handdator

Visa fullständig version : Mentalitet i samband med konditionsträning??


Barbastark
2010-08-26, 20:47
Hej!

Jag älskar endorfinkicken och den uppsvinget gjädjemässigt som kommer av regelbunden tillräckligt intensiv konditionsträning. DOCK så är mitt problem att jag är lite för bekväm av mig vilket ofta leder till att jag inte tar ut mig så mycket som jag tycker ja borde eller tränar lika ofta. Så min fråga är hur ni alla som tar ut er tillräckligt tänker eller inte tänker under ett pass för att klara av "smärtan", vad er inställning är innan ni snörar på er löparskorna eller klickar i er i SPD pedalerna och vad ni gör för att regelbundet orka pusha och ta ut er de X antal gånger i veckan ni gör det.

Skulle vara jäkligt spännande att få svar på detta!

MVH B

hidden
2010-08-26, 20:52
Ja! Jag vill också veta hur man kan få dem där endorfinkickarna... Efter ungefär 2 månader regelbunden träning har de slutat komma... Hur ska man göra för att bli glad igen efter varje pass?

Everest
2010-08-26, 21:20
Precis som allt annat är det till viss del en träningssak. Första gångerna man kör hårda pass efter ett tid med lite eller ingen träning, så tycker jag att det är svårare att hantera smärtan och mjölksyran eftersom man inte upplevt det på länge.

Innan passet brukar jag motivera mig med lite youtube-klipp, mestadels triathlongrejer och musik jag blir peppad av. Jag försöker även att visualisera mig hur det kommer kännas i just det där jobbigaste ögonblicket. Fokuserar på att få känslan att även om det är jävligt jobbigt och kroppen skriker efter att få stanna eller sänka takten så älskar jag det och inte ger vika för kroppens signaler.

För i grund och botten har man ju bara två val när det kommer till de avgörande ögonblicken; antingen ger man vika för kroppens signaler och sänker farten eller stannar och ger upp. Eller så låter man pannbenet ta kommandot över kroppen och krigar vidare. Det senare tycker jag är definitionen av mental styrka. Dvs att ALLTID fokusera på att det är skallen som ska vinna över kroppens signaler.

Sen finns det också endel praktiska grejer jag brukar använda mig av; ALDRIG sänk huvudet och flacka med blicken när det är riktigt tungt. Tappar jag huvudet och blicken så tappar jag fokus. Och då kommer dom negativa tankarna på löpande band... kroppen vinner över skallen. Försöker också ha ögonen lite mer öppna och lite gladare min på läpparna av samma orsak.

Sen måste jag säga att det skiljer endel mellan väldigt långa pass med låg intensitet där "jobbigheten" går upp och ner och svackor avlöser lättare perioder än snabba pass med mycket hög intensitet där man i huvudsak krigar mot mjölksyran. MEN samma mentala tänk kan appliceras på de olika ansträngningarna trots olikheten.

Barbastark
2010-08-26, 21:35
Precis som allt annat är det till viss del en träningssak. Första gångerna man kör hårda pass efter ett tid med lite eller ingen träning, så tycker jag att det är svårare att hantera smärtan och mjölksyran eftersom man inte upplevt det på länge.

Innan passet brukar jag motivera mig med lite youtube-klipp, mestadels triathlongrejer och musik jag blir peppad av. Jag försöker även att visualisera mig hur det kommer kännas i just det där jobbigaste ögonblicket. Fokuserar på att få känslan att även om det är jävligt jobbigt och kroppen skriker efter att få stanna eller sänka takten så älskar jag det och inte ger vika för kroppens signaler.

För i grund och botten har man ju bara två val när det kommer till de avgörande ögonblicken; antingen ger man vika för kroppens signaler och sänker farten eller stannar och ger upp. Eller så låter man pannbenet ta kommandot över kroppen och krigar vidare. Det senare tycker jag är definitionen av mental styrka. Dvs att ALLTID fokusera på att det är skallen som ska vinna över kroppens signaler.

Sen finns det också endel praktiska grejer jag brukar använda mig av; ALDRIG sänk huvudet och flacka med blicken när det är riktigt tungt. Tappar jag huvudet och blicken så tappar jag fokus. Och då kommer dom negativa tankarna på löpande band... kroppen vinner över skallen. Försöker också ha ögonen lite mer öppna och lite gladare min på läpparna av samma orsak.

Sen måste jag säga att det skiljer endel mellan väldigt långa pass med låg intensitet där "jobbigheten" går upp och ner och svackor avlöser lättare perioder än snabba pass med mycket hög intensitet där man i huvudsak krigar mot mjölksyran. MEN samma mentala tänk kan appliceras på de olika ansträngningarna trots olikheten.

Tackar! Intressant!

Barbastark
2010-08-27, 09:28
Ingen mer här som ägnar sig åt konditionsträning??

Barbastark
2010-08-27, 09:33
Ja! Jag vill också veta hur man kan få dem där endorfinkickarna... Efter ungefär 2 månader regelbunden träning har de slutat komma... Hur ska man göra för att bli glad igen efter varje pass?

Slutat få dem asså??

Hur hårt kör du då??

För mig gäller i alla fall att om jag tränar mellan 25-30 min så tippar jag att jag måste ligga på snittpuls på ca 85% av max för att få någon kick. Var precis ute i 30 min och låg på 82-83% av max och fick typ inget.

Kör jag i ca en timme så räcker det med typ 81-83% av max för att få ut något.

hidden
2010-08-27, 12:49
Slutat få dem asså??

Hur hårt kör du då??

För mig gäller i alla fall att om jag tränar mellan 25-30 min så tippar jag att jag måste ligga på snittpuls på ca 85% av max för att få någon kick. Var precis ute i 30 min och låg på 82-83% av max och fick typ inget.

Kör jag i ca en timme så räcker det med typ 81-83% av max för att få ut något.

Jag springer alltid så snabbt jag klarar ca 5km... (är ingen hardcore konditionsnisse) Det är alltså väldigt jobbigt för mig att kuta 5km, massor uppförsbackar och lite nerförs... Enligt mig, så borde jag få dem där kickarna, men de kommer aldrig. Kör även styrketräning, förut så räckte det med ett benpass för att få endorfinerna att kicka in...

Miss
2010-08-27, 18:29
Jag bestämmer mej helt enkelt vad jag ska åstadkomma den dagen/veckan.

Sen kopplar man bort hjärnan och bara springer, tänk inte! Bara spring.

robbob
2010-08-27, 19:27
Jag brukar variera konditionsövningarna. Jag roterar dem så det blir olika varje pass. Olika upplägg med , burpeesar, upphopp osv springer olika rundor eller olika sträckor. Kör vissa efter tid eller antal reps.
Ex nu kör jag en liten övning som består av 2 min hantelswing, 1 min vila, 2min hantel ryck, 1 min vila och 2min frivändning med hantelpress och 1min vila. sedan kör jag det två gånger. Nästa konditionspass kör jag 100 st hantelswing, 1 min vila, 100 hantelryck, 1 min vila och 100 frivändning med hantelpress och 1min vila. Så varierar jag mellan dessa och ibland nåon annan övning tills jag lessnar och då byter jag.
Annars upplever jag det som lätt att man lessnar på övningarna och drar sig för att köra dem. Tips på skojiga övningar finns här http://www.rosstraining.com/articles.html titta under sample workouts. Kan även tipsa om Ross böcker. Värt varenda krona.

stafh
2010-08-27, 19:35
Bestämmer tidigare på dagen eller dagen innan att jag ska ut, så är jag inställd på det. Då brukar det bli av. Och rejält smattrig musik i lurarna.