt för att avlasta och musklerna blir förvirrade)

Här har jag inte superbra koll. Någon i publiken som kan ge lite synpunkter på det här? (samt själva träningen ovan)

Skriv gärna ner hur lång tid passet tog också, så märker du om det blir jobbigare eller om du var i toppenbra dagsform så att du drog av det på halva tiden eller nå't. All sån statistik är nyttig att ha med. Ha gärna med kommentarer på själva seten om det var något särskilt du kände/märkte.

Bra början!

stridis
2010-08-27, 19:43
Vikten är inget problem alls. Däremot att jag är svagare i vänster. Blir lite vingligt bara därför. Tror jag fick till det hyfsat på slutet (trots att två farbröder lyfte tunga saker bredvid mig och jag kände att jag var med i en bögporris)


Höhö.



Jag simmade fram tills jag var runt 15 år, sen har det blivit mycket lallande. Aldrig haft något mål eller någon plan utan mer rört på mig för att man ska. Börjat med kickboxning ett par vändor och tyckter att det är fantastiskt roligt, men av olika skäl stannar det av efter några månader.
Nåja. Det här blir nog bäst. Vågar inte annat.

Näe man skall hoppa in i elitgruppen efter ett uppehåll, det är tuffast så.

dazeds
2010-08-27, 19:52
Hur många set kändes det helt stabilt att sätta sig på huk med stången utan att gå upp på tå?

alla skulle jag säga. jag kände ju direkt efter första böjen om jag behövde korrigera när jag kom upp.

Haha, humor. Vad lyfte de för grejer?

Hantlar. De turades om att stöna och titta på varandra. Jättemysigt. Varm i kroppen blev jag.

Svagare i vänster och vingel på de vikterna, kan vara en bra idé att fortsätta på den vikten med teknikbaning. Vikterna kommer senare utan problem.

Ja vikten är inget problem. Jag är väl ingen tönt heller?! ;-P


Det är lite som plankan i det att du behöver spänna i stort sett hela kroppen, plus att det mer specifikt skall kännas vid skulderbladen eftersom hela rörelsen är just roddliknande.

Här är det själva rodden som är det viktigaste, så om formen inte riktigt hänger med (= helt rak kropp) är det nog inte hela världen. Även om det nog kan se lite lustigt ut annars. :-)

Nu var det mer "bananen". En övning som främst är till för att framstå som mentalt utmanad på gym.

Ah, bra tänkt! Få ut så mycket som möjligt av armhävningsrörelsen.

Tänk på att alla de här rörelserna är väldigt ovana. Till en början kommer det nog handla mycket om att bara hitta rätt muskler att använda. Tillräckligt mycket protein i maten bara så bygger du upp styrkan till nästa träningspass!

Ja, jag antog att du inte skulle ha låtit mig komma undan om du hade varit med...



Experimentera lite med vilket utförande som känns bäst. Det är snudd på omöjligt att frikoppla mage från höftböjare när man gör den här och exvis. benlyft.

Som det känns nu tog det för högt upp. FAst jag vill nog hålla fast vid att det handlar om en grymt stark mage. Min självkänsla säger att det är ett mer bejakande synsätt.

Här har jag inte superbra koll. Någon i publiken som kan ge lite synpunkter på det här? (samt själva träningen ovan)

Skriv gärna ner hur lång tid passet tog också, så märker du om det blir jobbigare eller om du var i toppenbra dagsform så att du drog av det på halva tiden eller nå't. All sån statistik är nyttig att ha med. Ha gärna med kommentarer på själva seten om det var något särskilt du kände/märkte.

Bra början!

Men seriöst? Mer svammel? Jag var ju jätteinformativ nu. Som ett lexikon.

dazeds
2010-08-27, 19:54
Höhö.



Näe man skall hoppa in i elitgruppen efter ett uppehåll, det är tuffast så.

Du, efter ditt "Nej, det här klarar hon" när jag höll på att döööö i bänkpressen kommer jag aldrig någonsin ta tips och goda råd från dig :-P

mikaelj
2010-08-27, 19:56
Men seriöst? Mer svammel? Jag var ju jätteinformativ nu. Som ett lexikon.

Till själva setet. Var det inget särskilt så behöver du förstås inte skriva något.

Håller med, informativt. Gav bra bild av vad du gjorde. Det är framförallt till för dig själv. Nyttigt att kunna titta tillbaka på tidigare träningspass och se vad man tyckte om hur det gick snarare än enbart vikterna.

dazeds
2010-08-27, 19:59
Till själva setet. Var det inget särskilt så behöver du förstås inte skriva något.

Håller med, informativt. Gav bra info om vad du gjorde.

Ja och i och med att du allti har rätt är det lika bra att jag gör som dig, dvs rätt ;-)

Ristretto
2010-08-27, 21:59
Härligt att du börjat träna! Det ser ju bra ut såhär långt!
:)
(jag tycker dock att journalnamnet hade kunnat vara mindre negativt)

stridis
2010-08-27, 22:07
Du, efter ditt "Nej, det här klarar hon" när jag höll på att döööö i bänkpressen kommer jag aldrig någonsin ta tips och goda råd från dig :-P

Mitt macho-komplex är inte att leka med.
Förresten så tar du råd av Mikael, så jag blir nog nöjd ändå. Så länge han inte pillar för mycket med din mat. :)

dazeds
2010-08-27, 22:09
Härligt att du börjat träna! Det ser ju bra ut såhär långt!
:)
(jag tycker dock att journalnamnet hade kunnat vara mindre negativt)

Tack! En försöker

Internskämt, så det kan du ta med en deciliter salt eller två. :-)

Lellan
2010-08-27, 22:23
Gillar attityden, kommer följas! Äru tjock på riktigt el "tjejtyckerhonärtjock"-tjock? Vänlig fråga bara, oavsett, det kommer gå framåt å vart du nu vill! :hbang:

stridis
2010-08-27, 22:58
Gillar attityden, kommer följas! Äru tjock på riktigt el "tjejtyckerhonärtjock"-tjock? Vänlig fråga bara, oavsett, det kommer gå framåt å vart du nu vill! :hbang:

Min mor lärde mig att inte kommentera damers vikter eller ålder. But what the hey. Inget fetto, men hade jag varit henne hade jag skalat av mig några kg. Så "tjejtyckerhonärtjock"-tjock.

Anton Fräs
2010-08-28, 04:41
Du har en till läsare :) Utan att gå in på några detaljer; kör på och du kommer göra stora framsteg redan innan rörelsern är inbanad korrekt och stelheten har blivit smiskad tillräckligt. Efter det blir det fortsatt stora ökningar.

Gott att va nybörjare!

dazeds
2010-08-28, 10:03
OK, kanske borde reda ut det något "speciella" namnet på min journal. Det ska läsas lite mer "haha, humor" än "guuud...en tanig brud som står och gråter framför spegeln samtidigt som hon rycker i en icke-existerande fettvalk"

Enligt BMI är jag överviktig ja, men jag ser mig mer som normal i överkant. Fel fördelning muskler/fett helt enkelt.


För övrigt känns kroppen OK efter igår. Ont i höger höft/utsida lår men inte så farligt. Var lite orolig igår. Krampade en hel del på kvällen, men Ipren styrde upp.

kettlebellGuden
2010-08-30, 18:22
KÖR HÅRT! Din coach verkar hård som tusan som ger sig på en fem meter hög dame! GOOD LUCK. Kommer att följa det här :)

dazeds
2010-08-31, 11:52
Nu har vi kommit till steget "matjournal"

1. Jag röker (som enligt vissa tydligen är negativt. jag har ännu inte hämtat mig från chocken. Trodde det bara var positivt med en sådan hobby)
2. Jag är sämst i världen på att äta "normalt". Dvs jag är inte hungrig, inte hungrig, inte hungrig, inser att jag borde äta, trycker i mig något på 5 minuter, inte hungrig, inte hungrig...
3. Jag ska bli JÄTTEstark. Eller nej. jag vill bara få en snygg rumpa som sitter typ mitt på ryggen. Samt må bättre, leva längre...blaaa blaaa blaaa


Rökningen handlar dels om tristess och dels om hunger. Är jag med människor som jag inte förknippar med rökning röker jag inte. Är jag inte hungrig röker jag inte. Första steget är att skapa frizoner, dvs sluta vaneröka och bestämma att inte röka i vissa sammanhang. Ta det steg för steg.

Förkastligt enligt vissa men för mig har det redan blivit bättre och fler frizoner skapas efter hand.

Maten har jag fått uppstrukturerad av min egen guru. Dvs när jag ska äta och varför.
Jag har inget naturligt behov av att vara "tvungen att äta", så för mig handlar ätande mycket om "kom ihåg"

Hittills:

09:00 Lite keso (glömde köpa frukost igår)
12:00 Sallad med räkor, ägg, kyckling, mozzarella, keso och annat junk. Vitlöksdressing.

Teori. Jag dricker för lite. Hur vet man det?

dazeds
2010-08-31, 11:57
Rökning vs hunger. Jag orkar kanske inte laga mat, röker istället. Jag kanske är lite hungrig, mend et går över efter en cig osv.

Nitrometan
2010-08-31, 12:05
Jag röker (som enligt vissa tydligen är negativt. jag har ännu inte hämtat mig från chocken. Trodde det bara var positivt med en sådan hobby)
Klart det är positivt. Koolt som fan ju.

http://img840.imageshack.us/img840/5306/womansmoking.jpg

Åsså har du nåt vettigt att göra med händerna så att du inte hittar på nåt dumt...

http://img832.imageshack.us/img832/2438/smokingi.jpg

Teori. Jag dricker för lite. Hur vet man det?
Är du från Finland?

Om nej, så dricker du för lite.

stridis
2010-08-31, 12:19
Nu har vi kommit till steget "matjournal"
2. Jag är sämst i världen på att äta "normalt". Dvs jag är inte hungrig, inte hungrig, inte hungrig, inser att jag borde äta, trycker i mig något på 5 minuter, inte hungrig, inte hungrig...
3. Jag ska bli JÄTTEstark. Eller nej. jag vill bara få en snygg rumpa som sitter typ mitt på ryggen. Samt må bättre, leva längre...blaaa blaaa blaaa


Rökningen handlar dels om tristess och dels om hunger. Är jag med människor som jag inte förknippar med rökning röker jag inte. Är jag inte hungrig röker jag inte. Första steget är att skapa frizoner, dvs sluta vaneröka och bestämma att inte röka i vissa sammanhang. Ta det steg för steg.

Maten har jag fått uppstrukturerad av min egen guru. Dvs när jag ska äta och varför.
Jag har inget naturligt behov av att vara "tvungen att äta", så för mig handlar ätande mycket om "kom ihåg"

Hittills:

09:00 Lite keso (glömde köpa frukost igår)
12:00 Sallad med räkor, ägg, kyckling, mozzarella, keso och annat junk. Vitlöksdressing.

Teori. Jag dricker för lite. Hur vet man det?

Vadå glömma köpa frukost? Berätta gärna hur du tycker en idealfrukost skall se ut enligt dig, och varför äter du inte denna? Vad föll det på?

Steg 1 i nutritionsbehandling är varseblivning om ens vanor eller brist på vanor, skulle säga för att komma åt ovanor så måste man ha vanor till att börja med, så det är viktigt att skaffa sig. Regelbundna måltider som ens Mamma och Pappa brukade ha.

Är du normal och frisk så fixar törsten att du dricker det du behöver om det är under normala förhållanden, exempelvis värmeböljor och träning och sådant kan den lagga lite. Eller om man inte är kry i knopp och kropp.

Vad säger gurun? Bara så att du får en second opinion, kan vara bra ibland.

För övrigt, vi vill se bilder.

mikaelj
2010-08-31, 12:28
Vad säger gurun? Bara så att du får en second opinion, kan vara bra ibland.

Tanken är fokus på mat som mättar. Huvudsakligen protein- och fettkälla med mycket grönsaker/rotsaker och kanske något såsigt till. Minimera, men inte ta bort (för strikt = sämre följsamhet..), stärkelsekällor som inte mättar (ffa mat gjord på spannmål). Målet är att få in vanan att äta mat med bra sammansättning snarare än knäckebröd+smör till middag... :-)

Frukostbristen handlar mer om brist på hunger direkt på morgonen än något annat, därav en senare frukost/mellanmål innan lunch.

Äta något mellanmål typ keso/avokado/morot/ev. frukt för att inte behöva dämpa hungern med annat än mat. Det är okej att vara hungrig innan man skall äta, men det är inget självändamål. Likadant är det okej att äta mycket mat om man varit hungrig längre. Det handlar alltså som du säger mycket om regelbundenhet och få in bättre vanor, vilket ger bättre känsla för hunger & mättnad.

Tidpunkterna blir något i stil med 9*, 12, 16*, 18-19 och ev. 22* där * är mindre mål, samt något proteinrikt direkt inpå träning och ett större mål lite senare till middag.

stridis
2010-08-31, 12:28
3. Jag ska bli JÄTTEstark. Eller nej. jag vill bara få en snygg rumpa som sitter typ mitt på ryggen. Samt må bättre, leva längre...blaaa blaaa blaaa


Ett skäl så gott som något. Du får ta en före-bild så du kan jämföra efteråt.

dazeds
2010-08-31, 19:42
Vadå glömma köpa frukost? Berätta gärna hur du tycker en idealfrukost skall se ut enligt dig, och varför äter du inte denna? Vad föll det på?

Steg 1 i nutritionsbehandling är varseblivning om ens vanor eller brist på vanor, skulle säga för att komma åt ovanor så måste man ha vanor till att börja med, så det är viktigt att skaffa sig. Regelbundna måltider som ens Mamma och Pappa brukade ha.

Är du normal och frisk så fixar törsten att du dricker det du behöver om det är under normala förhållanden, exempelvis värmeböljor och träning och sådant kan den lagga lite. Eller om man inte är kry i knopp och kropp.

Vad säger gurun? Bara så att du får en second opinion, kan vara bra ibland.

För övrigt, vi vill se bilder.


idealfrukost = ingen frukost, sovmorgon till 12 och sen lunch.

fast törsten hos mig övergår i röksug. testade det idag när jag var röksugen. Drack istället. blev mindre röksugen...

verkar som om jag röker när andra småäter :-)

bilder på vad...?

dazeds
2010-08-31, 19:59
Böj
•KV x 10
•20 kg x 5 (råkade göra 10, räknade lite långt..)
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5

Kändes bra, men det är svårt att känns om jag är rak nog i ryggen eller om jag kompenserar mina stela anklar med att böja mig framåt. Jag tror det.



Militärpress

•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5

tror vikten var lite väl låg. lite som att vifta med ett kvastskaft. fast hur ska ryggen vara? kändes som om jag putade med rumpan lite väl mycket?



Marklyft

•40 kg x 5 (råkade bli 50 kg)
(japp, bara ett set)

Nu vill jag förklara att jag inte räknade fel utan att mitt gym är det sämsta i världen. Orkade inte ens försöka hitta 10:or eller 5:or så jag tog det som fanns.

Det gick nog rätt bra, kändes ok.



Räckhävningar ("pull-ups" - pronerat grepp, handryggen mot dig)

Det fanns inte ens något räcke...så det blev assist.

•<assistvikt> till fail 50/4
•<assistvikt> till fail 57/4
•<assistvikt> till fail 57/5

tuuuuungt. kleeen. antingen får jag gå ner 50 kg eller bygga lite mer muskler. vad tror vi är enklast?

Plankan

•30 sekunder
•30 sekunder
•30 sekunder

eeeeeeeasy. hade ingen klocka men jag räknade låååångsamt. nemas. eller jag ljuger för att verka bra på något. det gick bra ligger närmare sanningen.

dazeds
2010-08-31, 20:02
Matschema (trodde man kunde ändra, men neeej neeej)

efter träningen tänkte jag dricka mjölk som jag fått order om men jag glömde köpa. så det blev hans äckliga proteinpulver. hur kan något som luktar o'boy smaka så...inte o'boy?!

Nåja. det fyllde sin funktion iaf.

middag 20:00. keso, avokado, parprika och grillad kyckling. (billigt på hemköp, så ni vet!)

mikaelj
2010-08-31, 20:17
fast törsten hos mig övergår i röksug. testade det idag när jag var röksugen. Drack istället. blev mindre röksugen...

verkar som om jag röker när andra småäter :-)

Så om du låter bli att bli hungrig alltför länge och ser till att dricka lite oftare har du löst en stor del av rökningen. Bra!

efter träningen tänkte jag dricka mjölk som jag fått order om men jag glömde köpa. så det blev hans äckliga proteinpulver. hur kan något som luktar o'boy smaka så...inte o'boy?!

:-D

middag 20:00. keso, avokado, parprika och grillad kyckling. (billigt på hemköp, så ni vet!)

Omnomnom!

Böj
•KV x 10
•20 kg x 5 (råkade göra 10, räknade lite långt..)
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5

Extra träning? Bra initiativ!

Kändes bra, men det är svårt att känns om jag är rak nog i ryggen eller om jag kompenserar mina stela anklar med att böja mig framåt. Jag tror det.

Framåtfälld i ryggen, typ good-mornings, hänger på bål- och benstyrka, samt ev. stelheter. Vi kan börja med att fokusera på stelheten, eftersom vikten i sig är lätt. Har du hälen i? Om inte, bredare fotställning och mer stretching.

Militärpress

•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5

tror vikten var lite väl låg. lite som att vifta med ett kvastskaft. fast hur ska ryggen vara? kändes som om jag putade med rumpan lite väl mycket?

Mm, det är låga vikter. Försök hålla ryggen så rak som möjligt, dvs som om du stod upp utan att göra militärpressar.

Det vanligaste annars man gör, på lite tyngre vikter, är att luta överkroppen bakåt för att kunna rekrytera bröstmusklerna också. Det verkar inte vara det du gjorde.

Marklyft

•40 kg x 5 (råkade bli 50 kg)
(japp, bara ett set)

Nu vill jag förklara att jag inte räknade fel utan att mitt gym är det sämsta i världen. Orkade inte ens försöka hitta 10:or eller 5:or så jag tog det som fanns.

Det gick nog rätt bra, kändes ok.

Grejt!

Kolla på den här: http://www.youtube.com/watch?v=1nRRlk6264I -- hur tycker du att den såg ut i jämförelse med hur dina kändes?

Tycker den videon är tydligare än Rippetoes (som annars är bra), t ex:
* Deadlift Back Angles: http://www.youtube.com/watch?v=ql-N9hAuxNs
* Intro to the Deadlift: http://www.youtube.com/watch?v=MX8jgCFXYTU

Räckhävningar ("pull-ups" - pronerat grepp, handryggen mot dig)

Det fanns inte ens något räcke...så det blev assist.

•<assistvikt> till fail 50/4
•<assistvikt> till fail 57/4
•<assistvikt> till fail 57/5

tuuuuungt. kleeen. antingen får jag gå ner 50 kg eller bygga lite mer muskler. vad tror vi är enklast?

Bygga muskler! Jag tror att det bästa här är att bestämma dig för en assistvikt och sedan öka antalet repetitioner varje set. Du klarade 5 med -57 kg, så kanske 60 och gör så många du klarar där? När du nått, säg, 10 repetitioner blir det mindre hjälpvikt och alltså tillbaka på färre repetitioner igen.

Fler repetitioner är en bra ide för att dels träna in rörelsen, dels ge träning utan att ge jättestor påfrestning på ffa axlar.

När det är en så här tung övning är det en bra ide att vila lite längre så att du orkar ta i ordentligt i nästa set, förresten.

Plankan

•30 sekunder
•30 sekunder
•30 sekunder

eeeeeeeasy. hade ingen klocka men jag räknade låååångsamt. nemas. eller jag ljuger för att verka bra på något. det gick bra ligger närmare sanningen.

Toppen! Öka tiden till nästa gång?

Låter som ett finfint pass. Bra tränat! Nästa gång blir det tyngre. :-)

dazeds
2010-08-31, 20:34
mina marklyft är nog mer raka.......varför böja sig så förbannat när det går bra ändå :-D

stridis
2010-08-31, 21:03
En åkomma du är i fint sällskap med.

mikaelj
2010-08-31, 21:06
mina marklyft är nog mer raka.......varför böja sig så förbannat när det går bra ändå :-D

"Vad är skillnaden på lakrits och anis?"

Jovisst, du klarar fortfarande av det, men om några kilo blir det helt annan grej och övningarna använder olika muskler. I vanliga ("böjda") marklyft får du med benen på ett helt annat sätt. Och andra muskler, var ett tag sedan jag gjorde raka mark.

Raka mark kan du skoja till det senare om du vill. Men inte nu.

Sträva efter att få till vanliga mark. Det är en tekniskt väldigt svår övning, det är viktigt att nöta den och få in tekniken tidigt. Du skall utföra lyftet precis som om det vore tungt och med samma teknik. Längre fram kommer det hjälpa dig oerhört mycket. (*harkel* viss egen erfarenhet)

Du är stark, hursomhelst! Med teknik kommer du snart upp på höga vikter.

stridis
2010-08-31, 21:07
idealfrukost = ingen frukost, sovmorgon till 12 och sen lunch.

bilder på vad...?

Ok, du har sådana matvanor. Jag skulle gärna bryta nattfastan men men.

Vadbilder? Näe tänkte på helkroppsbilder så att du kan jämföra framstegen. Många nybörjare som sedan grämt sig över att de inte tagit jämförelsebilder för att verkligen se vilka fina framsteg de gjort.

dazeds
2010-08-31, 21:18
"Vad är skillnaden på lakrits och anis?"

Jovisst, du klarar fortfarande av det, men om några kilo blir det helt annan grej och övningarna använder olika muskler. I vanliga ("böjda") marklyft får du med benen på ett helt annat sätt. Och andra muskler, var ett tag sedan jag gjorde raka mark.

Raka mark kan du skoja till det senare om du vill. Men inte nu.

Sträva efter att få till vanliga mark. Det är en tekniskt väldigt svår övning, det är viktigt att nöta den och få in tekniken tidigt. Du skall utföra lyftet precis som om det vore tungt och med samma teknik. Längre fram kommer det hjälpa dig oerhört mycket. (*harkel* viss egen erfarenhet)

Du är stark, hursomhelst! Med teknik kommer du snart upp på höga vikter.

"de smakar olika"

ja, men det är nog mest för att jag är stel som en lastbil. svårt att kröka sig då.

dazeds
2010-08-31, 21:19
Ok, du har sådana matvanor. Jag skulle gärna bryta nattfastan men men.

Vadbilder? Näe tänkte på helkroppsbilder så att du kan jämföra framstegen. Många nybörjare som sedan grämt sig över att de inte tagit jämförelsebilder för att verkligen se vilka fina framsteg de gjort.


Jag hatar frukost. förstår inte poängen alls och har inte gjort på sisådär 22 år.

jaha ja. du tänker så. får se.

dazeds
2010-09-01, 20:28
inte så farlig träningsvärk. lite öm i fram/baksida lår.

dagens mat

Frukost 0830, keso och ett ägg. skulle vart fler men det blev äggmos i min ryggsäck. mkt bitter.

Pre-lunch 1130, o'boy (känns lättare att få i mig den om jag låtsas att det är chokladsörja och inte proteinpulver)

Lunch 1200, kina/thaibuffé. lök, paprika och kött"bitar"

Mellis 1500 äpple och keso

Middag 1830 lasange

nu, snacks. keso, salami (huuur gott är inte det?!) och nötter.


