handdator

Visa fullständig version : E-ämnen


Miniräzer
2010-08-27, 08:55
Godagens folks!

Det är så här, jag har en flickvän som har haft problem med magen under en längre tid (pga stark medicin), hon var även sjuk väldigt ofta, små förkyld, infektioner osv. Hon var till en hel bunt med olika läkare som inte lyckades hjälpa henne, men sen gick hon till en sån naturläkare av nått slag som sa att hon skulle helt utesluta E-ämnen från sin kost och börja dricka Kolloidalt Silver (vilket är ett kapitel för sig). Han menade på att E-ämenerna skulle läcka ut genom tarm väggen på nått vis och ackumulera sig i lymfkörtlar osv?!

Hon har blivit mycket friskare efter det här, men det är ett helt helvete att försöka käka mat helt utan E-ämnen. Skulle ni kunna vara snäll att hjälpa mig att reda ut vilka E-ämnen som man bör prioritera bort. Det finns en hel del E-ämnen som jag tycker är mer eller mindre ofarliga, tex att utesluta att käka en brödbit för att det finns askorbinsyra i det känns bara korkat. Behöver lite underlag för att övertala att allt inte är svart eller vitt...

Jag personligen tror att den största anledningen till att hon har blivit bättre är att hon är mer medveten om vad hon stoppar i sig och äter sundare.

Apos78
2010-08-27, 09:06
En genomgång av E-ämnen skulle vara en mastig uppgift. Jag håller med dig om orsakerna till att hon blivit bättre, att det med stor sannolikhet försvunnit sådant som inte hör tilll den bättre maten.

Det finns dock E-ämnen som man kan vara känslig mot, absolut, med detta bör då utredas medicinskt. Organiska syror är ett exempel där symtomen kan vara utslag och andra allergiska reaktioner. De symtom du nämner hör dock inte till dessa.

Gällande silver så finns inget som pekar på att det skulle vara hälsan till hjälp om det intas som kosttillskott. Argyria kan vara en effekt av långvarigt intag och ger missfärgningar på hud, ögon och organ. Men ofarligt. Dock är kolloidalt silver inte tillåtet att säljas som kosttillskott, allt enligt SLV.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Vad-ar-kolloidalt-silver/

MeekGeek
2010-08-27, 09:18
E-numreringen av substanser är till för oss konsumenter så vi entydigt kan se vad som ingår i maten vi köper, då substanserna de representerar både kan ha krångliga namn, men speciellt gå under flera olika beteckningar. En substans blir inte farligare för att den förses med ett E-nummer. Det är alltså inte E-nummer du ska utesluta, utan substanser som kan tänkas irritera, oavsett om de kallas "E300" eller "vitamin C". Att utesluta alla E-nummer, och hon blir absolut sjuk pga brist av essentiella ämnen som just t ex C-vitmin.

Eddie Vedder
2010-08-27, 09:25
Att rekommendera uteslutning av "E-ämnen" är ungefär lika konkret som att säga "du ska akta dig för människor". Att sedan dessutom rekommendera något annat ämne som inte alls har någon evidens är ju bara korkat.

Om kolloidalt silver dessutom vore ansett som en tillsats för mat som är godkänd inom
EU så skulle ju även det få ett E-nummer. Blir det då plötsligt dåligt på grund av att det tilldelats E-numret? Och blir nitrit riskfritt om vi tar bort E-numret?;)

MeekGeek
2010-08-27, 09:35
Om kolloidalt silver dessutom vore ansett som en tillsats för mat som är godkänd inom
EU så skulle ju även det få ett E-nummer. Blir det då plötsligt dåligt på grund av att det tilldelats E-numret? Och blir nitrit riskfritt om vi tar bort E-numret?;)

Silver är E174. ;)

Eddie Vedder
2010-08-27, 09:45
Silver är E174. ;)

Ja fast är det samma som kolloidalt silver?

MeekGeek
2010-08-27, 09:54
Ja fast är det samma som kolloidalt silver?

Silver är silver, och jag antar man inte kommer förbi det beroende av fysikalisk form. Jag gissar kollodialt skulle kunna få ett eget E-nummer om det skulle bli en etablerat livsmedelstillsats - men vad vet jag?

Jag tror hur som helst vi kan komma överens om att "naturläkaren" i fråga här är en kvacksalvare som faller på eget grepp.

Miniräzer
2010-08-27, 11:10
Att övertyga någon att inte dricka silver är inte speciellt svårt, så det kan vi lämna.

