handdator

Visa fullständig version : Äter jag för lite?


jessifelt
2010-08-27, 09:12
Jag är en tjej på 17 år (18 i december) som väger 59 kg och är 168 cm lång.
Enligt RMR-formeln är min vilometabolism 1391,5 kcal.
Jag brukar gå 40-60 minuters snabba morgonpromenader ca. 4 dagar i veckan och styrketräna 60-90 minuterspass två gånger i veckan och ibland även 30 minters springtur ca. en gång i veckan (tyvärr har jag problem med benhinneinflammation så jag kan inte springa oftare än så). Två dagar i veckan brukar vara vilodagar. Vilken aktivietsfaktor borde jag ligga på?

Ska nu iväg på praktik på en stor djurpark i tre veckor vilket kommer förändra mina träningsvanor en hel del. Kommer troligtvis inte ta mig ut på några morgonpromenader innan arbetet och har ingen tillgång till gym så det blir väl snabba promenader 40-60 minuter några gånger i veckan efter jobbet, kanske något konditionspass om mina ben pallar och små styrkeövningar ”hemma” någon dag i veckan. Men däremot tror jag att arbetet kommer vara ganska krävande; 8-timmars arbetsdag med mycket gående, inget sittande överhuvudtaget, en del tunga lyft, mocka och annat liknande arbete är väl troligtvis det som kommer förekomma. Vilken aktivitetsnivå tror ni att det hamnar på?

Nu till den egentliga frågan; under dessa dagar då jag tränat som jag nämnde överst så har jag legat på ett kaloriintag på ca. 700-1000kcal per dag, 5 dagar i veckan. Två dagar i veckan är jag mindre noggrann med vad jag äter och ligger då på runt 2000kcal, ibland till och med upp på 2500kcal om det är fest eller liknande.

Med tanke på min aktivitetsnivå, är 700-1000kcal för lite? Självklart vill jag ligga på ett underskott men vill samtidigt inte ”svälta” kroppen på något sätt så att den skulle få för sig att samla på sig all näring istället. Eller ”jämnar jag ut” detta genom att vräka i mig lite mer på helgerna?

Jag äter ordentliga 5 mål om dagen och portionerna är inte några minimala, så det är ingen "svält" det handlar om, men håller mig till så nyttig mat som möjligt och kan därför ligga på ett ganska lågt kaloriintag.

Skulle det på något sätt vara skadligt för kroppen att jag under vissa dagar bara äter 700kcal + att jag tar en morgonpromenad på 60 min + styrketränar 60 min är väl egentligen det jag undrar?

Hoppas ni orkade läsa hela mitt långa inlägg och att ni kan ge mig en hjälpande hand och besvara alla mina frågor.
Tack på förhand!

WHITEFOLKS
2010-08-27, 09:19
Det blir svårt att få i dig all näring du behöver och energi för att träna på så lite kcal. Antagligen skulle du må bättre av ett jämnt intag, nåt i stil med 1500kcal/dag.

Om du har problem med benhinnorna så skulle jag låta det läka ordentligt och utöva någon annan form av konditionsträning tills dess, t.ex. motionscykel eller crosstrainer.

pia
2010-08-27, 09:21
700-1000 kcal är extremt lite. Det sätter man in till gravt överviktiga men näringsdrinkar för att de ska kunna få i sig allt de behöver på så lite kalorier.

Om du äter för lite så kommer det märkas med en kraftig viktnedgång. Att tänka på är att går man på diet så behöver man få i sig lika mycket näringsämnen men på mindre mat vilket gör att det är viktigare vad du stoppar i dig så du inte får brister. Många räknar dock fel och äter mer än vad de påstår eller kompenserar för att de äter så extremt lite så flippar det ut lite senare. Vill man behålla muskelmassa så är det inte bra att lägga sig för lågt i kalorier då är risken stor att man tappar muskler på vägen men vill man bara ner i vikt så kan man ligga väldigt lågt i kalorier.

jessifelt
2010-08-28, 10:33
Tack för svar, ni tycker alltså att jag borde äta lite mer?
Men säg nu att min aktivitetsnivå går ner en del under mina tre veckors praktik - är ändå runt 1500 kcal lagom att ligga på om jag fortfarande vill ligga på ett underskott?

Eddie Vedder
2010-08-28, 10:36
Men säg nu att min aktivitetsnivå går ner en del under mina tre veckors praktik - är ändå runt 1500 kcal lagom att ligga på om jag fortfarande vill ligga på ett underskott?

Vad kommer dina arbetsuppgifter bestå av? Att arbeta hela dagarna med kroppen kostar mycket energi. När jag var lägerkock nyligen så fanns ingen tid till minsta rast utöver toabesök och mat i princip. Stå och gå, stå och gå från 6 på morgon till 22 på kvällen.

De dagarna förbrukade nog mer energi än träningsdagar med massor av sittande framför datorn. Så om du kommer jobba med kroppen MÅSTE du äta mer. Om inte annat är det knappast klokt ur karriärperspektiv om du gör din praktik helt utan energi och ork att arbeta.

Pepz
2010-08-28, 10:38
skilj på nyttig och kalorisnål mat,

isbergsallad är kalorisnålt men inte särskilt näringsrikt (nyttigt)
ägg är ganska kaloritätt men också näringsrikt dvs nyttigt.

sikta på att få i dig minst 100g protein om dagen och 60g fett