Jag blir perfamätt om jag sveper o'boy innan lunch. däremot blev jag hungrig av lasangen.

mikaelj
2010-09-01, 20:35
Jag blir perfamätt om jag sveper o'boy innan lunch. däremot blev jag hungrig av lasangen.

Det är dötspastan!

Intressant att du också märker av det.

mikaelj
2010-09-03, 07:50
Snubblade över en text av Lindberg där han argumenterade för att det framförallt är spannmål som är vår största matbov. Letade runt lite och hamnade naturligtvis hos Stephan:

Whole Health Source | Leptin and Lectins: Part III (http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/04/leptin-and-lectins-part-iii.html)

The first paper shows that glycosylation (bound sugars) of the leptin receptor is required for normal leptin binding. One of the molecules they use to probe the function of the leptin receptor is our good friend wheat germ agglutinin (WGA), a lectin found in wheat, barley and rye. They used WGA to specifically block leptin binding at the receptor.

This fits in very nicely with the hypothesis that grain lectins cause leptin resistance. If WGA gets into the bloodstream, which it appears to, it has the ability to bind leptin receptors and block leptin binding. It doesn't take much imagination to see how this could cause leptin resistance.

(...)
At the lowest concentration used, it blocked 50% of the leptin from binding. It's possible that much smaller amounts could still have a significant effect.

Så det kanske inte är så mystiskt att en del människor blir hungrigare av att äta pasta och bröd.

dazeds
2010-09-03, 17:28
Eftersom jag är spärrad härifrån på jobbet så ska jag nu sammanfatta gårdagen och idagdagen gällande mat.

Igår

0830 Keso, ägg
12:00 Indisk veg.gryta (mmm lunchmat i ett köpcentrum. fantastiskt) och naan
13:00 O'boygegga
18:00 Kycklinggryta och lite bröd

Sen blev det typ 1,5 öl och någon slemmig drink. Hamnade i någon form av anställningssituation där personen skulle ha i mig sprit. Är lite stolt över mitt modesta intag.

Allmänt om dagen. En jävla skitdag. Ont i huvudet och rökte. Dvs drack för lite och åt för lite. Men det är sjukt svårt att komma ihåg sådant när jag är tokstressad.

Idag:

Bakis (alltså, den här kosten gör ju inte mirakel med alkoholtoleransen direkt)

0900 Keso, ägg och mozzarella (mina kollegor har nu börjat sitta och titta på när jag äter, charmiga killar)
1200 Kycklingwok
18:30 Ägg, salami, nötter och någonting mer sådant. Kanske ska dricka lite O'boy inser jag nu när jag inte ätit så värst mycket idag.

Bättre dag idag än igår generellt. Affärer som gick som jag ville. Fredag. En bra helg framför mig. Det blir lättare då.

Skulle ha träffat min vän norskan igår angående min stelhet och snedhet, men hon var upptagen i skolan så det blev ett återseende med en kär vän och jobbprat istället.

mikaelj
2010-09-03, 18:37
Eftersom jag är spärrad härifrån på jobbet så ska jag nu sammanfatta gårdagen och idagdagen gällande mat.

Igår
Allmänt om dagen. En jävla skitdag. Ont i huvudet och rökte. Dvs drack för lite och åt för lite. Men det är sjukt svårt att komma ihåg sådant när jag är tokstressad.

Surt. Nu vet du i alla fall varför du gör som du gör. Då blir det enklare att i fortsättningen tänka på det. För varje gång du hamnar i samma situation, fundera på vad du vet att du borde göra (se längst ned) och gör det till en vana.

Idag:

Bakis (alltså, den här kosten gör ju inte mirakel med alkoholtoleransen direkt)

Se det som ett sundhetstecken. Sedan lär väl mat-, vätske- och vilobrist inte hjälpt till heller, dvs inte enbart att du äter nyttigare mat. ;-)

0900 Keso, ägg och mozzarella (mina kollegor har nu börjat sitta och titta på när jag äter, charmiga killar)

Wohoo, välkommen till klubben!

____________________

Det verkar som att stress är en elaking rent allmänt? Försöka få till en paus, 5 minuter räcker, att sitta ner, dricka något, kanske äta lite. I längden håller det rätt dåligt att konstant stressa. Vet av egen erfarenhet...

dazeds
2010-09-06, 00:20
Åh, när jag kom till göteborg i fredags fick jag en banan milkshake. (jaaaa, proteinpulver, men det var nästan gott. Nöjd tjej)

Ni vet den här känslan ni har ibland, att ni bara vill ligga i sängen med täcket över huvudet hela dagen? Den hade jag i lördags. Då är det bra att ha en guru som inte alls har den känslan utan släpar dig till träningen och drar igång dig till den nivån att det plötsligt är roligt igen.

Nu var det då dags att visa att jag kopplat saker och inte fuskat med att böja och bända min arma kropp vig. Tror han var rätt nöjd med mig. Såg tydligen bättre ut än första gången iaf. Woho. Problemet är nu bara att jag är stelare än jag och gurun insett. Tänk er ett kylskåp med träningsvärk. Ungefär där är jag.

Vi börjar med böj:

•Utan stång x 10
•22,5 kg x 5
•22,5 kg x 5
•22,5 kg x 5
•22,5 kg x 5
•22,5 kg x 5

Svårt att komma ner tillräckligt långt. Instabilt och vingligt på grund av stelhet. Har jag stången högre upp på axlarna blir det bättre tyngdpunkt och jag har lättare att komma ner. Sedan började handlederna göra ont, vilket inte hänt förut. Beklagar mig för gurun över att det är sjukt oskönt och får "det ska inte vara skönt, det ska göra ont" till svar. Tack för den.

Bänkpress:

•22,5 kg x 5
•22,5 kg x 5
•22,5 kg x 5
•22,5 kg x 5
•22,5 kg x 5

Fuskade tydligen genom att inte böja armarna som jag skulle. Här kom en viss stelhet in i bilden igen. Nedrans. Men de sista var nästan snygga.

Kroppsviktsrodd:

•Kroppsvikt till fail 4
•Kroppsvikt till fail 4
•Kroppsvikt till fail 4

OK, nu fick jag iaf till dem så de inte kändes som hej kom och hjälp mig. Orkade dock bara 4 på varje set, men jag får väl erkänna mig klen.

Armhävningar:

•Kroppsvikt till fail
•Kroppsvikt till fail
•Kroppsvikt till fail

Om vi säger så här "men vaddå, hur gör man egentligen? det är armhävningar? man gör så här, eller?" -gurun lägger sig på golvet och visar- Sedan vissa verbala antydningar om att jag var svag.

Nej det är inte "bara" att göra. Däremot kan jag häva mig upp och hålla emot snyggt på vägen ner, kommer bara inte upp igen. På knäna går det OK.

Omvänd situp:

•Lyft x 12 ca 30 (testade för att få till tekniken)
•Lyft x 12 54
•Lyft x 12 73

MUHAHAHAHA. Äntligen något jag faktiskt är bra på. Fick en viktplatta på typ 15 kg att hålla bakom huvudet (vet egentligen inte vad den fyllde för funktion, den bara låg där men jag gör som gurun vill)

Mark:

40 kg (vi roade oss med att försöka få till tekniken det var inte rep på det viset)

Jag gör raka. Så enkelt är det. Fattar inte hur jag ska få ner röven, böja i knäna, tyngden på hälarna och ha axlarna bakom stången. Gåååår inte. Är inte böjbar på det viset.

Idag, söndag, fick jag hjälp att stretcha ut benen. AJ. Tur gurun är så empatisk "men hallå, det gör väl inte så ont bara av det här lilla?!"

Poxeman
2010-09-06, 06:17
Bra kämpat!
Kul att träffas i lördags, om du vill byta karriär så ligger dagisfröken bra till hands... (speciellt eftersom du får lite träning med Mikael...)

dazeds
2010-09-06, 11:49
Bra kämpat!
Kul att träffas i lördags, om du vill byta karriär så ligger dagisfröken bra till hands... (speciellt eftersom du får lite träning med Mikael...)

HAHAHA.

"Det viktigaste är att man försöker" som jag brukar säga.

mikaelj
2010-09-06, 12:10
dazeds: Jag tycker att du tränade på finfint! Gillar särskilt din kampvilja i de omvända situpsen. Viktplattan är till som motvikt. Ju mindre motvikt du har, desto mer behöver du ta i med magen. Bra jobbat!

Poxeman: Så har jag gått och blivit dagisbarn helt plötsligt? Jag känner att jag inte riktigt hänger med i handlingen nu...

Filmer från 4 september 2010

Jag har mina gissningar om vad man kan göra, men har ingen erfarenhet av stelhet och hur man bör tänka i tekniken i samband med det. Vilket märks av mina något förvirrade frågor/kommentarer: "hmmm, bredare isär? högre upp?" :-)

Teknikkoll:

Böj (utan stång)
jUidvZbedoI

Böj
hghyWMQvpX8

Mark
UC3Z5CCnY3w

Förslag, tips, hjälp & kommentarer på förbättringar och saker att tänka på emottages tacksamt!

Adama
2010-09-06, 12:28
Uj vad svårt att lära ut, känner att jag skulle ha vissa svårigheter med det med :)

Ser ut som rörlighet behövs jobbas med iaf. Marklyften behöver få med ben, mer böjda knän.. ela väl samma i knäböjen ser det ut som. Och sen säkert tusen grejer till som jag inte har kunskap att se ;)

tntballe
2010-09-06, 12:36
Försök hålla övre rygg rak när du ska kolla formen vid kroppsviktsböj. Sträck hellre fram armarna för viktfördelning och balans.
Kör denna, lättare att känna var det tar stopp, stretchar på rätt ställen och bra som uppvärmning.
_OERohWFCcA

Jag skulle skippa marken om formen inte kan förbättras på direkten, börja hellre med kronlyft och sänk höjden vid förbättrad rörlighet och form. Youtubeövningen funkar för markformen.

edith*
Tjata mer om formen under förberedelsen inför lyftet, så alla lyft är så bra dom kan bli.
Var hård i kroppen vid kroppsviktsböjen.

stridis
2010-09-06, 12:44
Hmm, är inte så mycket utslag i fotlederna.

wesaft
2010-09-06, 14:17
Bra kämpat på trängen, var det kul att träna?

En rolig ny blogg med dagliga rörlighetsövningar som tar max 10 min:
http://mobilitywod.blogspot.com/
Det blir typ "kul att stretcha"
jag tycker det, men jag gillar KStarrs humor också :D

Du kan ju börja från dag ett och köra några fler nu första dagarna. sen 10 minmuter har du varje dag.

Sen håller jag med att hoppa över marklyften så länge, och gå bara så djupt du kan i knäböjen så du kan hålla en bra hållning i ryggen.

dazeds
2010-09-06, 17:23
Förslag, tips, hjälp & kommentarer på förbättringar och saker att tänka på emottages tacksamt!



Min personliga favorit är Mickes "det ska inte vara skönt, det ska göra ont"

dazeds
2010-09-06, 17:29
Bra kämpat på trängen, var det kul att träna?

Det är jätteroligt, men väldigt svårt. Känns som om jag är grymt ovig och det är lite irriterande eftersom det tar sådan tid innan rörelserna är rätt.

En rolig ny blogg med dagliga rörlighetsövningar som tar max 10 min:
http://mobilitywod.blogspot.com/
Det blir typ "kul att stretcha"
jag tycker det, men jag gillar KStarrs humor också :D

Du kan ju börja från dag ett och köra några fler nu första dagarna. sen 10 minmuter har du varje dag.

Sen håller jag med att hoppa över marklyften så länge, och gå bara så djupt du kan i knäböjen så du kan hålla en bra hållning i ryggen.


Roligt. Det ska studeras :-D

dazeds
2010-09-07, 05:56
Lite mått;

Vikt, 74,9 kg (alltså...vikt är ett värdelöst mått, men varför går jag upp för?! Känns dock som jag samlar vätska, vilket är helt ologiskt.)


Vänster överarm: 30,5 cm
Under byst: 84,4 cm
Midja (typ en tumme ovanför naveln) 78,5 cm
Stuss/ass: 104, cm
Lår: 55,5 cm

mikaelj
2010-09-07, 07:19
Det finns drivvis med anledningar till att vikten fluktuerar:

* vätskebehållning
* - stress
* - högt natrium relativt kalium-intag (skaffa Seltin)
* - dricker för lite (inte helt säker här, men har för mig det)

* maginnehåll
* - tid sen senaste toabesök

* mer inlagrat muskelglykogen pga styrketräning (borde dock ge +/-0 p g a lägre kolhydratintag)

* ändrad ämnesomsättning (nikotin höjer den något, men det borde inte ge utslag än)

* alternativt för mycket energi. i så fall:
* - mer fiberrika grönsaker (hej broccoli/morot/blomkålsblandning!; kål/spenat/etc.) & rotsaker (morot, kålrot, en del potatis, ...) för volym till maten: ger snabbare mättnad, medans protein+fett gör att mättnaden håller i sig.
* - vissa livsmedel är än mer viktigt att blanda ihop bra med mat som mättar, t ex ost & grädde har lite dålig mättnad per energi om det äts bara för sig, hyfsat ihop med annat. Det är lite av en vanesak också.

För mycket energi skulle innebära en rejäl överätning på ganska kort tid (sedan senaste vägningen), vilket låter tämligen orimligt med tanke på vad du faktiskt äter.

Tänk dock på att ett mättillfälle inte säger så mycket. Kolla vikten några dagar framåt och se hur den varierar. Troligtvis kommer du se en naturlig variation på något kg fram och tillbaka. Det intressanta är trenden över tid (~ vecka/veckor).

stridis
2010-09-07, 09:53
Lite mått;

Vikt, 74,9 kg (alltså...vikt är ett värdelöst mått, men varför går jag upp för?! Känns dock som jag samlar vätska, vilket är helt ologiskt.)


Vänster överarm: 30,5 cm
Under byst: 84,4 cm
Midja (typ en tumme ovanför naveln) 78,5 cm
Stuss/ass: 104, cm
Lår: 55,5 cm

Shiet. Vissa av de måtten liknar mina. Tror jag har just mer ass och midja fast en del mer bröstkorg, och väger 77kg någonting.

Apropå midjemåttet, så skall man mäta mittemellan höftbenskammen och nedersta revbenet efter en in och utandning i avsplappnat läge. Tjejer brukar gilla att mäta en aning högre upp iom att det oftast blir det smalaste stället för dem.

wesaft
2010-09-07, 12:35
Jag födrarr att mäta just på det smalaste stället för det är lättare att minimera mätosäkerhete för mig.

Har du gjort någon rörlighetsträning än?
Nej, det är inte läxa, det är som njutning och nöje :D

stridis
2010-09-07, 13:39
Nej, det är inte läxa, det är som njutning och nöje :D

Själv är jag just nu på biblioteket och lånar 2 yogaböcker.:D
Det kommer bli uppdatering i min journal, när jag lärt att böja mig på nya sätt.

Ristretto
2010-09-07, 20:11
Ett tips är ju att skippa seltin och köra på JOZO mineralsalt el. mineralsaltet ICA säljer, vad-det-nu-heter... mkt billigare.

För att hålla övre bröstryggen rakare i mark brukar jag försöka trycka ut latsen så mkt som möjligt och dra bak skuldrorna innan lyftet. Vet dock inte om det är nåt bra tips, men det funkade för mig i början.

mikaelj
2010-09-07, 20:30
Seltin är det enda mineralsaltet som innehåller magnesium utöver kalium & natrium.

dazeds
2010-09-07, 20:39
Shiet. Vissa av de måtten liknar mina. Tror jag har just mer ass och midja fast en del mer bröstkorg, och väger 77kg någonting.

Apropå midjemåttet, så skall man mäta mittemellan höftbenskammen och nedersta revbenet efter en in och utandning i avsplappnat läge. Tjejer brukar gilla att mäta en aning högre upp iom att det oftast blir det smalaste stället för dem.

Måttens placering är framtagna i samarbete med gurun. Han mätte och jag kände mig som en utställningshund. ;-)

dazeds
2010-09-07, 20:40
Jag födrarr att mäta just på det smalaste stället för det är lättare att minimera mätosäkerhete för mig.

Har du gjort någon rörlighetsträning än?
Nej, det är inte läxa, det är som njutning och nöje :D


Hahaha, nej pappa. Lovar att göra det strax. Försökte efter träningen men benen bar mig inte riktigt. Bra med mjölksyra om vi säger så.

dazeds
2010-09-07, 21:00
Mat idag;

Frukost, banan milkshake. Utan både banan och mjölk. Sen keso och avokado.

Lunch, Wok, grönskaer och kött"bitar" (min chef älskar att äta på samma ställe...varje dag.)

Mellanmål: Banan milkshake. Utan både banan och mjölk.

Snacks: Lite nötter

Middag: Morötter, keso, rökt lax


Träning idag:
Råkade säga något dumt. Eller jag började bli lite uttråkad av allt jäkla tekniktjat och ville ha ett tyngre pass. Tok gjorde som tok sa. Gurun ordnade det åt mig.

Knäböj:

Utan stång x 10
25 kg 5 x5
Utan stång x 10

Gud vad snygga de blev om jag hade händerna rakt utsträckta framför mig. Ner med röven i golvet och inget vingel. Blev imponerad av mig själv!
Med stång, mycket stelare och vingligare men ändå bättre än tidigare. Det tar sig, sa gubben som släckte brasan med bensin.
Sen gjorde jag 10 utan stång bara för att öva lite. Och för att jag var lite självbelåten med att det blev snyggt.

Utfall

Utan stång 3x10, enligt guru
Utan stång 4x10 enligt mig

Nu är det så att jag vill göra vissa saker på mitt vis, så det blev 4 x 10, dvs 2 vändor på varje ben. Hatta emellan är bara tröttsamt. Min smidighet gjorde sig påmind men jag gjorde dem och det kändes i röven så jag är rätt nöjd.

Militärpress

22,5 kg 5x5 enligt guru
25 kg 5x5 enligt mig

Ehm. Låter det OK om jag säger att jag inte orkade leta efter mindre vikter? Det straffade sig lite när jag nästan satte stången på näsbenet under fjärde vändan och fick mjölksyra på fjärde. Höhöhö.
Flaxar lite med armarna och gurun hade nog önskat bättre böj i armbågarna men det kändes helt OK. Lite tungt ibland, men knäcker man till ryggen löser det sig ;-)

Kronlyft:

Hoppade över, eftersom jag anser att det är meningslöst att öva teknik om ingen rättar mig. Lite som att övningsköra bil själv. Visst det går, men det ger inte så mycket. Gurun sa att det mest berodde på min lathet dock. Så ni vet.

Räckhävningar

- 60 kg 3 x F enligt guru
- 64 kg (fanns inget bättre alternativ) 3 x F

Supinerat smalt grepp. Mina handleder dog annars. Visste ni om att man kan få världens returstuds om man tar bra fart ner?

10 i första vändan där jag testade greppen
12 i andra, då började göra rätt ont
13 i tredje. Då gjrode det jääätteont

Plankan

+ 2,5 kg 3 x 30 sek

HAHAHAHA. Första, OK. Lite tung. Andra OK, lite tyngre. Tredje, seriöst. Jag skakade som en epileptiker.


Passet gick bra. Roligare när det börjar bli lite vikter och jag får lite ont. Skönt att slippa de värsta teknikgrejorna och mest tänka på att orka.

mikaelj
2010-09-07, 21:17
Frukost, banan milkshake. Utan både banan och mjölk. Sen keso och avokado.

:-)

Knäböj:
(...)
Gud vad snygga de blev om jag hade händerna rakt utsträckta framför mig. Ner med röven i golvet och inget vingel. Blev imponerad av mig själv!
Med stång, mycket stelare och vingligare men ändå bättre än tidigare. Det tar sig, sa gubben som släckte brasan med bensin.
Sen gjorde jag 10 utan stång bara för att öva lite. Och för att jag var lite självbelåten med att det blev snyggt.

Toppen! Jättekul att höra. Framsteg för varje pass!

Utfall
Utan stång 3x10, enligt guru
Utan stång 4x10 enligt mig

Nu är det så att jag vill göra vissa saker på mitt vis, så det blev 4 x 10, dvs 2 vändor på varje ben. Hatta emellan är bara tröttsamt. Min smidighet gjorde sig påmind men jag gjorde dem och det kändes i röven så jag är rätt nöjd.

Jaha, och vem sade åt dig att fuska? Du gjorde två set för lite. Det där var 3 set på varje ben. ;-)

Förhoppningsvis kan utfallen fungera lite som en stretchövning vilket hjälper till i böj. Plus att det borde vara skönt när det känns att du tar i också!

Militärpress

22,5 kg 5x5 enligt guru
25 kg 5x5 enligt mig

Ehm. Låter det OK om jag säger att jag inte orkade leta efter mindre vikter? Det straffade sig lite när jag nästan satte stången på näsbenet under fjärde vändan och fick mjölksyra på fjärde. Höhöhö.
Flaxar lite med armarna och gurun hade nog önskat bättre böj i armbågarna men det kändes helt OK. Lite tungt ibland, men knäcker man till ryggen löser det sig ;-)

*skratt* skön inställning! Hoppas du inte skadade näsan alltför mycket?
Du lyckades genomföra allting, det är bra! Militärpress är just en väldigt tung övning eftersom det är en så liten muskelgrupp. Du har fördel av att du har rätt bra axlar sedan tidigare, så här kan du fortsätta kriga på.

Räckhävningar

- 60 kg 3 x F enligt guru
- 64 kg (fanns inget bättre alternativ) 3 x F

Supinerat smalt grepp. Mina handleder dog annars. Visste ni om att man kan få världens returstuds om man tar bra fart ner?

10 i första vändan där jag testade greppen
12 i andra, då började göra rätt ont
13 i tredje. Då gjrode det jääätteont

Ajdå. På vilket sätt gjorde det ont i handlederna? Kändes det som att det var någon rotation utåt/inåt som gjorde att det smärtade? Det kan vara bra att få bukt med.

Då har vi en bas, 12 reps. Nästa gång blir det lägre assistvikt och så många reps du orkar, tills du når 12 igen. Skölj, gurgla & repetera.

Plankan

+ 2,5 kg 3 x 30 sek

HAHAHAHA. Första, OK. Lite tung. Andra OK, lite tyngre. Tredje, seriöst. Jag skakade som en epileptiker.

Imponerande! Det är bra att du kan pressa dig hårt även när det är obehagligt (fast inte smärtsamt, det är dumt), ger mycket.
Antar att du kommer ha viss träningsvärk i bålpartiet imorron...

Passet gick bra. Roligare när det börjar bli lite vikter och jag får lite ont. Skönt att slippa de värsta teknikgrejorna och mest tänka på att orka.

Det går finfint framåt för dig & skönt att läsa att du känner att tekniken hela tiden blir bättre och bättre. Från vad jag läser gav det riktigt mycket dessutom. Bra jobbat!

dazeds
2010-09-07, 21:24
Jaha, och vem sade åt dig att fuska? Du gjorde två set för lite. Det där var 3 set på varje ben. ;-)

Det blir så när min PT inte kan skriva tydliga passbeskrivningar. Jag kräver upprättelse.

wesaft
2010-09-07, 21:24
Det straffade sig lite när jag nästan satte stången på näsbenet under fjärde vändan

Perfekt teknik näs-tan, sikta på nästippen är det som gälller :)
ja, på riktigt alltså.

bra tränat.