Men för att återgå till E-nummer, är det någon som har sprungit på en hemsida eller liknande som upplyser om riskerna med de olika tillsatserna vi har i vår kost osv. Det hade varit ganska skönt att ha något enkelt konkret information som säger typ "det är den här typen av tillsatser vi ska undvika" och "de här tillsatserna har ingen känd negativ hälsoeffekt". Tänk er in i min situation...

Högprocessad mat, sötsaker å sånt har jag undvikit länge så det är jag bara glad för att slippa undan...

Naturläkare har aldrig stått hög i kurs hos mig, men jag tycker att fler läkare borde upplysa sjuka person om att de borde tänka på vad de stoppar i sig...

MeekGeek
2010-08-27, 11:24
Problemet är inte bara tillsatser. Även om dessa kan ha skadliga verkningar, handlar det många gånger om effekter över lång tid, så som varandes cancerogena etc. Saker som ofta orsakar mer omedelbara reaktioner, är proteiner. Det vill säga mat. Tester mot icke-atopisk överkänslighet är tyvärr inte speciellt tillförlitliga, utan kan ge båda falska positiva och negativa, utan det enda effektiva är utesluta saker selektivt ur kosten, vilket är en lång och tidsödande process, då det kan ta veckor innan resultatet visar sig (typfall glutenöverkänslighet). Så stirra dig inte blind på bara tillsatser, utan livsmedlen som sådana.

Miniräzer
2010-08-27, 12:07
Jag har inget problem med min hälsa och inte min flickvän heller för närvarande, men hon är fortfarande övertygad om att hon måste utesluta allt vad som heter E. Jag tror inte att det är tillsatserna i sig som har varit problemet.

Det jag söker är en kompromiss för att underlätt vardagen. Den här "naturläkaren" har ju lyckats övertyga henne nu att undvika alla E. Som om jag kan presentera nått i stil med "jo han har rätt, det här kanske du borde kanske undvika" och "se här, de här borde inte vara något problem, så de kan du testa att äta"... så hade det underlättat min vardag ivf.

Är det någon annan här som har haft problem med magen efter starka mediciner som sedan har gjort er sjuk? Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Tolkia
2010-08-27, 12:23
Är det någon annan här som har haft problem med magen efter starka mediciner som sedan har gjort er sjuk? Någon som har erfarenhet att dela med sig av?
Du får nog precisera lite vad du menar med "starka mediciner" och "gjort er sjuk". Att få besvär med magen i samband med medicinering är dock inte ovanligt, t.ex. kan NSAID (även receptfria), kortison och antibiotika fucka upp magen en hel del.

Sniggel
2010-08-27, 12:24
Om ni orkar, gå igenom e-nummerna på denna sida för att se om där är några e-nummer som är kända för att (hos känsliga) skapa symtom liknande din flickväns:
http://www.aktavara.org/Guide.aspx?f_id=9525

Sverker
2010-08-27, 18:22
E-nummer är ingen homogen grupp.

Generellt skulle jag undvika azo-färgämnen:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Allergi/Vilka-ar-halsoriskerna-med-azofargamnen/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/Azofargamnen/

...fast jag är mer fundersam kring nitrosaminer och magsäckscancer när det gäller azofärgämnen. Tänk på att jag växte upp innan vi gick med i EU och det bara fanns matta naturfärger.

Dreas
2010-08-27, 18:47
Min far undvek citronsyra, vilket E-nummer det nu har vette tusan, E220? E213? Aja, det och något till på 200 då han fick allergiska reaktioner eller liknande av det.

Som tur var försvann det hela, dock började det igen då han under en tid drack kolloidalt silver. Det är ju även humbugg så få henne att sluta med det ganska snart är min rekommendation.

Sverker
2010-08-27, 19:53
Citronsyra ?

Det är nog inte citronsyra.

Dreas
2010-08-27, 20:19
Citronsyra ?

Det är nog inte citronsyra.Tror inte jag heller, såg att 200 är konserveringsmedel.

Sniggel
2010-08-27, 21:32
Citronsyra ?

Det är nog inte citronsyra.

Inte första gången jag hör talas om någon som får problem av citronsyra, förmodligen väldigt ovanligt dock.

supercharge
2010-08-28, 02:53
Sedan är det väl lite hype kring det här med E-ämnen just nu. Småbarn får inte äta barnmat utan allt ska lagas och vuxna får inte äta e-ämnen för då tycks jorden gå under. Det känns som det går till överdrift ganska hårt.

Trots det har man ju ätit det utan jätteproblem ett bra tag. Men det är väl så kvacksalvarna tjänar pengar. Skapa hype och flumma runt om än det ena än det andra.

