handdator

Visa fullständig version : Bönsallader ist för pasta/ris/potatis


BigDwarf
2010-08-26, 19:25
Tänkte byta ut mina kolhydratkällor mot bönsallader med lite varierande bönsorter. Jag har tänkt att gå ner några kilo samtidigt som jag vill behålla
muskelmassa....är det då ett bra drag av mig?

Brukar köra tex
kyckling/kött m kidneybönor/majs/tomat och lite olivolja/salladskrydda och balsamvinäger på det.

Får man i sig "tillräckligt" med kolhydrater från bönorna? Jag är inte särskilt aktiv om dagarna så jättemkt energi behövs inte.


tack på förhand

Eddie Vedder
2010-08-26, 20:50
Bönor är kolhydratrika livsmedel och majs är ju spannmål precis som pasta och ris så där finns också massor av kolhydrater.

"Tillräckligt" är bara en fråga om preferenser, du behöver inte kolhydrater från kosten rent hälsomässigt.

BigDwarf
2010-08-26, 20:53
Bönor är kolhydratrika livsmedel och majs är ju spannmål precis som pasta och ris så där finns också massor av kolhydrater.

"Tillräckligt" är bara en fråga om preferenser, du behöver inte kolhydrater från kosten rent hälsomässigt.

tror man sparar riktigt mkt kalorier när man byter till bönsallad va? kanske ska skippa majsen dock...den är väl inte speciellt bra om jag jämför med andra grönsaker, kanske gurka är bättre?

Eddie Vedder
2010-08-26, 20:56
tror man sparar riktigt mkt kalorier när man byter till bönsallad va?

Det vet ju inte jag, beror ju bara på hur mycket du väljer att käka. Det är inte särskilt energisnålt med bönor i alla fall.

Har du ens kollat upp näringsvärdet?

kanske ska skippa majsen dock...den är väl inte speciellt bra om jag jämför med andra grönsaker, kanske gurka är bättre?

Gurka innehåller inget av värde alls. Eller jo vatten men det kan man ju dricka. ;) Majs är ingen grönsak som sagt, det är spannmål. Men oavsett vilket finns ju massor av goda och näringsrika grönsaker. Jag har lite tips här:

http://traningslara.se/tips-for-hantering-av-gronsaker/

BigDwarf
2010-08-26, 21:03
När jag kör bönsallader brukar jag ha 100g bönor vilket är ca 100kcal, sen blir det ju större portion eftersom man blandar ut med tomat, majs, gurka osv.....ist för pasta lr ris som ofast brukar ätas rent, just därför jag tror det blir mkt kcal-snålare. Men ska kolla in träninsläran..tack =)

Eddie Vedder
2010-08-26, 21:04
När jag kör bönsallader brukar jag ha 100g bönor vilket är ca 100kcal, sen blir det ju större portion eftersom man blandar ut med tomat, majs, gurka osv.....ist för pasta lr ris som ofast brukar ätas rent, just därför jag tror det blir mkt kcal-snålare. Men ska kolla in träninsläran..tack =)

Ja fast då räknar du på redan kokta kidneybönor antar jag? 100 gram färdigkokt pasta eller 100 gram färdigkokt ris är inte så stor skillnad.

Mest rättvist är att jämföra torrvara.

BigDwarf
2010-08-26, 21:22
Ja fast då räknar du på redan kokta kidneybönor antar jag? 100 gram färdigkokt pasta eller 100 gram färdigkokt ris är inte så stor skillnad.

Mest rättvist är att jämföra torrvara.

iofs true =)

Scratch89
2010-08-26, 21:25
Jag tycker att det är ett bra sätt att få ner kolhydratsmängden och bli mättare på mindre eller samma energiinnehåll. Istället för typ 200 gram köttfärs och 100 gram pasta så gör man någon slags köttfärsröra av det med färs, kidney- och sojabönor, krossade tomater och whatnot och äter rakt upp och ner med sked.