Anton Fräs
2010-09-07, 21:26
Hellre näsan än hakan.. Jag har klonkat mig till nästintill svimning 2-3 gånger :o Gott att du vågar ta i!

dazeds
2010-09-07, 21:40
Känns skönt att veta att målet någonstans är att med nöd och näppe undvika att knocka sig själv. mamma, vad har jag gett mig in på...

dazeds
2010-09-07, 22:16
Och för informationens skull kan jag säga att min guru precis skrattade åt mig och dömde ut min matmängd.

En normalstor by i afrika kan inte få i sig det jag äter på en dag. Vilket tydligen var för lite.


Jag måste ju ge honom rätt eftersom jag är hungrig. Igen.



Tur han är nästan likadan.

dazeds
2010-09-09, 22:04
Idag är jag grinig, trött, illamående och allmänt blääärk.

Jobbet. Suger. Getpung.

Tänkte att träningen skulle pigga upp mig. Men nej.

Böj

KV x10
20 kg x 5
30 kg 5x5
KV x10

Gurun tyckte 27,5 kg men sådana små finesser finns inte på mitt mkt basala gym. Så det blev 30 kg istället. Vikten är inget problem. Utan stång med händerna rakt fram är ässet i golvet men så fort stången kommer på så går allt fel. Jag kommer verkligen inte ner.

Bänk

25 kg 5x5

Vikten = nemas. Liggandet med stången = problem. Om jag ligger där jag tycker att jag borde vara placerad, lyfter ner stången och höjer upp den låter det KLONK. Jag slår nämligen i "hålla- fast- stången-"- pinnen. Så det blir snett framåt. Lite tröttsamt.

Utfall

Utan stång 3 x 10

Här insåg jag hur illa min träningsvärk var.Seriöst, benen svor åt mig. Vääöääldigt mjölksyrekrampigt.

Räckhävningar (supinerat smalt grepp)

Det skulle vara omvänd rodd, men här började jag bli lite yr och tänkte fel.

-57 kg x 12 st
-57 kg x 8 st
-57 kg x 10 st (även om man mår illa och inte orkar vänta ut mjölksyran kan man tvinga sig själv)

Omvända sit ups

Eftersom jag var trött i armarna tog jag dem innan armhävningarna.

Började med att ha 15 kg som assist. 54 st
Började må illa, slängde assisten åt sidan och körde utan. Bättre än inget.

18 st
10 st
30 st

Armhävningar

HAHAHAHAHA. Jag är verkligen kass på skiten. Gjorde runt 20 innan jag insåg att jag var alldeles för sur, illamående och allmänt irriterad för att ens orka bry mig.

dazeds
2010-09-09, 22:06
Jag har dessutom lyckats samla på mig ca 2 kg i vätska sen förra tisdagen. Jag ser gravid ut. Mycket attraktivt måste jag säga.

Gurun ska träna mig på söndag. Tror för hans skull att han ska se till att jag inte är hungrig innan...dumt om han skulle få en hantel eller två i huvudet.

kettlebellGuden
2010-09-10, 11:48
Jag gillar att du har disciplinen och glöden för att ta dig igenom ett träningspass! BRA JOBBAT!

Har lite tips om övningar som kan vara sympatiska att göra för bättre böj och rörlighet... svårt det här med textform. Ska leta youtube :) :)

MeekGeek
2010-09-10, 12:05
Seltin är det enda mineralsaltet som innehåller magnesium utöver kalium & natrium.

Dock är mängderna försvinnande små för att man ska ha någon nytta av det. Det skulle krävas 30g Seltin per dag för att nå RDI av magnesium den vägen, och gör man det, ligger man risigt till på grund av för mycket natrium i stället.

Men visst, många bäckar små.

Nitrometan
2010-09-10, 12:44
Skojsigt. Kul att se att du har driv och disciplin att sköta din träning och mat. :thumbup:

Roligt att läsa.

Edit: Lycka till med fortsättningen.

stridis
2010-09-10, 13:49
Jag har dessutom lyckats samla på mig ca 2 kg i vätska sen förra tisdagen. Jag ser gravid ut. Mycket attraktivt måste jag säga.


Vad heter den där gravidfetischen nu igen?
Jag samlar också på mig vätska, betyder det att jag är tjej? Eller nej, jag laddar ju kreatin, *puuhh*. Ser inte riktigt lika fibrig ut på axlarna när jag spänner dem.

dazeds
2010-09-11, 09:20
Jag gillar att du har disciplinen och glöden för att ta dig igenom ett träningspass! BRA JOBBAT!

Har lite tips om övningar som kan vara sympatiska att göra för bättre böj och rörlighet... svårt det här med textform. Ska leta youtube :) :)

Tack! Blir bara så irriterad på mig själv när det inte går som jag vill.

Fick hjälp att stretcha igår kväll (hey, livet var tog du vägen? stretch en fredagkväll istället för vin, kvinnor och sång. Tant gammal.) och det var en intressant upplevelse. Det är verkligen höfterna som är problemet. Vissa rörelser tar verkligen tvärstopp.

Skojsigt. Kul att se att du har driv och disciplin att sköta din träning och mat. :thumbup:

Roligt att läsa.

Edit: Lycka till med fortsättningen.

Tack! Det är lättare nu än förr eftersom jag dels har en guru som övervakar (jääättesvårt att "inte orka", känns lite respektlöst då) och dels har jag en tydlig målbild av vad jag vill uppnå. Mindre "träna för att man ska" mer "träna för att det här vill jag".

Vad heter den där gravidfetischen nu igen?
Jag samlar också på mig vätska, betyder det att jag är tjej? Eller nej, jag laddar ju kreatin, *puuhh*. Ser inte riktigt lika fibrig ut på axlarna när jag spänner dem.

Du behöver äta mer tunnis.

kettlebellGuden
2010-09-11, 11:43
Tack! Blir bara så irriterad på mig själv när det inte går som jag vill.

Fick hjälp att stretcha igår kväll (hey, livet var tog du vägen? stretch en fredagkväll istället för vin, kvinnor och sång. Tant gammal.) och det var en intressant upplevelse. Det är verkligen höfterna som är problemet. Vissa rörelser tar verkligen tvärstopp.



Du får det till att låta som vin+kvinnor+sång är mer attraktivt än stretch och lyfta vikter. *screwy*

Jag har styrt opp lite grejer till din Guru som förhoppningsvis kan hjälpa din rörlighet. Om inte... så har jag 5000 till. Ge han lite pasta så länge så han blir glad.

stridis
2010-09-11, 11:49
http://rlv.zcache.com/funny_stretch_properly_before_sex_safety_posters-p228663829736810065tdad_210.jpg

kettlebellGuden
2010-09-12, 00:19
Saker som är bra:

http://www.youtube.com/watch?v=FVlX5HNKamw
http://www.youtube.com/watch?v=jOBS91fJ1uM


that's right. DUVOR to the rescue.

dazeds
2010-09-12, 09:18
Du får det till att låta som vin+kvinnor+sång är mer attraktivt än stretch och lyfta vikter. *screwy*

Jag har styrt opp lite grejer till din Guru som förhoppningsvis kan hjälpa din rörlighet. Om inte... så har jag 5000 till. Ge han lite pasta så länge så han blir glad.

Jaaa...förlåt...det var inte riktigt meningen. Självklart finns det INGENTING som slår stretch och lyfta vikter. Försökte skoja till det där, men det är ju så himlans svårt i text. :-P

Häller lite vetemjöl i guruns kaffe så fort jag får chansen. -evil-

dazeds
2010-09-12, 09:22
Saker som är bra:

http://www.youtube.com/watch?v=FVlX5HNKamw
http://www.youtube.com/watch?v=jOBS91fJ1uM


that's right. DUVOR to the rescue.


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJ. Jag har inga sådana leder vad jag vet. Jag är robust i min struktur. Ska testa sen när jag tränat.

Fint att du gör ett inlägg om stretch klockan 01:30 en lördag. Omtänksamt! Men rimligt eftersom stretch och lyfta saker är bäst äver.

kettlebellGuden
2010-09-12, 09:27
Häller lite vetemjöl i guruns kaffe så fort jag får chansen. -evil-

Varmredning => kaffesås.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAJ. Jag har inga sådana leder vad jag vet. Jag är robust i min struktur. Ska testa sen när jag tränat.

Fint att du gör ett inlägg om stretch klockan 01:30 en lördag. Omtänksamt! Men rimligt eftersom stretch och lyfta saker är bäst äver.

pidgeon pose arbetar man gradvis upp. Den är fantastiskt bra.

01:30: omtänksam vs. inte kunna sova och helt jäfla uttråkad och kolo var sista desperata utvägen ur tristessen. Var så pass illa att jag funderade på att cykla iväg till gymmet för att trötta ut mig ungefär då. *flex*

mikaelj
2010-09-12, 21:18
Starka mark-från-knä, kul att se den övningen idag! Reppandet gick fint och dessutom över kroppsvikt i en etta redan på första försöket, med fin form. Viktad planka tog du också galant.
Syns på din böj att du förbättrat rörligheten. Stretchingen ger helt klart resultat.

Bra tränat! och bra ätet! :-P om nom nom fisk- och skaldjursgryta...

dazeds
2010-09-12, 21:44
Innan jag säger någonting alls om mitt pass kan jag informera om hur det är att träna med sin guru (aka ekorren på speed). Tänk er att se människan köra mark tills han är en våt fläck på golvet, följa med mig bort, klocka mig på plankan, se honom ställa sig upp och SPRINGA bort för att göra sin nästa övning. Sen kommer han SPRINGANDES tillbaka och är lite besviken över att det inte gick så bra. Själv har jag inte ens orkat sätta mig upp utan ligger kvar som en död säl.

:-D

Böj:

KV x 10

30 kg 5x5

Tydligen syns förbättringen i stabilitet och smidighet. Det är skönt, men jag känner mig fortfarande som ett kylskåp.

Utfall

Betydligt enklare än förra gången. Tydligen är frånvaro av träningsvärk en fördel i den här övningen. Stelheten gör dock att jag inte kan låta bli att böja på det främre knäet men det blir förhoppningsvis bättre sen när jag blir rörligare.

Militärpress

25 kg 5x5

Behövde inte ens ta till mitt specialknep för att få upp den och näsan var aldrig i farozonen.
(hade dessutom underhållning i form av en spoling som stod en bit bort. Han drog upp tröjan, lutade sig bakåt, vred lite på sig och kollade in sina egna rutor. Och nej, det var inte gurun)

Kronlyft

40 kg x 8
50 kg x 5
60 kg x 5
80 kg x 1
100 kg x F
90 kg x F

Här hade både jag och gurun roligt. Tror dock att det var mer att min kropp var helt slut än att 90 & 100 kg är ett problem egentligen. 80 kg gick så pass enkelt att få upp. Kommer dock bara köra det här med gurun, för mycket teknikdetaljer som spelar in känner jag.

Räckhävningar-57 x 12
-57 x 9
-57 x 12

Tydligen orkar jag mer om jag väntar längre mellan varje set. Hmm...TRÅÅÅÅKIGT.

Plankan

30 s x 3 + 5 kg

Eaaasy. Stark som en björn. Helt klart.

dazeds
2010-09-12, 21:49
pidgeon pose arbetar man gradvis upp. Den är fantastiskt bra.

Gurun tog tag och drog i fotleden för mer effekt. Kommer ta tid innan jag hamnar så jag klarar det jag ska.

01:30: omtänksam vs. inte kunna sova och helt jäfla uttråkad och kolo var sista desperata utvägen ur tristessen. Var så pass illa att jag funderade på att cykla iväg till gymmet för att trötta ut mig ungefär då. *flex*

jag somnade i soffan. som en klubbad säl. som sagt, vin, kvinnor och sång...

dazeds
2010-09-12, 21:54
Starka mark-från-knä, kul att se den övningen idag! Reppandet gick fint och dessutom över kroppsvikt i en etta redan på första försöket, med fin form. Viktad planka tog du också galant.
Syns på din böj att du förbättrat rörligheten. Stretchingen ger helt klart resultat.

Bra tränat! och bra ätet! :-P om nom nom fisk- och skaldjursgryta...


Stretcha dig är mer som att slåss med en väldigt ilsken björn. Att behöva stå med hela kroppsvikten på ett lår samtidigt som jag försöker lägga vikten framåt på det andra låret är...speciellt. Jag fick nästan mjölksyra.

Mmm fisksoppan var gryyyym.

dazeds
2010-09-12, 22:52
Nu i veckan ska gurun konkurrentutsättas, fick nämligen ett gratis PT- pass av någon anledning.

Gör detta mest för att det var...ehm...ja gratis. Frågan är då vad jag ska be om. Gurun och jag spånade lite när vi gick från gymmet och min idé är att säga "jag vill klara 20 perfekta armhävningar" Någon som har någon annan idé?

Säger jag bättre kondition kommer jag få bo på löpbandet eller på någon cykel. Jag haaatar sådant.

Oavsett misstänker jag att det kommer inkludera en pilatesboll och hantlar. Kanske någon balansbräda också. Ska inte säga att jag redan har någon som drar mig i örat om pass och mat. Ska vara novis.

tntballe
2010-09-12, 23:09
Visa upp det här klippet och säg att du vill lära dig att böja likadant.
3mL2d6WaPIM

shadowfire
2010-09-12, 23:13
uffff, jag blev fan hård i brallan.. underbara squats!

mikaelj
2010-09-12, 23:41
Så vill jag också böja!

Stretcha dig är mer som att slåss med en väldigt ilsken björn. Att behöva stå med hela kroppsvikten på ett lår samtidigt som jag försöker lägga vikten framåt på det andra låret är...speciellt. Jag fick nästan mjölksyra.

Mm, jag är eventuellt lite stel... :-)

Filmer!

Mark från knä, 60 kg x 5
x4NGwL9PIfQ

Mark från knä, 80 kg x 1 (for teh lulz)
seXW7M93-PA

wesaft
2010-09-13, 08:42
Kul med framsteg i rörligheten :)

Om det är jättetråkigt att vänta mellan räckhäven så kan du alltid varva räckhäven med plankan, men fråga gurun först :)

kettlebellGuden
2010-09-13, 15:12
fick nämligen ett gratis PT- pass av någon anledning.


Anledningen att gratispass ges ut är sällan rumsrena ;)


Du kanske har tur.. det kan vara en riktigt bra PT. Mitt förslag är att du ber
din gratis-PT lära dig bra form på frivändningar.

dazeds
2010-09-13, 18:34
Kul med framsteg i rörligheten :)

Om det är jättetråkigt att vänta mellan räckhäven så kan du alltid varva räckhäven med plankan, men fråga gurun först :)


Guuuurun, ska jag göra så istället?

Anledningen att gratispass ges ut är sällan rumsrena ;)


Du kanske har tur.. det kan vara en riktigt bra PT. Mitt förslag är att du ber
din gratis-PT lära dig bra form på frivändningar.

nähä? jag tror nog att den solbrända unge spolingen i chippen-frissa kan lära tant ett och annat. som jag alltid säger "det viktigaste är att man försöker" ;D

mikaelj
2010-09-13, 18:42
Guuuurun, ska jag göra så istället?

Tror du att du klarar ilka lång/längre tid på plankan och lägre assistvikt i räckhävning utan vila? Isf, prova och se!

wesaft
2010-09-13, 20:15
Varför inte säga till PT:n att du vill tärna på knäböj och marklyft om det nu är det du vill förbättra.

dazeds
2010-09-13, 20:53
Tror du att du klarar ilka lång/längre tid på plankan och lägre assistvikt i räckhävning utan vila? Isf, prova och se!

är det där en utmaning...?

dazeds
2010-09-14, 20:25
Det var en gång en adept som inte alltid gör som hennes guru säger. Resultatet kommer ni läsa om nedan.

Böj:

KV x 10
20 kg x 5
35 kg 5 x 5

ÄNTLIGEN börjar det lossna. Kom ner som jag skulle även med stång, inte bara med KV. Wohooo. Lite vingel vingel på vägen upp men mycket bättre än tidigare.

Bänk

30 kg 2 x 5
30 kg 1 x 3
27,5 kg 3 x 5

Ehm..skulle vara 27,k kg men de vikterna var upptagna så jag chansade på 30 kg istället. Dumt. Bänken är som tidigare påpekat inte så bra...så jag typ tappade stången när jag fick mjölksyra. Fick bara upp den på ena fästet och den föll ner mot mitt ansikte. Kastade mig uppåt och fick den på halsen. Dumt. Sträckning i nacken nu...

Omvänd rodd

3 x F

Inte direkt mitt favoritmoment. Räknade inte utan hängde mest och sänkte mig tills jag inte orkade mer. Kommer inte upp annars. Hatar att vara klen. Hååå.

Omvända situps

assist 5 kg (skulle vara 15 men det lät så mkt)
3 x F

70
40
50

Armhävningar

3 x F

10
10
15

Klenis fick köra på knäna, försökte ha dem så breda som möjligt så det gjorde ont där jag har kroppsdelar som behöver bestraffas. Jag suger på att lyfta mig själv på olika vis. PAH!




Min nacke är lite öm nu....

pialia
2010-09-14, 20:38
Fick bara upp den på ena fästet och den föll ner mot mitt ansikte. Kastade mig uppåt och fick den på halsen. Dumt. Sträckning i nacken nu...

Ajajajaj, ni har inga safety bars eller power rack? :/ Hoppas det inte varar.

dazeds
2010-09-14, 20:48
Ajajajaj, ni har inga safety bars eller power rack? :/ Hoppas det inte varar.

Nej, det är mest något som finns där för att det ska se bra ut. Döden att använda den insåg jag nu...

mikaelj
2010-09-14, 21:22
Ouch med bänken! :-/ Innan dess satte du ändå två set på 30 kg. Bra! Minns du första gången när du försökte dig på en rep på 30 kg? Då kom du ingenvart överhuvudtaget. :-)

ÄNTLIGEN börjar det lossna. Kom ner som jag skulle även med stång, inte bara med KV. Wohooo. Lite vingel vingel på vägen upp men mycket bättre än tidigare.

Sweet! Så sent som i söndags var det en rätt tydlig gräns för hur långt ut du hade armarna där det blev väldigt instabilt. Att kunna ha dem bakom nacken och dessutom med stång är en stor förbättring!
Nu fortsätter vi med långsamma ökningar från tom stång och fortsätter därifrån för att öva på fulldjupa böjar steg för steg. Parallellt med att du kan få göra tyngre kvartsböjar som bonus. ;-)

Rodd och armhävningar smakar fortfarande bittert, så det är bra att du kör på så gott du kan där. Du kan nog hoppa assistvikten helt om du vill ha lite mer träningsvärk i mage/rygg. Finns en hel del styrka där hos dig, vilket är jättebra för alla andra övningar.

Fint pass idag igen! Krya på dig nu!

dazeds
2010-09-14, 22:07
Ouch med bänken! :-/ Innan dess satte du ändå två set på 30 kg. Bra! Minns du första gången när du försökte dig på en rep på 30 kg? Då kom du ingenvart överhuvudtaget. :-)

Hade klarat alla om jag haft ngn som passade...blev bara helt fel i den där rackars bänken. Ogillar den.



Sweet! Så sent som i söndags var det en rätt tydlig gräns för hur långt ut du hade armarna där det blev väldigt instabilt. Att kunna ha dem bakom nacken och dessutom med stång är en stor förbättring!
Nu fortsätter vi med långsamma ökningar från tom stång och fortsätter därifrån för att öva på fulldjupa böjar steg för steg. Parallellt med att du kan få göra tyngre kvartsböjar som bonus. ;-)

Försöker du säga att jag är mer intresserad av vikten än av tekniken? ;-)
Men ja, det låter som en väldigt bra idé faktiskt. Lekte död duva sen för att fortsätta bli så himla vig och spänstig som bara jag är.


Rodd och armhävningar smakar fortfarande bittert, så det är bra att du kör på så gott du kan där. Du kan nog hoppa assistvikten helt om du vill ha lite mer träningsvärk i mage/rygg. Finns en hel del styrka där hos dig, vilket är jättebra för alla andra övningar.

Fint pass idag igen! Krya på dig nu!

Sammanfattningsvis. Jag hatar skiten. Men jag gör det för att du säger att jag ska. Duktig tjej.

kettlebellGuden
2010-09-15, 13:47
Bänk

30 kg 2 x 5
30 kg 1 x 3
27,5 kg 3 x 5

Ehm..skulle vara 27,k kg men de vikterna var upptagna så jag chansade på 30 kg istället. Dumt. Bänken är som tidigare påpekat inte så bra...så jag typ tappade stången när jag fick mjölksyra. Fick bara upp den på ena fästet och den föll ner mot mitt ansikte. Kastade mig uppåt och fick den på halsen. Dumt. Sträckning i nacken nu...


Uscha! Don't train to failure (tm).

Najs work med böjen :D :D :D

stridis
2010-09-15, 14:10
Det
Ehm..skulle vara 27,k kg men de vikterna var upptagna så jag chansade på 30 kg istället. Dumt. Bänken är som tidigare påpekat inte så bra...så jag typ tappade stången när jag fick mjölksyra. Fick bara upp den på ena fästet och den föll ner mot mitt ansikte. Kastade mig uppåt och fick den på halsen. Dumt. Sträckning i nacken nu...

Nu vet du att man överlever. NO FEAR. Attackera vikterna, härska!

dazeds
2010-09-15, 20:40
Uscha! Don't train to failure (tm).

Najs work med böjen :D :D :D

Det var ju inte som om jag ville dö...riktigt sååå EMO är jag inte. Snacka om pinsam död för övrigt.

Tack :-D blev lite euofrisk där ett tag. Sen kom jag på att de stånkande männen bredvid mig inte förstod storheten i min spänst.

Nu vet du att man överlever. NO FEAR. Attackera vikterna, härska!

Och så tar vi det lugnt med knarket...:-P

stridis
2010-09-15, 20:47
Och så tar vi det lugnt med knarket...:-P

Hmm. Har börjat med konstiga röda kapslar med några rosa streck på, blev lite kommentarer om dem i hushållet,hoho.

dazeds
2010-09-15, 20:49
En av mina bästigaste vänner bjöd med mig på Pump idag. Typ värva en kompis.

1. Jag hade glömt bort att stången är i plast, så det blev lite feltänk i början gällande hur mycket det skulle vara på för att vara rimligt. Sen, för att citera C, "köttade du på som en idiot"

2. Gurun har en djupt rotad ovilja mot att låta mig stå och stånka framför spegeln med biceps- och tricepsövningar som de stora killarna. Det fick jag ta igen nu under kvällen pass, mycket viftande med hantlar. OOOOOOOONT.

3. Framför mig stod en man. I vita shorts. Lite för högt uppdragna. OK, jag vet. Man ska gå in i sig själv under träningen BLA BLA men att stå bakom någon där man ser hela klockspelet dingla gör det där liiite svårt.

4. Framför C stod Harry 96 år som enligt C "lassade på som om det här var hans livs sista chans att komma i form" Jag trodde han skulle dö. Lite och späd var han också. Borde gått av på mitten.