Sverker
2010-08-28, 06:19
Tror inte jag heller, såg att 200 är konserveringsmedel.


Jag tror mer på att syran var bensoesyra, E210 - E212 eller sorbinsyra, E200- E202. De kan ge överkänslighetsreaktioner.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Tillsatser/

Problemet är att både sorbinsyran och bensoesyran är effektiva konserveringsmedel som håller tillbaka mögel och bakterier samtidigt som vi tål en hel del av dem. Konserveringsmedlen finns alltså på massor av ställen. Finns de inte tillsatta kan de också finnas naturligt i vissa frukter och grönsaker.

Eddie Vedder
2010-08-28, 07:21
Skapa hype och flumma runt om än det ena än det andra.

De som tjänar mest är ju industrin själva som först tillverkar maten billigare och sedan när trenden vänder så tjänar de på att marknadsföra sig som "mindre tillsater", "fritt från glutamat" etc.

Jag tycker debatten är bra och välbehövlig men som med allt annat går det ju förstås till överdrift och leder till kraftiga generaliseringar. Men om kontentan blir ett folk som får mer intresse för bra råvaror och matlagning ser jag misstolkningarna som ett nödvändigt ont.

supercharge
2010-08-29, 00:13
De som tjänar mest är ju industrin själva som först tillverkar maten billigare och sedan när trenden vänder så tjänar de på att marknadsföra sig som "mindre tillsater", "fritt från glutamat" etc.

Jag tycker debatten är bra och välbehövlig men som med allt annat går det ju förstås till överdrift och leder till kraftiga generaliseringar. Men om kontentan blir ett folk som får mer intresse för bra råvaror och matlagning ser jag misstolkningarna som ett nödvändigt ont.

Jo men det blir ju fel när det går så långt så många jag känner fått för sig att E-ämne automatiskt innebär något negativt eller syntetiskt och tveksamt som något elakt företag trollat fram i laboratorium för att spara pengar.

Eddie Vedder
2010-08-29, 06:46
Jo men det blir ju fel när det går så långt så många jag känner fått för sig att E-ämne automatiskt innebär något negativt eller syntetiskt och tveksamt som något elakt företag trollat fram i laboratorium för att spara pengar.

Hur har deras matvanor förändrats? Till det bättre eller till det sämre?

Tolkia
2010-08-29, 08:05
Hur har deras matvanor förändrats? Till det bättre eller till det sämre?
Jag är inte säker på att matvanorna är den enda indikatorn på om utvecklingen är "bra" eller inte. Den hälsorelaterade ångest som vissa tycks gå omkring med (och som späds på av alarmistiska alt. populistiska författare och tidskrifter med slagsida åt New Age-hållet) är definitivt ingen "friskfaktor". Hur "bra" det än är att välja bort prefab/halvfab/korv/whatever så är jag tveksam till det om valet dikteras av omotiverad rädsla (vilket jag är tämligen säker på att det gör i flera fall; jag är inte lika övertygad om att alla som läser ett reportage om "E-nummers" inneboende ondska som första alternativ griper efter facklitteraturen för att öka kunskapsbanken innan de bestämmer sig).

Eddie Vedder
2010-08-29, 08:14
Jag är inte säker på att matvanorna är den enda indikatorn på om utvecklingen är "bra" eller inte.

Kanske borde jag ha skrivit lite mer utförligt. Jag menade inte enbart livsmedel punkt slut men jag förstår ju såklart att det korta inlägget inte kan uppfattas på annat sätt.

Men för att förtydliga: "Har de fått problem och ångest av sin oro över E-nummer eller handlar det bara om lite felaktiga faktakunskaper som dock har lett till att de börjat köpa mer bra råvaror, lagat egen mat från grunden, upptäckt mer matkvalité etc..."

Att laga mat tillsammans är ju i sig en friskfaktor, att knalla runt i en Saluhall eller ett torg med kul råvaror likaså. Så man kan ju raljera i all oändlighet. :) Jag tror hursomhelst att det överlag är mer fördelar än nackdelar oavsett om faktakunskaperna brister.

Ett exempel från igår: Morsan och farsan käkade kött och potatissallad, köttet var en fin bit rostas och potatissalladen var färdig från ICA och där skyltades det med att det var fritt från tillsatser. Jag skämtade lite med morsan om att det visst innehåller bland annat E330. Och då syftade jag ju på C-vitamin i potatisen. Det var mest för att förklara att E-ämnen ofta är fullkomligt normala ämnen men som separerat från grundkällan även godkänns av EU som livsmedelstillsats.

Jag tror inte den måltiden präglades av E-nummerångest.;)