5. Övade massor på att gå ner med röven i böjen. Gick OK, men att ha skor på sig gjorde att jag fick kramp i fossingarna.

mikaelj
2010-09-15, 22:21
1. Jag hade glömt bort att stången är i plast, så det blev lite feltänk i början gällande hur mycket det skulle vara på för att vara rimligt. Sen, för att citera C, "köttade du på som en idiot"

Aha, jättelite först, sedan tokmycket efteråt? C lär blivit tokimpad av dig, eller hur?

3. Framför mig stod en man. I vita shorts. Lite för högt uppdragna. OK, jag vet. Man ska gå in i sig själv under träningen BLA BLA men att stå bakom någon där man ser hela klockspelet dingla gör det där liiite svårt.

Ohlala! Gärna varvat med Faster Yster med alldeles för högt uppdragna tights. En fröjd för ögat, hela tiden!

5. Övade massor på att gå ner med röven i böjen. Gick OK, men att ha skor på sig gjorde att jag fick kramp i fossingarna.

Just att böja barfota är extra svårt för många, pga stelhet. Lite klack brukar folk därför uppskatta. Däremot är det "bättre" att lyckas ta sig ner barfota (rent generellt), dvs som du tränar annars! Schysst att du faktiskt lyckades gå ner när du böjde, tycker att man aldrig hinner med i takt till musiken annars.

Underligt med fossingarna. För åtsittande skor eller nå't?

Du klarade nacken i bänken den här gången, hoppas jag? (och den känns bra nu efteråt?)

dazeds
2010-09-15, 22:28
Aha, jättelite först, sedan tokmycket efteråt? C lär blivit tokimpad av dig, eller hur?

Hon kallade mig galen :-(

Ohlala! Gärna varvat med Faster Yster med alldeles för högt uppdragna tights. En fröjd för ögat, hela tiden!

Mums. Ligga lite?

Just att böja barfota är extra svårt för många, pga stelhet. Lite klack brukar folk därför uppskatta. Däremot är det "bättre" att lyckas ta sig ner barfota (rent generellt), dvs som du tränar annars! Schysst att du faktiskt lyckades gå ner när du böjde, tycker att man aldrig hinner med i takt till musiken annars.

Underligt med fossingarna. För åtsittande skor eller nå't?

Du klarade nacken i bänken den här gången, hoppas jag? (och den känns bra nu efteråt?)

Sket i musiken, lekte själv. tänkte passa på liksom...vill ju briljera på lördag. ^^ Tror jag mer spände fötterna. Lite tungt kanske det eventuellt var...

Nacken känns OK, hade huvudvärk av den tidigare. Men nu är jag som ny.

dazeds
2010-09-19, 23:58
Tränade på friskis & svettis i lördags när jag befann mig i den ädla staden Göteborg. Det var ett box-pass. Gurun var med. Han skulle "visa en markering" och la upp sin fot mot min höft. Troligen har han åldras lite och fått problem med avståndsbedömningen då reslutatet kan ses på bilden.


AJ.


OK, det syns inte så tydligt...men det blev ett äckligt blåmärke.


Guruns teori: "jag tror du har lätt för att få blåmärken helt enkelt. så farligt var det väl inte?"

stridis
2010-09-20, 00:31
Tränade på friskis & svettis i lördags när jag befann mig i den ädla staden Göteborg. Det var ett box-pass. Gurun var med. Han skulle "visa en markering" och la upp sin fot mot min höft. Troligen har han åldras lite och fått problem med avståndsbedömningen då reslutatet kan ses på bilden.


Vadå la upp fot mot din höft? Rundsparkar skall träffa med skenben rakt i mjukdelarna jue. Du får säga åt åldringen att kvinnsen inte gillar sådant.;)

mikaelj
2010-09-20, 06:59
Ja, det var det ju där med avståndsbedömningen... eller den tillfälliga stelheten... *harkel*

(korrekt träffyta är förstås precis under revbenen. kan trösta oss med att jag fick ont i foten på köpet?)

dazeds
2010-09-20, 08:03
Vadå la upp fot mot din höft? Rundsparkar skall träffa med skenben rakt i mjukdelarna jue. Du får säga åt åldringen att kvinnsen inte gillar sådant.;)

min chef frågade om jag snart kommer "ha gått in i en dörr" och anlända till jobbet med en ordentlig blåklocka.

kettlebellGuden
2010-09-21, 08:57
Blåmärken är både fint och sexigt. :whipped:

dazeds
2010-09-21, 09:00
Blåmärken är både fint och sexigt. :whipped:

Ska jag verkligen lyssna på någon som lyfter ett klot på olika vis? -skeptisk-

Lärde mig igår att du inte kunde lyfta saker som har andra former. VAr tydligen helt galen som ens tänkte tanken. (tvungen att höra mig för ang vad som är grejen med kloten liksom)

kettlebellGuden
2010-09-21, 11:50
Lärde mig igår att du inte kunde lyfta saker som har andra former. VAr tydligen helt galen som ens tänkte tanken. (tvungen att höra mig för ang vad som är grejen med kloten liksom)

Det stämmer bra. Har man en klotformad vikt så rinner gravitationen ner längs alla sidor på den så den väger bara typ en 5:e-del av KG-stämpeln. *popcorn* Det fungerar ännu bättre om man oljar in dem med någon form av glidmedel. *bs*

Sen lämpar de sig till en hel del saker som skivstänger inte lämpar sig till, å viceversa dårå. Mkt roligt, mkt tungt, allmänt trevligt. Spar handlederna med. Sköna grejer!

dazeds
2010-09-21, 20:20
Vaaaarför stoppade ingen mig när jag köpte milkshakepulver med kokos och pistagesmak för?! Sa redan innan första klunken att det kommer smaka flytande mandelkubb. JAJEMEN, jag hade rätt! OK med mjölk dock...MJÖLKSKAK! :-D

Idag har mycket snurrat i mitt redan snurriga huvud så jag var väl inte galet tokpepp på att träffa en PT. Som dessutom ser ut som Chippen gjorde i håret. Fast rödhårig och solariebrun/röd...

Kommer dit och herrn är dubbelbokad. Jag muttrar lite eftersom jag inte hade något pass med mig (wild and crazy, men jag tänkte låta honom bestämma lite)

Jag ställer mig på crosstrainern och inser efter 10 min att jag hellre ligger i fosterställning i duschen och tvättar mig med svinto än står där längre. Då är Chippen klar och kommer och hämtar mig. Tydligen har jag fyra gratis konsultationer á 30 min. Den första gick ut på vem jag var, vad jag gjort och vad jag ville uppnå.

Bitar av konversationen såg ut så här:

Chippen: Vad är ditt mål?
Jag: Att kunna göra 20 perfekta armhävningar och bli stark
Chippen sneglar lite på mig, harklar sig: Inget annat...?
Jag: Nej, smal kommer jag ändå aldrig bli så det skiter vi i. Kondition är ändå bara tråkigt.
Chippen: Ahaa...jo, det är väl kanske inte så kul...

Vi sitter och går igenom vad jag tränar nu och vad jag äter, vilket väcker hans intresse. Kosten fick honom att tvärnita.

Chippen: Så du ska bli stark utan kolhydrater...om du inte är ett mirakel kommer det inte ske.
Jag: Hähä
Chippen: Så...hur fungerar det...?
Jag: Jag klarade 90 i kronlyft så helt förstörd är jag väl inte. (vilket är en lögn kom jag på sen, men jag kunde ju inte ändra faktan efter den kommande kommentaren)
Chippen: Ahaa...det är väldigt bra...
Jag: hähä


Så först nästa gång ska vi leka med vikter. Han skrev STARK med stora bokstäver efter mitt namn, så han kommer nog be mig lyfta ett piano.

Så jag fick träna lite efter eget huvud. Eftersom det var sent och jag är lite..ehm uppe i varv...gjorde jag inte så mycket.

Knäböj:

20 kg x 10
30 kg 5 x 5

Ni kunde ställt en öl på mitt äss.

Militärpress

25 kg 5 x 5

Lääääätt

Knäböj

25 kg 5 x 5

Smalare mellan fossingarna. Ryggen åkte fram men jag kom iaf ner!!



Kvällens märkligaste = paret som tränade tillsammans. Han var så där häftig med massa tattulieringar och gillar att lyfta hantlar. Hon var mer lönnfet och glodde på mina fiiiina militärpressar (helloooo brygga). Han gick seriöst runt med musikluarna inkönkade heeeela tiden. Sjukt otrevligt. Varför träna tillsammans om man ändå behöver vara i någon zen- zon för att orka ligga med hantlarna?!

mikaelj
2010-09-21, 20:40
Näsan och hakan klarade sig det här passet? :-)

Stor humor i konversationen! Kan tänka mig den något förvånade & förvirrade minen på PT:n. :-) Dina muskler kommer förtvina och du kommer att ligga som en hjälplös säl när du lyfter 1 kg-hantlarna om du inte äter din pasta! Blir kul att läsa om nästa pass när han faktiskt börjar träna dig.

Bra presterat i böjen också! 25 kg ATG såg lovande ut i helgen, men var lite osäker på höjningen till 30. Ser ju ut som att du kan fortsätta härifrån. Kul att du testar på med smalare fotställning, får kvitto på din ökade rörlighet. Toppen!

Nitrometan
2010-09-22, 08:30
Öl. *drool*

Bra möte med PT:n.

dazeds
2010-09-22, 08:41
Öl. *drool*

Bra möte med PT:n.

PT:n verkade onekligen bättre än vad jag trodde. Kan bli kul! Ska göra lite tester och grejer nästa tisdag.


Så alkohol förekommer på det här bygget? Trodde det var liiiiite som att svära i kyrkan. Typ proteinpulvret goes "du skall inga maltdrycker hava jämte mig"

rooz
2010-09-22, 08:52
PT:n verkade onekligen bättre än vad jag trodde. Kan bli kul! Ska göra lite tester och grejer nästa tisdag.


Så alkohol förekommer på det här bygget? Trodde det var liiiiite som att svära i kyrkan. Typ proteinpulvret goes "du skall inga maltdrycker hava jämte mig"
OM det gör. Många av de starka pojkarna dricker både innan och efter passet:D

dazeds
2010-09-22, 08:56
OM det gör. Många av de starka pojkarna dricker både innan och efter passet:D

däremellan är det bara ren sprit som gäller?

Jahaaaa...det är därför gurun envisas med flytande magnesium...nu är jag med ! :-D

Nitrometan
2010-09-22, 09:30
Ni kunde ställt en öl på mitt äss.

Öl. *drool*

Så alkohol förekommer på det här bygget? Trodde det var liiiiite som att svära i kyrkan. Typ proteinpulvret goes "du skall inga maltdrycker hava jämte mig"
Jaföffan. Alkohol må vara dåligt för mig men jag vågar utmana... :MrT:

Jag läste ditt inlägg om öl och äss, började föreställa mig hur det skulle se ut. Men sen blev jag distraherad av ölen...

http://img805.imageshack.us/img805/2424/pfo5360.jpg

http://img683.imageshack.us/img683/8528/coldbeer.jpg

*drool*

dazeds
2010-09-22, 09:35
Homer har aldrig fel.

Nitrometan
2010-09-22, 10:07
Homer har rätt.

"To alcohol, the mother of, and the cure for, all problems!"

dazeds
2010-09-23, 21:59
Sen jag var runt 17 år har jag haft problem med mina lår. Då började något som ingen verkar ha något svar på vad det kommer ifrån. Vissa nätter vaknade jag av att det krampar/bränner i utsidan av mina lår.

Med åren blev detta värre och jag märkte mer och mer att jag började få ont i ljumskarna och låren när jag gått promenader. Jogga har däremot fungerat OK. Till slut tog jag periodvis morfin för att kunna somna och fick några gånger det konstaterat att jag hade inflammationer i antingen höger eller vänster ljumske.

Började jobba som personlig assistent och efter något år fick jag en inflammation i vänster höft/ljumske som var fruktansvärd. (arbetsställningarna inom det yrket är "en utmaning") Husläkaren gav mig en remiss till en ortoped och jag blev röntgad. Då konstaterades att jag hade ett vänsterben som var ca 2 cm kortare. Jag fick uppmaningen att söka mig till en sjukgymnast, vilket jag gjorde...men på grund av många olika skäl blev det aldrig särskilt bra.

Nu har ju min guru tagit tag i mitt öra och släpat mig till gymmet. Problemet kvarstår dock.
- Jag får ont av att gå.
- Jag har väldigt lätt för att få inflammationer i ljumskarna (pendlar lite från sida till sida)
- Jag är stel som ett kylskåp

Som TUR är har jag en vän som är naprapat. Hon gjorde hembesök hos mig och konstaterade följande:
- Jag är inte sned (vilket hon inte förstod, eftersom röntgen är bättre än hennes blick men hon hittade ingen punkt där jag kompenserade heller, vilket borde vara i bröstryggen)
- Det är inte ljumskarna som ömmar utan det är framsida lår
- Kollar hon på ingångna skor nöter jag bägge sulorna likvärdigt

Hennes diagnos är att jag har snedställt bäcken. Att jag svankar och att musklerna på framsidan av mina lår ständigt är ihopdragna. Det är därför jag inte kommer ner i knäböj.

Hon dömde ut principen att börja med de stora muskelgrupperna helt eftersom det enbart kommer orsaka smärta. Fixa problemet med det snedställda bäckenet först för att sedan ta de stora snygga musklerna.

Hon är i samma sits själv och nöter med de som hon själv kallade "astråkiga övningarna" för att träna framsida lår, baksida lår, rumpa och M. transversus abdominis.

För övrigt masserade hon ut insidan av vänster lår. AMEN FY FAAAAN VAD ONT DET GJORDE.

Vad tror ni om detta?

dazeds
2010-09-23, 22:26
Känns som om hon har rätt när det gäller att vänta med stora muskelgrupper utifrån nedan:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2698151&postcount=9

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1703444&postcount=1

mikaelj
2010-09-24, 06:12
Intressanta slutsatser hon drog. Komplext system med muskler och leder och allt.

Se även Träningslära | Core - Vad är det och vilka muskler menar man? (del 1) (http://traningslara.se/core-del-i-vad-ar-det-och-vilka-muskler-menar-man/) (samt del 2 och 3)

dazeds
2010-09-26, 19:34
Då så. Dags att uppdatera, eftersom vi alla vet; står det inte på kolo har det inte hänt!

Efter min väns kärleksfullas behandling i torsdagskväll, vaknade jag upp på fredags morgon med fem fingerformade blåmärken på insidan av låret. Tillsammans med resterna av guruns tidigare "markering" på min höft såg jag nu ut att ha älskat med ett element.

Fredagen fortsatte med att jag tog ett Core-pass för att testa teorin med att jobba med mina stackars lårmuskler. Det gick åt heeeelvete. Min vän verkade ha lossnat på något för jag hade ingen kraft någonstans. Skakade som ett asplöv i alla övningar. Kom inte ens upp i plankan.

Gick hem arg, ledsden och besviken över att mina ben bara bråkar hur jag än försöker. Kände hur det började värka i höfterna och allt var bara BAJS,

Igår åkte jag bil till Göteborg med två lidingöloppsspringare. Eller ja, de hade slutat springa och skulle hem. Jag fick lite snålskjuts. Skitfint. Och som vi alla vet, "det viktigaste är inte att vinna utan att deltaga" och "det viktigaste är att försöka".

Idag skulle jag och gurun köra PROjympa, dvs "vattenträning". Sjukt roligt. Gurun såg lite lidande ut ibland. Äntligen fick jag komma ut från ett pass och känna mig piggare än gurun. Nöjd tjej. Dessutom kändes benen avsevärt mycket bättre. Äntligen har jag hittat något som påverkar till det positiva.

För övrigt är det en matt guru som sitter bredvid mig. Överätning är visst inget roligt. Särskilt inte när jag äter mer än honom i en gäspning. Klen guru höhöhöhöhöh

wesaft
2010-09-27, 08:06
Haha, lite morgontrött läste jag: Gudrun istället för Gurun :D

Lät som att din vän hade bra koll, det viktigaste låter som att du försöker träna/justera så du kan gå/träna utan smärta.
Du är ju bra på att simma, det är skonsamt och det kan du köra mer av så länge :)

Massage gör ont :P
mitt tips är att Gudrun och du först delar på en flaska vin, sen lägger du den tomma flaska på marken, lägg dig själv ovanpå med låret mot och rulla fram och tillbaka och även i sidled.

dazeds
2010-09-27, 08:17
HAHAHAHA. Vinflaskan skulle vara en hit, eftersom jag skulle få tömma den själv. Skulle med glans kunna rulla genom lägenheten och ge mig fler blåmärken.

"doktor sam har ordinerat, så det här är av HÄLSOSKÄL -hick-"

dazeds
2010-09-28, 20:25
Idag har jag tränat genom att lyfta saker utan att flytta på dem. Mycket givande. Särskilt som det var galet mycket folk och många som lyfte hantlar och släppte dem igen. Stånkade gjorde de också och tittade på sin spegelbild.

Jag vet att naprapaten sa att jag skulle skita i stora muskelgrupper innan jag löst det med benen, men jag skiter i henne. Vad vet hon?! Norsk och allt.

Knäbj

KV x 10

Gurun började plötsligt att prata om anding och spänna magen. Jag som knappt har koll nog att hålla balansen men jag pustade lite för syns skull tills han verkade nöjd.

32,5 kg 5 x 5

Gick bra. Börjar bli lite tungt så jag fuskade lite på de sista. Dum som ett tåg råkade jag säga det till gurun, som tydligen tyckte vanartigt beteende skulle bestraffas med mer böj, denna gång med stopp. Andningen är svår, men den kommer väl när jag känner mig trygg i böjande och är liiite vigare än nu.

Bänk

30 kg 5 x 5

Riktiga bänken var upptagen så vi fick köra en alternativ variant där varken jag eller gurun riktigt nådde upp. Gurun var lite nervös över att jag inte höll emot stången när han lyfte av den och pratade om skallskador. Fjant. Jag har ju stenkoll. (har jag sagt att jag fick gå till naprapaten igår pga av nackspärr sedan skivstången råkade "halka ner" på min hals?)

Lite vingligt men jag är nöjd. Orkade alla med lite vilja!

Armhävningar

10
10
11,5 AAAAAAAJ

HAHAHAHA. Eftersom jag är klen ska jag utföra dem i knähöjd tydligen. Vilket fick bli i ett fönster. Gurun tyckte jag inte körde till fail utan hade klarat mer om jag bara pressat mig. Jag förklarade vänligt att jag inte vill köra och stupa med näsan rätt in i ett fönster för att sedan dundra in med hakan i fönsterbrädan av cement. Ursäkt accepterad.

Kabeltjolahoppsan

Körde i den där kabelgrejen småkillarna hänger i och tar i tills man tror de ska spränga vitala blodkärl i huvudet. (vilket man även gör när man spelar oboe, fråga gurun.)

Körde tre övningar på låg vikt. Insida och utsida lår samt röv. 3 set och 12 rep.
Lite mör sen.

Omvända situps

30
30
30

Höftböjaren var ju lite död efter förra övningen så jag pressade mig inte.

mikaelj
2010-09-28, 20:55
Både böj och bänk såg väldigt lätta ut, särskilt med tanke på ganska kort vila. Får hoppas benen håller nu bara.

kettlebellGuden
2010-09-29, 19:24
Bra böj! Du böjer tyngre än många av muskelbergen jag ser på fitness-spaet här nere!

dazeds
2010-09-29, 20:17
Bra böj! Du böjer tyngre än många av muskelbergen jag ser på fitness-spaet här nere!

WOHOOOO. :-D

Berätta mer...gärna något som inkluderar "du gör det dessutom snyggare" (nu är kanske det inte något du vet, men en vit lögn är helt OK i min bok)

kettlebellGuden
2010-09-29, 20:26
WOHOOOO. :-D

Berätta mer...gärna något som inkluderar "du gör det dessutom snyggare" (nu är kanske det inte något du vet, men en vit lögn är helt OK i min bok)

90% av lyften jag såg idag var en bra bit över parallellt. Gissar på att du inte har sån lyx. Så jo, du gör det säkert mycket bättre+snyggare.

:edit: Jag kan rent allmänt inte avgöra kvinnors böj. Jag blir väldigt distraherad av rumpa som rör sig upp och ner. :/edit:

dazeds
2010-09-29, 20:35
90% av lyften jag såg idag var en bra bit över parallellt. Gissar på att du inte har sån lyx. Så jo, du gör det säkert mycket bättre+snyggare.

:edit: Jag kan rent allmänt inte avgöra kvinnors böj. Jag blir väldigt distraherad av rumpa som rör sig upp och ner. :/edit:

Lyx = nej. jag har någon som sticker in fingrarna i magen och skäller på mig om jag inte andas!

Rumpor = ja, jag har insett att det är fördelen med knäböj. mycket putande med gumpen. trevligt ur en åskådares perspektiv

:-D

dazeds
2010-10-01, 22:16
En väldigt trött jenny tänkte först köra sitt pass men eftersom wc slussen är en träningslokal i storlek med en genomsnittlig garderob blev det pass istället.

Core.

En del bra övningar för mina stackars lår men samtidigt blir jag svag snabbt. Frustrerande men jag antar att det löser sig efter hand. Ultraglad instruktör, kände mig som en emo- unge när hon försökte peppa. Ville kasta kottar och sparka i gruset, men riktade min energi mot "plankan"

Pump.

Det är märkligt men rätt kul pass. Fick en tillrättavisning om att jag gick för djupt i knäböjen, "vi behöver inte göra så här"
Beklagade mig för gurun angående mina utfall och att de är grymt mycket djupare och stadigare än de andra i gruppen och att han inte borde ha så mycket att klaga på. Hans kommentar var;

"bara för att de är sämre än dig betyder inte det att jag har fel"

Imorgon blir det guruns födelsedagspresent till frukost. Ska bli kul och se vad han säger!

kettlebellGuden
2010-10-01, 23:57
En väldigt trött jenny tänkte först köra sitt pass men eftersom wc slussen är en träningslokal i storlek med en genomsnittlig garderob blev det pass istället.

Låter som precis lagom utrymme för en bra körning long cycle.
http://www.youtube.com/watch?v=GIovgZOoIic . Håll dig i garderoben, det är där starka kvinnor formas.


Core.

Vad GÖR man egentligen på core-pass? Utan att ha besökt ett har jag en avsky för dem. Vill gärna ha en avsky som är grundad i verkligheten.



Pump.

Det är märkligt men rätt kul pass. Fick en tillrättavisning om att jag gick för djupt i knäböjen, "vi behöver inte göra så här"
Beklagade mig för gurun angående mina utfall och att de är grymt mycket djupare och stadigare än de andra i gruppen och att han inte borde ha så mycket att klaga på. Hans kommentar var;

"bara för att de är sämre än dig betyder inte det att jag har fel"


Träning anpassad till får föder får. Din guru tränar dig till att bli en ulv. Keep up the good work med att gå djupt och tungt.:thumbup:


Imorgon blir det guruns födelsedagspresent till frukost. Ska bli kul och se vad han säger!

18-årsgräns på forumet på gång hör jag.

dazeds
2010-10-02, 12:26
Låter som precis lagom utrymme för en bra körning long cycle.
http://www.youtube.com/watch?v=GIovgZOoIic . Håll dig i garderoben, det är där starka kvinnor formas.

Seriöst, vad är grejen med dig och klot?! Ser ut att vara fruktansvärt smärtsamt ju. Trött i armen...


Vad GÖR man egentligen på core-pass? Utan att ha besökt ett har jag en avsky för dem. Vill gärna ha en avsky som är grundad i verkligheten.


Du gör märkliga situps, du gör plankan, du gör plankan på sidan...ungefär det. Högst harmlöst!




Träning anpassad till får föder får. Din guru tränar dig till att bli en ulv. Keep up the good work med att gå djupt och tungt.:thumbup:

Hörru farbror Gandalf. Jag är inte någon som ska hämta/lämna ett föremål på någon given plats under vissa obehagliga omständigheter...bara för att klargöra.

18-årsgräns på forumet på gång hör jag.

HAHAHA. Kanske. Vi fick en genomgång av pilates. Häftigt!

dazeds
2010-10-02, 12:45
Gurun har fyllt år och fick idag en av sina presenter. En genomgång av pilates. Om jag inte visste att jag var skev innan detta vet jag det nu.

- Jag är roterad i höften
- Min ryggrad är lite sned
- Mina höftböjare är jättestarka (korta för den delen med) och varje gång jag gör situps tar de över.
- Lite platt ovanför skulderbladen, vilket gör att jag har början till en knöl nedanför nacken.

(sammanfattningsvis är jag en längre version av ringaren i notre dame helt enkelt)

Allt det här handlar egentligen om att jag måste träna upp röven och sträcka ut höftböjarna. Samt de djupa magmusklerna. Vilket jag redan börjat ana.

Sedan måste jag se till att träna varje sida separat för att inte låta ena kroppshalvan få fortsätta vara så dominant som den är nu. Dvs hantlar i stället för skivstång i vissa lägen.

Sen var det ett vackert ögonblick när vår intruktör säger;

"Ni är ruskigt lika i vissa avseende"

Hon trodde att vi var vänsterhänta...vilket ingen av oss är :-D

kettlebellGuden
2010-10-02, 17:05
Du gör märkliga situps, du gör plankan, du gör plankan på sidan...ungefär det. Högst harmlöst!


Härligt. corepass är precis så dåliga som jag tänkte.


- Jag är roterad i höften
- Min ryggrad är lite sned
- Mina höftböjare är jättestarka (korta för den delen med) och varje gång jag gör situps tar de över.
- Lite platt ovanför skulderbladen, vilket gör att jag har början till en knöl nedanför nacken.

(sammanfattningsvis är jag en längre version av ringaren i notre dame helt enkelt)

Allt det här handlar egentligen om att jag måste träna upp röven och sträcka ut höftböjarna. Samt de djupa magmusklerna. Vilket jag redan börjat ana.

Sedan måste jag se till att träna varje sida separat för att inte låta ena kroppshalvan få fortsätta vara så dominant som den är nu. Dvs hantlar i stället för skivstång i vissa lägen.


Du kan ju fråga din guru om inte någon har sagt till honom att "du den därade adepten du har borde sträcka höftböjarna och träna den posteriora kedjan för att kompensera." *gah!* Föreslår att du ser till att din guru bjuder dig på en FMS-dejt i götet för de härade obalanserna vänster/höger. Passa på att se till att få lära dig turken samtidigt. Den är perfa för 1) höftböjare, 2) obalans vänster/höger.

kettlebellGuden
2010-10-02, 19:23
http://stronglifts.com/how-to-optimize-posterior-chain-power-glute-activation/

+ X-band walks.

+ tgu

+ bretzel

livet är bra igen.

Jag skickar fakturan på posten.

dazeds
2010-10-02, 20:02
http://stronglifts.com/how-to-optimize-posterior-chain-power-glute-activation/

+ X-band walks.

+ tgu

+ bretzel

livet är bra igen.

Jag skickar fakturan på posten.

jag ber en stilla bön om att du och gurun aldrig kommer på att ha en playdate med mig som leksak. nu syftar jag inte sexuellt utan mer på er gemensamma sadistiska inställning. "äh lite mjölksyra har ingen dött av, du kommer inte heller bli den första. BÖJ NU."

kettlebellGuden
2010-10-02, 21:44
jag ber en stilla bön om att du och gurun aldrig kommer på att ha en playdate med mig som leksak. nu syftar jag inte sexuellt utan mer på er gemensamma sadistiska inställning. "äh lite mjölksyra har ingen dött av, du kommer inte heller bli den första. BÖJ NU."

Men ingen av mina förslag har ju ens med mjölksyra att göra. Det är trevliga uppvärmningsövningar och 'rehab'-övningar för att få din bakvända kropp till att bli rättvänd :)

wicked bra höftböjstretch + väcka glutsen + en mega för vänster/högerbalans (hey jag hatar hantlar nästan like mycket som jag hatar maskiner). It's all good. Ingen mjölksyra, inget obehagligt. Bara 10-20 minuter rent najs som uppvärmning.

Hmmm.. jag tror tillåmed jag postade fina länkar här i tråden till bra yoga asanas för att stretcha höftböjaren.

Mjölksyra är ju annars din bästa vän.

"Have you ever had a feeling of nausea after extreme extertion during a workout? That's the accumulation of lactic acid in your bloodstream. [...] Why is this important, you ask? 'cause it's good for you!" :thumbup:

Kraemer et al. har visat i studier att höga doser mjölksyra spritt i hela systemet genererar tillväxthormonsrespons. Tillväxthormon ökar fettförbränning. Särskilt runt magen. True story, jag hittar inte ens på det här.

Jag är grymt förtjust i mjölksyra I tell you. Men inte 'lite' mjölksyra. Jag gillar MYCKET mjölksyra. :whipped:

dazeds
2010-10-03, 00:48
Men ingen av mina förslag har ju ens med mjölksyra att göra. Det är trevliga uppvärmningsövningar och 'rehab'-övningar för att få din bakvända kropp till att bli rättvänd :)

wicked bra höftböjstretch + väcka glutsen + en mega för vänster/högerbalans (hey jag hatar hantlar nästan like mycket som jag hatar maskiner). It's all good. Ingen mjölksyra, inget obehagligt. Bara 10-20 minuter rent najs som uppvärmning.

Hmmm.. jag tror tillåmed jag postade fina länkar här i tråden till bra yoga asanas för att stretcha höftböjaren.

Mjölksyra är ju annars din bästa vän.

"Have you ever had a feeling of nausea after extreme extertion during a workout? That's the accumulation of lactic acid in your bloodstream. [...] Why is this important, you ask? 'cause it's good for you!" :thumbup:

Kraemer et al. har visat i studier att höga doser mjölksyra spritt i hela systemet genererar tillväxthormonsrespons. Tillväxthormon ökar fettförbränning. Särskilt runt magen. True story, jag hittar inte ens på det här.

Jag är grymt förtjust i mjölksyra I tell you. Men inte 'lite' mjölksyra. Jag gillar MYCKET mjölksyra. :whipped:

tack farbror klot. tipsen uppskattas.

däremot kved mina höfter bara av bilderna i vissa fall. gurun var mer oförstående inför mitt gnällande och flaxade igenom ett par övningar bara för att försöka förstå vad jag ynkade om. han förstod nog inte riktigt hur ont det gör att vara en korthöfting.

p.s. vänder mig lite mot att problemet uppkommit av omfattande sittande som länken påstod. jag ligger faktiskt mest ner. d.s.

dazeds
2010-10-03, 16:03
Av många dumma/jobbiga skäl var jag väl inte tokladdad att träna idag, men som TUR är har jag en guru boende hos mig som hade desto mer energi.

Mutade till mig att få köra "mark från knä" så jag hade något roligt att göra. Allt jäkla fjösande med små rörelser är BAJSTRÅKIGT.

Började med kabelgrejen (va fan heter den?!) och körde insida lår, framsida lår och baksida lår. Inte för att jag direkt ville men när jag började pilla på skivstången harklade gurun sig och undrade om jag inte glömt något...Håååå.

Böj:

KV x 10
35 kg 5 x 5

Gurun tittade på och sa att det såg OK utifrån "fällknivsvarianten du kör". Lite tungt men mest ostadigt. Försöker köra långsamt och putta fram höften för att göra det snyggt, meeen...ja. Lite sladdrigt.

Militärpress:

30 kg
4
5
5
5
4

Eftersom någon märklig man hamstrade alla 1,25 kg fick jag gå upp till 30 kg istället för 27,5 kg. Nu blev det roligt på riktigt.

1. Gurun föreslår att jag vilar mellan repen så jag orkar hela vägen. Jag förklarar att det känns jobbigt att vila och att lidandet blir mer långvarigt av sådant trams.

2.Gurun tittar förvånad på mig "men varför vilar du med armarna utsträckta över huvudet...?" Skönare så, asjobbigt när armarna är böjda ju. Kommer aldrig få den över huvudet igen, känns det som iaf.

Det var sjuuukt jobbigt. Ont i armarna. Mycket vilja, samt en viss sträck för att få stången i huvudet.

Mark från knä:

40 kg 8
50 kg 5
60 kg 2
70 kg 1
90 kg 1
90 kg F

En stor dag i dag. Jag hade flytande magnesium på mina händer vid andra försöket. Gurun såg rörd ut och beklagade brist på kamera. Men skiten kom upp och det var inte snyggt alls :-D

Dips

- 57 kg
9
9
9

Fyyyy inte loligt alls. Armarna var helt förstörda efter militärpressen, hängde som en vante efter första set kändes det som. Ont.

Plankan

+ 10 kg

30 s x 3

Jag är GRYM på det här. Trots att röven brände rätt bra från pump-passet i fredag.

mikaelj
2010-10-03, 16:16
Mycket vilja på de där pressarna!
Det var förresten räckhävningar/pron. du gjorde idag. ;-) Tror jag att du var trött efter den hjälteinsatsen på militärpressen.

Bra jobbat idag.

dazeds
2010-10-03, 16:26
Mycket vilja på de där pressarna!
Det var förresten räckhävningar/pron. du gjorde idag. ;-) Tror jag att du var trött efter den hjälteinsatsen på militärpressen.

Bra jobbat idag.



Och nu hör jag bara bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzz

kettlebellGuden
2010-10-03, 18:11
däremot kved mina höfter bara av bilderna i vissa fall. gurun var mer oförstående inför mitt gnällande och flaxade igenom ett par övningar bara för att försöka förstå vad jag ynkade om. han förstod nog inte riktigt hur ont det gör att vara en korthöfting.


Senast för tre månader sen när jag skulle börja stretcha mina höftböjare så var vänstern så tight att jag blev spyfärdig och trodde jag skulle svimma när jag gav den en bra stretch.*spy*

Ristretto
2010-10-03, 18:37
Måste säga att jag blir imponerad av dina militärpressar, riktigt fina!

dazeds
2010-10-03, 20:10
Senast för tre månader sen när jag skulle börja stretcha mina höftböjare så var vänstern så tight att jag blev spyfärdig och trodde jag skulle svimma när jag gav den en bra stretch.*spy*

men aaaaaaj. hur lång tid fick du lägga ner på det innan du blev "normal"? hur ofta behöver man misshandla sig själv för att det ska gå framåt? Kan man försöka för mycket?

dazeds
2010-10-03, 20:13
Måste säga att jag blir imponerad av dina militärpressar, riktigt fina!

woho, tack! roligt att höra...jag har ingen koll på hur mycket som är mycket när det gäller tjejer. jag bara gör som jag blir tillsagd. :-)

kettlebellGuden
2010-10-05, 06:08
men aaaaaaj. hur lång tid fick du lägga ner på det innan du blev "normal"? hur ofta behöver man misshandla sig själv för att det ska gå framåt? Kan man försöka för mycket?

Jag fick en specialstretch av en Mr. Neupert. Efter jobbat dagligen med den drygt en månad så kunde jag gå över till standard RKC hip flexor stretch (en stretch som har visat sig väldigt bra för både mig och en hel radda klienter !! alla bör göra den! din guru har den i en film. glöm inte att spänna röfva!) och har senare arbetat in yogans två duvställningar. Körde dem dagligen i någon månads tid med.

Numera kör jag höftböjarstretchen + duvorna var gång jag har arbetat höftböjarna hårt. Dvs. mycket HS swingvarianter (sidnot: swings tränar röfven nått så in i helskotta. kanske något man ska satsa på istället för knäböj om man vill ha robyn-arse). Dvs. tre gånger i veckan för tillfället.

Plus lite z-health höftcirklar som ingår i min dagliga 'joint mobility'-session. Speciellt höftcirklarna bakåt har varit mycket fina för mig. Även de stora öppna cirklarna.

I ren tid... det tog en månad för att bli "normal" med specialstretch dagligen + höftcirklar. Normal i sammanhanget är rätt kasst ärligt talat och i det läget behöver man stretcha en hel del till och det tog väl kanske en månad till med dagligt stretchande (fast normale rkc hip flexor stretchen + duvor då) innan det blev någon form av rocknroll. Numera är jag nästan lika mjuk i böjarna som jag är överallt annars.

Sammanlagt så la jag väl i början säkert 10-15 minuter om dagen på det här. Och nu är det väl... 10 minuter tre dagar i veckan som del av mitt fantastiska besök på fitness-spa:et. + 2-3 minuter cirklar dagligen.

Försöka för mycket kan man säkert. Jag är ingen stretchexpert :)

dazeds
2010-10-05, 15:34
Dagens bonus: Jävla kokossmakade proteinbajset är slut och jag får ÄNTLIGEN fortsätta smutta på mjölkskak med banansmak

Dagens minus: Guruns "glöm inte skogsbären" på MSN innan jag gick till träningen. Han tvingar i mig vitt pulver som dels smakar skogsbär (dvs i stil med fanta, vilket i sin tur ger mig flashback till HB-groggar i min ungdom) dels bakpulver.

Dagens fasa: Att antingen sluta mina dagar med en skivstång över halsen eller en kägla i huvudet


Knäböj

KV x 10

37,5 kg 5x5 (tror att jag gjorde 6 set, tappade räkningen så jag körde ett extra utifall att)

Nu börjar min stelhet verkligen begränsa mig. Det börjar bli lite tungt och då är det svårt att både orka och hålla balansen. Rörelsen blir inte optimal om jag inte kan hjälpa till med höften på vägen upp, men jag tror det ser hyfsat ut och det tar i röven så helt fel kan det inte vara.

Bänk

32,5 kg 5 x 6

Det gick toklätt så jag körde ett set till bara för att kompensera att jag skolkade från rodd. (Jag hatar rodd, det gåååår bara inte. Helt meninglöst. Gjorde ett tappert försök men det är ju bara ynkedom)

Armhävningar i knähöjd

3 x F

8
10
11

Tungt, lite trött efter bänken men det fungerar iaf. Störtdök bara nästan med näsan in i bänken.

Turkish get up

Jag var bara tvungen att testa efter första meningen i den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=RqyIuFIdgRk

Hade redan tidigare sett att det dessutom fanns jättefina klot där jag tränar:

Det var roligt men rätt svårt. Vikten var hanterbar, men däremot försvinner armen iväg om jag inte tokglor på klotet hela tiden. Helt plötsligt var armen rakt ut åt sidan istället för rakt upp och jag förstod inte riktigt när det hände. Balansgrej dock.

Sedan avrundade jag med massa stretch av mina höftböjare. Musslan, duvan, mulan...ja de där vanliga ni vet.

Poxeman
2010-10-05, 15:38
Bra kämpat, de där kokosprottarna verkar vara svåra att få till. Har själv ett lass med mintchokladsmak som verkligen inte är någon höjdare.

dazeds
2010-10-05, 15:39
Bra kämpat, de där kokosprottarna verkar vara svåra att få till. Har själv ett lass med mintchokladsmak som verkligen inte är någon höjdare.

Ååååh jag vill testa! Jag kan "låna" om du vill bli av med lite :-D

mikaelj
2010-10-05, 15:46
Du kommer snart bänka mer än du böjer! Känner du ungefär var någonstans stelheten sätter in? En film till nästa böjsession vore bra. Då blir det 40! En fin siffra.

Det är lite lustigt att du ökar i reps istället för minska, med armhävningarna. :-) Händerna längre ner och snart klarar du armhävningar på golvnivå!

kettlebellGuden
2010-10-05, 15:49
Bänk

32,5 kg 5 x 6

D

Turkish get up

Jag var bara tvungen att testa efter första meningen i den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=RqyIuFIdgRk

Hade redan tidigare sett att det dessutom fanns jättefina klot där jag tränar:

Det var roligt men rätt svårt. Vikten var hanterbar, men däremot försvinner armen iväg om jag inte tokglor på klotet hela tiden. Helt plötsligt var armen rakt ut åt sidan istället för rakt upp och jag förstod inte riktigt när det hände. Balansgrej dock.


Najs bänkpress!!

Oxå kul, för mig, att se att DiLuglio har uppdaterat sin get up och inte gör den som han gjorde tidigare. What a trevlig kille rent allmänt! :) Du *ska* tokglo på bellen hela tiden. Det och dra ner axlarna är viktiga grejer :)

dazeds
2010-10-05, 15:53
Du kommer snart bänka mer än du böjer! Känner du ungefär var någonstans stelheten sätter in? En film till nästa böjsession vore bra. Då blir det 40! En fin siffra.

När jag kommer ner förbi parallellt faller ryggen framåt, det går inte att ha den rakt. Vilket på vägen upp resluterar i att jag först lyfter med ryggen och sen benen. Knycken med höften fyller i det läget ingen funktion om du hänger med.

Som det kändes idag skulle jag nog klara 10 kg mer i bänk, ska vi testa? :-D

Det är lite lustigt att du ökar i reps istället för minska, med armhävningarna. :-) Händerna längre ner och snart klarar du armhävningar på golvnivå!

Tror det är muskler som vaknar, kroppen förstår vad jag vill göra.

dazeds
2010-10-05, 15:55
Najs bänkpress!!

Oxå kul, för mig, att se att DiLuglio har uppdaterat sin get up och inte gör den som han gjorde tidigare. What a trevlig kille rent allmänt! :) Du *ska* tokglo på bellen hela tiden. Det och dra ner axlarna är viktiga grejer :)


Får be gurun titta nästa vecka, han som ska gå kurs och allt. Fuskar säkert, brukar göra det i rörelser som kräver någon nivå av rörlighet. Mer stark än smidig...typ.

tntballe
2010-10-05, 16:25
Bra artikel som kanske kan hjälpa dig hålla ryggen, med video i slutet som tar en evighet att ladda ner.
http://www.performancemenu.com/articles/article.php?articleID=55

dazeds
2010-10-05, 16:37
Bra artikel som kanske kan hjälpa dig hålla ryggen, med video i slutet som tar en evighet att ladda ner.
http://www.performancemenu.com/articles/article.php?articleID=55

Tack! Ska undersöka detta :-)

Massa stretch blir det...

tntballe
2010-10-05, 17:06
Tack! Ska undersöka detta :-)

Massa stretch blir det...

Går mer in på aktiveringar än stretch.

dazeds
2010-10-06, 11:46
Går mer in på aktiveringar än stretch.

såg det nu när jag gick in i det lite mer. ska helt klart testa!

dazeds
2010-10-06, 11:47
Najs bänkpress!!

Oxå kul, för mig, att se att DiLuglio har uppdaterat sin get up och inte gör den som han gjorde tidigare. What a trevlig kille rent allmänt! :) Du *ska* tokglo på bellen hela tiden. Det och dra ner axlarna är viktiga grejer :)

Mina bröstmuskler säger aj idag....

dazeds
2010-10-07, 15:45
Varit seg idag, kan vara vädret samt att jag sov som en klubbad gris för första gången på rätt länge. Segade så mycket att gurun till slut verbalt puttade ut mig genom dörren via MSN. Det är bra jobbat!

Knäböj

20 kg x 10

Gurun och jag kom fram till att jag skulle stanna i vikt för att få bättre teknik. Förra gången gången var det lite..ehm...slagskepp över situationen om man säger så.

37,5 kg 2 x 5
40 kg 3 x 5

Nu gick det däremot MYCKET bättre. Det är tungt men jag kommer ner mer och mer. Vilja våld och torterade ljumskar är konceptet. Ökade bara för att se om det påverkade, men det kände jag ingen skillnad av.

Militärpress

Skulle köra på 32,5 kg, men orkade knappt att få av stången. Sänkte till 30 kg, samma där. Förbannad vart jag. Minst sagt. Tror allt berodde på att två gubbar satt och pratade ölmässan och min hjärna bara vrålade "ÖÖÖÖÖÖÖÖL DIN JÄLA KÄRRING! Vid den här tiden förra året hade du inte stått här och lekt motionär, då hade du planerat för ÖLMÄSSA: MUPP". Gick där ifrån och surade.

Utfall


2 x 6 kg, 5 x 5

Börjar bli starkare i benen helt klart. Det var inte hälften så jobbigt som det var förr utan vikter. Nu lekte jag med hantlar för att öva båda sidorna av kroppen. ska nog öka ganska mycket till nsäta gång...

Ryggresningar

5 x 5

Alltså, det känns bara i höfterna och ryggslutet. Lite i baksida lår och jag kniper med ässet. Var ska det ta någonstans egentligen?

Armhävningar

För att skälla på min kropp hittade jag stepbrädan och bestämde mig för att sänka höjden på mina armhävningar från knähöjd till "mitt- på- smalbenet"- höjd.

3 x F

10
9,5
10

AAAAAAAAAAAAAAAJ.

Måste stretcha sen. Inte glömma. Inte bli krum.

mikaelj
2010-10-07, 19:10
Knäböj

20 kg x 10

Gurun och jag kom fram till att jag skulle stanna i vikt för att få bättre teknik. Förra gången gången var det lite..ehm...slagskepp över situationen om man säger så.

37,5 kg 2 x 5
40 kg 3 x 5

Nu gick det däremot MYCKET bättre. Det är tungt men jag kommer ner mer och mer. Vilja våld och torterade ljumskar är konceptet. Ökade bara för att se om det påverkade, men det kände jag ingen skillnad av.

Hurra! Förutom att du kommer ner bättre, kände du att du kunde hålla ryggen rakare än sist?

Militärpress

Skulle köra på 32,5 kg, men orkade knappt att få av stången. Sänkte till 30 kg, samma där. Förbannad vart jag. Minst sagt. Tror allt berodde på att två gubbar satt och pratade ölmässan och min hjärna bara vrålade "ÖÖÖÖÖÖÖÖL DIN JÄLA KÄRRING! Vid den här tiden förra året hade du inte stått här och lekt motionär, då hade du planerat för ÖLMÄSSA: MUPP". Gick där ifrån och surade.

Dumma dåm. Du "leker inte motionär", du gör faktiskt riktigt bra framsteg, hela tiden. Var stolt över dig själv!

Du körde rätt hårt med pressen sist, så du kanske helt enkelt behöver längre återhämtning. I så fall kan det faktiskt vara bra för återhämtningen att köra lite fler repetitioner på låg vikt, typ stången.

Utfall

2 x 6 kg, 5 x 5

Börjar bli starkare i benen helt klart. Det var inte hälften så jobbigt som det var förr utan vikter. Nu lekte jag med hantlar för att öva båda sidorna av kroppen. ska nog öka ganska mycket till nsäta gång...

Najs! Bra balans också?

Ryggresningar

5 x 5

Alltså, det känns bara i höfterna och ryggslutet. Lite i baksida lår och jag kniper med ässet. Var ska det ta någonstans egentligen?

Jag tror att det skall kännas i korsrygg, rumpa och baksida lår. För egen del börjar korsryggen krampa efter ett tag, så där tar det mest hos mig. Så det verkar som att du gör rätt?

Armhävningar

För att skälla på min kropp hittade jag stepbrädan och bestämde mig för att sänka höjden på mina armhävningar från knähöjd till "mitt- på- smalbenet"- höjd.

3 x F

10
9,5
10

AAAAAAAAAAAAAAAJ.

Whee, snart nere på golvnivå. Ett par veckor, max, sedan sitter det.

Minus pressen har du faktiskt gjort ökningar överallt, bra tränat idag!

dazeds
2010-10-07, 22:05
Hurra! Förutom att du kommer ner bättre, kände du att du kunde hålla ryggen rakare än sist?

jag tror det, svårt att säga. fokuserade mest på att komma ner. det kändes stadigare generellt och att det verkligen inte handlar om vikten utan om min balans och smidighet.

Dumma dåm. Du "leker inte motionär", du gör faktiskt riktigt bra framsteg, hela tiden. Var stolt över dig själv!

Du körde rätt hårt med pressen sist, så du kanske helt enkelt behöver längre återhämtning. I så fall kan det faktiskt vara bra för återhämtningen att köra lite fler repetitioner på låg vikt, typ stången.

Du körde rätt hårt med pressen sist, så du kanske helt enkelt behöver längre återhämtning. I så fall kan det faktiskt vara bra för återhämtningen att köra lite fler repetitioner på låg vikt, typ stången.

Känner mig inte riktigt lika klen nu som i början. Bara frusterande när saker inte går som jag vill...
Tänkte köra stången, men då var jag så arg att jag kom fram till att det var bättre att göra något som fungerade istället.

Du körde rätt hårt med pressen sist, så du kanske helt enkelt behöver längre återhämtning. I så fall kan det faktiskt vara bra för återhämtningen att köra lite fler repetitioner på låg vikt, typ stången.



Najs! Bra balans också?

Ja, faktiskt! Tänkte ett tag använda stepbrädan för lite utmaning men jag hoppade det. Vill kunna gå hem också ;-)


Jag tror att det skall kännas i korsrygg, rumpa och baksida lår. För egen del börjar korsryggen krampa efter ett tag, så där tar det mest hos mig. Så det verkar som att du gör rätt?

Tror inte det. Studerar filmer. Känns som jag lika gärna kan göra det på golvet istället. Du vet...stålmannen och shit. Lite CORE typ :-D

Whee, snart nere på golvnivå. Ett par veckor, max, sedan sitter det.

Kändes faktiskt helt OK, mental spärr vid 10 tror jag!

Minus pressen har du faktiskt gjort ökningar överallt, bra tränat idag!

Kommer bli sjukt biff snart. Typ megabiff.

kettlebellGuden
2010-10-08, 23:05
Knäböj

20 kg x 10

Gurun och jag kom fram till att jag skulle stanna i vikt för att få bättre teknik. Förra gången gången var det lite..ehm...slagskepp över situationen om man säger så.

37,5 kg 2 x 5
40 kg 3 x 5

Nu gick det däremot MYCKET bättre. Det är tungt men jag kommer ner mer och mer. Vilja våld och torterade ljumskar är konceptet. Ökade bara för att se om det påverkade, men det kände jag ingen skillnad av.


quality over quantity :)


Utfall


2 x 6 kg, 5 x 5

Börjar bli starkare i benen helt klart. Det var inte hälften så jobbigt som det var förr utan vikter. Nu lekte jag med hantlar för att öva båda sidorna av kroppen. ska nog öka ganska mycket till nsäta gång...
[quote]

För mer underhållning: 1x12kg i hand motsatt benet du går ner på. I overhead lockout position för extra roligt. Eller pressa i bottenposition. Träna korset och gör utfall till en extremt bra övning!

[QUOTE=dazeds;4628656]
Ryggresningar

5 x 5

Alltså, det känns bara i höfterna och ryggslutet. Lite i baksida lår och jag kniper med ässet. Var ska det ta någonstans egentligen?
[quote]

Ryggresning är huvudsakligen träning Mm. erector spinae (längs hela ryggraden, y0!). Dock får du utan problem med stora rövmuskeln och skinksnörena på baksidan av låren. Mm. erector spinae är en stor samling muskler så det kan vara rätt svårt att faktiskt känna "kontakt" där.

[QUOTE=dazeds;4628656]
Armhävningar

För att skälla på min kropp hittade jag stepbrädan och bestämde mig för att sänka höjden på mina armhävningar från knähöjd till "mitt- på- smalbenet"- höjd.

3 x F

10
9,5
10



woot woot!

dazeds
2010-10-10, 19:28
woho! bortsett från gurun har göteborg en fördel på söndagar, vattengympan på wc.

instruktören är lika hysterisk som de brukar vara på pass och gruppen är lite äldre och tjockare. det sista kan dock bero på att man ser personerna i mindre kläder än "normalt"

övningarna är rätt basic. lite kondition, lite styrka men mina ben älskar det. krampen i låren släpper och jag kan ta i och röra mig som jag vill utan att vara rädd för morgondagen.

en tant väger säkert 120 kg och andas som hon ska få en astmaattack när vi byter om. trots detta är hon med och kämpar igenom hela passet. kan inte vara roligast i världen att visa upp sig i baddräkt när man med råge passerat gränsen för klädsamt knubbig.

ett av mina indirekta mål är just att inte gå i min mors fotspår och få en stroke vid 55 delvis på grund av långvarig övervikt. fy fan vilket slit det är att jobba bort det.

just nu känns det lite bittert att jag inte klarar att simma längre. (får sådan galen ångest över hur dålig kondition/vattenläge jag har) bekväm träningsform annars. dessutom luktar klor så gott...

dazeds
2010-10-10, 21:32
återigen en "partykväll" med mig och gurun. vi "satt på huk" i 10 minuter. jag kom på att jag ville se om det gick. halvvägs muttrar gurun "varför kom du på att det här var en bra idé?"

aj vad ont det gjorde i vristerna. jag var tvungen att hålla i mig för att kunna hålla balansen. micke var duktigare men ingen av oss hade direkt någon hållning att prata om. jag såg ut som en fällkniv.

efter sov våra fötter lite smått. pirrade!

dazeds
2010-10-12, 21:35
Blev uppsläpad i gryningen (1000 är väl rätt tidigt...eller?) för att gå och träna. Dessutom blev jag lovad att få bada öventyrsbad efteråt så jag var glad men tröttare än tröttast...sov på "vagnen" kändes det som(hahahah...försöker bli lite "down" med tugget här i stan)

Fick massa bra tips gällande böj och mark av Sam. Sen lite idéer för att stretcha ut mina märkliga och lite osamarbetsvilliga höfter.

Böj

10 x KV

40 kg 4 x 5
40 kg 4 x 5 till bänk

Sam tyckte jag gick ner lite onödigt långt eftersom jag tappar ryggen. Ni vet, moi = fällkniv

Jag tror jag börjar få grepp om hur mycket jag kan luta mig på hälarna utan att tappa balansen. Att rumpan ska bakåt och inte nedåt. nedåtrörelsen kommer från knäna och inte röven.

Bänk

20 kg x 5
30 kg x 5
35 kg x 3
40 kg x 1
45 kg x F

Jag ska tydligen jobba mindre strikt så klarar jag högre vikter...får se hur jag gör. Men annars går det braaaaa...woho!

Mark

40 kg x 5
45 kg x 5
50 kg x 5

Sam har extremt vassa fingrar när han borrar in dem i korsryggen och magen för att tvinga mig att känna vad jag ska aktivera när. Fick lite tips om hur jag ska göra vissa rörelser innan för att "väcka" de delar jag ska jobba med.'

Sen började jag känna mig lite klar...men då kände nog Sam att jag såg oförskämt pigg ut och fipplade ihop ett pass åt mig, så jag kunde fördriva tiden medan han och gurun körde mark.

Cirkel x 5, tid 8:25

Mark
40 kg x 3
Step upp till box i knähöjd x 10

(hahahaha han tyckte jag skulle hoppa jämnfota, jag såg framför mig utslagna framtänder i stil med en blodig olycka på lekis... och fick snällare övning)

Räckhävningar i gummiband x 3

Fyyyy faaaaaaan vad jobbigt det var. Tjött.


Sen fick jag bada! Fick lära gurun frisim, jätteroligt! Han var grymt duktig, gick från dränkt hund till respektabel motionär. Sedan vattenrutschkana...blev förnedrad och kom SIST. FY FAN!

wesaft
2010-10-13, 10:28
Sam har extremt vassa fingrar när han borrar in dem i korsryggen och magen för att tvinga mig att känna vad jag ska aktivera när. Fick lite tips om hur jag ska göra vissa rörelser innan för att "väcka" de delar jag ska jobba med.'


S&M, den där krumeluren i mitten är ett A ser du väl.

Bra jobbat på träningen :)
Jag vann nog rutschkanan för att jag vägde mest, men segern var fortfarande ljuvlig :)

mikaelj
2010-10-13, 22:00
S&M, den där krumeluren i mitten är ett A ser du väl.

Ganska tydligt dessutom: två fina blåmärken på korsryggen efter dina fingrar.

"Gör rätt nu, annars får du ont!" är en bra piska. :-)

wesaft
2010-10-13, 22:08
Om jag tänker efter så var det nog jetstrålarna i bubbelpoolen, rakt i ländryggen kom de :)

Var meningen att du skulle känna när och vilka muskler du spände, inte någon överdriven smärta, hoppsan ;)

dazeds
2010-10-15, 16:16
Böj

10 x KV

* Böj till bänk: 2x5 45 kg

Fungerade bra, försökte fokusera på att trycka bak röven till jag hade all vikt på hälarna och utsidan av foten. Bänken kändes som om den låg lite nedanför parallellt

* Böj till strax under bänkhöjd 2x5. 45 kg

Gick så jävla dåligt. Flyttade upp stången en bit för att få lättare att komma ner, men det kändes knappt som om jag klarade parallellt

* Böj till strax under bänkhöjd 1x5. 40 kg

Gick mycket bättre. Det är som att kroppen inte gillar tyngre vikter bara för att. Nu kom jag ner bättre och det kändes snyggare. (snyggt är viktigt, kommer till varför sen**)


Militärpress 5x5 27,5 kg

Dagens jävla fetfail. Jag räknade fel och bah "WOOOHOOO de bara flyger upp"
Inte OK.


Raka marklyft: 32,5 kg 3x5.

Alltså, det går inte att köra med så låga vikter, eller ja om man är typ 1,2 m kanske det känns vettigt. Nu blir det typ "krumma lyft" som gäller. Kändes inte alls rätt och bajs och blärk.

Armhävningar, 3xF, lägre än sist (höjd viktigare än antal)

Började lite smått med en stepbräda i maximal höjd. Där gjorde jag 5 för att låta kroppen komma på vad det var vi skulle göra.
Därefter blev det stepbräda i lägsta läget
7, 10, 11

Snart goooolvet. Ska klara 20 perfekta till jul!

** Dagens karaktär var en pilatestjej som var ÖVERALLT hela tiden. Hon släpade runt på en boll och sina hantlar för att hitta det ulitmata läget i lokalen. Sen gjorde hon JÄTTEmärkliga och underhållande övningar. Tänk er en stor mjuk balansplatta, en pilatesboll och en skivstång i plast. Fötterna på bollen, stången på balansplattan och sen armhävningar. Tyvärr orkade hon inte riktigt göra armhävningar så det blev mer...ryck? Viktigast är att man försöker!

mikaelj
2010-10-15, 16:42
Det är bra att skynda långsamt för teknikens skull som du märkte. 40-42,5 kg nästa pass på alla set så att du verkligen känner att det sitter innan du ökar, tycker jag. Bra teknik slår högre vikt alla dagar. Du kanske behöver mer specifik vristtänjning, lite som den i "Sheo's Squat Stretch"? Finns på youtube. Har för mig att man sitter på huk (på tå) och trycker ned knäna med en skivstång. Även när man sitter på knä med raka ben och drar knäna bakåt för att dra ut vristerna. Jag kan rita en bild. Men nog framförallt att tänja dem i "ihop"-läget.

Hursomhelst är det kul att känna på högre vikter (till bänk) för att få lite viktvana och för att det är kul, och det gick ju toppen!

Tänk på militärpressen som att du har blivit mycket starkare och det känns som att du verkligen viftar omkring med 27,5 kg! Samma känsla hade du på 20 kg förut. Det tar du igen till nästa pass med lite bättre flåstålighet!

Mark i olika varianter kan vara klurigt att förstå hur man skall göra. Du har i alla fall ganska bra koll på vanliga mark. Så här kommer raka: tanken är att göra ett marklyft vad gäller ryggposition, men med raka ben - dvs, hålla korsryggen och känna att baksida lår och rumpa tar i.

q5pS4m8JLLE

Även fast det kändes som ett segt pass, så skall du tänka på vad som verkligen gick jättebra, dvs armhävningarna! Du är snart nere på golvet på kring 10 reps, sedan kör du femmor då och då varje dag hemma och PANG efter några veckor sitter 20 snygga!

ÄNDRING: Du kanske behövde värma upp inför böjen mer än vad du gjorde? Köra några på stång och några omgångar sitta-på-huk-i-en-minut för att få mjukat upp vrister, eftersom det begränsar dig i böjen?

dazeds
2010-10-15, 17:04
Även fast det kändes som ett segt pass, så skall du tänka på vad som verkligen gick jättebra, dvs armhävningarna! Du är snart nere på golvet på kring 10 reps, sedan kör du femmor då och då varje dag hemma och PANG efter några veckor sitter 20 snygga!

ÄNDRING: Du kanske behövde värma upp inför böjen mer än vad du gjorde? Köra några på stång och några omgångar sitta-på-huk-i-en-minut för att få mjukat upp vrister, eftersom det begränsar dig i böjen?

TROTS ATT jag åt 4 ägg, en chokladkaka och 1 dl proteinpulver i lite kvarg igår...kanske inte det räckte som fullgott näringsintag..

wesaft
2010-10-15, 17:57
Även dåliga pass ger dig något, det går alltid i vågor upp och ner.
På tal om vågor, jag var och simmade som en delfin idag, tack fö rtipsen sist :)

Många går för långt ner i raka mark, håll ryggen perfekt, skicka bak rumpan och sänk bara lite tills det börjar ta stopp i baksida lår, spelar ingen roll om det är 5cm ner eller 55cm ner.
Bruden på filmen är rätt rörlig.

dazeds
2010-10-15, 18:15
Även dåliga pass ger dig något, det går alltid i vågor upp och ner.
På tal om vågor, jag var och simmade som en delfin idag, tack fö rtipsen sist :)

Många går för långt ner i raka mark, håll ryggen perfekt, skicka bak rumpan och sänk bara lite tills det börjar ta stopp i baksida lår, spelar ingen roll om det är 5cm ner eller 55cm ner.
Bruden på filmen är rätt rörlig.

Tänkte på dig igår, just att du borde testa med fenor. Det brukade ge lite "aha"- upplevelser till mina simmare förut.

Misstänker att jag kommer få öva lite på alla mina mark...varför kan inte allt bara vara lika enkelt som militärpress för?!

wesaft
2010-10-15, 19:39
Kul att du nämnde fenorna, det var det första som de sa i den instruktionsfilmen jag kollade på.
Väldigt löjligt förresten att de i frisim inte får simma så mycekt delfinspark som de vill, fri stil, simma så snabbt som du kan!
Mindre publikvänligt kanske, men jag tycker det är tråkigt att det inte är snababste simsättet de tävlar i.

dazeds
2010-10-18, 18:31
Kul att du nämnde fenorna, det var det första som de sa i den instruktionsfilmen jag kollade på.
Väldigt löjligt förresten att de i frisim inte får simma så mycekt delfinspark som de vill, fri stil, simma så snabbt som du kan!
Mindre publikvänligt kanske, men jag tycker det är tråkigt att det inte är snababste simsättet de tävlar i.

jag tycker det är helt rätt. visst det är snabbaste simsättet som gäller men innan regeln togs i bruk var det grymt tråkig simning. fritt är är den mest underhållande grenen och det är då publiken vill se, så lite får man nog anpassa upplägget.

dazeds
2010-10-18, 19:13
Böj

KV x 10

Böj till bänk
50 kg 2 x 5

Böj
40 kg 3 x 5

20 kg x 20

Det går bra till bänk men inte lägre. Inte för att det är tungt utan för att jag bara kommer ner till parallellt och sen urartar det. Ryggen dyker framåt och det ser ut som skit. Jag tror inte att det är för att jag är stel utan för att rumpa, baksida lår inte riktigt förstår vad det är jag vill. Jag skakar inte eller vinglar. Det ser bara ut som skit.

Bänk

35 kg 5 x 5

Megafail på sista rep i sista set. JAG HÖLL PÅ ATT DÖ IGEN?! Som tur var släppte jag den på magen den här gången och fick klä av mig stången.

Hantelrodd
7,5 kg
V: 15, 15
H: 15, 15

15 kg (kändes iaf dubbelt så tung)
V: 8, 4
H: 8, 4

Huuur vet man vad de väger? Svårt att komma ihåg vilken man hade, "två stora svarta och en mindre tack!"

Raka mark
Använde en övningsstång, kanske 30 kg?
5 x 5

Jag får det inte att fungera. Tar bara en bit ovanför korsryggen och ingenting i rumpa/lår. Kollade i spegeln och ryggen var hyfsat rak, ingen katastrof. Ska låren kännas får jag ha huvudet mellan knäna typ.

Plankan

3 x 60 sek
LÄTT!

Räckhäv
-50 kg

8, 8, 6

Kroppen lite tlött.

mikaelj
2010-10-18, 19:21
Snygg serie räckhävningar! För några pass sedan tog det helt stopp på -54 kg, nu klarar du betydligt fler. Lätt plankan också, alltså? Det är bra, gjorde två minuter idag och det var rätt jäkla svettigt från 1 minut. På med extravikt till nästa gång till dig.
35 kg på bänk också, schysst! Din etta på 40 häromdagen kommer snart bli en femma.

Hantlarna brukar ha någon sorts markering för vikten, eller så kommer du helt enkelt ihåg just "två stora svarta och en mindre" :-) Vikten i sig spelar inte så stor roll, huvudsaken är belastningen.

Angående böjen så kan det vara en idé att kolla på lite övningar som bättre tränar rumpa/baksida lår och rent allmänt hela bakre kedjan. Utfall är bra för rumpan, men jag vet inte riktigt vad baksida lår är bra för? Finns lite övningar på exrx:

* exrx | Hamstrings (http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor1942303)
* exrx | Gluteus Maximus (http://www.exrx.net/Lists/ExList/HipsWt.html#anchor169231)

Någon omkring här som har favoriter, månne?

ÄNDRING: 50 kg böj-till-bänk! Snyggt!

wesaft
2010-10-18, 21:03
jag tycker det är helt rätt. visst det är snabbaste simsättet som gäller men innan regeln togs i bruk var det grymt tråkig simning. fritt är är den mest underhållande grenen och det är då publiken vill se, så lite får man nog anpassa upplägget.

Jag skulle gärna kolla på 50m delfinspark under vattnet!
Undervattenskameror eller undervattens arenor :)

Gillar du att titta på gång istället för sprint, för då hinner man se atleterna, inte det snabbaste sättet, men man hinner se. Dålig jämförelse, men ändå :)

Bra tränat!
Jobba på med böjen, inget går att lösa på en gång, gå så långt det känns bra, sen kanske du kan gå 1 cm djupare varje pass. Du blir bättre för varje knäböj du gör. Är du redan parallell med lårbenen gentemot golvet så kör på och var glad :)

tntballe
2010-10-18, 21:12
Har du testat aktiveringsövningarna i länken jag visade tidigare?

dazeds
2010-10-18, 22:47
Har du testat aktiveringsövningarna i länken jag visade tidigare?

Ja och lite andra övningar som ska aktivera rätt muskler

En teori jag kom på ikväll är följande.

Jag kan göra bra böjar upp till ca 40 kg, rak rygg, röven i golvet osv Vi kan definiera det som godkänd teknik. Sedan lägger vi på 5 kg och det går åt helvete om jag ska böja under parallellt, dvs ej godkänd teknik. Varför förstör ca 5 kg allt? Det är fortfarande låga vikter så det borde rent logiskt inte vara ett problem.

Tadaaaa...jag har tänkt till.

Kan det vara så att mina muskler på framsida lår är väldigt dominanta? Så dominanta att de sköter böjandet upp till 40 kg och sen orkar de inte med och jag tappar tekniken? De bakre lårmusklerna vet helt enkelt inte vad de ska göra utan hänger med lite som de känner för det?

Jag har testat lite övningar för att kunna aktivera baksida lår och lyckades med partiet strax ovanför knäet och strax nedanför rumpan. Däremellan ingenting.

dazeds
2010-10-19, 22:15
Booty är det värsta jag gjort. Sen hade jag inte de där skorna som gör min träning 28 % mer effektiv heller...kanske det som saknades.

Telemarksutfall var vidrigt. Kan fan inte vara hälsosamt.

Min kompis med trasigt knä kom på att det här inte var ett pass för henne. Vi tänkte inte så långt...

Core var roligare. Kunde faktiskt göra situps där det bara kändes i magen och inget alls i benen. Plankan var dock hemsk eftersom träningsvärken från igår är rätt brutal i ryggen...förstår inte varför...

De ville verkligen att min kompis skulle köpa kort hos dem. Jättegärna väldigt mycket. Trodde han skulle tjata hål i huvudet på henne innan vi gick. Kunde inte låta bli att ge lite köpsignaler bara därför att...

mikaelj
2010-10-20, 08:30
http://www.net-pack.info/sites/0008/uploads/images_alimentation/telemark.jpg

Nitrometan
2010-10-20, 09:16
Telemarksutfall var vidrigt. Kan fan inte vara hälsosamt.
Tele - telefon, mobil ??
mark - marklyft
utfall - ja

Vad blir det för övning?

mikaelj
2010-10-20, 09:20
Tele - telefon, mobil ??
mark - marklyft
utfall - ja

Vad blir det för övning?

Nå't sånt här tror jag:

http://www.ericssonhistory.com/Handlers/GetImage.ashx?url=LM010751.jpg&w=288&h=0

Någon teori om #188, fabbo Nitro? (tanken är att leka massvis med lårcurl och nå'n bra rumpövning istället för att böja)

Nitrometan
2010-10-20, 10:09
Någon teori om #188, fabbo Nitro? (tanken är att leka massvis med lårcurl och nå'n bra rumpövning istället för att böja)
Nja, det är svårt om man inte är på plats att analysera.

Men det kan väl fungera.

tntballe
2010-10-20, 10:24
När du böjer för tungt, blir det fel på vägen ner eller på vägen upp, och faller ryggen utan att röven sticker bak?

dazeds
2010-10-20, 12:42
När du böjer för tungt, blir det fel på vägen ner eller på vägen upp, och faller ryggen utan att röven sticker bak?

Jag har jättesvårt att känna om ryggen är rak eller ej. I tyngre vikter märker jag skillnaden eftersom den blir så stor.

Jämför jag med att köra med stången blir det så här:

20 kg: kommer ner en bra bit under parallellt med ryggen rak (iaf vad jag tror) på vägen ner känns det i rumpan, längst fram på framsida lår. är jag nere känns det i rumpan, ljumskarna och höftböjarna. går jag upp känns det längst ner på framsida lår och i rumpan

45 kg: känns likvärdigt med 20 kg till parallellt, sen dyker huvudet (och med det följer antagligen ryggen med, jävligt märklig nacke annars) fram jättelångt men jag tror att rumpan är kvar på samma ställe. När jag går upp känns det insida lår, framsida lår och rumpa.

dazeds
2010-10-20, 12:47
Tele - telefon, mobil ??
mark - marklyft
utfall - ja

Vad blir det för övning?

en övning för jätteglada blonda tjejer som gillar att träna i flock. tyvärr är jag svarthårig. därför det gick så dåligt.

wesaft
2010-10-20, 17:58
Jag är för lårcurlen.
Även om allt ska vara "funktionellt" nuförtiden, tror det kan var bra för dig.
Så du får bättre koppling till musklerna på baksidan.

Men skulle inte ta bort böjen helt bara för det, kanske några lättare set lårcurl innan böjen och några tyngre efter.
Spelar inte någon roll direkt vilken övning det är, någon som du gillar och "känner".
Testa bryggan som vi körde sist också.

Man måste inte köra knäböj heller även om det är kul och man är mer "hardcore" då.

mikaelj
2010-10-21, 13:07
En aktiveringsövning jag fick tips om:

Ligga på mage. Be en kompis hålla uppe foten 45 grader upp. Försök spänna baksida lår. Antagligen kommer du inte att känna något precis nu. Nu skall kompisen trycka in fingrarna hårt i muskeln så att det börjar bli obehagligt/smärtsamt. Det gör att du känner var muskeln finns och att du automatiskt vill spjärna emot fingrarna genom att (häpp!) spänna den!

Nu när du har den spänd fortsätter kompisen att hålla emot och ökar motståndet lite granna. Du ser till att hålla känslan i rätt muskel hela tiden. Kompisen kan även här klämma och trycka och göra livet surt för din muskel så att du hela tiden känner var den finns. Öka motståndet lite mer, håll 5-10s i varje nytt läge med högre belastning. Sluta när det börjar ta med vaden eller att det inte längre känns i baksida lår. Upprepa så några gånger, vila, och kör några till "set".

Viktigt här: ned med rumpan och håll foten 90 grader eller mer, dvs flexa inte fotryggen så att vaden börjar ta i.

tntballe
2010-10-21, 14:48
Jag har jättesvårt att känna om ryggen är rak eller ej. I tyngre vikter märker jag skillnaden eftersom den blir så stor.

Jämför jag med att köra med stången blir det så här:

20 kg: kommer ner en bra bit under parallellt med ryggen rak (iaf vad jag tror) på vägen ner känns det i rumpan, längst fram på framsida lår. är jag nere känns det i rumpan, ljumskarna och höftböjarna. går jag upp känns det längst ner på framsida lår och i rumpan

45 kg: känns likvärdigt med 20 kg till parallellt, sen dyker huvudet (och med det följer antagligen ryggen med, jävligt märklig nacke annars) fram jättelångt men jag tror att rumpan är kvar på samma ställe. När jag går upp känns det insida lår, framsida lår och rumpa.

Tycker att det låter som det problem jag haft, inte säkert men om det är så skulle jag säga att problemet inte är svag baksida utan dålig rörlighet i insida lår. Detta leder till att bäckenet rör sig och du tappar kraft. Om det är höftböjare eller ryggen vet jag inte och är vikten lätt så märks inte detta.
Lösningen för egen del är ökad bålstyrka och stretch för insidan. Jag kan inte känna att insidan tar emot utan bälte, den är så mycket starkare än antagonisterna. Ett sätt att testa detta är att stretcha o töja mycket på insidan innan du böjer. Eller böja, sen tänja och böja igen.

wesaft
2010-10-21, 19:29
mikaelj: hehe, trycka fingrar in i musklerna, känner igen det där, du glömde skriva att man ska skapa blåmärken ;)

dazeds
2010-10-25, 17:14
Förra veckan påbörjade jag samma pass två gånger, bev skitförbannad efter första övningen och ville gå hem. Vi kan sammanfatta det med att det var en dålig vecka Stackars Micke som försökte vara glad och peppande men mest fick bittra blickar och kommentarer.

Idag gjorde jag ett nytt försök. (vågar inte så mycket annat när Micke säger "ja imorgon när du ska träna så tänkte jag...")

Lårcurl
H: 14 kg x 10
V: 14 kg x 10
H: 21 kg x 10
V: 21 kg x 10
H: 28 kg x 5
V: 28 kg x 5
H: 14 kg x 10
V: 14 kg x 10

Sen körde jag några sammansatta på typ 50 kg. Klarade några innan framsida började kännas.

Jag måste vara jättenoga med hur jag håller foten, annars kommer vaden in och tar över. Jag har lättare att aktivera höger (som är det svagare benet) än vänster. Vänsters knä har dessutom mer åsikter om i vilken vinkel jag kan hålla foten.

Gynstol
Eftersom mina lår är imponerande starka och kompakta på utsidan av låret tänkte jag leka lite med insidan/ljumskar. GUD VAD SKÖNT DET ÄR NÄR DET BRÄNNER.

100 x 10
110 x 10
90 x 10

Armhävningar

5 + 3 på stepbräda för att värma upp och sen jävlar GOLVET.

7,5
6,5
5,5

Kändes bra, även om det var svårt att känna om jag var rak som jag vill vara. Enligt Micke såg det OK ut typ 00:00 i natt när jag ville visa att jag kunde. (återigen, mina helgnöjen har verkligen löpt amok sen jag träffade honom)

Räckhäv
- 43 kg, 5
- 50 kg, 5
- 57 kg, 6

Armar lite trötta. Känns inte som jag direkt kommer någonstans i den här övningen. Det är tråkigt eftersom jag tänkte slippa assistvikten innan nyår...

X-band walk
Enligt säkra källor ska man gå en bit och sen tillbaka. Vilket jag gjorde. Höger ben var tvärtrött när jag började närma mig mattkanten.

Plankan
60 sek + 2,5 kg
60 sek + 2,5 kg
60 sek + 2,5 kg

Oj vad det kändes annorlunda idag. Baksida lår gick in och ville hjälpa till, vilket inte fyllde någon funktion i sig eftersom de är typ spagettisvaga. Men det är ju trevligt att de försöker. Ljumskarna skrek åt mig mot slutet. Könsord typ.

Situps
Jag har äntligen lärt mig lura höftböjarna, vilket gör att jag kan göra situps med magen och inte med benen. Kul. Dock är det svårt att hitta ett sätt att lassa på extravikt och göra dem tyngre, eftersom rörelsen är rätt liten.

3 x 30

Sen massa massa stretch och lite aktiveringsövningar för att lära mig hitta lår och rumpa. När jag börjar bli trött går framsida in, men inte direkt som det var förr! WOHO!

dazeds
2010-10-25, 17:25
I fredags testade jag att maxa böj (jaaa, kanske inte helt nödvändigt iom att tekniken inte är briljant, men det är roligt att testa ibland)

40 kg gick bra
50 kg till bänk gick bra
60 kg till bänk gick...annorlunda
70 kg till bänk gick också...annorlunda. Gick bättre efter att Micke lekt Sam och grävt in sina vassa fingrar i röven på mig. Hååå. Förnedring. (första gången stack ryggen fram så mycket att jag trodde jag skulle få stången i huvudet)

Imorgon ska jag på en lektion i kettlebells. Känner på mig att jag kommer swinga upp den i skrevet på mig själv...Ska dock blir roooligt :-D

Poxeman
2010-10-25, 18:10
Bra kämpat!
Denna övningen rekommenderas om du har problem med kontakt:
fvLNLshRoXE
(funkar för mig iaf)

mikaelj
2010-10-25, 18:16
Woho var ordet! 7,5 armhävningar, snart framme vid årsmålet! Det med plankan lär varit för att du använt baksidalårmusklerna innan så att de går in och aktiverar. Som du för övrigt verkar börja få koll på nu! Toppenpass, kul att läsa!

Angående räckhävningar funderar jag på om det kan vara en idé att köra med lite mer volym, typ 5 set på en vikt du garanterat klarar 8-10 reps på, med så kort vila som möjligt. Just för att få till dels teknik, dels arbetskapacitet, dels muskelmassa. (volymträning med kort vila sägs öka den...)

Svingar och TGU:s låter kul! Hittat en RKC i Tokholm?

dazeds
2010-10-25, 19:19
Bra kämpat!
Denna övningen rekommenderas om du har problem med kontakt:
fvLNLshRoXE
(funkar för mig iaf)

åh. den borde gå att göra utan att benen försöker hjälpa till. tack!



Angående räckhävningar funderar jag på om det kan vara en idé att köra med lite mer volym, typ 5 set på en vikt du garanterat klarar 8-10 reps på, med så kort vila som möjligt. Just för att få till dels teknik, dels arbetskapacitet, dels muskelmassa. (volymträning med kort vila sägs öka den...)

Svingar och TGU:s låter kul! Hittat en RKC i Tokholm?

ja. får testa det nästa gång istället. typ -57 och köra 10 rep i 5 set. måste ju bli bättre, det här fungerar ju inte!

nej wc har öppet hus och då är det en tjej som ska köra kb i en timme.

wesaft
2010-10-25, 19:31
Gick bättre efter att Micke lekt Sam och grävt in sina vassa fingrar i röven på mig. Hååå. Förnedring.
Haha, hoppas att folk tolkar detta rätt :D

Imorgon ska jag på en lektion i kettlebells. Känner på mig att jag kommer swinga upp den i skrevet på mig själv...Ska dock blir roooligt :-D

Du har det i dig, lite som att pricka näsan i axelpressen, man ska nästan pricka skrevet i svingen faktiskt, så du är helt rätt ute :)

dazeds
2010-10-25, 19:43
Haha, hoppas att folk tolkar detta rätt :D



Du har det i dig, lite som att pricka näsan i axelpressen, man ska nästan pricka skrevet i svingen faktiskt, så du är helt rätt ute :)

kära läsare. vad jag avsåg var självklart sams utmärkta muskelaktiveringsövningar. inget snusk.

fint. då kommer det alltså garanterat bli smärtsamt imorgon!

dazeds
2010-10-29, 23:45
Var i Sumpan och tränade med min kära vän. Hon letar nytt gym, så vi var där och testade.

Lårcurl

Maskinen var väldigt annorlunda och allt kändes mycket tyngre. Glömde dessutom att jag skulle ta ett ben i taget så det blev så här;

Sammansatt:
15 kg x 8
20 kg x 8

V: 15 kg x 8, H: 15 kg x 8
V: 20 kg x 8 H: 20 kg x 8 (tuuungt på sista)
V: 25 kg x 8 H 25 kg x 5 (faaaail på den du)
V: 15 kg x 8, H: 15 kg x 8
V: 20 kg x 8 H: 20 kg x 8 (äääännu tyngre på sista)

Det tar rätt mycket i vaderna även om jag tvingar upp foten. Antar det är rätt mycket nötande innan rätt muskler är så starka som de ska vara.

Militärpress
20 kg x 10
25 kg 2 x 5
27,5 kg 3 x 5

Eller som Nina sa, "sjukt många mjölkpaket det där du"

Glutes

Någon märklig maskin där man sparkade bakåt. Det skulle ta i rumpan, vilket det gjorde i början. Sen blev det svanken. Då slutade jag.

V: 30 kg 2 x 8
H: 30 kg 2 x 8
V: 35 kg x 5
H: 35 kg x 8

Armhävningar:
5 från knähöjd

9,5
10
9,5

goooolvet. :-D

Plankan

3 x 60 sek

+ 5 kg

Easy. Nina tvingades hålla mig sällskap. Hon tyckte jag var dum i huvudet som la på 5 kg och ifrågasatte mitt val av pojkvän. Muttrade även något om sadister.

Räckhäv:

-40 kg
15
10
9

Annan utformning av maskin, mycket bättre. Så ont så ont. Orkade knappt äta sen. Den höll typ emot på vägen ner, sjukt otrevligt. Stannade innan fail, eftersom jag nu har som mål att kunna göra dem utan assistansvikter.

Situps
3 x 30

Under tiden var det en kille som roade sig med att gå upp på händer, ner i brygga, upp på händer och ner igen. Som jag och Nina sa, "det där kan vi med, vi vill bara inte skryta som han gör". Helt sjukt grym kille, kunde göra helt galna saker med kroppen.

Sammanfattning: Aj. Orkade knappt upp ur soffan hos Nina efter middagen. Fanns ingen ljumskmaskin, vilket var lite trist. Gillar att man går som om man har skoskav i skrevet av den...

Poxeman
2010-10-30, 07:35
Ah, så det var detta träningspass Micke pratade om.
"Jenny ska köra ett roligt pass imorgon" *Evil laugh*

Bra kämpat

dazeds
2010-10-30, 12:36
Ah, så det var detta träningspass Micke pratade om.
"Jenny ska köra ett roligt pass imorgon" *Evil laugh*

Bra kämpat

micke, det sympatiska pojkvänsvalet. ;-)

stridis
2010-10-30, 12:48
Eller som Nina sa, "sjukt många mjölkpaket det där du"



Easy. Nina tvingades hålla mig sällskap. Hon tyckte jag var dum i huvudet som la på 5 kg och ifrågasatte mitt val av pojkvän. Muttrade även något om sadister.


Sålänge man inte skall dricka samtliga mjölkpaket. Det hade varit sjukt.

Sadist? Själv är jag masochist by proxy. :D

dazeds
2010-10-30, 23:14
Sålänge man inte skall dricka samtliga mjölkpaket. Det hade varit sjukt

mjölk ger starka ben!

dazeds
2010-11-01, 18:24
Lårcurl (tungt)
==
Banka på baksida lår innan varje set! Varje ben separat

* 14 kg x 8 (uppvärmning)
* 21 kg x 5
* 28 kg x 2
* 28 kg x 5
* 21 kg x F, H: 16, V: 19

Känns bra. Insåg att vänster knä inte bråkar om jag är noga med hur jag sitter. Orkade dock knappt rubba 35 kg med höger, så jag hoppade det.

Gynstol (tungt)
==
* 100 x 5
* 110 x 5
* 120 x 5
* 100 x 10
* 90 x 10

Fyyy fan. Trodde jag skulle börja grina på 120. Brände kan jag säga..

Bänkpress (tung)
==
* 20 kg x 5
* 30 kg x 5
* 35 kg: 5x5

LÄTT!!

Hantelrodd (tung)
==
* 10 kg x 8 (H, V)
* 10 kg x 8 (H, V)
* 15 kg x 4 (H, V)
* 20 kg x 2 (H, V)
* 25 kg x F (H, V)

Ganska enkelt, skulle dock behöva veta om jag gör rätt...tror det. 25 kg kanske inte var det snyggaste men upp kom den.

Militärpress (teknik)
==
* 25 kg: 3 x 3

Kändes lite mesigt, sen fick jag köra den vid bänken eftersom en tjock farbror stal min spot.

Boll för rumpa & lår (tung)
==

SATANA vad den här tar i rumpan, låren och korsryggen. Tyvärr gjorde det att mina ben började göra jätteont. Dock kan jag inte köra ett ben i taget, finns inte balans för det.

* 4 x10, lite olika varianter för att hitta hur jag gjorde den bäst.

Armhävningar (teknik)
==
5 + 3 på stepbräda
Golvet:
* 5 x 2 - krashade på golvet. Helt död i armarna.

Räckhävningar (teknik)
==
* -43 kg: 5 x 3

Stod -50 kändes för lätt så jag sänkte assist.

Armhävningar (teknik)
==
Golvet:
* 3 x 5 - på stepbrädan

Lårcurl (annan typ av maskin)

Körde massor bara för att få mjölksyra och slippa värken i benen. Vilket fungerade!!

Räckhävningar (teknik)
==
* -43 kg: 3 x 3

Varvade denna med plankan nedan.

Planka (tung)
==
3x30s + 20 kg

HAHAHAHA. Vikten gick bra i sig, men hur fan ska man kunna lägga upp skiten på ryggen när man är själv?!

Situps
==
5 x 20

Varvade med armhävningarna och räckhäven

Räckhävningar (teknik)
==
* -43 kg: 3 x 3

Armhävningar (teknik)
==
Golvet:
* 3 x 3 - på stepbräda

kettlebellGuden
2010-11-01, 19:34
Najs bänkpress och militärpress!!

Vilken gynstol kör du? in eller ut?

dazeds
2010-11-01, 19:45
Najs bänkpress och militärpress!!

Vilken gynstol kör du? in eller ut?

tack! tror jag klarar rätt mycket i bänk med tanke på hur lätt det var idag.

inåt, ljumskdödare!

Poxeman
2010-11-01, 20:30
Bra jobb! Plankan med extravikt är ett gissel, jag testade att lägga dit vikten först och sen lägga mig ner. Det var inte helt bra eftersom jag fick ta emot mig med näsan...

mikaelj
2010-11-01, 20:46
(för plankan lägger jag mig platt på golvet, lägger på vikten och reser mig upp på armbågarna och tårna)

Sannerligen bra jobbat, skönt att du känner att det är kul i gymmet igen! Snyggt superset där. Det här passet var en chansning för att se hur du skulle svara. Tycker att du svarade alldeles utmärkt på det. Duktig adept! Utmärkt nystart på pressövningarna, särskilt militärpressen som var elak och ful förut.

Tanken är att träna hälften av övningarna till största delen för teknik/återhämtning och de andra för styrka. Särskilt räckhävningar och armhävningar (d v s maxrepsövningar) verkar vara lämpade för få reps men ofta (se Grease the Groove for Strength (http://humanmachine.wordpress.com/2007/06/22/grease-the-groove-for-strength/) av kbGubens idol Pavel).

Roligt att du bättre och bättre hittar till priomusklerna på baksida! Prima rehab det här.

Som du märkte var både militärpressen och bänken lätt. Om vi hade höjt bänkvikten skulle det bli 37,5 kg idag, men istället fick du köra på samma vikter eftersom du haft ett uppehåll. Tack vare att du blivit starkare (armhävningar!) blir det en självförtroendehöjare att känna att dina toppvikter förut nu helt plötsligt är lätta! Banar väg för fina fortsätta övningar. Tror det minsann är dags att återinföra omvänd rodd...

dazeds
2010-11-01, 20:55
Neeeeej. Inte rodd!!!!

Namehere
2010-11-01, 20:56
(för plankan lägger jag mig platt på golvet, lägger på vikten och reser mig upp på armbågarna och tårna)

Sannerligen bra jobbat, skönt att du känner att det är kul i gymmet igen! Snyggt superset där. Det här passet var en chansning för att se hur du skulle svara. Tycker att du svarade alldeles utmärkt på det. Duktig adept! Utmärkt nystart på pressövningarna, särskilt militärpressen som var elak och ful förut.

Tanken är att träna hälften av övningarna till största delen för teknik/återhämtning och de andra för styrka. Särskilt räckhävningar och armhävningar (d v s maxrepsövningar) verkar vara lämpade för få reps men ofta (se Grease the Groove for Strength (http://humanmachine.wordpress.com/2007/06/22/grease-the-groove-for-strength/) av kbGubens idol Pavel).

Roligt att du bättre och bättre hittar till priomusklerna på baksida! Prima rehab det här.

Som du märkte var både militärpressen och bänken lätt. Om vi hade höjt bänkvikten skulle det bli 37,5 kg idag, men istället fick du köra på samma vikter eftersom du haft ett uppehåll. Tack vare att du blivit starkare (armhävningar!) blir det en självförtroendehöjare att känna att dina toppvikter förut nu helt plötsligt är lätta! Banar väg för fina fortsätta övningar. Tror det minsann är dags att återinföra omvänd rodd...

Har inte läst varje sida i denna journal men det du skriver här låter intressant. Skulle du kunna förklara vad som hänt?
Jag förstår att det ingår supersetting?

Jag har stått still i bänken ett tag och detta lät som något med bänk att göra!

mikaelj
2010-11-01, 22:04
Har inte läst varje sida i denna journal men det du skriver här låter intressant. Skulle du kunna förklara vad som hänt?

Jag tänker mig att ökad styrka i planka och armhävningar överförs bra till bänkpressen.

Jag förstår att det ingår supersetting?

Jag har stått still i bänken ett tag och detta lät som något med bänk att göra!

Nej.

Jag tror att en bättre idé är att kolla upp något färdigpaketerat program som du kan använda på bänken, t ex MM2K. Finns en tråd om det här på brädan.

Namehere
2010-11-01, 22:17
Nej.

Jag tror att en bättre idé är att kolla upp något färdigpaketerat program som du kan använda på bänken, t ex MM2K. Finns en tråd om det här på brädan.

tyty

dazeds
2010-11-02, 00:19
Bra jobb! Plankan med extravikt är ett gissel, jag testade att lägga dit vikten först och sen lägga mig ner. Det var inte helt bra eftersom jag fick ta emot mig med näsan...

själv vägrade jag använda lilla 20 kg, skulle ha stora blå. tuff tjej du vet. måste synas. fick knappt plats på ryggen...

kettlebellGuden
2010-11-02, 07:04
Jag vill bara påpeka att Pavel inte är en av mina idoler.

Nitrometan
2010-11-02, 10:11
Jag vill bara påpeka att Pavel inte är en av mina idoler.
Men om du är Guden av KB så är han väl din profet?

kettlebellGuden
2010-11-02, 18:34
Men om du är Guden av KB så är han väl din profet?

:(

Ginko, Fedorenko och Maxwell som mina profeter 'smore like it. :thumbup:

dazeds
2010-11-03, 14:11
Många är lite frågande till vad jag egentligen äter för något och framför allt varför.

Vi kan dra det från början, sett ur min synvinkel så kan Micke skrika sen om jag har fel.

Jag träffade Micke och blev lite fascinerad av hans matvanor, minst sagt. Han blev känd i min familj som "han med äggen". Hans konsumtion är dock inte 70 ägg i veckan numera, misstänker att han ledsnat lite.

Jag har aldrig gillat att äta frukost och har alltid fått höra att min övervikt kommer därifrån. "Du måste äta regelbundet, hålla blodsockret på en jämn nivå" Visst, det har fungerat när jag testat, men efter ett tag har jag slutat äta 5 gånger om dagen eftersom jag ledsnat på att fokusera på mat hela tiden.

Typ "shit, jag måste äta nu för klockan är 15:00"



Nu frågade jag Micke om hjälp med träningen och i det låg kosten. Dels för att kunna bygga muskler som jag vill men även för att jag använt rökningen som "mellanmål" i rätt många år.

Micke och jag bestämde till en början att det viktigaste var ATT jag åt, inte när och hur mycket. Detta för att undvika att göra mig röksugen. Efter många års märkliga matvanor har jag tappat känslan för hunger och mättnad. Rökningen har ersatt många middagar.

Självklart vill jag tappa fett och det var inte kul de första 4 veckorna när vågen sakta klättrade uppåt. Jag var så frusterad och förstod inte varför, men efter att ha googlat en del insåg både Micke och jag att det var rökningens fel. Tydligen blir både vätskebalans och ämnesomsättning rubbad av nikotin och det skulle kunna ta upp till 3 månader innan kroppen återgått till sitt normala tillstånd. Måttbanden visade inget positivt heller, eftersom jag samlade på mig vätska och såg gravid ut.

Nu har det vänt och jag börjar se resultaten i form av tydligare muskler och mindre fett men det går långsamt långsamt. Kanske bara några hundra gram per två veckor.



Så, vad är det för märkligheter jag stoppar i mig och varför?

Grundtanken i mitt huvud är att äta sådant som håller mig mätt länge, så jag slipper tänka på mat mer än nödvändigt. Sedan ska jag få i mig de näringsämnen min kropp behöver. Jag ska helt enkelt känna när jag är hungrig och när jag är mätt.

Basen i min kost är proteiner, just för att de är kända för att ge långvarig mättnad samt att i kombination med träning säkerhetställer de att det är fett jag går ner och inte muskelmassa. I och med att jag äter uppemot 150- 200 gram protein om dagen använder jag mig att proteinillskott för att förenkla lite för mig själv. Sedan äter jag fettkällor i form av smör, avokado, nötter och rapsolja. Dels för att jag behöver fett, men även för att vara mätt länge.

Sedan äter jag mycket grönsaker, dels för att det är gott men även för deras trevliga innehåll. Utöver detta äter jag Omega-3 och vitaminer för att verkligen få i mig det jag behöver.



En vanlig dag om jag tränar ser ut ungefär så här:

Frukost, 4 dl mjölk + 2 dl proteinpulver (mjölkskak)

Precis innan jag börjar träna äter jag EEA (smakar för övrigt skit). Essentiella aminosyror. Det är lite som raketbränsle inför träningen. Jag kickar igång på ett annat vis. (vilket säkert är psykosomatiskt)

Efter träningen 4 dl mjölk + 1- 2 dl proteinpulver

Middag stekt halloumi, zucchinigratäng med grädde och krossade tomater, broccoli.

Sen kanske jag tar någon form av efterrätt, typ 250 gram kvarg med nötter, sötningsmedel och vaniljessens.



Jag har inga mattider eller rutiner för när jag ska äta. Jag äter när jag känner att det passar och jag är hungrig. Ska jag göra jobbiga saker, exempelvis terapi ser jag till att dricka en proteinshake innan bara för att veta att jag garanterat kommer orka.

Det jag inte äter är frukt, pasta, ris, mjöl, socker och gryn. Potatis äter jag inga mängder av. Detta för att de innehåller väldigt väldigt mycket energi utan att mätta.

Jag är dock ingen slav under min matstil, serveras det något som ser gott ut smakar jag gärna. Däremot väljer jag mina tillfällen med lite större omsorg och äter kanske inte lika mycket av det som jag gjort tidigare. Jag orkar inte äta söta saker, mår illa av smaken efter ett par tuggor och ris växer i munnen.

Efter att ha hållt på sen 27/8 kan jag erkänna att det inte varit kul alla dagar men det har fungerat bra 90 %. Jag äter lika oregelbundet som tidigare men är mer naturligt hungrig, inte lika avgrundshungrig som förr.

Jag tror inte det här passar för alla, men det passar för mig. Jag känner mig piggare och gladare. Att huden är typ sjukt mkt bättre är också en bonus! (kan även påverkas av att jag inte rökt på sisådär 10 veckor)

Poxeman
2010-11-03, 14:23
Intressant inlägg, kul att du har hittat något som funkar!

stridis
2010-11-03, 14:24
Jag har inga mattider eller rutiner för när jag ska äta. Jag äter när jag känner att det passar och jag är hungrig.

Det jag inte äter är frukt, pasta, ris, mjöl, socker och gryn. Potatis äter jag inga mängder av. Detta för att de innehåller väldigt väldigt mycket energi utan att mätta.

Jag tror inte det här passar för alla, men det passar för mig. Jag känner mig piggare och gladare. Att huden är typ sjukt mkt bättre är också en bonus! (kan även påverkas av att jag inte rökt på sisådär 10 veckor)

Rökare= Ash zombie. Man ser mycket fräschare ut i hyn när man lagt av. Bra där, nu blir du en riktig sötare än socker sötnos.

Rutiner är viktigt. Hur många gånger måste Stridis upprepa sig? Nåväl det kommer väl så småningom, mikaelj börjar nog tröttna på den omåttliga äggkonsumtionen också.http://im-smiley.com/imgs/devils/devils005.gif (http://im-smiley.com)

dazeds
2010-11-03, 14:28
Rökare= Ash zombie. Man ser mycket fräschare ut i hyn när man lagt av. Bra där, nu blir du en riktig sötare än socker sötnos.

Rutiner är viktigt. Hur många gånger måste Stridis upprepa sig? Nåväl det kommer väl så småningom, mikaelj börjar nog tröttna på den omåttliga äggkonsumtionen också.http://im-smiley.com/imgs/devils/devils005.gif (http://im-smiley.com)

NAAAAAAAAAAAW. Snutte!

Jag är faktiskt lite besviken på honom. Hade förväntat mig ägg, ägg, ägg...men fick ost, ost, ost. Och majonnäs. Inte lika roligt.

Rutiner är för psykfall...ehm...aaa juste, det var judet jag var ja...ATTANS!

dazeds
2010-11-03, 14:29
Intressant inlägg, kul att du har hittat något som funkar!

Ja, faktiskt. Dessutom utan att det påverkar övriga livet...

dazeds
2010-11-03, 19:00
Idag har jag klurat lite på eventuella effekter av mitt leverne de senaste månaderna. Det jag kommit fram till är följande

1. Jag svankar mindre
2. Jag tror jag fått bättre hållning. (kan dock vara en illusion eftersom jag har ständig träningsvärk i någon kroppsdel. Går ibland som om jag har något väldigt kallt i trosorna.
3. Återfunnit två TRICEPS jag inte sett på länge. (visar för ointresserade vänner. får inte det minsta WOW från dem ens...PAH!)
4. Insett att Micke gillar att skriva långa, jobbiga, svettiga och roliga pass. Han brukar skälla på mig om jag inte skriver journal fort nog.

Lårcurcl (tungt)
==

Separat på varje ben, banka baksida lår före varje set.

* 14 x 8
* 21 x 5
* 28 x 2
* 35 x F (Micke säger: en kommer upp! Jenny säger: NEJ. Bara 3 halvor.)
* 28 x 8
* 28 x 8
* 28 x 8

Ju tyngre det blir desto mer vill jag vrida fram höften och aktivera korsrygg och framsida lår. Särskilt på vänster sida. Höger börjar komma ikapp i styrka. Detta visar bara på att vänster är ett cepe-ben.

Gynstol (lätt)
==
* 100 x 5
* 100 x 5
* 100 x 5

Lite stel efter måndagen. Inser att korsryggen aktiveras när jag börjar bli trött.

Bänkpress (lätt)
==
* 30 kg: 4x4

EAAAASY

Hantelrodd (lätt)
==
Separat på varje arm.

* 10 x 8
* 15: 2x5

Vänster är svagare än höger, ser inte lika snyggt ut på den sidan. Annars är det som att simma fjäril. Me likey.

Militärpress (tung)
==
* 25 x 5
* 27,5 x 5
* 30: 2x4
* 30 x 2
* 27, 5 x 3

Tungt som fan. Vinglade omkring lite men jag kände att det var mycket träningsvärk och trötta muskler.

Boll
==

* 4 x 10

Kunde undvika att korsryggen kom in och tog över helt den här gången. Bränner utav helvete i röven...

Armhävningar (lätt)
==
Stepbräda, nedersta läget: 3x5

Micke, din mupp. NÄR är armhävningar lätta?

Räckhävningar (tungt)
==
* -36 kg: 2x3

Satan vad tungt det blev. Jag är dock nöjd. Nu har jag kommit halvvägs :-D Lite läskigt att sätta benen på bönpallen och inse att det inte är lika "snällt" som förr utan jag måste hålla mig uppe själv.

-vila- (micke tyckte att jag var lite för galen i måndags, så jag fick inte blanda som jag ville...)

Situps
==
* 5 x 20

Har börjat kunna göra små "förbättringar" så det blir mer mjölksyra, känns sjukt bra!

-vila-

Räckhävningar (tungt)
==
* -36 kg: 2x2
* -36 kg x 1,5

HAHAHA visste ni att golvet kommer rätt snabbt när man tappar all kraft i armarna?

Korsryggsmaskin
==
* 3 x 10

36 kg
43 kg
43 kg

Gick bra, men när jag började bli trött började framsida lår vilja hjälpa till.

Plankan (lätt)
==

* 3x60s (utan vikt)

Kändes konstigt när det var så lätt, men jag försökte göra en optimal planka. Svårt när man inte ser sig själv dock.

Stretch!

Höll på att bända ben i en halvtimme, fuskat lite på senaste = haft skitont ett par nätter.

mikaelj
2010-11-03, 19:59
Idag har jag klurat lite på eventuella effekter av mitt leverne de senaste månaderna. Det jag kommit fram till är följande

1. Jag svankar mindre
2. Jag tror jag fått bättre hållning. (kan dock vara en illusion eftersom jag har ständig träningsvärk i någon kroppsdel. Går ibland som om jag har något väldigt kallt i trosorna.

Hurra! Mindre svank & bättre hållning lär ge mindre problem i benen av promenader, tänker jag.

4. Insett att Micke gillar att skriva långa, jobbiga, svettiga och roliga pass. Han brukar skälla på mig om jag inte skriver journal fort nog.

:-)

Hantelrodd (lätt)
==
Separat på varje arm.

* 10 x 8
* 15: 2x5

Vänster är svagare än höger, ser inte lika snyggt ut på den sidan. Annars är det som att simma fjäril. Me likey.

Hörde jag att du gillar rodd?

Militärpress (tung)
==
* 25 x 5
* 27,5 x 5
* 30: 2x4
* 30 x 2
* 27, 5 x 3

Tungt som fan. Vinglade omkring lite men jag kände att det var mycket träningsvärk och trötta muskler.

Åhå, vi har nått till träningsvärksplanet nu? Sedärja!

Armhävningar (lätt)
==
Stepbräda, nedersta läget: 3x5

Micke, din mupp. NÄR är armhävningar lätta?

Vaddå, du gjorde ju dem från stepbräda? Bara det gör ju armhävningarna typ tio gånger lättare. Nu får du kamma dig! :-D

Räckhävningar (tungt)
==
* -36 kg: 2x3

Satan vad tungt det blev. Jag är dock nöjd. Nu har jag kommit halvvägs :-D Lite läskigt att sätta benen på bönpallen och inse att det inte är lika "snällt" som förr utan jag måste hålla mig uppe själv.

Jag kan tänka mig att det blir helt annorlunda teknik och muskler som används när du aktivt måste hålla emot?

-50 kg: 4
-57 kg: 4
-57 kg: 5

tuuuuungt. kleeen. antingen får jag gå ner 50 kg eller bygga lite mer muskler. vad tror vi är enklast?

Starkt idag, en fin förbättring. Du har helt klart blivit starkare & fått mer muskelmassa.

Situps
==
* 5 x 20

Har börjat kunna göra små "förbättringar" så det blir mer mjölksyra, känns sjukt bra!

Mhm? Något du kan beskriva över text?

Korsryggsmaskin
==
* 3 x 10

36 kg
43 kg
43 kg

Gick bra, men när jag började bli trött började framsida lår vilja hjälpa till.

Finfint. 7 kg-steg här med? Frågan är här om det är bättre att ta i lite tyngre och lägre reps eller köra tills du börjar bli trött? Argumentet för att köra lite tyngre och lägre reps är att du då inte får samma sorts utmattning i musklerna och därmed kan aktivera korsrygen maximalt i varje rep. Vad tror du?

Plankan (lätt)
==

* 3x60s (utan vikt)

Kändes konstigt när det var så lätt, men jag försökte göra en optimal planka. Svårt när man inte ser sig själv dock.

Får kika nästa gång. Också en rolig sak med att köra lätt ibland - bygger självförtroende inför tunga pass.

__________________________

Det är roligt att skriva pass till dig! Jag vet att du alltid tar i så mycket du orkar och du kan psykiskt pressa dig själv hårt.
Överlag är det jättebra presterat. Du avverkar toppenpass på rad! Jättekul att se att det går så bra framåt för dig hela tiden, samt att du dessutom märker praktiska skillnader som du har mer nytta av i vardagen också.

Nu har du gjort dig förtjänt av vila från gymmet i några dagar.

Poxeman
2010-11-03, 21:13
Jag tycker du ska hämnas på micke genom att ge honom ett riktigt mördarpass till simningen imorgon!

mikaelj
2010-11-12, 17:24
Rawr!

76215

stridis
2010-11-12, 17:31
Damn. Grym bild. Något för en ny avatar?

dazeds
2010-11-13, 15:31
Damn. Grym bild. Något för en ny avatar?

hehe. kanske det. tror dock min boris skulle känna sig ratad då...

dazeds
2010-11-13, 15:41
Grejen med passen Micke skriver åt mig för stunden är att de tar över två timmar att genomföra. Eller för att citera honom "det ser inte ut så när man ser dem på pappret..."


Lårcurl
==

14x8, höger, vänster
21x5 höger, vänster
28x4 höger, vänster

Här testade jag och Micke lite olika varianter, eftersom tekniken blir käss vid 28 kg. Vrider fram höften för att hjälpa till med utsidan av låret, vilket inte är meningen.

Sammansatt
35 kg
42 kg
35 kg

Körde till fail. Aj.


Gynstol
==

100x5
110x5
120x2
130xF (1-2?)

Lätt!


Bänk (tung)
==
20x5
30x5
37,5: 5x5

Micke: "testa att andas ut också...kan bli enklare då"

Rätt lätt, tror det var magnesium som gjorde det. Kändes seriöst och vuxet.

Rodd (tung)
==

Höger, vänster

10x5, 15x5, 20x5, 25x1
30xF (fick upp den typ...inte mer)

27,5 kg 3 på höger, 1 på höger


Räckhävningar
==

-43x5
-43x5
-36x1
-29x1 faaaail på den du.
-43xF
-43xF

Hade sjuklig pump i underarmarna. Såg ut att vara tämligen missbildad.

Militärpress (lätt)
==
25: 2x5

Lätt!

Boll
==

Grym mjölksyra i låren och rumpan.

kettlebellGuden
2010-11-13, 22:49
Två timmar maj gadd.

Låter som micke har reverse-marcus på gång. Jag har svårt att få ihop 45 minuter, och ser ut som 3 timmar på papper.

Är inte 2 timmar omåttligt långt och tråkigt?

mikaelj
2010-11-14, 11:33
Det underliga med Jenny och räckhävningar är att hon är mycket starkare utan assistmaskin. Provade att hänga henne hemma hos henne och där räckte det med betydligt mindre hjälpvikt än 36 kg, bara lite lätt hjälp upp med händerna under fötterna. Sedan är ju förstås den maskinen väldigt konstig vad gäller vinkeln man håller i (konstig böjning). Dags att börja med gummiband i smith tror jag...

Bra bänkat. Tydligt att vikten är hanterlig utan problem: set 1 börjar tungt pga viktovana, sedan är set 2 problemfri. Därefter är det uttröttningen i sig som gör det tungt på slutet. Kommer att kunna hålla linjär progression ett bra tag till här, blir intressant att se var det tar stopp - 50? 55? Stark överkropp.

kbG: Det är ju inte så många övningar eller set så jag tänker att det inte borde ta så lång tid... och det är inte heller som att hon fikar överdrivet mycket mellan övningarna (faktum är att hon nästan vilar för lite, iaf i lyften). Största anledningen är alla assistansövningar som måste till, dvs bakre kedjan. Tar tid utan att egentligen kännas som träning. :-) När det är ordnat kan man lägga till andra trevligheter som knäböj och marklyft.

stridis
2010-11-14, 14:19
Det underliga med Jenny och räckhävningar är att hon är mycket starkare utan assistmaskin. Provade att hänga henne hemma hos henne och där räckte det med betydligt mindre hjälpvikt än 36 kg, bara lite lätt hjälp upp med händerna under fötterna. Sedan är ju förstås den maskinen väldigt konstig vad gäller vinkeln man håller i (konstig böjning). Dags att börja med gummiband i smith tror jag...


Det blir lite andra vinklar och maskinerna har ju friktion och tjafs, bättre att hitta något annat sätt än använda sådant fanstyg.

kettlebellGuden
2010-11-14, 15:56
Det blir lite andra vinklar och maskinerna har ju friktion och tjafs, bättre att hitta något annat sätt än använda sådant fanstyg.

Helt klart. Finns mängder med bättre sätt att assistera chins än med maskin.

Gummiband, någon som lyfter en, knäböjsvarianten, etc etc. It's all good.

dazeds
2010-11-14, 18:07
Lårcurl

Vänster, höger

14 kg x 8
21 kg x 8

Sammansatt

28 kg x 8

Knäböj

Micke och jag testade och övade en massa, bara för att inse att det är lika illa som det varit hela tiden. Det är surt och sjukt irriterande att inte klara mer än 40 kg, när det är vad jag har som PB i bänk.

Lårcurl

Hittade en maskin som hade fria vikter. Den jag annars använder hoppar 7 kg per steg, vilket är för mycket för mina dumma ben. Den här visade också tydligt var i rörelsen svagheten fanns. Micke lassade på och av vikter, tvingade mig att hålla emot och annat dumt.

Korsryggsmaskinen

Visade Micke hur den fungerade och han gav lite tips om hur jag kunde hålla ryggen rak och använda den för att öva till knäböj. Sveeeeeed!

Situps & boll

3x 20, situps
3 x 10 boll

X-band walk

Räckhäv med gummiband

3 st. Trött sen i fredags

Bänk

Micke höll på med mark och jag hade inget för mig så jag lekte i bänken.

20 kg x 5
40 kg x 1
40 kg x 1 (Micke lyfte av)
45 kg x 1 (Micke lyfte av och jag trodde det var 42,5 kg) PB!

dazeds
2010-11-14, 18:09
Två timmar maj gadd.

Låter som micke har reverse-marcus på gång. Jag har svårt att få ihop 45 minuter, och ser ut som 3 timmar på papper.

Är inte 2 timmar omåttligt långt och tråkigt?

Jo, 2 timmar är ohållbart. Särskilt nu när jag börjar jobba igen. Men Micke ska klura och återkomma. Känner jag honom rätt lär vi hamnar på 1 h och 59 min!

dazeds
2010-11-14, 18:11
Det blir lite andra vinklar och maskinerna har ju friktion och tjafs, bättre att hitta något annat sätt än använda sådant fanstyg.

Märkte det väldigt tydligt när jag testade i en annan version av maskin. Betydligt äldre men också betydligt bättre! Den gjorde att jag kunde använda rätt delar av ryggen och att jag plötsligt kände att magen var med och jobbade. Men...hey, nu får jag leka med gummiband istället :-)

kettlebellGuden
2010-11-14, 19:20
Kameramannen ställde sig på fel sida i den där bilden.

dazeds
2010-11-14, 19:35
Kameramannen ställde sig på fel sida i den där bilden.

attans! tänkte inte på det. det får ordnas!

mikaelj
2010-11-15, 10:07
Knäböj

Micke och jag testade och övade en massa, bara för att inse att det är lika illa som det varit hela tiden. Det är surt och sjukt irriterande att inte klara mer än 40 kg, när det är vad jag har som PB i bänk.

En sak du kom på som är bra är att aktivera lats (dra bak armar/skulderblad) när vi provade ställa-sig-upp-från-stol. Sedan verkar det vara så att en hel del av de här extragrejerna har en verkan först när baksidan hänger med. Nu med den bättre lårcurlmaskinen (Hammer Strength) blir det enklare att få till ökningarna där. 1,25 är bra mycket trevligare än att hoppa med 7 kg. :-)

Lårcurl

Hittade en maskin som hade fria vikter. Den jag annars använder hoppar 7 kg per steg, vilket är för mycket för mina dumma ben. Den här visade också tydligt var i rörelsen svagheten fanns. Micke lassade på och av vikter, tvingade mig att hålla emot och annat dumt.

Mm, tanken är att du skall orka klonka i botten. Det är den sista biten som är den tunga. Kan det vara där rumpan tar i? Jag tror på 8 reps med klonk, sedan höja med 1,25-2,5 kg och jobba upp till 8 nya reps med klonk.

Korsryggsmaskinen

Visade Micke hur den fungerade och han gav lite tips om hur jag kunde hålla ryggen rak och använda den för att öva till knäböj. Sveeeeeed!

Såg fint ut när du rätade på ryggen! Japp, det är samma känsla som i mark och böj.

Räckhäv med gummiband

3 st. Trött sen i fredags

Gummibandet ger 4-22 kg motstånd, så du gick just från -36x1 till -22x3!

Har sagt det förut och säger det igen, den där maskinen inne på WC är verkligen helt knasig...

Bänk

Micke höll på med mark och jag hade inget för mig så jag lekte i bänken.

20 kg x 5
40 kg x 1
40 kg x 1 (Micke lyfte av)
45 kg x 1 (Micke lyfte av och jag trodde det var 42,5 kg) PB!

http://www.haugen-gruppen.se/download.ashx?galleryrequest=image,/images/product_catalog/products/,5701038033248.jpg,200,400,,,true,true,false,false

Lätt lyft, ju! Ihop med träningsvärken från tidigare har du helt klart mer i bagaget. Mot 50!

attans! tänkte inte på det. det får ordnas!

Fram är det nya bak? Bra axlar där.

stridis
2010-11-15, 10:18
Bänk

Micke höll på med mark och jag hade inget för mig så jag lekte i bänken.

20 kg x 5
40 kg x 1
40 kg x 1 (Micke lyfte av)
45 kg x 1 (Micke lyfte av och jag trodde det var 42,5 kg) PB!

Det klarade hon ju!:D
Bra där.

dazeds
2010-11-16, 17:54
Det klarade hon ju!:D
Bra där.

tack :-D

dazeds
2010-11-16, 18:39
lårcurl

10 kg x 10
20 kg x 10
20 kg x 9.5
20 kg x 12

tar grymt i baksidan och insidan av låren. kan jobba mig trött utan att börja vrida fram höften. brände bra på slutet. körde till klonk!

räckhäv
skulle kört med gummiband men glömde det hemma.

-50 kg x 5
-43 kg x 5
-36 kg 3 x 2

jättejobbigt! testade lite olika grepp men fortfarande jobbigt. tjött.

armhävningar
5 på stepbräda
1 på stepbräda, sen till fail på golvet.
5,5,1

förstod inte alls varför det var så grymt tungt på golvet tills jag förstod att jag hade händerna axelbrett. dvs mycket smalare än tidigare. snyggare men jobbigare. sen njöt jag när tjejen bredvid gjorde skitdåliga #skadeglädjeFTW

boll
3 x 20

mindre boll än vanligt, orkar köra många fler rep än i början. krampade helt galet på slutet. såg döden i vitögat. typ.

rodd

10 kg x 2
17.5 kg 2 x 5

lätt!

korsrygg

36 kg 3 x 12

känns men är inte jobbigt. försökte hålla ryggen rak. tjött nu känner jag.

tid: 50 min